Sivu 1/5

Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 23 Helmi 2015 21:19
Kirjoittaja apos
Tervehdys!

Mielenkiinnolla olen lukenut foorumin hienoja projekteja ja nyt olisi oma projekti alkamassa. Aihiovaihtoehtoja on tässä vaiheessa kolmin kappalein, mutta lähipäivinä pitäisi tehdä jostakin yksilöstä kaupat. Kaikille aihioille yhteistä on se, että ne on Carruksen 501-korisia ja 12m pitkiä. Tarkoituksena on rekisteröidä 1+8 matkailuautoksi ja suunnitelma elää vielä varmaan pitkän matkaa, mutta tässä muutamia kuvia suunnitelmasta.

Suunnitteilla on kokonaan erillinen hupisähköjärjestelmä seuraavasti:
- Hupiakut + 2000W invertteri/laturi pistorasioille, telkkarille, musiikkivehkeille, jääkaapille ja ILP:lle
- Toinen laturi koneen kylkeen hupiakkuja lataamaan
- 5,5kw Aggregaatti Saunan lämmitykseen ja hupiakkuja lataamaan tarvittaessa
- Maasähköliitäntä


Haasteena on ratkaista mitä tehdään lattian kanssa. Puretaanko korokkeet käytävän ympäriltä vai täytetäänkö käytävä. Jos täytetään käytävä, niin haasteeksi taitaa tulla sisäkorkeuden riittävyys. Onko tästä näkemystä? Käytävä nousee perää kohti ainakin takana, mutta sen annetaan todennäköisesti olla niin.
Vessa on tarkoitus jättää paikalleen ja menosuunnassa vasemmalle seinälle on tarkoitus rakentaa seinään taittuvat kerrossängyt, jotta tilaan tulee avaruutta ja hengailutilaa.

Kaipaan erityisesti kommentteja sisustusratkaisusta kokeneemmilta rakentajilta ja lattian tasoituksen suhteen mielipiteet kiinnostaa myös.

Muuten ensimmäinen sisustusajatus näyttää tältä:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 23 Helmi 2015 22:44
Kirjoittaja Rosvolinna
Tervetuloa - Toivottavasti sinulla pysyy patteripora yhtä hyvin käsissä kuin hiiri. Hienoja mallinnuksia.

Ei lattiaa kannata koko matkalta tasata. Sohvan alla voi ainakin jättää korokkeen. Samoin keittiöön voi jättää sokkelin, ehkä hieman leventää käytävää siltä kohdin.

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 23 Helmi 2015 23:03
Kirjoittaja Lahti32
Löytyskö pykälää korkeampaa 601/602 korimallia, jossa on korkeammat tavaratilat. Nyt kun lattioita pudotetaan niin tavaratila laskee. Suosittelisin pudottaa pulpettia mieluummin mitä täyttää käytävää, tahtoo jäädä sisäkorkeus ikävän matalaksi ja harmittaa pidemmän päälle. Jos ite mahtuiskin käveleen niin kaverit kyyristelee. Tuossa voisi olla ratkaisu jossa tasalattia alkaa ruokailuryhmän takaa taaksepäin. Omassa projektissa tässä uusimmassa tehtiin 7 metriä tasasta, iso homma mutta kannattaa samalla kun kattohyllyt poistuu ja ilmakanavaakin osa pois edestä. Oletko mittaillut seinän kaarevuutta? Seinäsänky jää alareunastaan aika kauas seinästä kun yläosa on kiinni lasissa. Mutta toiminee hyvin kun lattia on alempana, turhan tiukkaa tekee jos seinäsänkyä yrittää ilmakanavan ja pulpetin väliin, varsinkaan kahteen kerrokseen.

Ihan toimivan näköinen suunnitelma.

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 23 Helmi 2015 23:05
Kirjoittaja neppi
Mites toi sateella?

Huono läppä, sori! Hienot on mallinnukset! Ois itelläki ollu aikaa ja mahiksia ni oisin varmasti suunnitellu ensin noin! Sit vielä rakentanu johonki pahvista mockupin ja testannu käytännössä. Ü

Tervetuloa foorumille!

Kannattaa hakeutua jonku bussihullun välittömään läheisyyteen ni pääsee kysymään ja hypistelemään. Se kertoo enemmän ku tuhat vaimoa tunnissa. Esim meille saa tulla käymään lähes koska vain. Tässä on puolen tunnin ajon sisällä useampiki projekti hangessa levällään. Näkis monta samalla kertaa...

Neppi

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 23 Helmi 2015 23:27
Kirjoittaja -LÄTSÄ-
Moro... :)
Noi kuvathan näyttää iha just siltä miltä omani näyttää mun päässä... :lol: No ei oo pelkoo... En voi hyvällätahollakaan huijata ees itteeni että olis ollu missään kohtaa noin selkeetä visioo... Hienon näkönen... :)
Kai sää laitat kerrossängyn pohjaan television/monta... mitä voi sitte hengaillessa kattella ku sängyt on "yläasennossa"... ja alapunkalla pötkötellessä...sillon ku sängyt on alhaalla... siinä asennossa saattaa tulla vaa niskakipeeks jos ei kuva käänny... :wink:
Tervetuloa minunkin puolesta... :)

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 24 Helmi 2015 00:40
Kirjoittaja apos
Lahti32 kirjoitti:Löytyskö pykälää korkeampaa 601/602 korimallia, jossa on korkeammat tavaratilat. Nyt kun lattioita pudotetaan niin tavaratila laskee. Suosittelisin pudottaa pulpettia mieluummin mitä täyttää käytävää, tahtoo jäädä sisäkorkeus ikävän matalaksi ja harmittaa pidemmän päälle. Jos ite mahtuiskin käveleen niin kaverit kyyristelee. Tuossa voisi olla ratkaisu jossa tasalattia alkaa ruokailuryhmän takaa taaksepäin. Omassa projektissa tässä uusimmassa tehtiin 7 metriä tasasta, iso homma mutta kannattaa samalla kun kattohyllyt poistuu ja ilmakanavaakin osa pois edestä. Oletko mittaillut seinän kaarevuutta? Seinäsänky jää alareunastaan aika kauas seinästä kun yläosa on kiinni lasissa. Mutta toiminee hyvin kun lattia on alempana, turhan tiukkaa tekee jos seinäsänkyä yrittää ilmakanavan ja pulpetin väliin, varsinkaan kahteen kerrokseen.

Ihan toimivan näköinen suunnitelma.
Kiitokset kaikille vinkeistä ja tervetulotoivotuksista!
Tulisin mielelläni ihailemaan muiden projekteja ennen oman varsinaista aloitusta, koska tämä on ihka ensimmäinen bussiprojektini ja vaikka taitoja on karttunut monenlaisia, niin tämä on varmasti ihan oma taiteenlajinsa.

Itseasiassa tuon mallinnoksen pohjana on 12,4m pitkän 502:n viivapiirros, jonka jostain netistä löysin (paksunsin takaseinää mallissa, jotta sisämitta osuisi mahdollisimman tarkasti). En tiedä onko 501:llä ja 502:lla paljon eroa? Itse ajattelin samaa ratkaisua, että tasalattian aloittaisi matkustamon pöytäryhmien jälkeen, jolloin tasaista tulisi varmaankin noin 8 metriä. Alan olemaan myös sitä mieltä, että oikominen ei kannata ja pitänee madaltaa ne sivukorokkeet. Tavaratilan mataleneminen ei tässä tapauksessa haittaa mitään.

Seinän kaarevuus viivapiirroksen mukaan (ulkopinnasta mitattuna) on siten, että täysin pystysuorasta sivupeltien pinnasta katon ulkonurkkaan sisennystä on (muistaakseni) noin 185mm. Siksi todennäköisesti Kerrossänkyjen pystyrungostakin tehdään vähän banaanin muotoinen ja ylemmästä sängystä pitää tehdä vähän ohkaisempi, että sen saa nätisti taittumaan piiloon. Yläsänky ei siinäkään tapauksessa todennäköisesti nouse ihan 90 astetta ylöspäin, vaan lukitaan vähän kenolleen.

Mallinnoksen tarkoituksena onkin testailla ensin erilaisia pohjaratkaisuja, mutta vähän kieltämättä harmittaa, ettei korista ole sisämittakuvia, jolloin tarkkaa sisäkorkeutta en pääse suunnittelemaan kun en oikeasti tiedä tarkalleen nykyisen lattian korkeutta.

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 24 Helmi 2015 01:06
Kirjoittaja Lahti32
Sisäleveys patterin alla on n.2400mm ja sisäkorkeus vaihtelee edessä 2100 ja takana 1940 välillä käytävän pohjasta mitattuna. Olettaen että korimalli 501 ei kovin oleellisesti ole muuttunut tullessaan 9700 H korimalliksi. Lattia nousee jyrkemmin edessä 3m matkalla ja loivenee lopussa.

Olise helppo homma rakentaa vanha lahtikko kun sisäkorkeus on tasasta pötköä keulasta peräseinään, käytävän sivut kuusilankkua ja lattiat vaneria. Ja toimii aina.

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 24 Helmi 2015 08:26
Kirjoittaja Bussiton
Tervetuloa ! Toi 501 ja 502 on etu-ja takapala poislukien käytännössä sama kori (taitaa mennä tossa 9700 melkovarmasti samalla kaavalla). Sullahan on jo eka auto "tehty", melko komea on toi suunnitelma :shock: Mistäköhän löyty noin monta autoa :wink:

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 24 Helmi 2015 17:16
Kirjoittaja ae70
Tervetuloa! hienot on suunnitelmat,ei voi muuta sanoa :o Toivottavasti toteutuskin on samaa luokkaa :wink:

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 24 Helmi 2015 19:28
Kirjoittaja Iski
Tervetuloa porukoihin ja voimia projektiin, hyvin suunniteltu on jo puoliksi valmista tai ainakin vähän :wink:

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 24 Helmi 2015 22:49
Kirjoittaja Wonderi
Sisäkorkeus kannattaa mitata kyseisestä yksilöstä kun lattian on saanut siihen korkeuteen ja kaltevuuteen kuin asiakas on tilannut. Tai osin mitä tehdas on sattunut asiakkaan tilauksesta huolimatta tekemään. 9700H:ta on ainakin kahdella erilaisella käytävänkorkeus/kaltevuusratkaisulla, 501 ja 502 varmasti useammallakin.

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 26 Helmi 2015 08:53
Kirjoittaja apos
Noniin,

Nyt on suusanallisesti sovittu kaupat -94 B12 Volvosta Carruksen 501 -korilla. Kaupat tehdään todennäköisesti sunnuntaina, kunhan saadaan aikataulut sopimaan.

Sen verran vielä taustoitusta projektiin, että autolla tulee olemaan yhteensä 16 omistajaa, joiden voimalla rakentamista tehdään. Itse olen projektin "puuhamiehenä". Näillä näkymin lattian korokkeet puretaan 2+2 pöytäryhmien takaa perään asti, jolloin saadaan maksimi sisäkorkeus ns. asunto-osalle.

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 26 Helmi 2015 23:47
Kirjoittaja b12m
apos kirjoitti:Nyt on suusanallisesti sovittu kaupat -94 B12 Volvosta Carruksen 501 -korilla. Kaupat tehdään todennäköisesti sunnuntaina, kunhan saadaan aikataulut sopimaan.
Kenties tuo Aaltosella kaupan ollut/oleva ex. Rautalammin Auton yksilö? Mikäli kyllä, niin käsittääkseni tämä alkujaan Pohjolan Turistiautoa palvellut Volvo ei ole B12, vaan harvinaisempi B10B, jolloin moottorin tehokaan ei ole Aaltosen ilmoituksessa mainittu 400hv. Se ei toki silti autoa pahenna, tuo B10B -turistiversio kun harvinaisuudestaan huolimatta on hyvin läheistä sukua yleisemmälle B10M -mahurille tekniikaltaan :)

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 26 Helmi 2015 23:56
Kirjoittaja j0ri
Upeat rendaukset! Ja onnittelut autosta & tervetuloa foorumille.
Miettisin kyllä vielä jotain välitilla tahi vastaavaa, nythän saunan ovea raottamalla kaikki höyryt karkaavat matkustamoon ja peräti ohjaamoon? Lasiseinä ja lasiliukuovi ois aika kuuli tuossa taemman oven paikkeilla. Ikään kuin "vilpola" omalla uloskäynnillä ja etuosa pysyisi hiukka kuivempana.

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 27 Helmi 2015 09:12
Kirjoittaja Lahti32
Sauna sisäkautta pidentää saunailtaa. Höyryt pirtissä ja lasit läskissä, etenkin tuulilasia saa puhallella pitkään ennenkuin siitä näkee läpi. Kattoluukku kannattaa yrittää saada lähelle saunaa tai saunan sisälle. Aika yleisesti luukku alkaa noin 2m perästä mitattuna joten ainakin pukuhuoneeseen osuu. Tokihan luukkuja voi lisätäkin, katolle reikä jne. Paimelasta saa vaikka minkälaisia luukkuja.

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 27 Helmi 2015 09:51
Kirjoittaja Hexte
Hienot suunnitelmat.

Tuon ikäinen Carrus (1993 alkaen) on hyvä aihio, koska se on kokonaan rosterirakenteinen. Sitä ei tarvitse ruosteen vuoksi hitsata. Miksi et tasottaisi lattiaa edestä asti? Siinähän ei menetä edes ruumatilaa, kun lattian alla on vain tyhjää. Käytännössä tuo käytävän korkeus on alin taso mihin sen lattian helposti saa, koska sen alla välittömästi kulkee "himmelin runkoa" ja vesi, sähkö, polttoaine, ilma, tehostin, yms linjat.

Sauna on bussissa poikaa. Itsekin laittaisin tuohon saunan eteen jonkun välitilan, perusteet tuossa edellä jo tulikin. Jos aihiosi on takamoottorinen, niin se aiheuttaa omat haasteensa saunan rakentamiseen auton perälle.

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 27 Helmi 2015 10:06
Kirjoittaja b12m
Hexte kirjoitti:Sauna on bussissa poikaa. Itsekin laittaisin tuohon saunan eteen jonkun välitilan, perusteet tuossa edellä jo tulikin. Jos aihiosi on takamoottorinen, niin se aiheuttaa omat haasteensa saunan rakentamiseen auton perälle.
Mikäli kyseessä aiemmin arvailemani B10B -alustainen Volvo, on aihio peräsaunaa ajatellen huomattavasti suotuisampi vrt. pystykoneinen B12. Ainakin itse moottori vie huomattavasti vähemmän tilaa pystysuunnassa.

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 27 Helmi 2015 10:37
Kirjoittaja motoku
"Rosterikori" kyllä johtaa harhaan siinä mielessä että bussikorit eivät ole ruostumattomasta teräksestä tehtyjä.

Oikea ruostumaton teräs on liian vaikea käsiteltävä bussin rakennuksessa. Koriin käytetty teräs on miedommin seostettua. Toki paljon mustaa parempaa, mutta ei absoluuttisen ruostumatonta. Eli kyllä niitä ruostevaurioita saattaa esiintyä jos ruostesuojauksesta ei ole huolehdittu.

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 27 Helmi 2015 18:21
Kirjoittaja Iski
Just purin sunan pois bussista, ei oikeen ole järkeä tehdä takatuuppariin taakse saunaa ja jos saunan tekee olis parempi olla suoraan uloskäynti saunasta tai suihkusta tai pukuhuoneesta ja eristetty täysin asuintilasta/ matkustamosta, infrapunasaunan voisi vielä laittaa.

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 28 Helmi 2015 11:23
Kirjoittaja apos
Terve!

Kyllä meidän aihio on B12-koneella. Takana on siis vähemmän tilaa korkeussuunnassa ja vähän nouseva lattia, mutta en usko sen haittaavan liikaa saunan rakentamista. Onko tuon takasaunan rakentamisessa muita haasteita tuon takamoottorin takia? Olen myös itse pyöritellyt lasiseinän mahdollisuutta takaoven kohdalle, että saisi höyryn pidettyä takana. Saunaan tulee jokatapauksessa koneellinen poisto ja korvausilma, mutta se ei kyllä riitä pitämään höyryä aisoissa ilman väliseinää pukuhuoneessa

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 28 Helmi 2015 18:32
Kirjoittaja Iski
Ainakin lattian huoltoluukut kannattaa jättää niin että saa auki ja pääsee käsiksi tarvittaessa.
Millasta kiuasta ajattelit, meillä jäi just ylimääräiseks 3,6 kw sawo rst kiuas 230-400 V.

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 28 Helmi 2015 18:58
Kirjoittaja Zippo
Mulla kattoluukku heti saunan oven yläpuolella ja vaikka väliovi auki ei saunan päälläoloa juurikaan huomaa, välillä kyllä lämmitetty autoakin kipinävuoroilla kiukaan avulla. Saunan lattian kuidutin lasikuidulla ja huoltoluukut painoin foliota välissä käyttäen paikalleen ennen kuivumista, kuitu jatkuu lattialevyä alemmas yhtenäisenä ja luukun saa helposti auki..

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 02 Maalis 2015 20:34
Kirjoittaja apos
Niin ne vaan kaupat tuli ja auto saatiin perille. Nyt päästään itse työn touhuun.
Kuva
Kuva
Iski kirjoitti:Ainakin lattian huoltoluukut kannattaa jättää niin että saa auki ja pääsee käsiksi tarvittaessa.
Millasta kiuasta ajattelit, meillä jäi just ylimääräiseks 3,6 kw sawo rst kiuas 230-400 V.
No juuri tuollaista sawon pientä kiuasta oli tarkoitus hyödyntää. Pidätkö sillä kovaa hintaa?

Muutenkin meille saa tarjota ainakin seuraavia tarvikkeita:

- 24V 80-100A laturi
- Invertteri UPS-toiminnolla, min. 1500w aito siniaalto
- Aggregaatti min 4,5kw (valovirta tai kolmivaihe käy)
- puhdas ibc-kontti 600L (käyttövesi)
- likainen ibc-kontti 600L (harmaavesi)
- Vesiautomaatti painesäiliöllä

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 02 Maalis 2015 21:58
Kirjoittaja Pilotti
Amperin vanha auto Pohjasta väreistä päätellen.

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Lähetetty: 03 Maalis 2015 00:26
Kirjoittaja kulkuri
Sama tuli mullakin mieleen
Ja jos niin siellä ollut hyvällä pidolla