Golden Eagle "Osku"
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Lavetin etureuna on vedetty umpeen, ettei ilma pääse alle.. Mutta ei tuo kovin virtaviivainen ole. tosiaan koeajo kertoo..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Re: Golden Eagle "Osku"
Tuollaiset kulmikkaat muodot saattavat aiheuttaa kaikennäköisiä resonansseja.
Hyvänä esimerkkinä niiden arvaamattomuudesta oli edelliskoppaiseen Vivaroon myyty alkuperäinen kattoteline, joka sai aikaan aivan valtavan metelin moottoritie nopeuksissa. Juuri siihen kiinnikkeen kohdalle kun asentaa kulmikkaan putken se alkaa resonoimaan ilmavirrassa, aavistuksen eritavalla muotoiltu tarviketeline samassa kiinnikkeessä ei ääntele mitenkään.
Hyvänä esimerkkinä niiden arvaamattomuudesta oli edelliskoppaiseen Vivaroon myyty alkuperäinen kattoteline, joka sai aikaan aivan valtavan metelin moottoritie nopeuksissa. Juuri siihen kiinnikkeen kohdalle kun asentaa kulmikkaan putken se alkaa resonoimaan ilmavirrassa, aavistuksen eritavalla muotoiltu tarviketeline samassa kiinnikkeessä ei ääntele mitenkään.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3082
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Golden Eagle "Osku"
Voi vaikuttaa myös down forceen aika yllättävällä tavalla. Inhottava tunne ku Senna-mutkassa yhtäkkii etupyörät ilmassa...
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3082
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Golden Eagle "Osku"
Kymi-Ringin Neppi-mutkassa on aina joku dösä pientareella, toki myös muista ku down force syistä.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Voishan sitä jostain hommata semmoisen rekkamallin yläspoilerin tohon.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Vieläkin jonkun verran kai ihmisillä jää kuvia näkymättä, jos ei näy niin klikatkaas https://zuik.org/nextcloud/cookie.php
Kyttäilen tuota logia että minkä verran erroria tulee päivässä.
Kyttäilen tuota logia että minkä verran erroria tulee päivässä.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Golden Eagle "Osku"
vai on sulla Kimiringillä jo oma mutka
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Heh. CMore Maxilla pyörii kooste viime kesäkuun Imatranajoista, no siellähän oli muutaman sekunnin vilaus Oskuakin..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Tuurissa käyty. Mehän tultiin paikalle vasta perjantain jälkeisenä yöllä klo 01.30, pahoittelut ketkä oli jo nukkumassa. Oli niin tajuttoman pimeää että en paljoa kehdannut pereetellä mitään taskuparkkeerauksia, vaan etsin alueen perältä ruudun mihin pääsi nurmikon poikki ajamaan keula edellä sisään.
Aamulla ensimmäiseksi terassin pystytys ja aamukahville sinne. Kyllä tuosta jännästi "näköaloja" on, vaikka saman korkuisia autoja ympärillä..
Sama näkymä seuraavana yönä:
Oskun "juhlavalaistus"
Monilla näytti olevan ihan vaan päävirta ja parkit päällä, mutta mää hyppyytin nuo kylkivalot ja linjakyltin hupisähköistä niin saa päävirta olla pois. Tiedä sitten mitä etua tästä on kenellekään.
Paluumatkalla käytiin vielä Haapamäen höyryveturipuistossa. Sieltä nyt ei kauheesti kuvia tullut otettua muuta kuin pääovelta..
Mukava reitti ajaa Tuurista Lahden suuntaan tuosta Keuruun ja Jämsän kautta. Vähän vaihtelua iänikuiselle reitille Tampereen kautta kiertäen, vaikka navi aina sitä tarjoaa..
Paluumatkalla sattui myös pieni Teknikal Difikulty. Kesken ajon kuului melko valtava pamaus jonka jälkeen alkoi voimakas suhina kuulumaan etuoikealta.. Vaimohan se tietenkin tilanteen tasalla jo panikoi että "Rengas puhkesi!" mutta ei nyt sentään..
Joku vuosi sitten vaihdoin patteriverkkoa säätävän "paukkuventtiilin", nyt oli näköjään vuorossa ketjussa seuraavana oleva magneettiventtiili millä päästetään ohjauspaine kyseiselle säätöventtiilille. Tuossa oli joku ihmeen säätöruuvi (mitä varten?) joka nyt päätti sinkoontua juurineen irti sieltä, jättäen jälkeensä ammottavan aukon.
Löysin säätöruuvin mutta en saanut sitä enää pysymään reiässä millään. No tämähän korjaantui kahdella nippusiteellä, jotka kuvassa jo näkyykin. Ihan vienosti se jäi suhisemaan vieläkin mutta ei kovin paljoa. Ja kun painemittarit näytti vihreää niin kyllä sen noin uskalsi ajaa ongelmitta kotiin.
Mistähän tommoisen venttililin saa edukkaimmin?
Aamulla ensimmäiseksi terassin pystytys ja aamukahville sinne. Kyllä tuosta jännästi "näköaloja" on, vaikka saman korkuisia autoja ympärillä..
Sama näkymä seuraavana yönä:
Oskun "juhlavalaistus"
Monilla näytti olevan ihan vaan päävirta ja parkit päällä, mutta mää hyppyytin nuo kylkivalot ja linjakyltin hupisähköistä niin saa päävirta olla pois. Tiedä sitten mitä etua tästä on kenellekään.
Paluumatkalla käytiin vielä Haapamäen höyryveturipuistossa. Sieltä nyt ei kauheesti kuvia tullut otettua muuta kuin pääovelta..
Mukava reitti ajaa Tuurista Lahden suuntaan tuosta Keuruun ja Jämsän kautta. Vähän vaihtelua iänikuiselle reitille Tampereen kautta kiertäen, vaikka navi aina sitä tarjoaa..
Paluumatkalla sattui myös pieni Teknikal Difikulty. Kesken ajon kuului melko valtava pamaus jonka jälkeen alkoi voimakas suhina kuulumaan etuoikealta.. Vaimohan se tietenkin tilanteen tasalla jo panikoi että "Rengas puhkesi!" mutta ei nyt sentään..
Joku vuosi sitten vaihdoin patteriverkkoa säätävän "paukkuventtiilin", nyt oli näköjään vuorossa ketjussa seuraavana oleva magneettiventtiili millä päästetään ohjauspaine kyseiselle säätöventtiilille. Tuossa oli joku ihmeen säätöruuvi (mitä varten?) joka nyt päätti sinkoontua juurineen irti sieltä, jättäen jälkeensä ammottavan aukon.
Löysin säätöruuvin mutta en saanut sitä enää pysymään reiässä millään. No tämähän korjaantui kahdella nippusiteellä, jotka kuvassa jo näkyykin. Ihan vienosti se jäi suhisemaan vieläkin mutta ei kovin paljoa. Ja kun painemittarit näytti vihreää niin kyllä sen noin uskalsi ajaa ongelmitta kotiin.
Mistähän tommoisen venttililin saa edukkaimmin?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3082
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Golden Eagle "Osku"
Paimelassa tommosia on muutama lavakauluksellinen. Kukaan ei vain tiedä missä, joten ota aikaa ku lähet ettii...
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Willähteen Bussihuollosta löytyi ihan uudenkarhea. Muuten samanlainen mutta siitä puuttuu tuo mystinen otsaan sinkoava ruuvi kokonaan. Eipähän ainakaan siitä paikasta hajoa.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Re: Golden Eagle "Osku"
Jos nyt oikein tunnistan säätöruuvi vois olla kuristin/ säädettävä hidastin toiminnolle esim, niin saatu on/ off ventiilin
tarkkuutta, mutta ei säätömoottorin ( askelmoottorin) tasoista..
Hienoja tuurin yökuvat .....
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Ilmalämmittimen asennus!
Tämä projekti alkoi jo reilusti ennen Tuurin keikkaa, mutta päivitetääs nyt kerralla kun viimein sain valmiiksi.
Mähän täältä foorumilta bongasin kun Jnaukki mainosti tilanneensa tämmöisen:
https://www.ebay.com/itm/5000W-Air-Dies ... 104?_ul=FI
Sen kummemmin miettimättä tai hintoja vertailematta tilasin samanlaisen. 160 euroa rahteineen ei ole liian iso investointi.
Mietin asennuspaikkaa tuolle. Täällä joku taisi suositella että työntäisi lämmintä ilmaa lattian rajaan, ja sitten katon rajasta poisto. Näin saadaan luontainen kierto aikaan kun lämmin ilma pyrkii nousemaan ylöspäin, ja lämpenisi lattiakin..
Mulla on bussissa ollut aikuisten "parisänkynä" levitettävä sohva, joka on ollut käytännössä koko ajan levitettynä vuoteeksi. Meillähän on "olohuone" erikseen vielä, niin turha enää makkarissa olla sohvaa. Nyt ajattelinkin samassa tohinassa muuttaa makkarin lattian tuolta osin semmoiseksi että se on noin 20cm korotettu ja tasainen, niin saa ihan normaalin patjan heittää siihen sängyksi. Näin saatuun lisätilaan saisi ilmaputken piiloon, ja korotettu lattia toisi ruumaan lisäkorkeutta..
Lämppärin paikaksi tulisi konehuoneen peränurkkaus, siinä on webaston diesel-säiliökin lähellä niin saa polttoaineet helposti, ja konehuone ehkä on vähän palosuojatumpi paikka moiselle kiinalaiselle tulikoneelle..
Vanhan lattian purkua..
Yllä näkyy jo hahmotelmaa miten putket lähtee. Kuumalle ilmalle Bilteman 3" pakoputkikäyrällä lähtö josta suurennus 100mm ilmastointiputkelle joka jää lattian sisään.Viileämmälle poistoilmalle viemäriputki..
Konehuoneen puolella tilanne näytti tältä:
Siinä näkyy tuo diisselisäiliökin..
Finnfoamit päälle, ja ilmastointiputket paikallaan:
Nurkan pystyputki on maalattu "gunmetal" kumimaalilla, on ihan tyylikkään näköinen viemäriputkeksi.
Tässä vaiheessa kävi melkoinen kämmi ja möhläys, mikä olikin syynä siihen että en ehtinyt Tuuriin saada tätä valmiiksi. Mulla oli tuosta alkuperäisestä lattiasta puretut vanerit tallessa ja tyytyväisenä lyhentelin ne jo 150cm mittaan, että menisi tuohon sitten finnfoamien päälle poikittain seinästä seinään.. Niin eihän ne mahdu! Molemmissa seinissä on patterit ja toisella puolella vielä tuo kippaava sänkysysteemi. Ei sinne patterien alle saa täysleveää vaneria mitenkään ilman että poistaa jomman kumman patterin! Ei edes pitkittäin "liuttamalla" onnistu ellei poista tuota mustaa tolppaa..
Eli haettava kaupasta uudet vanerit ja sirkkelöitävä sittenkin kaksi 2m pitkää palaa pitkittäin..
Näkyy lämpimän ilman töhötysreikäkin tuossa alareunassa! Tuossa sen teoriassa pitäisi aika mukavasti työntää lämmintä kaikille nukkujille ja käytävää myöten aina bussin etuosaan asti, ehkä.
Nyt kun auton sisäpuoli oli valmis, laittelin projektin jäihin siksi aikaa että pyörähdettiin siellä Tuurissa. Ja sitten taas jatkui..
Tein konehuoneeseen tulevalle mööpelille hienon tellingin. Tellinki on yläreunasta M8 pultilla ihan runkopalkissa kiinni, alareunasta popniitillä runkopalkkiin. Sen verran hutera oli tuommoisenaan että lisäsin vielä tuon sivutellingin, ja itse asiassa myöhemmin vielä yhden tuen oikealle yläviistoon.
"Helpointa" olisi ehkä ollut ruuvata teline kattoon, mutta siinä on yläpuolella saunan vesieristeet ja laatoitukset niin pikkasen arveluttaa ruuvia käydä poraamaan ettei lipeä liian pitkälle..
Lukuisien vaiheiden jälkeen mööpeli paikoillaan!
Pakoputki menee tuonne vaihdelaatikon suuntaan, imuputki taas seinästä läpi moottorin ilmanottokotelon puolelle.. Ei ainakaan helposti pääse pakokaasut kiertämään imupuolelle.
Henkilöauto-Webastoista minulla on vähän huonoja kokemuksia, tuntuu että ne toimii milloin lystää ja pienikin häiriö polttoaineensaannissa sammuttaa aina koko mööpelin eikä ne siitä toivu itsekseen. Siksi ajattelin vähän tätä kiusata. Ohjeissa neuvottiin miten polttoainelinjan saa ilmattua, käyttämällä pumppua manuaalisesti. No minähän en tätä tehnyt vaan tyynesti täräytin sen vaan suoraan päälle, tyhjällä polttoainelinjalla!
Siinä se muutaman minuutin naksutteli ja tärähti tulille! Ei puhettakaan että olisi kiusattu käyttäjää uudelleenkäynnistyksillä tai vikakoodeilla, päälle vaan! Ei voi löpön polttaminen niin vaikeaa olla, jotain ne saksalaiset tekee väärin..
Hetken toimimisen jälkeen alkoi epäilyttävä "sirkkeliääni" kuulumaan. Luulin jo että laite hajosi heti alkuunsa, mutta paljastuikin hölmöksi asennusvirheeksi. Tein aluksi tuon kuuman puolen liitoksen lyhyellä silikoniletkulla. Se oli ilmeisesti liian jäykkä ja väänsi laitteen koteloa niin että täysillä toimiessaan tuuletin alkoi hankaamaan kuoriin kiinni kammottavan metelin seuraamana! Onneksi ymmärsin että johtuu asennusvirheestä eikä niinkään kiinalaitteen huonoudesta.. Siirsin mööpeliä vähän kauemmas ja tein liitoksen mukana tulleella haitariputkella, ja ongelma poistui. Kuvissa tämä lopullinen versio asennuksesta, silikoniletkullinen versio jäi kuvaamatta. Eli siis, laite kuuluu olla mekaanisesti tuettuna ainoastaan tuosta pohjalevystä, ilmaputkien liitokset jotka tulevat pelkästään muovikuoreen kiinni, tulee olla mahdollisimman joustavasti!
Tuon korjauksen jälkeen toiminut tosi hyvin, mitä nyt ehkä muutamia tunteja kaikkiaan tuota käytetty.
Ohjainpaneeli on tosi komea. Alkuun ihmettelin kun tuossa ei vaikuttanut olevan muuta tehonsäätöä kuin "Hz"-lukema eli montako kertaa pumppu naksahtaa sekunnissa, ja se sitten sitäkautta vaikuttaa laitteen tuottamaan lämpötilaan.
Ohjekirja on tosi huonoa englantia ja hiukan erinäköiselle ohjauspaneelille, mutta ymmärsin että kun pitää hetken aikaa (ulkomuistista) ylös- ja OK-nappeja pohjassa niin laite vaihtaakin "temperature control" -moodiin! No näinhän se onnistui. Nyt siis ihan vaan asetetaan tavoitelämpötila, ja se pitää sen siinä.
Tuo tosiaan säätää tehoaan sen mukaan minkä verran tarvii lämmittää. Täysillä paahtaessaan meteli on aikamoinen, etenkin tuo pystyssä oleva viemäritputki tuntuu resonoivain kuin urkupilli konsanaan. Voisi ehkä yrittää jotain eristettä siihen ulkopintaan äänenvaimentimeksi. Mutta sitten kun tavoitelämpö on saavutettu, meteli hiljenee huomattavasti. Pumppu jää ihan hiljakseen naksahtelemaan ja semmoinen "vieno lehmänhenkäys" tulee lämmintä silloinkin, eli on siellä liekki päällä. En tiedä mitä tapahtuu jos se tässäkin tilassa lämmittää liikaa, sammuu ehkä kokonaan ja hetken päästä uudestaan tulille?
Tämä projekti alkoi jo reilusti ennen Tuurin keikkaa, mutta päivitetääs nyt kerralla kun viimein sain valmiiksi.
Mähän täältä foorumilta bongasin kun Jnaukki mainosti tilanneensa tämmöisen:
https://www.ebay.com/itm/5000W-Air-Dies ... 104?_ul=FI
Sen kummemmin miettimättä tai hintoja vertailematta tilasin samanlaisen. 160 euroa rahteineen ei ole liian iso investointi.
Mietin asennuspaikkaa tuolle. Täällä joku taisi suositella että työntäisi lämmintä ilmaa lattian rajaan, ja sitten katon rajasta poisto. Näin saadaan luontainen kierto aikaan kun lämmin ilma pyrkii nousemaan ylöspäin, ja lämpenisi lattiakin..
Mulla on bussissa ollut aikuisten "parisänkynä" levitettävä sohva, joka on ollut käytännössä koko ajan levitettynä vuoteeksi. Meillähän on "olohuone" erikseen vielä, niin turha enää makkarissa olla sohvaa. Nyt ajattelinkin samassa tohinassa muuttaa makkarin lattian tuolta osin semmoiseksi että se on noin 20cm korotettu ja tasainen, niin saa ihan normaalin patjan heittää siihen sängyksi. Näin saatuun lisätilaan saisi ilmaputken piiloon, ja korotettu lattia toisi ruumaan lisäkorkeutta..
Lämppärin paikaksi tulisi konehuoneen peränurkkaus, siinä on webaston diesel-säiliökin lähellä niin saa polttoaineet helposti, ja konehuone ehkä on vähän palosuojatumpi paikka moiselle kiinalaiselle tulikoneelle..
Vanhan lattian purkua..
Yllä näkyy jo hahmotelmaa miten putket lähtee. Kuumalle ilmalle Bilteman 3" pakoputkikäyrällä lähtö josta suurennus 100mm ilmastointiputkelle joka jää lattian sisään.Viileämmälle poistoilmalle viemäriputki..
Konehuoneen puolella tilanne näytti tältä:
Siinä näkyy tuo diisselisäiliökin..
Finnfoamit päälle, ja ilmastointiputket paikallaan:
Nurkan pystyputki on maalattu "gunmetal" kumimaalilla, on ihan tyylikkään näköinen viemäriputkeksi.
Tässä vaiheessa kävi melkoinen kämmi ja möhläys, mikä olikin syynä siihen että en ehtinyt Tuuriin saada tätä valmiiksi. Mulla oli tuosta alkuperäisestä lattiasta puretut vanerit tallessa ja tyytyväisenä lyhentelin ne jo 150cm mittaan, että menisi tuohon sitten finnfoamien päälle poikittain seinästä seinään.. Niin eihän ne mahdu! Molemmissa seinissä on patterit ja toisella puolella vielä tuo kippaava sänkysysteemi. Ei sinne patterien alle saa täysleveää vaneria mitenkään ilman että poistaa jomman kumman patterin! Ei edes pitkittäin "liuttamalla" onnistu ellei poista tuota mustaa tolppaa..
Eli haettava kaupasta uudet vanerit ja sirkkelöitävä sittenkin kaksi 2m pitkää palaa pitkittäin..
Näkyy lämpimän ilman töhötysreikäkin tuossa alareunassa! Tuossa sen teoriassa pitäisi aika mukavasti työntää lämmintä kaikille nukkujille ja käytävää myöten aina bussin etuosaan asti, ehkä.
Nyt kun auton sisäpuoli oli valmis, laittelin projektin jäihin siksi aikaa että pyörähdettiin siellä Tuurissa. Ja sitten taas jatkui..
Tein konehuoneeseen tulevalle mööpelille hienon tellingin. Tellinki on yläreunasta M8 pultilla ihan runkopalkissa kiinni, alareunasta popniitillä runkopalkkiin. Sen verran hutera oli tuommoisenaan että lisäsin vielä tuon sivutellingin, ja itse asiassa myöhemmin vielä yhden tuen oikealle yläviistoon.
"Helpointa" olisi ehkä ollut ruuvata teline kattoon, mutta siinä on yläpuolella saunan vesieristeet ja laatoitukset niin pikkasen arveluttaa ruuvia käydä poraamaan ettei lipeä liian pitkälle..
Lukuisien vaiheiden jälkeen mööpeli paikoillaan!
Pakoputki menee tuonne vaihdelaatikon suuntaan, imuputki taas seinästä läpi moottorin ilmanottokotelon puolelle.. Ei ainakaan helposti pääse pakokaasut kiertämään imupuolelle.
Henkilöauto-Webastoista minulla on vähän huonoja kokemuksia, tuntuu että ne toimii milloin lystää ja pienikin häiriö polttoaineensaannissa sammuttaa aina koko mööpelin eikä ne siitä toivu itsekseen. Siksi ajattelin vähän tätä kiusata. Ohjeissa neuvottiin miten polttoainelinjan saa ilmattua, käyttämällä pumppua manuaalisesti. No minähän en tätä tehnyt vaan tyynesti täräytin sen vaan suoraan päälle, tyhjällä polttoainelinjalla!
Siinä se muutaman minuutin naksutteli ja tärähti tulille! Ei puhettakaan että olisi kiusattu käyttäjää uudelleenkäynnistyksillä tai vikakoodeilla, päälle vaan! Ei voi löpön polttaminen niin vaikeaa olla, jotain ne saksalaiset tekee väärin..
Hetken toimimisen jälkeen alkoi epäilyttävä "sirkkeliääni" kuulumaan. Luulin jo että laite hajosi heti alkuunsa, mutta paljastuikin hölmöksi asennusvirheeksi. Tein aluksi tuon kuuman puolen liitoksen lyhyellä silikoniletkulla. Se oli ilmeisesti liian jäykkä ja väänsi laitteen koteloa niin että täysillä toimiessaan tuuletin alkoi hankaamaan kuoriin kiinni kammottavan metelin seuraamana! Onneksi ymmärsin että johtuu asennusvirheestä eikä niinkään kiinalaitteen huonoudesta.. Siirsin mööpeliä vähän kauemmas ja tein liitoksen mukana tulleella haitariputkella, ja ongelma poistui. Kuvissa tämä lopullinen versio asennuksesta, silikoniletkullinen versio jäi kuvaamatta. Eli siis, laite kuuluu olla mekaanisesti tuettuna ainoastaan tuosta pohjalevystä, ilmaputkien liitokset jotka tulevat pelkästään muovikuoreen kiinni, tulee olla mahdollisimman joustavasti!
Tuon korjauksen jälkeen toiminut tosi hyvin, mitä nyt ehkä muutamia tunteja kaikkiaan tuota käytetty.
Ohjainpaneeli on tosi komea. Alkuun ihmettelin kun tuossa ei vaikuttanut olevan muuta tehonsäätöä kuin "Hz"-lukema eli montako kertaa pumppu naksahtaa sekunnissa, ja se sitten sitäkautta vaikuttaa laitteen tuottamaan lämpötilaan.
Ohjekirja on tosi huonoa englantia ja hiukan erinäköiselle ohjauspaneelille, mutta ymmärsin että kun pitää hetken aikaa (ulkomuistista) ylös- ja OK-nappeja pohjassa niin laite vaihtaakin "temperature control" -moodiin! No näinhän se onnistui. Nyt siis ihan vaan asetetaan tavoitelämpötila, ja se pitää sen siinä.
Tuo tosiaan säätää tehoaan sen mukaan minkä verran tarvii lämmittää. Täysillä paahtaessaan meteli on aikamoinen, etenkin tuo pystyssä oleva viemäritputki tuntuu resonoivain kuin urkupilli konsanaan. Voisi ehkä yrittää jotain eristettä siihen ulkopintaan äänenvaimentimeksi. Mutta sitten kun tavoitelämpö on saavutettu, meteli hiljenee huomattavasti. Pumppu jää ihan hiljakseen naksahtelemaan ja semmoinen "vieno lehmänhenkäys" tulee lämmintä silloinkin, eli on siellä liekki päällä. En tiedä mitä tapahtuu jos se tässäkin tilassa lämmittää liikaa, sammuu ehkä kokonaan ja hetken päästä uudestaan tulille?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 511
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Golden Eagle "Osku"
Hyvin on pelannut minullakin , jotain 60 litraa meni viime talvena kun tein sisähommia .
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Golden Eagle "Osku"
Noiden imuilma- ja pakoputkien sijoittelun osalta ainakin Planarin (Autotermin) ohje nimenomaan sanoo että putket ei saisi olla ns. eri sivuilla, eli vaikka niitä venyttäisikin kauemmaksi toisistaan niin niiden pitäisi osoittaa edes periaatteessa samaan suuntaan - tiedä sitten onko esim. paine-erolla isoakin merkitystä tuon suhteen vai ei.
Esim. tuolla sivu 20 (kuva 18): https://www.pfjones.co.uk/autoterm/plan ... 35-min.pdf
Esim. tuolla sivu 20 (kuva 18): https://www.pfjones.co.uk/autoterm/plan ... 35-min.pdf
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Tuo on kai vähän eri syystä. Jos on kova tuuli tai auton liikuessa ajoviima, putket pitäisi osoittaa samaan suuntaan ettei käy niin että tuuli puhaltaa laitteen "läpi"..
Mullahan kumpikaan putki ei tule autosta ulos asti, ei niihin oikein pääse tuuli käymään. Paloputkea voisi rahdun jatkaa ettei olisi etuviistoon, nythän siihen ehkä ajoviima pystyy käymään.
Lainaus tuosta pdf:stä:
When installing the heater inside van bodies (insulated vans, box
vans, etc.), the exhaust pipe outlet and the air intake shall not be
placed on the opposite sides of the vehicle (Fig.18).
The correct installation of the exhaust and air intake pipes is on
one side. The distance between them should exclude re-suction of
exhaust gases through the air intake (at least 200mm).
Under adverse conditions (strong wind, occasional atmospheric
pressure changes), failure to comply with these recommendations
not only prevents the discharge of exhaust gases, but also creates
an additional depression near the air intake.
Mullahan kumpikaan putki ei tule autosta ulos asti, ei niihin oikein pääse tuuli käymään. Paloputkea voisi rahdun jatkaa ettei olisi etuviistoon, nythän siihen ehkä ajoviima pystyy käymään.
Lainaus tuosta pdf:stä:
When installing the heater inside van bodies (insulated vans, box
vans, etc.), the exhaust pipe outlet and the air intake shall not be
placed on the opposite sides of the vehicle (Fig.18).
The correct installation of the exhaust and air intake pipes is on
one side. The distance between them should exclude re-suction of
exhaust gases through the air intake (at least 200mm).
Under adverse conditions (strong wind, occasional atmospheric
pressure changes), failure to comply with these recommendations
not only prevents the discharge of exhaust gases, but also creates
an additional depression near the air intake.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
-
- Varakuski
- Viestit: 6
- Liittynyt: 10 Elo 2016 16:51
- Truck: Etsinnässä
- Location: Pääkaupunkiseutu
Re: Golden Eagle "Osku"
Hiukan ot mutta paljonko tuolla Tuurin miitissä keskimäärin käy kalustoa?
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Golden Eagle "Osku"
Kahtena viime vuonna (kun itse ollaan oltu mukana) on bussipohjaisia ollut reilu sata, tänä vuonna autokuntia oli yhteensä muistaakseni 128 tms ja noista tosiaan pieni osa myös muita kuin busseja (eli ainakin pari kuorma-autoa ja tuppereita).
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Mietin jos tekisi bussin taakse fillaritelineen tyylisen hökötyksen mihin tuon voi ajaa sivulta kyytiin. Auto on vain 233cm pitkä ja 123cm leveä, se mahtuisi siis poikittain ihan hyvin bussin mittojen sisään.. Eikä painakaan kuin 450kg, ei se ihan hirmuisia rakenteita pitäisi tarvita. Jos saisi bussin runkoaisoja jatkettua taaksepäin, ja siihen poikittain alumiinirampit päälle?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Golden Eagle "Osku"
Aisat 50*100 rhs palkkia, jokka liukuu auton runkoaisojen alle pultatuissa palkeissa, matkittu tuppisovitteita kuormain puolelta.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Noniin, juuri täsmälleen tuommoinen oli visioissa, arvasin että joku on jo tehnyt. Teetkö mullekin?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Pah, meidän liikkumisilla riittäis varmaan jos juhannukseksi..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Re: Golden Eagle "Osku"
Toi rellun nelipyörä on ihan huippu peli
Ajoin vuorokauden sillä tehokkaalla versiolla ja oli kyllä todella hyvä kokemus.
Oven alaosat näkyy teillä olevan, meinaatko ostaa yläosan lasit ?
Ajoin vuorokauden sillä tehokkaalla versiolla ja oli kyllä todella hyvä kokemus.
Oven alaosat näkyy teillä olevan, meinaatko ostaa yläosan lasit ?