It's alive! Käytiin Oskulla kaupunkilomalla Lahdessa.
Päivä ennen reissua huomasin että ovien ylläpitokompura oli hyytynyt, se jääkaappikompurasta tehty viritys. Aikataulun tiukkuuden vuoksi päätin korvata tuon ihan tehdastekoisella mallilla, tämmöinen "Super silent 59dB" motonetista:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7003695 ... i-1-Hp-6-L
Kanta-asiakaspäivillä tuosta sai vielä kympin alennuksen. Ihan hiljainen se on on kyllä, tosin se lopun suhahdus kuuluu kauas.. Voisi tutkailla saisiko siihen jonkun systeemin, eihän niitä paineita noin nopeasti tarvisi siinä vapauttaa? Laittaisi jonkun pienemmän vuodon.
Piti kantokahva purkaa pois että mahtui korkeudestaan tuohon samaan luukkuun etupyörän päälle.
Säiliöhän tuossa on pieni 6L. Ajattelin ensin että laittaisin vanhasta systeemistä sen 25L säiliön siihen rinnalle, mutta tarkemmin ajatellen ihan hyvä se on näinkin.. Kompura puhisee tuon säiliönsä täyteen noin minuutissa (alarajalta ylärajalle), ja sitten oven aukoo kuitenkin varmaan 3 kertaa ennenkuin pärähtää uudestaan. Isommalla säiliöllä kompura kävisi harvemmin mutta pitempään. Käytännössä tuo kuitenkin on niin nopea että vaikka ramppaisi ovesta eestaas niin kompura ehtii täyttämään siihen tahtiin..
Kompuran painekytkimessä oli yksi 1/4" lähtö tulpattuna, siihen sai kätevästi nuo bussin liitynnät niin jäi vielä renkaantäyttöliitin omalle paikalleen.
Kompura saatiin paikalleen peräti tunti ennen reissuun lähtöä, eli marginaaliakin jäi vielä reilusti.
Ensin Prisman kautta ruokaostoksille.
Meillä oli yhdellä pojalla futistreenit jotka loppui perjantaina klo 21, ja toisella pojalla samassa paikassa alkaen lauantaina klo 10.. Hölmömpihän ajaisi kotiin tässä välissä peräti 20 kilometrin matkan suuntaansa, vaikka ihan hyvin voi parkkeerata bussin kuplahallin pihaan yöksi!
Lähinnähän harjoituksen tarkoitus oli testata Oskun "talvikelpoisuutta" nyt kun on uusi kiinanlämmitin paikallaan. Se pelasi kyllä hienosti sen puolesta että lämmintä riitti nukkumaosastolla mielin määrin, mutta on tuo rahdun äänekäs. Siinä vielä tuo lämpötilasäätö toimii niin että se saattaa varttitunnin olla ihan pienellä puhalluksella hiljaisena, kunnes ykskaks mitattu lämpötila tippuu 21C tavoitelämmöstä 20C:hen ja laite hätääntyy ja lähtee täysteholle puhisemaan pariksi minuutiksi että saadaan taas 21C tauluun.
Tuohon tohinavaiheeseen tuli aika usein herättyä. Ilmeisesti tuossa tosiaan on vain asteen tarkkuudella tuo mittaus..
Aamulla lueskelin ohjekirjaa että admin-valikon kautta saisi maksimi lämmitystehoa ja puhallusta säädettyä. Google kertoi että admin-salasana on 1688, ei lue ohjeessa tämä. Tuollahan se vähän tuntui asettuvan kun tiputin polttoainesyötön 5.5Hz -> 4.0Hz ja puhalluksen 5500rpm -> 4000rpm.. Toki pienenee tehotkin samassa suhteessa. En tiedä uskaltaisiko puhallusta pienentää enemmän vaikka pitäisi tehon ylhäällä, vai ylikuumeneeko se koko mööpeli?
Toinen mahdollisuushan on vaihtaa lämpötilaohjauksesta "manual fueling" -moodiin, silloin laitteessa säädetään noita polttoainepumpun hertsejä suoraan ja lämmitysteho pysyy vakiona. Silloin ei pitäisi tuota pumppausta tulla, voisi olla yöllä rauhallisempi. Mutta voi olla hankala lonkalta löytää sopiva arvo ettei aamulla kämpän lämpötila ole +35C tai +10C..
Bussin etuosa oli aika kylmä vieläkin, vaikka mullahan koneellinen ilmanvaihto pitäisi kierrättää ilmaa niin että raitis ilma tulee makkariin ja poisto menee bussin etuosasta keittiön liesituulettimesta pois. Mutta niin paljon lämpövuotoa tuulilasista ja etuosan ikkunoista että ei tuo pelkkä ilman liikuttaminen riitä. Mietin että kun nuo kiinalämppärit ei maksa mitään niin aivan hyvin voisi laittaa toisen vielä etupäähän, vaikka tuonne samaan lokeroon ylläpitokompuran kanssa ja siitä röörit läpi matkustamoon.. Voisi tuo peräpään masiinakin pärjätä pienemmällä teholla ja hiljaisemmalla puhalluksella, kun ei tarvisikaan kuin puoli bussia yrittää pitää lämpimänä.
No, matka jatkui.
Lahden messukeskuksessa oli PiiPoo Legomessut. Jätettiin Osku parkkiin kylläkin vanhalle linja-autoasemalle ja käveltiin siitä..
Huomatkaa radiomastot taustalla.
Lego-tapahtumaa ei tullut kuvattua, mutta sen jälkeen käytiin vielä Hiihtomuseossa joka on siinä aivan vieressä. Tuli joulupukin tuomille museokorteille käyttöä ekaa kertaa, koko kööri ilmaiseksi sisään. Ihan hieno museo. Hyppäsin mäkihyppysimulaattorissa suurmäestä kertayrittämällä 127 metriä, top3 listalle! Perheen 15v tästä katkeroituneena ei olisi lähtenyt tuolta pois millään kun piti yrittää uudelleen ja uudelleen, mutta 124m jäi parhaaksi.
Museossa oli legendaarista hiihtohistoriaa esillä.