Golden Eagle "Osku"
Re: Golden Eagle "Osku"
Jos kuljettajan selän takana matkustaville tenaville laittaisi pyörivät kapteeninpenkit niin nehän toimisi samalla pöytäryhmän osanakin.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Työviikon jälkeen taas pääsi bussin kimppuun.
Bussissahan oli kaksi selkeää vikaa, eli jo myyjän ilmoittama toimimaton polttoainemittari, ja itse havaittu webaston pumpun toimimattomuus. Korjasin molemmat!
Löpömittarin anturi tai ehkä sen johtosarja oli vaihdettu joskus, ja ilmeisesti liittimet eivät olleet ihan sattuneet kohdalleen. Liitintä oli veistetty puukolla ja työnnetty väkisin paikalleen. Mutta se ei mennyt läheskään tarpeeksi syvälle, ei montaa sekuntia kestänyt paikallaan kun pompsahti jo irti.. Hylkäsin koko liittimen, laitoin irtopinneillä johdot anturiin ja sikafleksiä päälle ettei kosteus pääse. Nyt on jo puoli tuntia toiminut eli korjaus onnistui erinomaisesti!
Webastossa oli ihan vastaava vika. Pumppu oli ensinnäkin ihan irtaantunut muusta maailmasta, oli kiinnitysruuvit katkenneet ja siellä se heilui letkujen varassa. Ei mikään ihme että johtokin irronnut.. Aika hapan tuo liitinkin. Piuhat kun yhdisti niin pumppu lähti samantien pyörimään. Hetken ihmettelyn jälkeen oivalsin että olin unohtanut ohjaamosta sen webaston käyttökytkimen siihen asentoon missä pelkkä pumppu surisee..
Annoin aika kauan pöhistä, hyvin lähti patterit lämpenemään. Vesikiertoa ei ymmärrä erkkikään miten se toimii, on monenlaista laatikkoa ja venttiiliä letkujen välissä. Tuon jos hahmottaisi jotenkin niin voisi webaston laittaa vaikka pelkälle patterikierrolle, kun moottorille on lohkolämppäri kuitenkin erikseen? Ja ainakaan nyt ei ole talvella tarkoitus ajella ollenkaan.
Bussissahan oli kaksi selkeää vikaa, eli jo myyjän ilmoittama toimimaton polttoainemittari, ja itse havaittu webaston pumpun toimimattomuus. Korjasin molemmat!
Löpömittarin anturi tai ehkä sen johtosarja oli vaihdettu joskus, ja ilmeisesti liittimet eivät olleet ihan sattuneet kohdalleen. Liitintä oli veistetty puukolla ja työnnetty väkisin paikalleen. Mutta se ei mennyt läheskään tarpeeksi syvälle, ei montaa sekuntia kestänyt paikallaan kun pompsahti jo irti.. Hylkäsin koko liittimen, laitoin irtopinneillä johdot anturiin ja sikafleksiä päälle ettei kosteus pääse. Nyt on jo puoli tuntia toiminut eli korjaus onnistui erinomaisesti!
Webastossa oli ihan vastaava vika. Pumppu oli ensinnäkin ihan irtaantunut muusta maailmasta, oli kiinnitysruuvit katkenneet ja siellä se heilui letkujen varassa. Ei mikään ihme että johtokin irronnut.. Aika hapan tuo liitinkin. Piuhat kun yhdisti niin pumppu lähti samantien pyörimään. Hetken ihmettelyn jälkeen oivalsin että olin unohtanut ohjaamosta sen webaston käyttökytkimen siihen asentoon missä pelkkä pumppu surisee..
Annoin aika kauan pöhistä, hyvin lähti patterit lämpenemään. Vesikiertoa ei ymmärrä erkkikään miten se toimii, on monenlaista laatikkoa ja venttiiliä letkujen välissä. Tuon jos hahmottaisi jotenkin niin voisi webaston laittaa vaikka pelkälle patterikierrolle, kun moottorille on lohkolämppäri kuitenkin erikseen? Ja ainakaan nyt ei ole talvella tarkoitus ajella ollenkaan.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Golden Eagle "Osku"
Joo ai nou te viiling. .. meikä on kans iha kuutamolla noista kaikesta mitä liittyy lämmitykseen tuossa dösässä.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3082
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Golden Eagle "Osku"
An ol se vepatsi tollai. Siitä on sanomaton ilo vielä joskus. Siihen rinnalle voi sit keksii kaikkee järkevää, mut sen yhdenkin kerran ku pitää hoosee pakkasessa lähtee liikkeelle, ni iso webasto kyllä säästää hermoa ja virtsiittiä ihan eri tavalla ku joku muu / eri.
N
N
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Semmoista jäin vielä ihmettelemään, mistä patterien lämpötila säädetään? Kuskin jalkatilassa on patteri jossa on termostaatti, vaikuttaako tuo koko autoon?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Golden Eagle "Osku"
Siellä on todennäkösesti patterilinjan lähdössä paineilmakäyttöinen termostaatti. Siellä sisällä on jossain huonetermostaatti mikä ohjaa magneettiventtiiiliä mikä antaa taas paineilmaa tuolle patteritermostaatille mikä pätkii pattereille tulevaa lämmintä vettä.Zuikkis kirjoitti:Semmoista jäin vielä ihmettelemään, mistä patterien lämpötila säädetään? Kuskin jalkatilassa on patteri jossa on termostaatti, vaikuttaako tuo koko autoon?
Tuon näkönen on vanhoolissa. kuskin takana istuvan matkustajan jalkatilassa.
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: Golden Eagle "Osku"
Oman lahtelaisen putkikaaviota just katselin kun olen lisälämmitintä pois ottamassa, siinä ainekin lähtee ensin pattereille mutta kiertää väkisin koneen läpi takaisin. Ei myöskään pysty pelkkää moottoria lämmittämään.. Mut kaikkihan noi on erilaisia..Zuikkis kirjoitti:Tuon jos hahmottaisi jotenkin niin voisi webaston laittaa vaikka pelkälle patterikierrolle, kun moottorille on lohkolämppäri kuitenkin erikseen? Ja ainakaan nyt ei ole talvella tarkoitus ajella ollenkaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3082
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Golden Eagle "Osku"
Mulla toi on auton alla keulassa. Eikä säätyny, vaik mitä nappuloita käänteli. Niksautin sille tulevalta letkulta niskat nurin ja laitoin patterikiertoon vipuhanan.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Golden Eagle "Osku"
tota säädetään vissiin sillä kierrettävällä nännillä missä lukee: matkustamon lämmönsäätö?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3082
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Golden Eagle "Osku"
Ni. Potikka kojelaudassa.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Mulla on nuo wiima63:n kuvien kaltaiset aparaatit konehuoneessa. Sitä katsoikin että webastolta menee putki tuohon, ja sitten haarautuu joko moottorille tai pattereille.. Siinä vaiheessa vaan loppui ymmärrys kun huomasin että siihen tulee saamari paineilmakin. mutta nythän tuo selvisi.
Eilen kun kokeilin, autossa oli viikon seisonnan jälkeen paineet lähes nollilla mutta hyvin lämpeni patterit. Eli ilmeisesti termari toimii niinpäin että ilman painetta vesi pääsee pattereille..
Nyt pitää vielä selvittää että missä se säätömutikka on..
Eilen kun kokeilin, autossa oli viikon seisonnan jälkeen paineet lähes nollilla mutta hyvin lämpeni patterit. Eli ilmeisesti termari toimii niinpäin että ilman painetta vesi pääsee pattereille..
Nyt pitää vielä selvittää että missä se säätömutikka on..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Golden Eagle "Osku"
Mulla on ilman painetta auki ja sulkemiseen käyttää painetta. Jostain kuskin kädenulottuvilta etsisin sitä termostaattia. Mulla se on vasemman korvan kohdalla seinässä ku istuu kuskin paikalla.
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Golden Eagle "Osku"
Niinpäin se pitää pelittää,ilmalla kiinni ja ilman auki.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Onkohan ne patterisäädöt ihan nuo namiskuukkelit tuossa?
Jos nyt lainkaan tuota kiertoa ymmärsin, ruuman pattereilla on eri kierto kuin matkustamolla, eli tuossa olisi erikseen "yläkerran" ja "alakerran" säädöt vierekkäin?
Asiaan ehkä liittyvä lämpöanturi löytyi kuljettajan viereisestä seinästä, mutta siinä ei mitään säätöjä ole. Alakerrassa on vastaava anturi siellä kuskin taukotilassa.
Korin nostoista kun on ollut puhetta, mulla on tuommoinen namiska tuossa samassa kuvassa mistä auto menee ylös ja alas kun kääntelee. Ilmeisesti kuitenkin ajoasento olisi tuo yläasento, ja parkissa voi laskea tuosta sen tonttiin? Erillinen keulan niiausnappula on kanssa, että pääsee liftarimummot kyytiin.
Jos nyt lainkaan tuota kiertoa ymmärsin, ruuman pattereilla on eri kierto kuin matkustamolla, eli tuossa olisi erikseen "yläkerran" ja "alakerran" säädöt vierekkäin?
Asiaan ehkä liittyvä lämpöanturi löytyi kuljettajan viereisestä seinästä, mutta siinä ei mitään säätöjä ole. Alakerrassa on vastaava anturi siellä kuskin taukotilassa.
Korin nostoista kun on ollut puhetta, mulla on tuommoinen namiska tuossa samassa kuvassa mistä auto menee ylös ja alas kun kääntelee. Ilmeisesti kuitenkin ajoasento olisi tuo yläasento, ja parkissa voi laskea tuosta sen tonttiin? Erillinen keulan niiausnappula on kanssa, että pääsee liftarimummot kyytiin.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Golden Eagle "Osku"
Eiköhän tuo olisi puhalluksen säätö jaloille/tuulilasille.
Nii joo siis se toi alempi napikka mutta,mikä nappulasysteemi ton lämmönsäätimen vieressä? Säätöjä ku lentokoneessa...
Nii joo siis se toi alempi napikka mutta,mikä nappulasysteemi ton lämmönsäätimen vieressä? Säätöjä ku lentokoneessa...
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Eikös puhalluksen säätö ole vain tuo missä on puhaltimen kuva ja 0-III pykälät? Ja ihan oikeassa reunassa on puhalluksen lämpötilan säädöt kuskille ja matkustajille erikseen..AriW kirjoitti:Eiköhän tuo olisi puhalluksen säätö jaloille/tuulilasille.
Nii joo siis se toi alempi napikka mutta,mikä nappulasysteemi ton lämmönsäätimen vieressä? Säätöjä ku lentokoneessa...
Tuo vasemmanpuoleisin puna/sini-kaari ei ole nappula lainkaan, pelkkä kuva. Ei ole edes reikää siinä että olisi koskaan nappia ollutkaan. Sillä arvelin että se olisi vaan ikäänkuin ohjeistus noihin kahteen nappulaan, missä on nuoli ylös ja alas..
Ei kai tuo katolla oleva Webaston ilmastointi tähän jupakkaan liity mitenkään? sillehän on tavoitelämpötilan säätö ihan digitaalisesti nappuloilla, voisihan se teoriassa olla että sama asetus toimii lämmityksellekin..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Jooh, kyllä AriW oli oikeassa, kyllä nuo kaikki kuvaamani nippelit liittyy puhalluksen säätöön pelkästään. Eli vielä on se patterisäätö hukassa..
Tuli mieleen että mullahan on oikein ohjekirjakin! Hiukan dokumenteista riippuen tekstit on joko ruotsiksi tai tanskaksi.. Tuommoinen kuvan mööpeli se pitäisi jostain löytää.
Tuli mieleen että mullahan on oikein ohjekirjakin! Hiukan dokumenteista riippuen tekstit on joko ruotsiksi tai tanskaksi.. Tuommoinen kuvan mööpeli se pitäisi jostain löytää.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Golden Eagle "Osku"
Toi keltainen tarranamiskan olettaisin olevan joku muu kun korinnostoa tms. Veikkaan että jokin muu nappula? Tosin omassa tommonen symboli jossa keskiasento on ajoon ja alin asento alas ja ylin kori ylös. Symbolia kun tutkin niin oletin sen alemman asennon olevan ajoon ja loput muuta.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
On se kyllä korin lasku, oikeasti nousee ja laskee auto kun kääntelee. vain kaksi asentoa, joista kai ylempi on ajoasento.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Golden Eagle "Osku"
Ok, näytti tutulta mutta ilman "nosto" valintaa. On muute omasta hangattu tällee meikän omasta virheistä tota keulaa vähän joka risteyksessä. Täällä Savonlinnassa kun ei suunnitella mitään bussien kannalta vaan hirmuramppeja joka risteyksien lopussa johon keula ryystää. Miulla tuo oma on semmonen vanhankoulukunnan malli vissii ku peppu pystyssä kulkee aina. Suomensitko jo ton kässärin tekstin jollai kääntäjällä?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: Golden Eagle "Osku"
Symbolien perusteella juurikin tasonLASKU, ja se korkeampi asetus ajokorkeus. Taannoin oli paljon bussifirmoja (muuallakin, kuin Suomessa, joiden halleihin ei mokomat kerrostalot vakiokorkeudessaan sopineet).Zuikkis kirjoitti:On se kyllä korin lasku, oikeasti nousee ja laskee auto kun kääntelee. vain kaksi asentoa, joista kai ylempi on ajoasento.
Mie luulen, että matkustamon lämmönsäätö autossasi on ainakin uuten tapahtunut tuosta potikasta, jonka luona "kolme ukkoa peräkkäin" -symboli. Vastaavasti "yksi ukko" sitten etulämmönsäätö?
Sen vasemmalla puolella etupuhaltimen nopeussäätö.
Edelleen vasemmallle seuraavat kaksi säädintä: ilman tulo ylös (tuulilasille) ja alas (kuljettajan jaloille) "kiinni/auki" -periaatteella.
Tuollaiset hantaakit oli Golden Eaglen pikkuveljessä eli Lahti 451 Eaglessa vuodelta -95.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Kyllä nuo lämmönsäädöt menee juuri kuten b12m sanoi, tulipahan tämäkin selväksi.
Tänään korjasin pääoven avausnappulat! Ulkopuolella on se "piilonappi" etuvalon vieressä, ja sisällä oven yläpuolella toinen. Molemmat olivat mykkiä, mutta vika oli ihan itse nappulassa. Motonetistä 2.90e/kpl ihan samanlaiset napit tilalle.
Takaovessa ei ole nappuloita ensinkään, täytyy melkein asennella että pääsee ihmiset kulkemaan ilman että kuski painelee nappuloita.. Löytäisiköhän sen nappulasignaalin sieltä oven läheltä, vai täytyykö vetää valtaisa johto kojelaudan nappulalle?
Mitenkäs olette kulkureissa nuo ovet laittaneet? Minulla ainakaan ei kovin montaa kertaa jaksa ovi edes aueta, kun paineet jo laskee liian alas. Sitten taas kun oven vapauttaa, se ei tahdo pysyä kiinni ollenkaan. pitäisi joku mekaaninen salpa laittaa että saa sisäpuolelta oven säppiin.
Tänään korjasin pääoven avausnappulat! Ulkopuolella on se "piilonappi" etuvalon vieressä, ja sisällä oven yläpuolella toinen. Molemmat olivat mykkiä, mutta vika oli ihan itse nappulassa. Motonetistä 2.90e/kpl ihan samanlaiset napit tilalle.
Takaovessa ei ole nappuloita ensinkään, täytyy melkein asennella että pääsee ihmiset kulkemaan ilman että kuski painelee nappuloita.. Löytäisiköhän sen nappulasignaalin sieltä oven läheltä, vai täytyykö vetää valtaisa johto kojelaudan nappulalle?
Mitenkäs olette kulkureissa nuo ovet laittaneet? Minulla ainakaan ei kovin montaa kertaa jaksa ovi edes aueta, kun paineet jo laskee liian alas. Sitten taas kun oven vapauttaa, se ei tahdo pysyä kiinni ollenkaan. pitäisi joku mekaaninen salpa laittaa että saa sisäpuolelta oven säppiin.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Re: Golden Eagle "Osku"
Kyllä se keskioven "nappisignaali" täytyy olla löydettävissä muualtakin, kuin kojelaudasta. Oven käyttösylinterille työkäskyn antavan magneettiventtiilin luota esimerkiksi? Se lienee oviportaikossa tai sen välittömässä läheisyydessä.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3082
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Golden Eagle "Osku"
Se "työsylinteri" voi kyllä olla esim sähkökaapissa...
Re: Golden Eagle "Osku"
Eiköhän sen signaalin löydä suoraan ovikoneiston päästä. Onkos tuon ikäisessä ovikoneistossa turvatoiminto estämässä väliin puristumista? Jos on niin vahingossa väärään napaan kytkemällä turvatoiminto tulee ohitetuksi.