Ilmalämmittimen asennus!
Tämä projekti alkoi jo reilusti ennen Tuurin keikkaa, mutta päivitetääs nyt kerralla kun viimein sain valmiiksi.
Mähän täältä foorumilta bongasin kun Jnaukki mainosti tilanneensa tämmöisen:
https://www.ebay.com/itm/5000W-Air-Dies ... 104?_ul=FI
Sen kummemmin miettimättä tai hintoja vertailematta tilasin samanlaisen.
160 euroa rahteineen ei ole liian iso investointi.
Mietin asennuspaikkaa tuolle. Täällä joku taisi suositella että työntäisi lämmintä ilmaa lattian rajaan, ja sitten katon rajasta poisto. Näin saadaan luontainen kierto aikaan kun lämmin ilma pyrkii nousemaan ylöspäin, ja lämpenisi lattiakin..
Mulla on bussissa ollut aikuisten "parisänkynä" levitettävä sohva, joka on ollut käytännössä koko ajan levitettynä vuoteeksi. Meillähän on "olohuone" erikseen vielä, niin turha enää makkarissa olla sohvaa. Nyt ajattelinkin samassa tohinassa muuttaa makkarin lattian tuolta osin semmoiseksi että se on noin 20cm korotettu ja tasainen, niin saa ihan normaalin patjan heittää siihen sängyksi. Näin saatuun lisätilaan saisi ilmaputken piiloon, ja korotettu lattia toisi ruumaan lisäkorkeutta..
Lämppärin paikaksi tulisi konehuoneen peränurkkaus, siinä on webaston diesel-säiliökin lähellä niin saa polttoaineet helposti, ja konehuone ehkä on vähän palosuojatumpi paikka moiselle kiinalaiselle tulikoneelle..
Vanhan lattian purkua..
Yllä näkyy jo hahmotelmaa miten putket lähtee. Kuumalle ilmalle Bilteman 3" pakoputkikäyrällä lähtö josta suurennus 100mm ilmastointiputkelle joka jää lattian sisään.Viileämmälle poistoilmalle viemäriputki..
Konehuoneen puolella tilanne näytti tältä:
Siinä näkyy tuo diisselisäiliökin..
Finnfoamit päälle, ja ilmastointiputket paikallaan:
Nurkan pystyputki on maalattu "gunmetal" kumimaalilla, on ihan tyylikkään näköinen viemäriputkeksi.
Tässä vaiheessa kävi melkoinen kämmi ja möhläys, mikä olikin syynä siihen että en ehtinyt Tuuriin saada tätä valmiiksi. Mulla oli tuosta alkuperäisestä lattiasta puretut vanerit tallessa ja tyytyväisenä lyhentelin ne jo 150cm mittaan, että menisi tuohon sitten finnfoamien päälle poikittain seinästä seinään.. Niin eihän ne mahdu! Molemmissa seinissä on patterit ja toisella puolella vielä tuo kippaava sänkysysteemi. Ei sinne patterien alle saa täysleveää vaneria mitenkään ilman että poistaa jomman kumman patterin! Ei edes pitkittäin "liuttamalla" onnistu ellei poista tuota mustaa tolppaa..
Eli haettava kaupasta uudet vanerit ja sirkkelöitävä sittenkin kaksi 2m pitkää palaa pitkittäin..
Näkyy lämpimän ilman töhötysreikäkin tuossa alareunassa! Tuossa sen teoriassa pitäisi aika mukavasti työntää lämmintä kaikille nukkujille ja käytävää myöten aina bussin etuosaan asti, ehkä.
Nyt kun auton sisäpuoli oli valmis, laittelin projektin jäihin siksi aikaa että pyörähdettiin siellä Tuurissa. Ja sitten taas jatkui..
Tein konehuoneeseen tulevalle mööpelille hienon tellingin. Tellinki on yläreunasta M8 pultilla ihan runkopalkissa kiinni, alareunasta popniitillä runkopalkkiin. Sen verran hutera oli tuommoisenaan että lisäsin vielä tuon sivutellingin, ja itse asiassa myöhemmin vielä yhden tuen oikealle yläviistoon.
"Helpointa" olisi ehkä ollut ruuvata teline kattoon, mutta siinä on yläpuolella saunan vesieristeet ja laatoitukset niin pikkasen arveluttaa ruuvia käydä poraamaan ettei lipeä liian pitkälle..
Lukuisien vaiheiden jälkeen mööpeli paikoillaan!
Pakoputki menee tuonne vaihdelaatikon suuntaan, imuputki taas seinästä läpi moottorin ilmanottokotelon puolelle.. Ei ainakaan helposti pääse pakokaasut kiertämään imupuolelle.
Henkilöauto-Webastoista minulla on vähän huonoja kokemuksia, tuntuu että ne toimii milloin lystää ja pienikin häiriö polttoaineensaannissa sammuttaa aina koko mööpelin eikä ne siitä toivu itsekseen. Siksi ajattelin vähän tätä kiusata.
Ohjeissa neuvottiin miten polttoainelinjan saa ilmattua, käyttämällä pumppua manuaalisesti. No minähän en tätä tehnyt vaan tyynesti täräytin sen vaan suoraan päälle, tyhjällä polttoainelinjalla!
Siinä se muutaman minuutin naksutteli ja tärähti tulille! Ei puhettakaan että olisi kiusattu käyttäjää uudelleenkäynnistyksillä tai vikakoodeilla, päälle vaan! Ei voi löpön polttaminen niin vaikeaa olla, jotain ne saksalaiset tekee väärin..
Hetken toimimisen jälkeen alkoi epäilyttävä "sirkkeliääni" kuulumaan. Luulin jo että laite hajosi heti alkuunsa, mutta paljastuikin hölmöksi asennusvirheeksi. Tein aluksi tuon kuuman puolen liitoksen lyhyellä silikoniletkulla. Se oli ilmeisesti liian jäykkä ja väänsi laitteen koteloa niin että täysillä toimiessaan tuuletin alkoi hankaamaan kuoriin kiinni kammottavan metelin seuraamana! Onneksi ymmärsin että johtuu asennusvirheestä eikä niinkään kiinalaitteen huonoudesta..
Siirsin mööpeliä vähän kauemmas ja tein liitoksen mukana tulleella haitariputkella, ja ongelma poistui. Kuvissa tämä lopullinen versio asennuksesta, silikoniletkullinen versio jäi kuvaamatta. Eli siis, laite kuuluu olla mekaanisesti tuettuna ainoastaan tuosta pohjalevystä, ilmaputkien liitokset jotka tulevat pelkästään muovikuoreen kiinni, tulee olla mahdollisimman joustavasti!
Tuon korjauksen jälkeen toiminut tosi hyvin, mitä nyt ehkä muutamia tunteja kaikkiaan tuota käytetty.
Ohjainpaneeli on tosi komea. Alkuun ihmettelin kun tuossa ei vaikuttanut olevan muuta tehonsäätöä kuin "Hz"-lukema eli montako kertaa pumppu naksahtaa sekunnissa, ja se sitten sitäkautta vaikuttaa laitteen tuottamaan lämpötilaan.
Ohjekirja on tosi huonoa englantia ja hiukan erinäköiselle ohjauspaneelille, mutta ymmärsin että kun pitää hetken aikaa (ulkomuistista) ylös- ja OK-nappeja pohjassa niin laite vaihtaakin "temperature control" -moodiin! No näinhän se onnistui. Nyt siis ihan vaan asetetaan tavoitelämpötila, ja se pitää sen siinä.
Tuo tosiaan säätää tehoaan sen mukaan minkä verran tarvii lämmittää. Täysillä paahtaessaan meteli on aikamoinen, etenkin tuo pystyssä oleva viemäritputki tuntuu resonoivain kuin urkupilli konsanaan.
Voisi ehkä yrittää jotain eristettä siihen ulkopintaan äänenvaimentimeksi. Mutta sitten kun tavoitelämpö on saavutettu, meteli hiljenee huomattavasti. Pumppu jää ihan hiljakseen naksahtelemaan ja semmoinen "vieno lehmänhenkäys" tulee lämmintä silloinkin, eli on siellä liekki päällä. En tiedä mitä tapahtuu jos se tässäkin tilassa lämmittää liikaa, sammuu ehkä kokonaan ja hetken päästä uudestaan tulille?