Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila » 16 Huhti 2016 23:31

Eli aloimme emännän kanssa rakentelemaan tuommoisesta Wiiman M305 korista itselle meno vehjettä.
Kuviapa tuolla: http://www.kylahullutkulkurit.fi/galler ... ?album=128

Auto on tarkoitus tehdä niin pitkälle ympärivuotista asumista ajatellen kuin järjellisesti mahdollista.

Päivittelen pikkuhiljaa kun projekti etenee ja naamat pitenee sekä rahapussi rupee huutamaan apua.

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 16 Huhti 2016 23:46

Nonni! Lykka till! Mukava tehhä varmasti kun on emäntä apuna ja osaa auttaa.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila » 17 Huhti 2016 18:53

Tuossa tänään purettiin sisustaa ja alettiin irroitella lattiamattoja vaneereista. Vähän enemmän oli ruoste päässyt ikkunan pokiin iskemään mitä olisin halunnut mutta ei vielä mitään ylitse pääsemätöntä ole tullut vastaan. Pistelen ensiviikonloppuna kuvia kun saan osat autosta pois tieltä.

Yllättävän paljon irtoaa tavaraa tommosesta, vielä penkkien jälkeenkin mitä itse ei tarvinnut edes irroittaa....

Aika moni ikkuna oli menossa umpeen jo ennestään mutta nyt kun näin osan ikkunan karmeista niin samalla vauhdillä kun korjaan ne karmit niin pistän putket ikkunoiden tilalle että saan pellin niihin ulkopuolelle.

Alunperäinen suunnitelma oli ottaa alin pelti kierros irti autosta mutta nyt näyttää siltä että on pakko ottaa pellit irti ikkunoiden alalaitaan saakka.

Katsotaan miten löydän ja minkä väristä mutta ajattelin ottaa oikotien onneen ja käyttää peltinä polyesteri pinnotteista kattopeltiä. Saan tuttavalta valmiiksi oikean levyiseksi leikattuna ja kantattuna. Nyt kun vaan emäntä osaisi päättää värin/värit.....

Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila » 19 Huhti 2016 13:36

Nyt on käyty konsultoimassa pelti liikettä ja LVI liikettä. Kylki pellit muotoon ajettuna vanhojen peltien perusteella noin 600€ Mitä mieltä olette hinnasta?

Lvi Liike suunnittelee millä osilla järjestelmä saataisin tehtyä mahdollisimman halvalla ja vähän tilaa vievästi.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4053
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 19 Huhti 2016 20:53

Hetekinen onko volvotin automaatti?
Kerro arviosi viidellä. Sekä ajankäyttö että rahankäyttö.

Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila » 19 Huhti 2016 21:27

On se. Allisonin automaatti 4 vaihdetta. 80 vauhdissa (GPS) ihan vihreen alalaidassa
Viimeksi muokannut vihvila, 19 Huhti 2016 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila » 19 Huhti 2016 22:06

Kuis?

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4053
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 21 Huhti 2016 10:33

Elikkä hyvä peli ajella.
Kerro arviosi viidellä. Sekä ajankäyttö että rahankäyttö.

Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila » 21 Huhti 2016 17:25

juu kyllä se yhtä mutterina olevaa rengasta lukuunottamatta liikkui todella iloisesti ja kevyesti. Ainut moottorista löytämäni vika on että yksi venttiilikansi vuotaa seisoessa pikkusen öljyä maahan mutta ei mitään vakavaa.

Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila » 01 Touko 2016 18:50

Galleriaan lisätty kuva kupeesta kun sain osan kylki pelleista irti. Ei se näkymä nyt niin paha ollutkaan kun olisin odottanut. Pistelen päivällä kuvia sisustan mallinuksista.

Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila » 01 Touko 2016 20:42

Galleriaan lisätty kuvia sisätilan mallinnoksista. Ne on vasta ensimmäinen vedos että voi vielä muuttua aikas paljon xD

Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila » 25 Joulu 2017 21:04

Nyt taas kerkiää alkaa paneutumaan wiimankin kimppuun. Auto ei ole edennyt yrityksen perustamisen johdosta ollenkaan tähän päivään asti, mutta nyt pitäisi alkaa suunnittelemaan ensi kesää että saisi auton vähintään sääsuoja kuntoon kesän aikana.

Rupesin tuossa laskeskelemaan auton painoa kaikkine rakenteineen. Tuli vaan tenkkapoo siinä kun en mitään löytänyt auton hylsypainoa. Eli onkohan kellään tietoa mitä tommonen B58/6500 mahtaa noin painaa hylsynä?

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 635
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 25 Joulu 2017 21:29

Rekisteriote omapaino miinus arvio uloskannettut, 9-11 ton luokassa, ehkä reilu 9 ton, kokopainoon
matkaa kantavuus harvoin ongelma ellei kuljeta raskasta konetta.
Alustan painon vois löytää alustatiedoista mutta sitä tuskin tarvitaan..

Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila » 25 Joulu 2017 22:01

juu enemmän kiinnostaa ettei kaikkine agrikaatteineen ja uusine eristeineen ynm. mene yli.

tuntuu että autoa ei ole edellisen omistajan muutos katsastaessa punnittu koska muutoskatsastuksen jälkeen omapaino edelleen 11500 ja kokonaispaino 16500. saati mitattu... auton pituus on 12,7m vaikka otteessa ei ole merkintää poikkeusluvasta... otteeseen merkitty vain takaylitys ja akseli väli, mutta ei etu ylitystä ja kokonaismittaa

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 635
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 25 Joulu 2017 23:06

Kuorma autoissa selvä kokop- omapaino loput kantavuutta, ei kats ins näköjään ala punnitsemaan
oma oli 13+kuski matkustajan linja auto, muutin 8+1 matkailuautoksi, varsinaisesti varustemuutoksia ei tehty, jos tarkkoja ollaan olis pieni omapaino muutos pitänyt tehdä ( sadoissa kiloissa) mutta ei tehty, pyysin akselipainotiedot, että tiedän huomioida sijoittelussa jos laittaa lisäsäiliöitä ym .
Pikku matka autoissa esim aikoinaan omassa tein kokop muutoksen. ( ajokorttiluokka / nopeus muuttui) jäi laskennallisesti 50 kg varaa, kun matkailu autoissa lasketaan matkustaja painot / hlö + matkatavaraa kg/ auton pituusmetri, tässäkin olis tullut ongelmia kun joitan varusteita lisätty tyypityksen jälkeen mutta kats otettiin painot tyypitodistuksesta jatkossa tiepunnituksessa voi mahd tulla ongelma....

Jos mahdollista kun peltikuoret tehty käy vaakalla, samalla selviää tyhjänauton akselipainot
voi huomioida varustesijoittelussa esim akut,säiliöt jne, eihän nuo sisävarustert kovinpaljoa lisää
verrattuna penkkeihin....

Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila » 26 Joulu 2017 13:41

Galleriaan lisätty kuvia suunnitelmista. Kommenttia ja kehitysideoita otetaan vastaan :)

Lisäksi tuossa tuosta lämmitystä miettineenä tuli siihen tulokseen että tämä: http://www.rorprodukter.se/ackumulatort ... 8--6519799 On paras vaihtoehto lämmityksen ja käyttöveden lämmityksen kuitenkin samalla pitäen moottorin ja lämmityspiirin nesteet erillään. Idea on käyttää aurinko keräimen kierukkaa webastolla tai moottorilla lämmittämiseen. Muuten varaaja toimisi ihan niinkuin normaalissa kotitalossa.

ELi lämmityspiirien neste on glykolipitoista kuin myös moottorin vesi joten jos jostain syystä auto jää täysin kylmäksi seisomaan ei tarvitse kuin puhdistaa käyttövesilinjat paineilmalla.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2832
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 26 Joulu 2017 18:29

Hienot 3D-kuvat. Kommenttina voisin heittää...Pöytäryhmien lisäksi olisi mukava saada sohva mahtumaan. Keittiöstä metri pois - ei ne tavarat kuitenkaan pysy niillä tasoilla ajon aikana, mutta isolle oleskelutalle on aina käyttöä.

Sohva on minun autossani kaikkien mielipaikka niin matkan kuin leiriytymisenkin aikana. Makuasioita....
E=mc²±3db

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4053
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 27 Joulu 2017 00:24

Kommentoisin tuota varaajasuunnitelmaa. Idea sen käyttämiseksi on hyvä mutta käyttöveden vieminen pitkään kierukkaan yläkautta, tuottaa varmasti jäätymisongelman. Et saa sitä vettä kokonaan pois noin pitkästä kierukasta paineilman avulla. Pahassa tapauksessa kierukka jäätyy halki varaajan sisään. Toinen ongelma on lämmityksen nopeus; saadaksesi kuumaa käyttövettä esim suihkuun, pitää koko varaaja saada kuumaksi. Siihen menee ajamalla aikaa noin neljä tuntia ja webastollakin saa polttaa todella pitkään. Tekisin hieman toisin. Laittaisin käyttövedelle oman kaksoiskierukkavaraajan, vesi säiliöön ja glykoli kierukkaan. Kaksoiskierukka siksi että lämpenee tehokkaasti, molemmat sarjaan ja webastolla kuumaksi tai ajamalla kuumaksi. Lämmityspuolelle tuo varaajaidea on hyvä, kunhan teet sen verran kolmitie tai nelitieventtiiliä että lämpöä tulee tarvittaessa heti ja ylimääräinen lämpö varastoituu varaajaan. Olen tehnyt tällaisen järjestelmän. Se on mukava kun varaajan lämpö riittää yöksi eikä Webasto häiritse yöunia.
Kerro arviosi viidellä. Sekä ajankäyttö että rahankäyttö.

Jule
Kansleri
Viestit: 1255
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja Jule » 27 Joulu 2017 02:27

Ei kai siihen ole mitään järkevää syytä miksi moottorin ja lämmityspiirin vesi pitäisi erottaa toisistaan. Tietysti kierto kannattaa järjestää niin että moottorin saa hanalla pois kierrosta leiriytyessä, mutta ei siitä mitään haittaa ole että se sama glykoli kiertää kummassakin järjestelmässä.

Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila » 27 Joulu 2017 21:41

no siis itsellä enemmän se että lämpöpiiri on varmasti vuodoton järjestelmä (teoriassa...), auton piiri ei niinkään. Toinen asia on kun varaaja tulee auton sisälle korkealle niin auton paisarin tai täyttökorkin kanssa tulee ongelmia joka tapauksessa.
Ja kyllä idea oli laittaa lämmönkerto nelitie venttiilillä ja ouman ohjailemaan menoveden lämpötilaa. Tarkoitus oli että boilerin vaippavesi on aina täysilämpöistä aina kun ollaan liikenteessä kesät talvet ja ouman päättää meneenkö kiertoon lämmintä tai meneekö ollenkaan. Varaajaan jätettään vastukset paikalleen joten jos ollaan sähkön tuntumassa niin käytetään varaajan lämmitykseen pelkkää sähköä tai vajaata sähköä ja webastoa. Ja anteeksi ajattelen kaikken silleen että mitäs jos jos jos...

Onko kellään muuten kokemusta tuollaisista webaston Thermo 20-30kw laitteista?

Pitääpäs taas piirrellä kuva tästä minun pirun nyrkistäni kuhan kerkiän...

Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila » 27 Joulu 2017 21:56

Mitähän on insinöörillä päässä pyörinyt...

Päävirta releen sähkökaavio
Ihmettelen tuota kytkentää muutenkin, Miksi startille pitää mennä plussa releen ohitse kun kuitenkin kytkentä virta tulee virtalukosta? eli jos kakkos rele ei kytke niin ei myöskään startti toimisi. Nyt polttaa tuon toisen 150a sulakkeen ja nyt vei sen pohjineen päivineen...

Eli onko kellään tietoa onko B58 alustassa semmosta yleistä vikaa minkätakia jälkimmäinen päävirtarele ei kytke kiinni? kytkee kyllä kun suoraan tökkää johdolla ohjauksen maihin. Rele on siis kunnossa.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4053
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 28 Joulu 2017 15:12

Oumanilla tulee toimiva systeemi ja kyllä sillä erillisellä piirillä saa muutamia ilmavaivoja vähemmäksi eli oikealla tiellä ollaan. Releestä en osaa sanoa, olisiko käytön puutetta? Napsuttele kiinni auki koska alkaisi toimimaan? Omassa B58.ssa ei ole alustan alkuperäisissä sähköissä ollut koskaan mitään vikaa, edes yhtään sulaketta ei ole palanut 15 vuoteen
Kerro arviosi viidellä. Sekä ajankäyttö että rahankäyttö.

Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila » 28 Joulu 2017 16:11

Eli siis rele kyllä kytkee kiinni kun menee manuaalisti johdolla tökkäämään maihin sen päävirtareleen ohjaus nastan. Silleen jouduin sitten viimein käynnistämään tuon kun en hätäseen löytänyt mitään syytä tuolle releen kytkemättömyydelle. Pitäskö ton releen kytkeä vain startatessa vai heti kun päävirta menee päälle?

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4053
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 28 Joulu 2017 16:18

Enpä varmaksi sano. Kun painan päävirtakatkaisinta, rele kolahtaa. Ja kun käännän virta-avaimesta virran päälle niin joku toinen rele kolahtaa. Olisiko se tämä toinen rele sitten?
Kerro arviosi viidellä. Sekä ajankäyttö että rahankäyttö.

Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila » 28 Joulu 2017 16:43

näyttää olevan että pitäs startatessa lyödä se toinen rele kiinni startin ajaksi. Mites muuten onko kukaan purkanut ja putsannut tuota kylmä käynnistys solenoidia? Itsellä taisi jäädä viime siirrossa se päälle koska aina kun polkasee niin piha on mustana savusta...

Vastaa Viestiin