B10M Carrus 501 - EINO

Kerro omasta projektistasi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kun muutkin niin mäkin.. Siis teen rojektipäiväkirjan. Tai jonkun semmosen.

Eino tuli taloon jo lokakuussa '15, eli nyt mä olen puolisen vuotta sulatellut asiaa, eikä vieläkään ole iskenyt mitään erityistä ostokrapulaa, joten ihan selvästikin mä olen tyytyväinen.

Hakureissulla käytiin samalla Lahdessa kabussilla katsomassa tätä, mutta kun oikeastaan enemmän tavoittelin mahuria kuin tuupparia, niin nettikoneesta bongattu auto haettin jämsästä. Tuollaiselta se näytti myyjän kuvaamana, ja aika pitkälti samalta itse silmäiltynäkin:

Kuva

Koppa on siis 501, vaikka takaovi aukeaakin ylös asti. Takaovi on ilmeisesti jonkinlaisen inva- tai tavarahissin takia korkeampi. Hissin olisi saanut mukaan, mutta unohdin sen. Kojelaudassa on trukkipikkinappula ja takaovesta taaksepäin lattia on tasainen ja täynnä sidontalenkkejä. Samoin kaikki takaosan penkit ovat pikakiinnikkeillä kiinni (pl ihan takarivi).

Myyjä kehui että autossa no hyvät renkaat ja -radio, silmä ja korva ei ollut ihan yksiselitteisesti samaa mieltä, mutta renkaat oli mustat ja radiosta kuului ääniä.
Mittarissa 110tkm, enkä mä keksi mitään erityistä syytä uskoa etteikö oltaisi vasta toisella kierroksella. Tai jos ollaan kolmannella, niin jotain remppaa on tehty. Molempi käy. EGS7 vaihteisto toimii kaverin mukaan täysin oikein. Se ajelee niillä ihan vapaa-ajanmenetyksenkorvausta vastaan.
Käsijarru pihisee ilmaa kun kässäri on päällä. Spärrällä hiljenee.

Kotimatkalla näppäsin tuulilasikuvan ja kotona pihassa vielä pari lisää pimeässä. Kaveri ajoi, mulla on vähän noiden aakkosten kanssa ongelmia.
Kuva

Kuva

Pari päivää sen jälkeen kun olin bussin saanut kotia, niin faija lupasi sen jo töihin.. eli ei pureta vielä.

Odottelin jotain kuukauden että sain katsastettua auton seuraavalle vuodelle.. tosin siinä kohtaa en tullut ajatelleeksi että linja-auton katsastusaika on 6kk ja matkailuauton 4kk, eli matkailtuautona tuo katsastus vastaisikin edellisen vuoden leimaa. Katsastus oli jokseenkin läpihuutojuttu. Etukallistuksen vakaajassa vähän välystä, ei vaikuta kierrosaikoihin, leima paperiin. Hyvä peli.
Katsastusmies ei huomannut että katolla on sumuvalot. :?

Ainoa ongelma olikin sitten se että auto keksi sammua matkalla katsastukseen ilman sen suurempia seremonioita yhdessä risteyksessä.
Salapoliisintyöllä löysin että vikakoodi tarkottaisi liian alhaista ahtopainetta. Päättelin että kyseessä voisi olla jokin ongelma joka on yhteydessä kässäri päällä kytkeytyvään pakokaasujarruun, jolla saa melko miehekkäitä sauhuja aikaiseksi kun polkee paikallaan. Katsastusmieskin totesi tämän, melko tuuhean savun sai polkaistua sinne halliin. No koodin nollaus ja kovaa ajoa.

Katsastusreissulla tuli todettua myös että vakionopeudensäädin ei toimi (tästä ei kaverin kanssa ollut mitään puhetta, ajaa aina nilkalla). Myöhemmin olen sitä tutkinut. Viiksen varressa lukee "Idling", ja ainoa toiminto joka sillä toteutuu on tyhjäkäynnin nosto 1000rpm.
+ ja - toiminnolla ei ole vaikutusta, res antaa tuon 1000rpm ja kaikki muut toiminnot palauttaa normaalin tyhjäkäynnin. Eli joko tuo on jotenkin hajonnut, tai sitten siinä on vaan tyhjäkäyntivakkari. Sitä en tajua mihin tuollaista on tarvinnut. Se invahissin koneikkokin on suunnilleen samanlainen kuin telinnostajassa, tai pienemmässä perälaudassa, ei se niin ihmeellisiä virtoja ota, ja mitään varsinaista voimanulosottoa ei edes ole.

Leiman jälkeen käytiin Keravan KTK:lla huollettavana. Muistaakseni 48litraa upposi koneeseen uutta öljyä (sen jälkeen kun vanhat oli otettu pois). Uusi kuivainpatruuna, naftanputsarit ja perän, laatikon ja hidastimen öljyjen tarkastus. Nekin olisi vaihdettu, mutta huoltomies sanoi ettei niillä ole vielä kummoistakaan ajettu. Niin ja alla on siis voithin hidastin. Ratin tykönä ei ole sille käyttökahvaa, joten se ei välttämättä ole enää iskukykyinen. Sille ei kuulemma tarvitse tehdä muuta kuin tarkistaa huollon yhteydessä että siellä on öljyä. Ilmanputsaria ei huollolla ollut, se löytyi Arikakselta, ja sen mahtui vaihtamaan kun painoi korinnostolla auton ylös. Olen huomannut että tonne bussin alle ei ole mitään asiaa tasalattialta.

Kun faija oli luvannut mun auton töihin, niin aikaa jäi sitten käpistellä kylkiluukun saranaa, joka syylärin päällä olevassa luukussa oli totaalijumissa. Väkivallalla luukun sai auki. Saranat ovat kiinni viattoman näköisillä lättäpääruuveilla, jotka kuitenkin ovat kirottu rikkomaan kaikki niitä lähestyvät ruuvimeisselit ja ruuvauskärjet. Ostin paketillisen kopoltti teriä ja manasin saatanan pois ruuveista.
Liottelin saranoita viikon päivät myrkyillä ilman sen kummempaa vaikutusta ja otin taiteellisen valokuvan:
https://www.dropbox.com/s/22jz94q6hfmp3 ... -.jpg?dl=0
Loplta rälläköin keskimmäisen saranan kiinnityslapun pois ja laitimmaisten saranoiden jälkeen reunaan asti olevalla osuudella olikin jo hitsisauma valmiiksi pettänyt, joten jäljellä on kummassakin päässä vain toisen puolen saranatappi, joten luukku on järjellisellä voimalla käytettävissä. Tein koriin kierteet ja kiinnitin luukun takaisin m5 rosteripulteilla. Kestää kunnes hajoaa. Lukko vaatii vielä pientä säätöä, ekalla yrityksellä nappasi niin kovaa kiinni ettei saanut auki, nyt se vähän irvistelee.. Säädetään kun viitsitään.

Kylkiin oli liimailtu kaiken näköisiä tarroja, osa Ruotsissa, osa Jämsässä. Ruotsalaiset tarrat eivät olisi halunneet lähteä pois. Yhden nuolen kanssa tein myönnytyksen ja lupasin sille että se saa jäädä osoittelemaan siksi kunnes maalarimaalaa. Sen sijaan Jämsäläisen liikennöitsijän nimeä irroitellesani huomasin että liikennöitisjä oli ystävällisesti kirjoittanut Einon oman nimen bussin kylkeen valmiiksi.
Kuva
Myöhemmin tuon tilan suhteen tajusin olevani väärässä, joten turhat liitteet irroitettiin ja Eino kävi ansaitsemassa ihan omalla nimellään.

Ajatuksena mulla oli tehdä auton perään makuuhuone ihan alas. Eli takaruumaa ei jäisi ollenkaan vaan makkarin lattia olisi niin alhana kun sen ruuman lattia suoristamalla saa, ja makkarin päälle jäisi vielä tilaa triokuorsaukselle. Siksi mä mahuribussin halusinkin.
Olin kuitenkin niin tohkeissani bussia hankkiessani etten oikeastaan noteerannut mitenkään sitä että löpötankit on taka-akselin takapuolella. Takaruumassa on heti luukun etureunan jälkeen n.60cm porras ja korkeammalla oleva T kirjaimen muotoinen tila, keskisakara menee takapyörien väliin.
Jos makkarin lattiaa pudottaa vain tankkiamyöten, triokuorsauksesta tulee rähinätrio. POlttoainetankkejahan tuolla on oikeasti 3x150l eikä yhtä isoa pötkylää, eli se periaatteessa mahdollistaisi esim 300l tankin johonkin muuanne alustaan. Siellähän on tilaa vaikka kuinka... paitsi niissä kohdissa joihin tulee jotein muuta. Eli siellä ei ole tankeille tilaa siis yhtään missään, ellei rakentele jotain spesiaalitankkia etuakselin ympärille.
Lisäksi, autossa on puolestavälistä alkaen tasainen lattia!
Koska lattia on tasainen, takana on tankit ja mä olen pohjimmiltani hyvin hyvin laiska mies, suunnitelma muuttui tuon makkarin osalta. :roll:

Päivitetyssä suunnitelmassa on makkarissa parivuode, sen jälkeen on keittiö jota vastassa on "sohvaryhmä" josta saa pedattua toisen parivuoteen. Sen jälkeen on Kaapisto ja WC/suihku nykyisellä paikallaan, mutta metrin ylempänä. Vessaan siis n. 2,1m sisäkorkeutta, että siellä sen suihkun voi tarvittaessa ottaa ja nykyisen vessan tilalle alas jätevesisäiliöt (raikasvesisäiliöt saa takapyörien väliin). Saniteettitilojen jälkeen tulee vastakkain taas sohvat jotka saa pedattua yhdeksi koko auton levyiseksi sängyksi, johon neljä hyvssä väleissä olevaa ihmistä mahtuu nukkumaan. Ensimmäinen penkkirivi jää öpaut paikalleen, mitä nyt sen 15cm "pöydän" tilalle teen vain vähän kallistetun 50cm pöydän.
Nukkumapaikkoja tulee siis 8, joka on vain yksi vähemmän kuin mitä matkailuautolla saa kulkea, jos johonkin mennään ihan täydellä kuormalla, niin joku laitetaan sitten ruumaan nukkumaan (tai etulattialle, riippuu persoonasta).
Bonuksena tällä järjestelyllä mulle jää jokseenkin koskemattoman kokoinen takatalli, johon mä voin ostaa pappatunturin tai skootterin siltävaralta että tarvitsee lisää maitoa tai makkaraa.

Suunnitelmassa on keksitty myös etupään tiloille keksitty jotain käyttöä. Moottorin ja vaihdelaatikon päälle ei voi mitään kovin kiinteää asennella, paitsi jos niitä ei tarvitse ikinä huoltaa. Päätin olla uhmaamatta kohtaloa.
Sivusyylärin päällä ruuma on tavallistakin matalampi. Siinä on hyvä paikka akkujen olla.Täytynee kuitenkin rakentaa jotain vähän jöötimpää siihen alustaksi, ilmeisesti siinä ei ole vanerin lisäksi kovinkaan kummoista alustaa.
Eturuumassa on vain yhden luukun takana korkea tila. Siihen tulee IV kone, Vallox 90SE. Löytyi torista. On digitaalikone, jossa on ohjauspaneelissa nappi josta saa jälkilämmityksen käsin päälle ja pois. Tai lähinnä pois, päälle se menee kai termarilla. Lisäksi laitteeseen saa lisävarusteena kosteus ja CO2 anturit. Tuon pakokaasupäästöanturin voisi hankkia, jolloin kone osaisi automaattisesti lisätä puhtia jos alkaa yöllä ilma liikaa sakeentua. Serkulla on vastaavalla ohjauksella oleva IV kone kotonaan, ja laiteen todettiin lisäävän ilmanvaihtoa hienosti lasten ja kissan ristiäisissä.
LTO koneen taakse jäävään tilaan saa laitettua pienen lämminverivarsan, vesipumpun, ilmavepaston yms tekniikkaa.

Ilmalämpöpumpun sisäyksikön laitan keskelle autoa, siihen öpaut vessan paikkeille, ja toivon että se pitää kuskin riittävän viileenä. Jos ei pidä, niin kuskille aurinkolasit ja zz-top soittimeen. Ulkoyksikölle keksin lopulta paikan alkuperäisestä akkukotelosta, joka on siinä kuskin penkin alla. Siirrän ajoakut siihen syylärinpäälle samaan ryppääseen hupiakkujen kanssa.

Eli kuten kuvasta näkyy suunnitelmat ovat suuria ja puheet koreita, eikä kotona tietokoneen ääressä kalsareissa tunnu mitenkään työläältä.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Mikä ero on 301 ja 501? Tuo siun on lyhempi mut samanlaisia päällepäin ja just tuolla silinterihattu takaovella.

Sit annan vinkin et se ilimalämpöpimppu on miula keskellä autoa vessan "katolla " ja se on huono paikka. Ei saa puhallusta tarpeeksi alas. Tähä on varmasti jollakin keksintö et miten parantaa mut ite en keksiny ku en haluu mitään torvia tai hökötyksiä viritellä eteen tmsp.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

501 on korkeampi, lokasuojan ja kylkilistan välistä huomaa eron. Ruotsissa oli ennen vaatimuksena korkeampi keskiovi, siksi se pistää ikkunalinjasta läpi. Komia vekotin se on kyllä tuonkin värisenä.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

301 on matalampi ku 501 ja 701 on korkeampi ;) Miks tankki ei oo perän päällä, mulla oli 501:ssä ja 460l muistaakseni, eikä vieny mistään tilaa. Takatalli oli täyskokonen ja keskiruuma myös, ja oli vielä kuskin makuutila vetävien etuopuolella poikittain! Ja oli vain keskikäytävän kohdalla kun viereen laskin 30cm suihkukopin renkaan päälle.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja b12m »

Reddewil kirjoitti:Miks tankki ei oo perän päällä, mulla oli 501:ssä ja 460l muistaakseni, eikä vieny mistään tilaa. Takatalli oli täyskokonen ja keskiruuma myös, ja oli vielä kuskin makuutila vetävien etuopuolella poikittain!
Voisko tämä erilaisuus tankin sijainnissa liittyä mm. tuohon tasaiseen takaosan lattiaan? Tai toki se voi liittyä ihan vaikka siihen, että auton tilannut taho on sen tankin tuohon paikkaan halunnut. Suomalainen koripajahan laittaa tankin(kin) sinne, minne asiakas sen tahtoo 8)
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja b12m »

Jule kirjoitti:Katsastusreissulla tuli todettua myös että vakionopeudensäädin ei toimi (tästä ei kaverin kanssa ollut mitään puhetta, ajaa aina nilkalla). Myöhemmin olen sitä tutkinut. Viiksen varressa lukee "Idling", ja ainoa toiminto joka sillä toteutuu on tyhjäkäynnin nosto 1000rpm.
+ ja - toiminnolla ei ole vaikutusta, res antaa tuon 1000rpm ja kaikki muut toiminnot palauttaa normaalin tyhjäkäynnin. Eli joko tuo on jotenkin hajonnut, tai sitten siinä on vaan tyhjäkäyntivakkari. Sitä en tajua mihin tuollaista on tarvinnut. Se invahissin koneikkokin on suunnilleen samanlainen kuin telinnostajassa, tai pienemmässä perälaudassa, ei se niin ihmeellisiä virtoja ota, ja mitään varsinaista voimanulosottoa ei edes ole.
Eihän EDC:n keltainen "CHECK" -valo vilkuttele mitään vikakoodeja tai pala jatkuvasti ajon aikana? Tuonkaan ikäisen B10M:n vakkari ei mielestäni toimi, mikäli tuo CHECK -valo palaa tai vilkkuu.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mitäköhän sitten..
Tässä kohtaa muistaakseni totesin että päävirta ei katkea vakuuttavan kuuloisesta tömähdyksestä huolimatta. Käpälöin hieman releitä akkukotelossa (Kuva releistä) Ja puoli vahingossa totesin että pieni tärähdys saa päävirtareleen hellittämään. Vieressä on toinen rele, jossa on kuitenkin jonkinlainen sulake virtapulttein välillä, tuo rele kai naksahtaa kun kääntää virrat päälle.. Yleisesti ottaen mystinen apurele kuitenkin.
Onninautossa uusi B10M 300A päävirtarele 600e. Täyty käyttää supliikkia ja pientä kompromissia, hankittuna tilalle 250A rele, hintaa jäi kohtuullisemmin. Pohdin salaa hetken myös romisrelettä, mutta päädyin tuohon uuteen.
Tuon sähköisen pääkytkinreleenhän olisi tietysti voinut korvata myös ihan mekaanisella pääkytkimellä (maksaa kymmenesosan) ja jatkaa kahva vaan kuskin lattiasta läpi, mutta mulla on vähän muitakin aivoituksia tuolle releelle, eli ei se hukkaan mene, vaikka mekaaninenkin pääkytkin joskus vielä tulee.

Ajattelin sitten seuraavaksi että ei kannata ihan päätäpahkaa sännätä riipimään kaikkea autosta irti, siinä on sellainen riski että jonkunajan päästä tulee myyntiin aloitettu vaan ei lopetettu projekti. Eli suunnitelma "stage1" jossa auto rakennetaan ensin takaovesta taasepäin, otetaan koeloma ja korjataan/muutetaan/lisätään mitkä todetaan toimimattomaksi. Vasta sen jälkeen edetään stage2:een takaovesta eteenpäin.

Stage1 alkoi penkkien irroituksella. Irroitin kaikki pikakiinnikkeiset penkit, WC kyhmyn rinnalla oleva istuin on ensimmäinen perinteiseen tapaan pultattu. Pikakiinnikkeisten penkkien irroituksessa ei kauaa räkä valunut, siksi niitä kutsutaan pikakiinnikkeiksi.
Systeemi on siis sellainen että lattiakiskossa on pulteilla lattarauta jonka alle jää muutama milli tilaa, seinäkiskossa on koukku. Penkin käytävän puolen jalassa on latta joka työnnetään lattiakiskon latan alle, seinän puolella on tapit jotka sujutetaan samaan aikaan seinäkiskon hahloon, ja lopuksi linkkulukko väännetään koukkuun kiinni ja penkki istuu siinä.
Tarviiko joku noita pikapenkkejä? Muutava kuva penkeistä
Riehuin myös kiskon seinältä ja lattiasta irti. Takapenkkirivi pois, ja ovikuilun kaide pois.

Kun vauhtiin pääsin niin myös hattuhyllyt pois, ja kattokanavat pois. Vasta tässä kohtaa tajusin ottaa todistusaineistoa:
Kuva
Ei tykkää mun kännykkä mun työvaloista.

Kuva

Kuva

Kuva
Tommoset perhanan pömpelit löyty sieltä kattokanavasta.
Ei pömpeleissä sinänsä mitään yllättävää ole, kun ajattelee asiaa aivollaan, mutta en mä ollut sen kummemmin pohtinut kuinka tuo kattokanavien ilmanliikuttelu on toteutettu. Pömpelin sisällä on siis tavallaan korin ulkopuolella radiaalipuhallin. Takana keskellä oli samanlainen joka toimi imurina ulospäin. Imuri olisi todennäköisesit lähtenyt vielä pyörimään sähköllä, puhaltimista toisessa ei ole laakereita ollenkaan, toisessa taas koko paketti on ihan yhtäpuuta. No en mä niitä puhaltimia mihinkään tarvitse. Puhallin näyttäisi olevan ihan sama mitä käytetään Renuhyttisissä Sisuissa. Ainakin silmällä sama.
Pömpelin päällä ulkopuolella muovikuvun alla on iso luukku jota raotetaan pienen ilmasylinterin avulla. Tai raotettaisiin jos sarana ei olisi totaalijumiin ruostunut. Luukku oli jämähtänyt suunnilleen liikeradan puoliväliin, joten tuolla on ollut raikas matkustaa talvipakkasilla. No saahan sen suunnattavan venttiilin tietysti kiinni jos alkaa naama jäätyä.

Seuraavaksi kankaan kimppuun. Aloitin takaseinästä käsin. Kattokangas lähti somasti irti. On niitattuna katon pitkittäisiin vanerisoiroihin ja niiitit ropisten lähtee nätisti irti. Kankaan takana ei ole kuin muovi ja sitten eristestyroksia. Taka seinästä aloin repimään kangasta suunnilleen samalla metodilla, mutta täysin eri tuloksella. Kangas on liimattu jollain kasariliimalla vaneriin niin että pysyy.
Feiniin (multikoneeseen, monitoimikone, semmonen helvetin pahaa ääntä pitävä päristin) tapetinirroituslastaterä kiinni ja vuolemaan kangasta irti seinästä. Mulla ei ole oikeaa feiniä, vaan boschin vastaava akkukäyttöinen kone. Kuuden akun jälkeen tilanne oli tämä:
Kuva
Kun se kangas noin kovasti haluaa tuolla seinässä pysyä, taidan sen sille suoda, ja vedän vaan kylmästi päälle 4mm vanerin. Olkoon siellä.

Täysin dokumentoimattomasti riivin myös takapatterit irti. wepaston vierestä löytyi patteriputkesta hana, ja toinen kuskin penkin takaa, joten tuon välin, kiertäen takaseinän ja vessankautta sai suljettua. Rosvosahalla takaovikuilussa olevan patterin viereen lämmitysputkeen kolo, lidlin vissypullosta kylki auki ja valuttelemaan mattereita tyhjäksi. Kun vähän auttoi paineilmalla ilmausventtiilistä niin aika hyvin tyhjeni. tuli sellaisen 8 litraa. Varsinainen patteriosuus on tuplaputkella, niin että lisäputki haarautuu alaspäin, eli kaikkiin pattereihin jäi vielä alaputkeen vesi, mutta sen sai aika nätisti valutettua sopivasti sijoiteltuun matalaan maalitela-astiaan. Patteriputket on ihan normaalia kupariputkea, eikä putkissa vaikuttanut olevan oikeastaan yhtään ylimääräistä kuonaa.
Lopuksi vielä sähköisestä kiertovesipumpusta johto irti ja jonkinlainen tulppa putkenpäähän ettei putkesta hölsky lientä lattialle.

Niinjuu, ja takatuuletin on siirretty "oikealta" paikaltaan toiseksi takimmaisen rivin penkin alta tuohon viimeisen kiinteän penkin alle, lämmityksen kannalta tuskin on suurta eroa että puhallin on patteriverkossa ihan lopussa eikä alkupäässä (käsittääkseni vesi kiertää ensin taakse ja sieltä eteen), mutta tapa jolla lämmitin on siirretty jättää vähän toivomisen varaa. Johdot tulevat oikealta paikaltaan ylös, sitten on juotettu lisää johtoa ja erkkaa päälle, pujotettu johdot patterin läpi kiinnitetty seinään itseliimautuvalla muovilistalla ja varmistettu metallilenksuilla kun muovi ei kankaassa pysy. Tein itse. Säästin. Äkkiseltään näyttäisi että tuo patentti on ihan Liedossa autoon viritelty.

Mun hieno suunnitelma edellyttää muutaman ikkunan umpeuttamista.
Olen lähinnä muiden kylähullujen toteutuksia vakoillut, ja niistä jatkokehittelin omani:
-Ensin lasia vasten kovalevy maalattuna ulkopinnalta mustaksi.
-20mm finnfoam lasia paikallaan piteleviä kulmarautoja vasten (eli n.30mm isompi pala kuin lasia vasten oleva kovalevy)
-Viimeistellään 6,5mm vanerilla jonka saa taipumaan ikkunatolpan mukaisesti joka samalla painaa foamin kaarelle.

Kuva
Kuvassa vielä maalaamaton kovalevy ikkunan sisäpuolella. Tuo olisi mennyt maalaamattomanakin ihan nätisti, vaikka levy on sellaista epämääräisen ruskeaa luonnostaan, varsinkin kun päälle tulee vielä lopuksi kalvo. Mutta kun olin jo hommannut litran putelin otepohjaa mustaksi sävytettynä niin telasin sen levyihin. Aika tarkkaan meni koko purkki neljän ikkunan kokoisen levyn maalaamiseen.
Musta kovalevy

Kuva
Ekan kovalevyn kiinnitin huolellisesti mustalla pakkausteipillä paikalleen. Myöhempiä en enää viitsinyt, vain sen verran että pysyi paikallaan foamin asennuksen ajan. Jossain kohtaa tuli myös mieleen että noin huolellisesti teipattuna se voi alkaa kerätä kosteutta sinne väliin.. tosin koko rakennehan on kosteuden kannalta ajateltuna täysi hasardi.

Olen visioinut päässäni makkariin jätettäväksi vain kapeat taaimmaiset ikkunat, sitten vasemmalla kyljellä on melkein parin ikkunan verran keittiötä ja sen jälkeen vaatekaapit, joten siihen tulee 4 umpeutettavaa ikkunaa peräkkän, eli naapureiden kyttääminen on todella hankalaa kun pitää juosta aina jompaankumpaan päähän bussia. Jos mulle tulee autoon tummennetut kalvot niin pitäähän niitä jotenkin hyödyntääkin. Siksi siis keittiöön ikkuna ylä ja alakaapin väliin:
Kuva

Kuva

Reikä kovalevyyn ja foamiin kävi ihan näppärästi, mutta kahden vanerin sauma asettuui juuri ikkunan kohdalle, siihen ratkaisuksi tuo 20x25mm alumiini U lista, johon vanerin voi ruuvata kiinni, niin ettei se jää pullistelemaan omiaan. Ikkuna-aukon koon määritteli lopullisesti k-raudasta ostettu 2m pitkä alulista. Lattiasta sen tosin piti olla vähän korkeammalla, mutta kävi 5cm moka, eli tuossa on. Tuleepahan tekijänsä näköinen.

Kuva

Kuva
Päästin Einon ulos ja otin samalla kuvan ikkunasta. Tuota aukkoa ei meinaa tajuta edes ilman kalvoja, kun tulee kalvo, niin se on jo aika hyvin piilossa, ainakin päivällä.
Kuvassa myös sitkeä nuoli.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Pukaatti kirjoitti:Sit annan vinkin et se ilimalämpöpimppu on miula keskellä autoa vessan "katolla " ja se on huono paikka. Ei saa puhallusta tarpeeksi alas. Tähä on varmasti jollakin keksintö et miten parantaa mut ite en keksiny ku en haluu mitään torvia tai hökötyksiä viritellä eteen tmsp.
Toimiskohan se jos ilpin asentaisi alemmas? Ajattelin että tuossa puolivälissä sen vaikutus kattaisi ainakin parkissa suunnillen koko auton.
b12m kirjoitti:
Jule kirjoitti:Katsastusreissulla tuli todettua myös että vakionopeudensäädin ei toimi (tästä ei kaverin kanssa ollut mitään puhetta, ajaa aina nilkalla). Myöhemmin olen sitä tutkinut. Viiksen varressa lukee "Idling", ja ainoa toiminto joka sillä toteutuu on tyhjäkäynnin nosto 1000rpm.
+ ja - toiminnolla ei ole vaikutusta, res antaa tuon 1000rpm ja kaikki muut toiminnot palauttaa normaalin tyhjäkäynnin. Eli joko tuo on jotenkin hajonnut, tai sitten siinä on vaan tyhjäkäyntivakkari. Sitä en tajua mihin tuollaista on tarvinnut. Se invahissin koneikkokin on suunnilleen samanlainen kuin telinnostajassa, tai pienemmässä perälaudassa, ei se niin ihmeellisiä virtoja ota, ja mitään varsinaista voimanulosottoa ei edes ole.
Eihän EDC:n keltainen "CHECK" -valo vilkuttele mitään vikakoodeja tai pala jatkuvasti ajon aikana? Tuonkaan ikäisen B10M:n vakkari ei mielestäni toimi, mikäli tuo CHECK -valo palaa tai vilkkuu.
Mä oon pariin kertaan jo kuitannut sen vian, ja 100varmasti ainakin tyhjäkäyntiä olen kokeillut säädellä vika kuitattuna, ihan varma en nyt ole oliko se vika päällä viimeksi maantiellä vai ei.

Se EDC:n valo heräsi tässä taas muutama viikko sitten, kun peruuttelin autoa talliin. Tälläkertaa sain heti auton sammuttua luettua koodin 16, kaasupolkimen jännite signaali epänormaalin alhainen. Tarkoitus kokeilla olisiko sieltä vaan kaasupotikka vähän kulahtanut siitä ylimmästä asennostaan. Säädän sinne pikkuisen kaasua päälle, vaikka 100rpm lisää tyhjäkäyntiä ja odottelemaan seuraavaa sammumista.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Meinaaks tehhä samanlaisen mosaiikki ikkunan ku maestro Nepillä :D

Ilppii ni miula ku se on kopinpäälä seinässä kiinni melkein ni se puhaltaa kopin kattoo pitkin. Jos sen sais lähemmäs käytävää ni miun mielestä olis suuntaus parempi. Mut tää nyt on taas miun mielipide ;)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Pukaatti kirjoitti:Meinaaks tehhä samanlaisen mosaiikki ikkunan ku maestro Nepillä :D

Ilppii ni miula ku se on kopinpäälä seinässä kiinni melkein ni se puhaltaa kopin kattoo pitkin. Jos sen sais lähemmäs käytävää ni miun mielestä olis suuntaus parempi. Mut tää nyt on taas miun mielipide ;)
Jaa, niin sulla on siinä ilpin edessä sellainen hylly?

Mä aivoittelin laittavani sen auton vasemmalle sivulle, upottaa siihen vessaa vastapäätä tulevaan kaapistoon. WC:n seinät sitten vähän käytävää kohti punnertavilta nurkiltaan pyöristetyt, niin se vessakin toimii jonkinlaisena tuulenohjaimena siinä.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Juu just tollai mieki laitan jonaki päivänä :D

Mut sillo asennushetkellä ku tuli hötkäiltyä liikaa. Miula ulukoyksikkö siellä vasemman takapyörän edessä ja sit ruumanläpi huussiin putket ja huussin takaseinää pitkin ylös huussin katolle mihin tein 30mm rhs putkesta telinee . Suunnitelma oli hieno ja vedenpitävä mut ku ei ymmärtänyt (en vielkää ) mikä olis paras sijoitus Paikka . Sit kun oon jääräpää viel. ...
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jatketaan nyt projektikirjan täyttöä.. Näin suunnilleen 9kk viiveellä :)

Ikkunat piti saada kelmutettua.
Seri-decosta ostin kiinteistöön lasin ulkopuolelle alunperinkin tarkoitettua kalvoa. Kävin ensin hakemassa paripalaa mallia, joita mallailin Einon kyljessä:
Kuva
Tuossa on muistaakseni 45% ja 25% "stainless steel" kalvot vierekkäin. 45% peilaa niin paljon että katsastussetä saattaisi suuttua, eikä se oikein omaan silmäänkään ollut miellyttävä joten päädyin tuohon 25% kalvoon. Sisältäpäin tuota 25% kalvon olemassaoloa ei oikeastaan huomaa. Kesällä tuon ulkopuolisen kavon UB blokin vaikutuksen kyllä huomasi. Vaikka auto seisoi päivän auringossa räppänät kiinni pitkä kylki kohti aurinkoa ei sinne mitenkään mahdottoman kuuma tullut sisään.

Tarkkasilmäiset havaitsevat, että syylärin luukku vuotaa alareunasta, tiiviste ei ole paikallaan.

Sisään väliseinä.
Kun tarkoitus on tehdä perään makuuhuone, niin askartelin väliseinän toiseksiviimeisen ikkunan karmin kohdalle, jää sopivasti noin 2,4m päähän perästä. K-Raudasta 20x40mm huonekaluputkea, jolle vähän puukkosahaa ja sähköliimaa. Korin takenteita ihmetellessä huomasin että katon kaari on sama kuin ikkunan. Carruksella on ollut ilmeisesti vain yhdenlainen taivutuskone. Ihan hyvä mulle. Huonekaluputken kun leikkasin yhtäseinämää vajaaksi poikki puukkosahalla 20cm välein tuli hyvä rakennetta seuraileva kaari.

Tässä muutamia niskajumppakuvia:
(Korjailin selkeimmät jumpan aihetta tarvitsevat)
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten 6mm vaneria pintaan porakärkiruuveilla:
Kuva

Nyt täytyy mennä etsimään vanhaa puhelinta, siellä pitäisi olla lisää kuvia..
Viimeksi muokannut Jule, 11 Helmi 2017 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuossa vileä kylkikuva.

Kalvorullan leveys sattuin natsaamaan tosin hyvin tuon normaalikokoisen ikkunan kanssa. Kalvo 5mm kapeampaa kuin ikkuna. Eka ja vika ikkuna on vielä kalvottamatta:
Kuva

Suunnittelin myös hieman keittiötä. Mä en ole nyt ihan varma mistä tää keittiö on, todennäköisesti jokin ikean weppikoneen tekemä, mutta idea on tuossa kuitenkin.

Kuva

Uuninksi raffinerad (tjsp) ikean yhdistelmä mikro-kiertoilmauuni ja sen alle pieni pöytäastianpesukone. Liesitaso Ikean 3 levyinen induktioliesi. Oikealla 125cm korkea jääkaappi, jossa kuitenkin täyskorkea ovi. Ylä- ja alapuolelle jää hyllyt joihn pääsee käsiksi kun jäpistimen ovi on auki.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Niin juu, ja eturenkaat olen vaihtanut. Siis tuolloin.
Sisussa oli hyvät trippelipyörät, Einossa ei niinkään hyvät, vaikka nyt ihan ok kuitenkin. Sisun renkaat kuitenkin hajoavat, niin joutaa olemaan vähän huonommatkin siellä, ja sain Einoon uudet etuset. Pölykapselit voisi oikeastaan laittaa takaisin, olisivathan poissa jaloista.

Myöhemmin selvisi että nuo Einon 315 eturenkaat oli väännetty 8¼" vanteille. Heino säästellyt.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jatkuu.

Eurokankaasta olen käynyt hakemassa valkoista keinoeläimen nahkaa, elikkä vinyyliä. Kun mulla on siellä nyt väliseinä niin siihen on hyvä keinoeläin levittää. Ensin laitoin pohjalle sitä ohutta solumuovia jota laminaattilattian alle laitetaan. Bilteman sprayliimalla kiinnitin. Tai toisella kerralla kiinnitin. Ekalla kerralla en malttanut lukea ohjeita, se on kontaktiliimaa eikä "tavallista". Päälle tulevan vinyylin naksuttelin kiinni niittipyssyllä reunoista, lopputulos aika kiva, sellainen vähän pehmeä. Tuli melko hyvä: vähän kangas vetää, mutta se jää istuimen taakse tuolla missä vetelee, ei haittaa. Tai no vähän haittaa, mutta ei muita kuin minua.

Kattoon naksuttelin myös vinyyliä, kiinnitystekniikka sama kuin Carruksella. Nykyisellään takaoven etupuolelle tulee sauma, mutta siihen tulee muutenkin WC puoleen väliin käytävää ja lattiaan porras, niin että kai sen toisenpuolikkaan sauman siinä sietää. Täytyy vielä aivoitella miten siitä saa siistin.

Kuva

Kuva

Kulmat muodostavatkin sitten oman perkeleensä. :evil:
Tuollaisen palapelin patentoin tuonne ylänurkkaan. Keksin sellaisen typerän idean että käytän tuota seinän runkoa samalla oven karmina, jolloin en saa jemmattua tuota nurkkapalaa minkään listan taakse. Siitä nyt sitten kärsii koko roppa kun pää on niin itsepäinen.

Kuva

Keittiön puolelta vähän harvensin tuota johtosarjaa. Pysäytysnappeja, lukuvaloja tai kaiuttimia ei tarvii köksän kohdalla, mutta takavaloja voi vielä tarvita. Jatkoin myös ainakin yleisvalojen ja kaiuttimien johdot taakse asti jos niitä tarvitseekin.

Kuva

Keittön yläkaapit on kiinni ylänurkan palkissa 5mm poraruuveilla, kaapin taakse kaksinkerroin sitä laminaatinalussolumuovia, nitinän vaimennukseksi, ja myös siksi että tuo seinä ei ole ihan suora. Tuo 6mm vaneri joka seinässä on finnfoamin päällä on kiinni vain karmien kohdalta, joten se pyrkii pullistelemaan eikä keskellä oleva sauma ja ikkuna-aukko yhtään tukevoita sitä.

Kuvissa voi vaikuttaa sitlä että kaapit ovat vähän taaksepäin kenollaan. Se johtuu siitä että ne ovat vähän taaksepäin kenollaan, tosin ei niin paljoa mitä kuvssa näyttää, pohja viettää vajaan sentin seinääkohden suhteessa lattiaan. Suhde maan vetovoimaan riippuu pitkälti siitä millä tuulella takajausien säätöpalikat sattuvat olemaan. Nuo katossa olevat ilmanvahtopuhaltimen sisältäneet kotelot kummittevat edelleen tuolla, mutta en lähtenyt kuitenkaan niitä poistamaan. On mahdollista että joskus vielä lähtee, mutta tuossa keittiön kohdalla se on vielä tarpeen.

Kuva

Kuva

Muutama sateinen päivä auton seistessä ulkona osoitti että tuo kotelo ei ole varsinaisesti vesitiivis. Tai kotelo on, mutta sen ympäristö ei. Katossa olevat rakenteet siellä muovikuvun alla ovat hieman yllättäen tavallista mustaa rautaa. Tietysti tuo nyt ei ole ihan ensimmäisenä mätänevä paikka, mutta osittain kai tiivis yhteistyö rosterin kanssa edistää ruostumista. Teippailin sinne kuomun alle yläpuolelta sellaista pikinauhaa (mustaa pikeä alumiiniteipissä), lopputulos vaikuttaa melko vedenpitävältä.

Kotelon pohjassa on letkulähtö, se on kuitenkin tarkoitettu ilmeisesti ilman mukana tulevalle pisaralle, normaalisti satava vesi ei sinne koteloon pääse. Kotelolle on kuitenkin käyttöä, siitä saa liesituulettimen pakokaasut ulos. Askartelin mutkat Bilteman ja K-Raudan muovisista kulmikkaista iv-osista. Kumikin myy omalla brändillään, valmistaja kukalie, mutta samoja nippeleitä, joskin parin osan kohdalla valikoima on vähän erilainen myyjästä riippuen. On muuten jämpti nippu. Vähän liiankin jämpti. Liesituulettimen poistokanava ei saisi ikinäkoskaanmilloinkaan olla tuollaista muovikanavaa, mutta tämäpä ei ole talo, ja kanava on yläkaapissa näkyvissä koko pituudeltaan. Jos tuo syttyy palamaan sinne voi tuutata sammuttimella ainetta kokopituudelta liesituulettimen kautta.

Kuva

[hr]

Keittiöta vastapäätä tulee istuinryhmä jonka saa taiteiltua sängyksi.
Istuinryhmän yläpuolelle pitää saada hyllykaappilaatikko. Siirrän alkuperäisen matkatavarahyllyn ulkoreunaan kiinni, kiinnittäen sen siihen alumiiniprofiiliin jolla kattokanava on ulkoreunastaan alunperin kiinni. Hyllyn ulkosyrjää piti vähän taivuttaa jyrkemmälle kulmalle ja pintaan venytellä sitä keinoeläimen nahkaa. Aseistauduin Tixo (tjsp) kontaktiliimalla, isolla pensselillä ja pöytätuulettimella (se tixo käryää ihan helvetisti).

Kuva

Näyttää kuvssa ihan kivalta, mutta ei livenä. Tixo on sellaista hyytelömäistä tahnaa, ja se poimii sen keinonahan taustasta ja hyllyn alkuperäisestä verhoilusta itseensä pieniä palleroita jotka jäävät näkyviin nahan alle. Saman havaitsin jo kun yritin liimata vinyyliä suoraan vanerin päälle. Toivoin että tuon hyllyn kangas olisi peittänyt sattumat, mutta ei toimi. Koepalasta viisastuin myös sen että pitää jättää reilummat hännät, jotta sens aa taiteltua reunojen yli.
Seuraavaan koitokseen lähdin bilteman sprayliimalla, sillä tuli ok lopputulos, tosin sen kuivumisaika on paljo pienempi kuin tixon. Ainakaan ensimmäisiä taiteillessa ei niin hyvä juttu.

Kuva

Taputtelin itseäni selkään hetken. Tuli hyvä vaikka itse sanonkin.
Etupäädyssä on vielä vähän turhan reilu tuuletusaikko. Taiteilin siihen ensin pari pahvisapluunaa jonka pohjalta vaneristä väkersin special palan, only for tohon.

Kuva

Liimasin palikkaan toiselle puolelle sitä 4mm solumuovia ja päälle vinyyliä niitaten. Taustapuolella tuosta nurkkien yli taivuttelusta. Hemmetti että nuo nurkat on hankalia. Oikeasti tuo kai pitäisi ommella jonkinlaiseki hupuski tuohon päälle, mutta en rupee ompeleen. Lopuksi liimasin kaapinpuolelle näkyviin jäävälle osuudelle niittausten päälle palan nahkaa.

Kuva

"Etupuoli" on kuitenkin ihan ok näköinen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kaapin oven verhoilussa ei tahdo oikein alareuna pysyä paikallaan, joten laitoin sinne tuollaisen U muotoisen alumiiniprofiilin.

Kuva
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tulee mieleen mun 9700 projektit. Tuota nahkaa tulee vieläkin korvista kun sitä venyteltiin kattoon ja koteloihin. Ei oo helppoa ei. Päädyttiin siihen että kaikki vanha poistetaan alta ja sitten vasta uutta nahkaa päälle. Älytön savotta ja talviaikaan ulkona weban lämmössä. Sai kyllä polttoöljyä kantaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Joo, mä olen muutamassa kohdassa tuota vinyyliä vetänyt myös paljaalle pinnalle, mutta noissa missä olen jättänyt sen alkuperäisen verhoilun alle on tarkoitus ollut saada pinnasta pehmeä, siksi mä laitoin sitä solumuoviakin sinne alle. Tuo vinyylikangas itsessään on aika korvaa, vaikka taustalla onkin jonkunlainen ohut huopa, se ei paljoa jousta.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

En nyt mene ihan kronologisesti (kuten tosiuteliiaat voivat valokuvien nimistä lukea), mutta tänään askartelin "ikkunanpokia".

Eli tuota ikkunan alapielen toppausta, jolla jemmataan alareunan kulmarauta ja vanerin yläpää.

Revin yhdesta palikasta ensin alkuperäisen kankaan irti, ja bilteman sprayliimalla askartelin keinonahkaa siihen päälle. Tuollainen pitkäkarvainen kangas antaa kulmissa paljon enemmän anteeksi kuin tasapintainen vinyyli. En ole täysin tyytyväinen. :(
Kuva

Sovittelin tuota osaa paikalleen, mutta ongelma on nyt tuo, kun olen ruuvailut tuon 4mm vanerin siihen alkuperäisen päälle, jolloin tuo vanha muoto-osa jää irti lasista. Ilmeisesti siinä alkuperäisessä toteutuksessa pitkänukkainen kangas täyttää osaltaan tuota ikkunan rakoa.

Pohjdin myös että onko tuo liian platku kun kaikki on valkoista, mutta kyllähän se siitä kirjavoituu, kun tulee muitakin verhoiluja.

Kuva

Kuva

Venyttelin sitten tuon vinyylin siihen orkkiskankaan päälle, ja liimailin vain takapuolelta. Loppujenlopuksi se ei näytä niin pahalta kun pelkäsin, oikeastaan ihan ok, mutta ilmeni muita ongelmia.

Ensinnäkin nuo palikat eivät olekaan kaikki saman mittaisia! Tuo mihin vedin vinyylin vanhan kankaan pälle oli n. 15mm pidempi kuin se, johon alunperin liimailin suoraan alumiinin päälle vinyylin. Jaa, että tuliko mieleen jotenkin merkata mistä välistä tuon peitelevyn irrotin? Toisella yrittämällä osasin mitata tuon lyhyen ikkunan pituuden oikein ja verhoilin myös sen oikean mittaisen osan taaimmaisen ikkunan peitelevyn lisäksi.

Tuon suoraan pellin päälle verhoillun osan sai työnnettyä alkuperäiselle paikalleen pystymuovien alle, tätä pulleaa ei mahdu väliin työntämään, joten se jää muovin päälle, lisäksi toppaukset lisäävät osan kokonaispituutta hieman, lopputulos on se että siellä on edelleen rako lasin ja tuon peitelevyn välissä.

Vielä viimeisenä silauksena nuo kohdat mistä kiinnitysruuvi lutistaa kankaan kasaan ei näytä hyviltä.

Kuva

Kuva

Kuva

Mulla on jokin sisäinen vika joka tekee oman työn purkamisesta ja korjaamisesta hemmetin vaikeaa. Siksi yritän myös aina funtsia asian valmiiksi ettei tarvitse tehdä uudestaan. Nyt mua riivaa pääkopassa kahteen suuntaan. Toinen ei haluaisi millään alkaa tekemään noita uudestaan (ja myöntää virhettä), toinen väittää että tuo kohta alkaa myöhemmin vituttaa rankasti, jolloin purkamaan joutuu paljon enemmän. Noiden irroittamisessa ja (toisen) osan uudelleen verhoilussa ei ole mikään kummoinen työ.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kokeile laittaa prikka ton ruuvin kannan alle, se antais ruuvin pyöriä.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hienoa keinonahoittamista..mahtaa olla sormet höllänä :) Prikka auttaa ryppyihin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuo ryppy ei tule siitä ruuvin pyörimisestä.. tai tulee, mutta kun pyöräyttää varttikierroksen takaisin niin se kierteinen rypy oikenee. Tuo jälki tulee siitä kun vinyylin takana oleva orkkiskangas luttaantuu, ja kun tuo vinyyli ei veny kuten kangas, niin se jää ryppyyn. Jäki on oikeastaan hyvin saman näköinen kun ruuvin vaan painaa irtopalaan.

Muutenkin tuo ruuvinkantaryppy on osa tuota ongelmaa. Suurin ongelma on tuo istuvuus. Alan tässä kallistelemaan siihen suuntaan että puran tuon, ja laitan peitelevyt suoraan alumiinin päälle vedetyllä nahalla, ja rakennan jonkun ylimääräisen täytepalan ikkunalasin ja täytepalan väliin.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja neppi »

Auttaisko jos sitä kevyesti lämmittäis tosta päältä?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jos verhoiluja tehdään aidolla nahalla niissä näyttää rypyt kuuluvan asiaan, esitetty kohta mielestäni
on hyvä jos tekijän silmää häiritsee, se on ohimenevää.


Venepuolella puulistalla peitettiin saumat ennen vanhaan,, kylläkin yleensä suoriapintoja..
Autoissa on muovilistaa värillistä ja alumiinilistaa ,maalattuna ja verhoiltuna. Listakiinnitetyt
sallii liikkumisen esim lämpövaihteluista, ja voi tuoda ajossa uusianatinoita sivutuotteena.

( alu listaa voi muotoilla taittelemalla, muovi lämmittämällä, puu tarvii puusepänlaitteita)
Lähinnä ajattelin listaa joka "h palkin " tyyppinen esim.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Ota pätkä pois tuosta listan päästä, niin sopii paremmin peräkkäin.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Oikeassa nahassa tuo ryppy olisikin erinäköinen, tuossa vinyylissä siitä tulee tuollainen "lommoinen".

Tuo alapeitelevyhän on siis alunperin kanttikoneessa 45° kulmaan väännetty alumiinipelti johon on tehty viisteet nurkkiin ja liimattu kangas päälle. Tuohon tuli vielä ylimääräisenä bonuksena tuo pituusongelma, ja ehkä se ylipituus vähän vielä kanittaa tuota osan istuvuutta.

Aivoittelin korjaavani tuon nyt niin että laitan siihen kuitnekin sen suoraan alumiinin pälle liimatun vinyylin, koko osa on mun mielestä paljon paremman näköinen silloin, ja varsinkin kun alkuperäinen syy jättää kangas alle, eli tuo rako lasin väliin, ei korjaannu, niin lopputulos tuon peitelevyn osalta on mielestäni parempi.

Sen raon siellä lasin ja peitelevyn välissä ajattelin täyttää ompelemalla tuosta vinyylistä sellaisen kaksin tai kolminkerroin taitetun nauhan, jonka sitten liu'uttaa sinne väliin. Noin mä voin myös toetuttaa sen kuten alunperinkin, eli alalista jää pystylistojen alle, nythän se on tuon mustan pystylistan päällä.

Varsinaisen peitelistan joudun vielä askartelemaan tuonne väliseinän ja ulkoseinän nurkkaan jossa niitinkannat ovat näkyvissä. Rautakaupassa on sellaista n. 7x15mm muovista listaa, täytyy hankkia sellainen ja kokeilla miten se taipuisi tuon ulkoseinän kaaren mukaan. Sen voisi ehkä vielä verhoilla tuolla vonyylillä jos sormet ja hermot kestää.

Mulla on vielä se yksi väärän mittainen peitelevy, jonka verhoilin. Tulee siis makuuhuoneeseen auton perälle viimeiseen ikkunaan, johon se tulee jäämään yksinään, koska viereinen ikkuna on peitetty. Täytyy siihen kokeilla vähän kuumailmapistoolilla lämmittää jos sen ruuvinkohdan saisi vetäytymään siistimmin. Siellä tuo pulleampi luukki voisi muutenkin toimia paremmin.
Vastaa Viestiin