B10M Carrus 501 - EINO

Kerro omasta projektistasi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

C2D9600D-36A3-4805-A42F-6AC8B3D5C6B2.jpeg
Kuva volvo b9/10M perusosat, lisälaite säilöt puuttuu kuvasta.

Lisäpiirit kori ym kannattaa tutkia : ovivarusteet syl/ ventt, hiljaisin vuoto on jos säiliöruostunut pannan alta puhki , montun
päällä vois selviä, jos löytää jossa ei muitaääniä kuulu..


((Oma kuulo sillä tasolla että joudun pikkupoikia pyytämään apuun))
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Itse olen sähköjen kanssa paremmin sinut, ja niissä on se valtava etu, että johtoa pitkin virtaavaa sähköä on helppo mitata, toisin kuin ilmaputken sisällä virtaavaa ilmaa.

Jos mulla olisi olemassa tarkka tieto siitä mikä putki on mikäkin ja miten tuo ilmasysteemi jakautuu, siitä voisi tietysti olla apua, kun ei turhaan tarvitsisi ihmetellä sellaisia letkuja/putkia/liittimiä jotka on jo varmisasti sulkenut pois.

Täytyy noita tankkeja tutkia, tuollainen pannan alta tuleva äänetön vuoto voisi sopia..
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Nelipiiriventiililtä lähtö no 4 >>Kuvan no 22 paineenvarmventtiilin jälkeen löyttyy jousitus, lisälaiteiden säiliö/ öt (korilaitteitteet) siellä mahdollinen (oletettavasi nämä on auton etuosassa, korinrakentajat mahd siirtelee sijoittaa )vuoto on.


Nelipiiriventiililtä piirit 1,2 ,3,4
1. Etupiirin ( front). /. 3. käsijarru (P) säilöt voi olla myös erilliset jos jälkiasennettu, alkuperäinen kakskammiomalli,
2.takapiirin ( rear) . 4 muut
Sijoittelu kaaviossa ”harhaan johtava ” edim kuivaimen lisäilmasäiliö ( vedenpoistaja) on kuivaimen vieressä, kuva oikeastan tautajousi auton ..

Nelipiiri venttili toimiessaa oikein ( kunnossa oleva). Täyttää piirit 1 ja 2 , seuraavaksi 3 ja viimeksi 4 , samalla varmistuu
ettei käsijarru irroita ennenkuin jalkajarru toimii.


Käsijarruventiilin vuoto myös päälläolessa mahdolista esim poistopuhallysputken kautta (” yleensä” viety ulkopuolelle maskin taakse)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Siellä nuo ovat etuakselin etupuolella oikeastaan kaikki, ja jos esim laitan ilmansyötön kompurasta, niin kompuran max 10bar paineella ei etupäässä kuulu vuotoa muualta kuin ilmasäkeistä.. Voiti tietysti kokeilla kuinka kauan tuolla 10 bar kompurapaineella pysyy ilma järjestelmässä kun korinlasku on päällä, eli vuotava jousisäkki poissa laskuista.

Yksi vaihtoehto olisi tietysti vaan irroittaa ja tulpata noita lähteviä putkia, ja siten testata mistä järjestelmä vuotaa, osa ongelmaa on vaan se että kun niitä letkuja on lyöty nipparilla yhteen läjään sellainen ranteen pakuinen nippu, on siitä läjästä vaikea seurata yksittäistä letkua heti kun siihen menettää sormikosketuksen.

Päällisinpuolin tuo märkäsäiliö on eniten sen näköinen että se voisi vuotaa suoraan läpi, mutta sen vuodolla kun ei ainakaan mun järjen mukaan pitäisi olla mitään vaikutusta silloin kun järjestelmä on täynnä, tuo märkäsäiliöhän tyhjenee kun kuivain aivastaa?

Kässäri kyllä vuotaa, silloin kun käsijarru on päällä, mutta spärrä tukkii sen vuodon. Ajoasennossa/käsijarru opis päältä tuntuu olevan tiivis.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Nyt saattaisi ehkä taas olla inspiraatiota kirjoittaa projektista.. Siis tuosta sisälmyksen rakentamisesta. Viimeksi olen näköjään keittiön kaapeista jotain kirjoittanut.

Makuuhuone.

Tilanne oli siis lähtöjään tämä:
Kuva

6mm vanerit takaseinässä vanhan kankaan päällä kun meni hermo sen repimiseen.

Tuon vanerin päälle liimasin solumuovia, siis samaa kamaa kuin telttapatja, muistaakseni olin aseistautunut 3M 74 sprayliimalla. Erinomaista ainetta tuollaisessa liimailussa, koska toisin kuin eism bilteman liima jossa saa venata 20min kuivumista, tuossa riittää 20 sekuntia, ja se ei jämähdä ekalla kiinni kuin tauti vana pystyy asettelemaan.

Kuva

Seuraavassa kerroksessa tuo 3M superaine aiheuttikin sitten ajan kanssa ongelmia kun puski läpi tuosta valkoisesta vinyylistä. Sinänsä tuo vinyyli on testin mukaan maalattavissa ihan vaikka miranolilla, jolla läikät saa jemmattua. Muutaman kuvan oeln niistä ottanut, mutta kuva ei ole todenmukainen, joten en näytä sitä.

Kuva

Kuva

Kuva

Noita Carruksen kaarevia seiniä on sitten mukava rakennella ja rakentaa levyjä jotka seurailevat niitä kauniistu... Tuollaisen sapluunatyökalun tein, jolla sitä pystyi apinoimaan, mutta ei se nyt varsinaisesti hyvä ollut tuokaan:

Kuva

Kuva

Kyllähän sen aina lopulta hinkkaamalla löytyy siedettävällä tarkkuudella se seinän muoto.

Makkarin mitoituksen mokasin tavallaan jo heti alkujaan, kun hahmottelin epämääräistä pohjapiirustusta ns. työmiesaskin kanteen.. Makuuhuone kun oli vaan viiva tolppien välissä. Sänky piti saada sinne pitkittäin, mutta jos sinne olisin pitkittäisen sängin laittanut ei tuo jo asennettu ovi olisi enää mahtunut aukeamaan, joten sänky kääntyi poikittain, ja sängysta keittiöön päin kummallekin puolelle komero.

Tuossa kuvassa näkyy myös keittiön valokytkin ja pistorasia purkit, ja hieno väliaikainen tuki.

Kuva

Kuva

Kuva

Taivaskoukut oli puuilosta loppu joten sängyn yöäpuolelle tuleville hyllyille piti ihan raurasta tehdä jotain mihin niitä ripustella. Alkuperäisille kattokanavan kiinnikkeille löytyi käyttöä, onneksi en niitä purkuvaiheessa vetänyt innokkaasti juuresta poikkki.

Kuva

Kuva

Haaveissa on että tuo väliseinä ja liian massiivinen ovi toimii jonkinlaisenä äänieristeenä. JOstain oli jäänyt puolikas paali 50 kivivillaa nurkkiin, jota sitten liimailin tuohon seinään. Siis sillä 3M liimalla, aika paljon kätevämpää kun villat ei putoile syliin kokoajan.

Tuossa näkyy myös keittiön/reuokailutilan IV kanava ja sähköjä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hyllyä sängyn päälle.

Kuva

Tuonne väliseinään jäi tuollainen pikku purkki johon ruokailuryhmän penkeistä tehtävän sängyn lukuvalot päätyy, ja jolle unohdin tehdä sähkön syötön, jota en tässä kohtaa vielä tajunnut ollenkaan.

Ne hyllyt tuli osittain ikkunan eteen, ja mua vaivasi miltä se näyttää kun ikkunassa näkyy jotain roiskeita siinä varsinaisen aukon ympärillä..

Kuva

Ikkunaverhoille kisko alkuperäisestä kattokanavan ulkoreunan aluprofiilista. Noihin pieniin nypyihin tarkoitus ripustella ne verhot.

Kuva

Kuva

Ja kuten tästä viimeisestä kuvasta näkyy, mun huolenaihe oli hyvinkin aiheellinen:

Kuva

Kuva

Katto vuotaa??


Kuva
Ei katto vuoda... tai siis vuotaa tietenkin, mutta aiemman kuvan tipat oli vaan hikeä. Onneksi tuolla autossa ei ollut kuuma kun se oli ensin päivän auringonpaisteessa odottanut että sinne tulee duunin jälkeen viettämään laatuaikaa

Kuva

Aivoittelin myös ettei noiden makkarin säilytystilojen ole hyvä olla täysin umpinaisia, sinne jos jotain kuteita esim tunkee ja ne ei ole 100% kuivia tms, ja alkavat siellä homehtua ei ole hyvä. Kaupallisissa laitteissa on kai jotain rakoja jätetty tuonne että ilma pääsee vähän kiertämään, mutta kun tehdään riimaa niin ei jää rakoja joten pakko laittaa koneellinen ilmanvaihto.

Sen sijaan tuollaiseen pikku lokeroon ei ihan suoraan myydä sopivia IV venttiilejä, joten piti vähän itse soveltaa. Perinteinen WC lavuaarin pohjaviemärin ritilä ja joku tuollainen muovinen tulppa.. Enään en muista mikä tuon tulpan alkuperäinen tarkoitus oli.. Jatkomutteriin se meni kun pakotti, kierre oli väärä.

Kuva

Kuva

Kuva

(Huomioi IV kanavan taidokas liimaaminen seinään ihan viimeisillä sikamassoilla.)

Yhdistellen noita 32mm viemäri- ja sähköosia rakensin tuollaisen minikokoisen IV kanavan. Kuvassa näkyvä oikea IV venttiili jää komeron sisään. Toinen 32mm sähköputki kiertää hyllyjen takana vastakkaiselle hyllylle:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Keskimmäisen hyllyn tai kaapin ilmanvaihto perustuu puhtaasti törkeästi heittävään saumaan. Alkuperäisen takapoistotuuletimen tilalle askartelin pari 80mm tuuletinta, joista ei näköjään ole kuvia tarttunut. Tuulettimet saa kaapissa olevasta kytkimestä pyörimään joko kovaa tai hiljaa. Hiljaa pyöriessään ovat sähköisesti sarjassa. Hieman noilla tuntuu olevan taipumusta alkaa oskilloimaan sitä puhallusta pikkunopeudella, mutta eiköhän se sitten joskus tulevina öinä pidä valveilla noinkin.

Kuva

Auton vasemmalla kyljella olevaan komeroon tuloputki. Koska vakaa aikomus on saada tuo tuleva ilma jäähtymään eristin nuo iv kanavat solumuovilla/telttapatjalla.

Kuva

Kuva

Täytyy vissiin jakaa tätä useampaan postiin...
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kuva

Tuon yläkaaren tekeminen tuohon hyllyn etureunaan oli sitten ihanaa. Tässä kuvassa näkyy myös tuo taaempi ylähyllyjen tukirauta.

Kuva

Etumpi tukirauta on ihan hyllyn etureunassa ja pitelee hyllyä vaan miljuunalla pikkuruuvilla, takimmaiseen rautaan sitten tukevampi läpipultti.

Kuva

Kuva

Vinyylikeinonahkasta katto. Tuo rulla on 140cm leveä, joten se ei suoriltaan yltä laitimmaisista palkeista toiseen, mutta aivoittelin että on helpompi tehdä tuolla makuuhuoneessa se yhdestä viipaleesta laittamalla vain toinenpää reunimmaiseen kattopalkkiin ja toinen pää ylähyllyn rakenteeseen..

Ei ole.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Minkä sauma heittää sen lista peittää, mutta kun mulla heittää listatkin, niin jotain pitää kehittää...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

"Työkalulle" löytyi taas käyttöä kun aloin mallaamaan hyllyjä tuonne sängyn sivuille.

Kuva

Kuva

Noiden vaakasuuntaisten koolinkien päälle tulee runkopatja pötköttämään.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vituiksihan se meni tämäkin, ja valvottaa öisin...

Kuva

Kuva

Kuva

Samaa ruskeata muistaakseni amerikanpähkinää apinoivaa vinyylilankkua kuin lattiassakin hyllyn pinnaksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Nuo pyöräet reijät ei ole tuolla vahingossa, vaan niistä pystyy työntämään tuon vinyylilankun pois tuolta välistä tarvittaessa... Esim kun jaksan asentaa tuonne pistorasian tms..

Kuva

Sängyn päätylevy paikallaan, eli ikean 160mm korkea keittiökomeron ovi. Valkoinen. Siinä on sininen suojamuovi, sori jos joku innostui.

Kuva

Kuva

Olisi nätti, mutta nahka otti osumaa. Taas meni yöunet.

Kuva

Komeron seinät ei ihnan niin täydellisesti onnistuneet, mutta keksin tuohon kikan.

Kuva

Kuva

Revin seinästä tuon vinyylin irti ja taitoin tuolle komeron seinälle sen, enää ei valo paista saumoista läpi. fixd.

Kuva

Lopuksi vielä takaseinä paikalleen. Nuo päädyt (eli kuvassa sivut) oli melko mielenkiintoiset kiinnittää tuolta levyn ja seinän välistä, mutta takana ei ollut enää nyrkin mentävää rakoa joten...

Kuva

Tommosilla kiinni. Käytännössä tuo jää patjan taakse jumiin, ei se itsekeen tuolta mihinkään kaadu, mutta noin se ei ole ihan irtonainen.

Kuva

Tuollaisen käpälän päällä lepää.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kattovalot.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuollaista hieman karevaa alumiiniprofiilia led nauhalle olen hankkinut, kiinnitys keskimmäisten kattopalkkien päälle, jemmaa samalla niitit ja saumat mitä tuohon kattoon on jäänyt.

Kuva

Aliexpressistä tuollainen himmennin joka pitää vittumaisen kovan piippauksen aina kun siihen koskee.. Tai piti.

Kuva

Tuossa on oikeasti kaksi 12V saman lednauhan jämäpätkää, jotka ovat vaan samanmittaiset ja kytketty sarjaan. 24V olisi voinut kytkeä normaaliin tapaan rinnan, mutta kun nuo oli tavallaan roskiksesta pelastettuja. Vähän enemmän olisi saanut olla valovoimaa, mutta jos joskus ei enää näe tuolta ulos, niin vaihtaa sitten kirkkaammat tilalle.

Kuva

Hyllyn kattoon piti jotain helppoa kehittää, niin tuollaisen ajatuksen sain ja toteutin.. Käytännössä tosin se kokonainen levy ei taitu oikein niin nätisti kuin tuollainen kapea soiro. pyrki vähän nitkahtamaan.

Kuva

Kuva

Raapi sitten mennessään tuon vinyylin rikki, mutta onneksi jää kaapin sisään niin ei mennyt yöunet.

Kuva

Tuollaisella vesikidutuksella koitin noita kuitulevyjä taivuttaa, mutta ei tuo kauhean hyvin toiminut..

Kuva

Takanurkkaan kumpaankin tuollainen levy.

Kuva

Tuossa keskimmäisen hyllyn pohjassa on nyt aukko josta pääsee ilmat kulkeutumaan sinne takapoistotuulettimelle ja aiemmin mainittu kuningaspultti, joka kannattelee hyllyä. Varmuuden vuoksi mittasin sen väärin että sain tehdä kaksi reikää vierekkäin, niin ettei lukkopultin pää peitä sitä apureikää.. Tuohon piti kehittää jäljen peittävä ratkaisu myöhemmin.

Kuva

Keskihylly tuettu tuollaisella reikälevyllä viereiseen hyllyyn kuningaspultin lisäksi.

Kuva

Kuva

Tuon reijän tarkoitus on se että siihen voi työntää sormen.

Siis jos haluaa tuon päätylevyn irti.

Kuva

Joku on kävellyt uudella lattialla likaisin kengin.

Kuva

Aidat lattian ympärille.



Kuva

Tällaiset pienet lukuvalot tilasin Aliexpressistä.

Kuva

Kuva

Edustaa kiinalaista turvallisuusajattelua puhtaimmillaan, alumiini kuori ja pakkausteippiä kierros virtalähteen ympärille ja töpseli seinään.

Kuva

Tällaiset päivityspalikat tuohon sisään. Eli sellaisessa 12V spottilampussa sisällä oleva ledohjain, siihen vähän enemmän jännitettä kestävä kondensaattori ja kytkin itse valaisimeen.

Kuva

Kuva

Jos pakkausteippi riittää eristeeksi kiinalaisille niin riittää se mullekin.. Tosin 24V.

Kuva

Ja sitten jätin pakkausteipinkin pois.

Kuva

Kuva

Sängyn jokaiseen nurkkaan tuli tuollainen, yhteensä siis neljä, jos joku ei tiedä monta nurkaa mun sängyssä on. Kun sänky on poikittain, voi nyt valita auton asennon mukaan sen kummanpuolen lukuvaloa käyttää.

Kuva

Komeroiden sisustusta.. Tuo keittiönpuoleisen valon sähköpurkki kummittelee tuossa. Sen unohtamani sähkönsyötön "roilosin" tuon laminaattilevyn taustaan.

Tuollaisiin laminaattilevyihin päädyin kun meni hermo noiden komeroiden seinien kanssa. Vanereissa oli paskaisia (öljyisiä) sormenjälkiä Joten sellaiseksikaan niitä ei voinut jättää, ja jos olisin maalipurkin kanssa tuolla alkanut riehumaan olisi palanut koko paska joku ilta.

Kuva

Kuva

JOhtosarjat nippuun. Tuosta olisi muutaman langan voinut katkoa poiskin, mutta suurinosa kuitenkin jää takavaloille, joten totesin ettei niitä kannata alkaa karsimaan siitä pois kuten tein keittiössä, voi olla joskus käyttöäkin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Valkopäiset lättäpääruuvit loppu kesken.

Kuva

Toisella puolella komeron seinän sisään jää pari johtoa ja tuo tuloilmaputki. "Työmaasähkökytkin" näkyvissä. Tällä vasemmalla puolella takaseinä on tehty valkoisesta kuitulevystä.

Kuva

Lattialla armaflexillä suojattu kaksi kupariputkea jota pitkin joskus tulee lämmitysvettä makkariin.

Kuva

Kuva

Luurin kamerassa ei oikein ominaisuudet riitäneet pystysuuntaisessa panoraamassa. Ihan noin paljoa ei jäänyt hammastamaan.

Kuva

Tuollaisen kivan tuuletusräppänän järjestin sille sähköpurkille joka tuohon seinään jäi.

Kuva

Komeron lattian saa ylöskin. Komeroin lattioissa on sähkötilpehööriä, himmennin, jakorasia ja yleinen sekasorto. Ja ne IV kanavat menevät komeron lattiasta läpi kellariin.

Kuva

Kuva

Tuuleturasko hyllyn takanakin. Ja siksi että mestat on kieroja ja täysin jämptin hyllylevyn tekeminen liian työlästä.

Kuva

Tässä kohtaa tuo komeroon jäänyt kanava ei ollut niin kätevä.

Kuva

Vasemmanpuoleinen komero on henkarikaappi. Kun auto kapenee kuitenkin melkein 15cm tuolla matkalla ei henkarit oikein mahtuneet normaaliin tapaan poikittain, joten tuollainen.

Aliexpress myy. Tuo siis liukuu tuolta komerosta ulos ja henkarivaatteet on poikittain komerossa.

Kuva

Ovet.
Tilasin tuollaiset melamiinilevyt mittojen mukaan komeroiden ja kaappien oviksi. Serkupojan piti tehdä, ei sitten tehnyt, joten tilasin nuo valmiina.

Kuva

Pianosaranalla ovet kiinni. Parempi osua kerralla oikeaan asentoon, säätöjä ei oikein ole.

Kuva

Kuva

Kuva

Komeron ovet ei itsekseen pysy kiinni.. Osittain saranat kampeaa noita auki, osittain siksi että auto on hieman vinossa vasemmalle.

Kuva

Tuota stressasin että ovet jää samalle korolle..

Kuva

Ihan hirmuisenkauheasti ei jäänyt pelivaraa.

Kuva

Kuva

Vastakkainen ovi on pakko aueta vastakkaiseen suuntaan, koska olisi muuten ottanut noihin sähkökojeisiin kiinni. Vähän epäkäytännöllinen noin, mutta minkäs teet. Tämäkään ovi ei pysy kiinni koska auto on vinossa toiselta puolelta oikealle.

Epäilen että alan lähestyä kulkirien vinossakulkemisen juurisyytä.

Kuva

Uuteen oveen heti reikä.

Kuva

Isompi reikä

Kuva

Vieläkin isompi reikä.

Kuva

Ei riitä vieläkään.

Kuva

Ostin siis taas sieltä Aliexpressistä tuollaisia asuntovaunuihin tarkoitettuja lukkoja jotka halusivat ovilevyyn 26mm reijän. Tuo viimeinen terä on 26mm mutta jättää suhteellisen karun jälken tuollaiseen mellupintaan jos sillä survaisee surutta siitä läpi, ja ajattelin jos tälläkertaa ei tekisi tuota päin helvettiä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Noihin yläkaappien oviin tuollainen kitka-aukipitolaite. Uskomaton säätäminen tuonkin kanssa että saa sen osumaan..Jotain korkeamman tason matematiikkaa noiden asennukset. Asennus on nyt sellainen että tuon linkun kohdalle ei vaan saa jättää mitään eteen, siististi poissa tieltä se ei pysy.

Kuva

Sitten sen keskimmäisen hyllylevyn kannattelevien läpipulttien ratkaisu.. Siis se jonka mittaamisen ryssin niin ettei se lukkopultti enää toiminutkaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Ilmaritiläänkin löytyi valkopäisiä lättäpäisiä ruuveja. Kaksi samanlaistakin.

Kuva
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Rakentajille hyviä ideoita, parasta että huomioitu ilman kertoakin, ei ilp/yhdellä sisäyksiköllä pelaa bussin tyyppisessä
tilassa lämmittykseen/ jäähdytykseen tarvitaan lisäkiertoa tai muita tekniikoita.
Homeongelmat yks ongelma asunto -autoissa/ -vaunuissa vaikka suurimmassa osassa on nestekaasulaitteista johtuen
” tehokas” vapaa kierto.


Nyt kun katsoo tuota työmäärää ( ideoiti/ suunnitelu/ sovittelu/ rakentaminen) oli onni etten alkanut täys eristykseen vaan käytin edellisen kevyesti rakentamaa sisustusta olis jäänyt puolitiehen……
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

BussMAN kirjoitti: 06 Elo 2022 11:22
Nyt kun katsoo tuota työmäärää ( ideoiti/ suunnitelu/ sovittelu/ rakentaminen) oli onni etten alkanut täys eristykseen vaan käytin edellisen kevyesti rakentamaa sisustusta olis jäänyt puolitiehen……
Näin jälikäteen ajateltuna, ehkä ne lämmöneristykset olisi voinut samaan konkurssiin päivittää.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Runkopatjat paikalleen nostettuna ja roskat pois..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Jonkinlaiset jalkalistat pitää jossainkohtaa vielä tuohon kehitellä.. vähän joutuu tuossakin vielä soveltamaan.

Noita kuvia olen ottanut sellaisella superlaajakulmalla jonka takia osa näyttää vähän erikoiselta, mutta minkäs teet kun tuollaisessa pienessä kopissa koittaa kuvia ottaa..

Nyt kun olen näitä kuvia tässä selannut niin on selvää ensinnäkin se että dropbox pakkaa noita näytettäviä kuvia vielä entisestään, ja että nuo kuvat näyttävät paremmilta kuin totuus. Pinnat ei ole kovin hyvän näköiset mun mielestä, osa vioista on ollut selviä ihan saman tein, osa on tullut esiin ajan päästä.
tiku83
Kokenut kuljettaja
Viestit: 113
Liittynyt: 07 Elo 2019 21:48
Location: OULAINEN

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja tiku83 »

Kyllä on hyvät kuvat ja selvitykset rakentelusta, loppu tulos hieno kyllä kelpaa koisia tuolla
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kuva

Keittiö taisi jäädä viimeksi tähän malliin...

Pientä takapakkia tuli kun katto vuosi.. Vuoto tuli joko siitä kattokanavatuulettimen kotelosta, tai kattoluukusta, kumpikin tuossa sopivasti hollilla..

Kuva

Kuva

Uuden yläkomeron tekenimen ei mitenkään kovin hankalaa ollut kun oli vanha ohjeema jonka mukaan veisteltiin palasia, mutta ylimääräistä vaivaa tuosta tietysti oli.

Samalla modasin tuohon peltikotelon eteen tuon levyn, tukevoittaa vähän tuota yläkomeroa, ja on ehkä vähän nätimpikin.

Kuva

Tässä mun keittiössä oli tämä perustavaa laatua oleva moka, eli astiainpesukone ja yhdistelmä uuni pinottuna päällekäin olivat liian korkeat.

Kuva

Kun tuonne uunin yläosan sisään vilkaisi, niin tuo yhdistelmä uuni oli tehty pelkkää mikrouunia 5cm korkeammaksi ihan vaan koska. Sisällä ei siis ollut mitään joka tuon korkeuden olisi määrännyt. Kuvassa oikealla näkyvä osa on naamalevyssä kiinni oleva säätönupin runko, eikä tuossa muuten kuin naamataulua raottamalla

Koitin ostaa ikeasta pelkän mikron naamalevyn jolla sen olisi saanut madallettua, mutta eivät myy. Eikä noita huoltavakaan firma myynyt.

Yksi vaihtoehto olisi ollut ostaa samaa Raffinerad sarjaa oleva mikrouuni ikeasta 450 eurolla ja vaihtaa naama ja kansi keskenään ristiin ja trokata korkea mikro eteenpäin..

Kuva

No en sitten alkanut trokaamaan noita mikroja vaan sakset käteen ja leikkasin tuota uunin runkoa ja etulevyä hieman matalammaksi.

Kuva on lavastettu kesken leikkuun.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Mustaa sähköteippiä tuohon leikatun pellin yläreunaan. Helvetin terävä.

Kuva

Uuni jäi edelleen hieman työtason pintaa korkeammaksi, mutta tuon jätin osittain tarkoituksella koska tuon etunaaman yläreuna ei saksimisen jäljiltä ole enää niin kovin nätti, joten pöytälevyn alapintaan jyrstiään pieni ura johon tuo uppoaa nätisti.

Kuva

Tuo uunin osittainen uppoaminen pytälevyyn alapuolelta tosin tarkoittaa sitä että jotta uunin saa pois paikaltaan, sitä pitää ensin pudottaa pari senttiä etureunasta alaspäin. Siksipä tuollaisten kulmarautojen varaan asennus. Astianpesukoneen saa ensin nyittyä pois tuolta alta sitten nuo etummaiset kulmaraudat, jotka ovat asennettu niin päin että ruuvit ovat alapuolella. Tuo yksi kulma on toisinpäin ja kirjaimellisesti pultattuna. Kuvettelin aluksi että sen kulmaraudan pitäisi kääntyä uunin mukana.. En oikein tiedä miksi noin ajattelin, mutta ei tarvii.

Kuvassa näkyy myös Jakorasiat. Vasemmanpuoleiseen tulee liesitason syöttö. 2xMKMJ 3x2,5S kaapeli ja kaksi 13A sulaketta sähkötaulussa. Oikealla uunin rasia ja APK:n pistorasia jää pesukoneen taakse.

Kun nyt kuitenkin olin tuota uunia madaltanut ja tuon uuni+liesitason mitoittanut vähän tiiviimmin miten se on alunperin tarkoitettu lisäsin tuulettimen ja lämpötila-anturin jolla jollain releellä saa komennettua tuulettimen päälle kun lämmöt nousee kohtuuttomiksi. Täytyy vähn kerätä dataa siitä millaisia lämpötiloja noissa normaaliasennuksella ilmenee.

Kuvassa näkyy myös oranssin teipin alla tuo naru jolla laatikoiden lukot saa hätätapauksessa käsin avattua.

Kuva

Kuva

Narun toinen pää tulee tuonne keskimmäisen kaapin sisään. Kaapin näkyy myös kaksi putkea joita pitkin APKn putket menevät allaskkaappiin. Keskimmäinen kaappi lukittuu sähkömagneetilla, joka ei oikein voi hajota niin ettei ovi aukea.

Ideana vetää nuo narut vaan valkoisella teipillä komeron takanurkkiin, jossa saavat olla kunnes niille tulee tarvetta, mutta tuo uunin takana oleva teippi osoittautui niin tiukaksi että aloin epäillä että naru katkeaa ennen kuin teippi irtoaa, varsinkin jos sitä uunilla oikein paistaa, se voi olla lopulta tiukassakin, joten modasin tuolla vapautusnarulle putken uunin taakse. Muistaakseni niitä auton alkuperäiseen inva/romuhissiin liittyviä pneumatiikkaputkia.

Kuva

Kuva

Uuni näyttää ihan siivolta lopullisessa asussaan, vaikka tuo näyttö ja käyttönapit ovatkin liian lähellä pöytälevyä. Hieman tuo jäi puristuksiin, koska tuo lapsilukkosalpa oli pakko poistaa, se ei mahtunut kääntymään riittävästi auki.. Tai jos uunin luukku ei pysy kurvailuissa kiinni salpa täytyy modata jotenkin hieman matalammaksi.. Tuo tuskin on ongelma, luukku on aika tiukalla jousella.
Vastaa Viestiin