Sivu 1/1

Laivakaminan asennusongelmat

Lähetetty: 08 Elo 2016 21:34
Kirjoittaja -NN-
Ekaa kertaa kirjoittamassa vaikka pari vuotta tätä lukeneena ja linja-auton hankkineena. :D

Ja heti pyytämässä apua!

Nyt on hyvät neuvot tarpeen, eli ongelmanratkaisua - Esim. housetruck näyttää poistuneen aktiivisimmista keskusteluista, joten jos hän tai joku muu laivakaminoiden asennuksen taitaja tätä lukee, niin mielellänsä näkisimme miten laivakaminan saa toimimaan vapaakiertoisella järjestelmällä.


Täältä keksittiin laivakamina :idea: (kun linja-auto on eniten Lapissa ja käytössä talvisinkin vaikka - 30 asteen pakkasessa).
Laivakamina hankittiin viime kesänä ja asennettiin tänä kesänä bussin vesikiertojärjestelmään ja laskettiin että veden virtaus pitäisi toimia vanhalla patteristolla kun ylimmästä pisteestä vietto alas on 5 cm / m.
Ei toimi nykyasennuksella :roll:
Nyt - tarvitsisi tietävämpää neuvoa - keneltä sitä löytyisi ja keneltä pääsisi katsomaan toimivaa vapaakiertojärjestelmää.
Matka ei ole este, este on meidän tietämättömyytemme.. :arrow: eli matkaamme mielellämme katsomaan sinne missä tietämättömyytemme poistuu.
Voin vaikka siirrättää linja-auton siirtokilvillä sinne missä sen joku osaa laittaa toimivaksi jollain järkevällä korvauksella - kaikki käy, kunhan sen saa toimimaan vielä ennen pakkasia.

Yksityisviestillä tavoittaa ja kiitos mahdollisimman pikaisesti - että saadaan kuntoon ennen kuin jäät tulevat.. tai tänne voi kertoa miten se pitäisi tehdä niin että toimiii kerran epäonnistuneilla asentajilla.

Re: Laivakaminan asennusongelmat

Lähetetty: 08 Elo 2016 22:25
Kirjoittaja Addica
-NN- kirjoitti: "kun ylimmästä pisteestä vietto alas on 5 cm / m. "
Onko toi ylin kohta patterista mitattuna vaiko kaminasta?

Paljuosastolta löytyy aika loistava pelkistetty kuva, Dropilta lainattuna. (siis lähde on drop.fi)

Re: Laivakaminan asennusongelmat

Lähetetty: 08 Elo 2016 22:39
Kirjoittaja Lahti32
Tervetuloa foorumille!

Millainen bussi? Missä kamiina? Missä putket, kuinka paksut, onko ilmaa, minkä tehoinen ja mikä kamiina. Kuvia?

Lähdetäänpä ratkomaan problematiikkaa.

Re: Laivakaminan asennusongelmat

Lähetetty: 08 Elo 2016 23:42
Kirjoittaja BussMAN
Vapaa kierrossa samat ongelmat kuin omakotitaloissa. Kattila pitää olla niin alhaalla että lähtevä kuuma neste lähtee ylöspäin nousevasti esim patteri ryhmään ja paluu linja laskee katillaa kohti. Matkaautossa siis kattilan sijoitus lattiapinnan alle esim tavaratilaan, (eikä saa olla ilmaloukkuja jotka estää kierron tarkoitaa esim kuumalla puolen jonkin esteen ylitystä ne häiritsee kiertoa, ja ilman poistoruuvi korkeimassa kohtaa) kuuma neste yrittää ylöspäin ja jäähtynyt alaspäin, tuolla še kierto syntyy.

Jos kattilan sijoitus ongelma niin että vapaa kierto ei toimi apu on melko pienitehoisesta / vähän virtaa vievästä kiertovesipumpusta toinen mahdollisuus

Ennen kun omakotitaloissa oli vapaa kiertokeskuslämmityksiä ( tai järjestelmä toimi joka ilman kiertovesipumppua) parhaiten pelasi kun kattila oli kellarissa ja jos kattila oli asuin kerroksessa
Kuuma johdettiin ensin yläkertaan kattilasta tai kuuma putkilinja piti olla katossa ja paluu linjassa oli patterit kattilan tasossa.

Re: Laivakaminan asennusongelmat

Lähetetty: 09 Elo 2016 07:27
Kirjoittaja housetruck
Vielä ollaan olemassa. Eilen tultiin viimeeksi pitkästä reissusta kotiin. Laivakamina toimii vapaakierrolla kunhan se on reilusti patterikierron alapuolella ja putki lähtee kaminalta nousuun vaikka auto olisi kallellaan mihin suuntaan tahansa. Meillä patterikierto ei ole paineenalainen järjestelmä, sekin auttaa vapaan kierron toimintaan. Eli koneen nesteet ei meillä kierrä pattereissa vaan välissä on lämmönvaihdin ja pattereissa ei ole painetta. Tuo refleksin kamina saa olla punasena ja kierto toimii ongelmitta. Toinen vaihtoehto systeemille on sitten se mitä vanhoissa junanvaunuissa käytettiin, eli kaminalta paksut putket ylös katonrajaan ja sieltä pudotukset pattereille. Menestystä vaan asenukseen, vapaakierto on erittäin pätevä systeemi.

Re: Laivakaminan asennusongelmat

Lähetetty: 09 Elo 2016 14:52
Kirjoittaja vjk55
Minulla oli Volvo B58 ja siinä Kabola N7 laivakamina. Kamina oli auton sivutavaratilassa. Vielä 10 cm lattian alapuolella. Kaminasta lähti letku auton pattereihin jossa minulla oli 2 eri piiriä. Sitten auton moottorin pystyin sulkemaan pois vaikka yöksi, etten turhaan sitä isoa rautakasaa lämmittänyt. Ei ollut lämmönvaihtinta. Minulla oli pieni kiertovesipumppu joka vei vähän virtaa. Tuo laivakamina ei toimi kunnolla jos auto ei ole vaaterissa. Minä luulen että tuo vapaakierto voi olla vaikea saaha toimimaan. Kun tämän punpunkin kanssa oli minulla pieniä ilmaongelmia.

Olisin laittanut tähän kuvan tuosta kaminasta, mutta en nyt muista miten sen kuvan sai tähän liitettyä.

Re: Laivakaminan asennusongelmat

Lähetetty: 09 Elo 2016 15:51
Kirjoittaja housetruck
Jännä asia tuo Kabolan tarve olla vaaterissa. Refleksiä käytetään kalastuspaateissa ja purjealuksissa joista viimeeksimainittu saattaa kulkea pitkiä matkoja vahvasti kallistuneena tuulen suunnasta riippuen. Venelehdestä luin miten maailmanympäripurjehtijalla oli tuli palanut refleksissä yhtäsoittoa useita kuukausia. En ole koskaan autokäytössä huomannut mitään ongelmaa refleksissä vaikka ei aina ole ihan vatupassissa oltukaan. Ja vapaakierto on pelannut kuin junan vessa. Kovissa pakkasissa voi huoleti olla korvessa kännyköiden ulottumattomissa. Kyllä se siitä.

Re: Laivakaminan asennusongelmat

Lähetetty: 09 Elo 2016 20:21
Kirjoittaja Iski
Eikös Refleksin poltin ole kelluva niin on aina suorassa vaikka auto tai vene olisi vinossa, myös polttoainetankki pitää olla kaminan yläpuolella niin valuu omalla painollaan kaminalle.

Re: Laivakaminan asennusongelmat

Lähetetty: 09 Elo 2016 20:38
Kirjoittaja pelti
Mulla veneessä refleksi oli ihan kiinteä, siinä ei ollut mitään kelluvaa :) Sehän valutti sinne maljan koveralle pohjalle vaan polttoaineen ja siinä paloi. Tankki oli tosiaan yläpuolella ja omalla painolla valui säätimeen. Jos vene oli kallellaan niin oli silloin refleksikin. Mulla ei lähtenyt siitä patterivetoja, mutta rinnakkaismallissa löytyi kierukka, kiertovesipumppu ja sitä kautta pattereille kuuma vesi.

Re: Laivakaminan asennusongelmat

Lähetetty: 09 Elo 2016 23:08
Kirjoittaja vjk55
Jos auton vaikka etupää on alempana kun takapää niin Kabola laivakamina ei pala tasaisesti. Kun se polttoaine valuu enempi sinne minne se auto on kallellaan. Minulla oli aina mukana puusta tehtyt korokkeet jotka laitoin niiden pyörien alle mitkä olivat alempana , että sain auton lähes vaateriin. Heti kun auto lähes vaaterissa niin Kabolan tulipesässä myös tuli paloi tasaisesti ja silloin auto lämpeni myös hyvin. Kun ostin tuon Kabolan niin minua varoitettiin tuosta, että auto ei saa sitten olla kallellaan. En oikein itsekkään uskonut että se noinkin tarkka on tuosta, mutta kyllä oli tarkka. Jos auto vaaterissa niin kyllä silloin Kabola toimi loistavasti ja oli myös tehokas kyllä varmasti tarkeni. Kabolan tulipesä on erilainen kun Refleksin. Vapaakiertoisena en sitä koskaan kokeillut. Oli pieni kiertovesipumppu. Jos tuo Kabola olis ollut irrallaan elikkä roikkunut jostakin palkista niin sillon se periaatteessa olis aina ollut vaaterissa.

Re: Laivakaminan asennusongelmat

Lähetetty: 10 Elo 2016 09:33
Kirjoittaja Rantarosvo
Miulla oli hinaajassa reflex ja toimi aina. Polttoainepytty oli korkeemmalla ja siinä oli ainoo sähköä käyttävä osa magneettiventtiili. Se haisto jostain jos tuli sammu ja katkas polttoaineen syötön. Kerran se sammutti kun akku meni tyhjäks eikä venttiili pysyny enää auki. Jotainhan siinä on oltava, ettei täytä härveliä polttoaineella jos tuli jostain syystä sammuu. Itellä oli tankki 800L joka ei ois mahtunu sinne reflexin sisään vaikka suurin malli olikin.
Oli moottorilämmittimenä, mutta lämmitti siinä sivussa hytitkin. Lähinnä se piti moottorin lämpösenä sammuttamisen jälkeen, 12 tonnia MAN dieseliä varaa lämpöä aika hyvin. Käyntilämpötila oli 60 astetta ja perjantaina kun sammutti, oli koneen lämpötila sunnuntaina vielä 40 astetta vaikka hyttejä lämmittikin. Näin siis kesällä ilman reflexiä. Reflexin kanssa pysy siinä 60 asteessa ja tietysti koko konehuone myös, joten kyllä tarkeni remonttia tahdä.

Ennen kun kukaan ihmettelee mistä noin alhanen käyntilämpötila, niin kannenpultit ei kestä kovempaa lämpötilaa. Jokaisella pytyllä on oma kansi ja siinä 8kpl 50mm pulttia, mutta niin vaan menee poikki. Edellinen omistaja oli testannu.

Re: Laivakaminan asennusongelmat

Lähetetty: 10 Elo 2016 09:44
Kirjoittaja Bussiton
Aika jännä juttu kun eihän toi venekkään ole koko aikaa suorassa :wink: aallkossakin keinuu koko ajan.

Re: Laivakaminan asennusongelmat

Lähetetty: 10 Elo 2016 11:22
Kirjoittaja Rosvolinna
Ei tuo keinuminen palotapahtumaa häiritse. Liekki pyörii tasaisesti maljan alueella. Mikäli kamiina jää pitkäksi aikaa vinoon niin palopesä lämpenee epätasaisesti. Primuksessa sama juttu - mikäli on vinossa arina karstoittuu toiselta reunalta. Olen huoltanut yhden Primuksen kaasupannun, joka oli ollut asennetuna vaakatasoon!??. Oli kuitenkin toiminut monta vuotta.

Re: Laivakaminan asennusongelmat

Lähetetty: 31 Elo 2016 18:05
Kirjoittaja -NN-
linja-auto.jpg
Kun joku kysyi mikä bussi on, niin Berkhof

Oma laivakaminani taitaa olla vanha Refleks, joka löytyi tori.fistä. Se on asennettu alatilaan.
Kaminan mallissa on palopesän sisällä kierukka jossa vesi kulkee, ja kuumenee. Kamina sytytetään jollain, esim rätillä jossa on tenttua, polttoaine on paloöljyä omassa tankissansa joka valuu luonnostansa kun on palopesää ylempänä. Polttoainesäätimessä on säätönumerointi, ja se taitaa olla tavallisesta öljypolttimesta. (Voi olla että pitää ostaa Refleksin oma, jos tuota systeemiä ei saada toimimaan, vaikka vika on veden kierrossa, ei polttoaineen saannissa. )
Nyt on toinen henkilö katsomassa asiaa, mutta keskustelimme että ehkä vika on siinä että pudotusta ei tule sitä 5 cm / m itse pattereissa vaikka niin on laskettu että omat patteritkin riittäisivät .. ja olisikohan ratkaisu että bussin alakerrassa olisi putket, joissa se pudotus täydentyisi paluuveden kanssa?
(Ei se lämpö pahaa tee asuintilan alla, kun lisäeristystä ei sinne niin paljon tule, ja Lapin pakkaset tulevat lattiankin läpi jos alusta on kylmillänsä.)
Haluaisin vain saada lämmön toimimaan ennen uretaani eristyksen ruiskutusta että jos täytyy jotain vielä asentaa, ei eristykset olisi tiellä.

Bussi on nyt purettu uretaanieristevaahdon ruiskutusta varten - kaikki pois myös ilmastointihormisto - mutta ehkä osa tavaroista tulee vielä uudelleen käyttöön, vaikka kaikki aiemmat väliseinät, jne ovat minulle turhia, kun ilmastointihormistokin poistui toiselta puolelta. Kaapeista osaa ehkä voi käyttää, mutta ehkä projekti olisi ollut helpompi lähteä tekemään aihiosta kuin purkauttaa valmis asuntoautoksi muutettu bussi ja eristää se talvea varten.