Sivu 9/10

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 04 Touko 2018 13:03
Kirjoittaja MLuoto
Jule kirjoitti:Oho.

Mitä tuo musta "nappinahka" on? Ja mitä siellä on takana pullikkeena?

Tuo sähkökaappi joka näkyi yhdessä kuvassa. Ei kai nuo ole normaaleja 1napaisia johdonsuojakatkaisijoita? Ne ei oikein sovellu töpseliliitäntäisiin sähköjärjestelmiin. Vai onko tuo 24V systeemin kaappi?

makkarisa on 3cm foami ja muualla 3mm foami jossa musta kangas (näkyy parissa kuvassa) mustaa keinonahkaa.
kaikki seinät tuolla nahalla. kyllä se on 230v kaappi. kerroppa tarkemmin miksei? on kuitenki sähköasentajan laittama...

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 04 Touko 2018 13:47
Kirjoittaja Jule
MLuoto kirjoitti:
Jule kirjoitti:Oho.

Mitä tuo musta "nappinahka" on? Ja mitä siellä on takana pullikkeena?

Tuo sähkökaappi joka näkyi yhdessä kuvassa. Ei kai nuo ole normaaleja 1napaisia johdonsuojakatkaisijoita? Ne ei oikein sovellu töpseliliitäntäisiin sähköjärjestelmiin. Vai onko tuo 24V systeemin kaappi?

makkarisa on 3cm foami ja muualla 3mm foami jossa musta kangas (näkyy parissa kuvassa) mustaa keinonahkaa.
kaikki seinät tuolla nahalla. kyllä se on 230v kaappi. kerroppa tarkemmin miksei? on kuitenki sähköasentajan laittama...
Mä olen ostanut Eurokankaasta "Napa" keinonahkaa, ja se ei soveltunut lainkaan tuollatavalla napitettavaksi, se ei rypisty siististi napin kohdalta, vaan menee ruman näköisiksi "kökkäreisiksi" rypyiksi, sillä kyselin tuota kangasta.

Sähköistä, jos sulla on normaalista schuko töpselistä otettu sähköt bussiin (kuten varmasti joskus tulee olemaan), kukaan ei tiedä kummassa nastassa on nolla ja kummassa vaihe. Jos sitten tuo sulake palaa, niin se sulake voikin palaa sieltä nollan puolelta, niin että vailliseen laitteeseen jää jännite. Laite todennäköisesti lakkaa toimimasta kun nolla häviää, mutta se jää kuitenkin jännitteiseksi, joka viasta johtuen on jotain samantekevän ja hengenvaarallisen välillä, siksi tämäntyypiset sähköt on pakko suunnitella siitä lähtökohdasta että koska tahansa maa ja nolla voivat vaihtaa paikkaa. Normaali kiinteistöasennuksessa tällainen tilanne on käytännössä mahdoton.

Johdonsuojakatkaisijat pitäisi olla kaksinapaisia, eli kun sulake laukeaa, niin samalla irtoaa kumpikin linja. Yksinkertaisin ratkaisu olisi käyttää jokaisessa ryhmässä vikavirtajohdonsuojakatkaisijaa, joka tuo vielä lisänä sen vikavirtasuojan siihen ryhmään, mutta ne ovat tietysti kalliimpia. Sen voi tietysti perustella itselleen että käyttää aina vain niitä CEE tyyppisiä johtoja, mutta oletko sä valmis laittamaan oman tai läheisesi hengen pantiksi siitä että kaikki CEE töpselit on varmasti oikein kytkettyjä, ja että ikinä sitä ei tulla kytkemään adapterilla tavallisesta schuko rasiasta?

Tosin tuossa kaapissa on pääasiassa C16 johdonsuojakytkimiä, ne normaalit CEE pistokkeet on yleensä mitoitettu juuri tuolla 16 ampeerilla, joten noiden hyöty jää lähinnä silloin käyttöön jos sähköä syötetään jonkun vahvemman piirin kautta.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 04 Touko 2018 15:44
Kirjoittaja BussMAN
Tuo oli hyvä opetus, kun ei sähköistä mitään ymmärrä, miettinyt agrikkaatti ja muissa liikkuvissa,
tuota suoja maa asiaa, joissain agrikaateissa kehoitus maadoittaa, mutta miten on ns irto agrikaatti via matka auto, pitäiskö jokin ”maa” runko yhditää välille ?
Toinen mietintä ollut kun noita kääntö pistokkeita oli just tuo esim sähkövastuksenkautta kierto,
toiseen pistorasiaan ? , verkkovirrasta tulee tuleesuojamaa joka autossa kai yhdistetty runkoon oletus
kun ei itse ollut sähkötöitä tekemässä.

Asennus todistuksesta verkkovirta oli kats mies kiinnostunut oma lomake, asennustyöstä ja mittauksista, ei lukenut mutta mappiin t arvittiin, ne valmissajat veneitä varten onmahdollusta
itse rakentaa, vastava periaste kuin lohko/ sisät lämmitinsarjoissa.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 04 Touko 2018 17:24
Kirjoittaja MLuoto
Jule kirjoitti:
MLuoto kirjoitti:
Jule kirjoitti:Oho.

Mitä tuo musta "nappinahka" on? Ja mitä siellä on takana pullikkeena?

Tuo sähkökaappi joka näkyi yhdessä kuvassa. Ei kai nuo ole normaaleja 1napaisia johdonsuojakatkaisijoita? Ne ei oikein sovellu töpseliliitäntäisiin sähköjärjestelmiin. Vai onko tuo 24V systeemin kaappi?

makkarisa on 3cm foami ja muualla 3mm foami jossa musta kangas (näkyy parissa kuvassa) mustaa keinonahkaa.
kaikki seinät tuolla nahalla. kyllä se on 230v kaappi. kerroppa tarkemmin miksei? on kuitenki sähköasentajan laittama...
Mä olen ostanut Eurokankaasta "Napa" keinonahkaa, ja se ei soveltunut lainkaan tuollatavalla napitettavaksi, se ei rypisty siististi napin kohdalta, vaan menee ruman näköisiksi "kökkäreisiksi" rypyiksi, sillä kyselin tuota kangasta.

Sähköistä, jos sulla on normaalista schuko töpselistä otettu sähköt bussiin (kuten varmasti joskus tulee olemaan), kukaan ei tiedä kummassa nastassa on nolla ja kummassa vaihe. Jos sitten tuo sulake palaa, niin se sulake voikin palaa sieltä nollan puolelta, niin että vailliseen laitteeseen jää jännite. Laite todennäköisesti lakkaa toimimasta kun nolla häviää, mutta se jää kuitenkin jännitteiseksi, joka viasta johtuen on jotain samantekevän ja hengenvaarallisen välillä, siksi tämäntyypiset sähköt on pakko suunnitella siitä lähtökohdasta että koska tahansa maa ja nolla voivat vaihtaa paikkaa. Normaali kiinteistöasennuksessa tällainen tilanne on käytännössä mahdoton.

Johdonsuojakatkaisijat pitäisi olla kaksinapaisia, eli kun sulake laukeaa, niin samalla irtoaa kumpikin linja. Yksinkertaisin ratkaisu olisi käyttää jokaisessa ryhmässä vikavirtajohdonsuojakatkaisijaa, joka tuo vielä lisänä sen vikavirtasuojan siihen ryhmään, mutta ne ovat tietysti kalliimpia. Sen voi tietysti perustella itselleen että käyttää aina vain niitä CEE tyyppisiä johtoja, mutta oletko sä valmis laittamaan oman tai läheisesi hengen pantiksi siitä että kaikki CEE töpselit on varmasti oikein kytkettyjä, ja että ikinä sitä ei tulla kytkemään adapterilla tavallisesta schuko rasiasta?

Tosin tuossa kaapissa on pääasiassa C16 johdonsuojakytkimiä, ne normaalit CEE pistokkeet on yleensä mitoitettu juuri tuolla 16 ampeerilla, joten noiden hyöty jää lähinnä silloin käyttöön jos sähköä syötetään jonkun vahvemman piirin kautta.
interventukselta on nahka muistaakseni veronaa.

joo olihan tuosta puhetta sähkömiehen kans kun tuo laitettiin syksyllä vähä pikaisesti että saatiin sähköt talveksi.
oli puhe muuttaa kun tulee loput sähköt, agrekaatti ja invertteri yms...
kiitos muistutuksesta :D

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 04 Touko 2018 19:50
Kirjoittaja Rosvolinna
Joo tuo kelluva O saattaa tulla hieman puskista, jos propellihattu syöttää aggrella talon keskukseen varavoimaa....Varsinkin vanhemmissa taloissa joissa toinen propellihattu on luvan kanssa nollannut rasiassa :)

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 04 Touko 2018 21:27
Kirjoittaja wiima63
Joo ei noin kyllä sulakkeen pitää katkaista kumpikin. Liian rutinoitunut sähkäri tekee kytkennät kuin omakotitaloon.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 04 Kesä 2018 21:04
Kirjoittaja MLuoto
wiima63 kirjoitti:Joo ei noin kyllä sulakkeen pitää katkaista kumpikin. Liian rutinoitunut sähkäri tekee kytkennät kuin omakotitaloon.
oli sähkärillä kuulemma ollutkin tarkotuskin tehdä tuplilla mutta ei syksyllä ollut kuin nuita ja kun kotona oli vaan roikassa ja piti saaha lämmöt niin teki nuin. nyt muutettu ;)

kaappeja pikkuhiljaa paikoilleen...

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 06 Kesä 2018 00:08
Kirjoittaja MLuoto

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 01 Joulu 2018 12:11
Kirjoittaja jooseppi
Kuinka paksusta vaneri suikaleista teit kattoon ja seiniin ruoteet? Kuinka paksut vanerit laitoit seiniin ja kattoon?

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 01 Joulu 2018 14:12
Kirjoittaja MLuoto
jooseppi kirjoitti: 01 Joulu 2018 12:11 Kuinka paksusta vaneri suikaleista teit kattoon ja seiniin ruoteet? Kuinka paksut vanerit laitoit seiniin ja kattoon?
30mm vanerista on ruoteet, väliseinät, lattiat, kerrossängyn rungot, 6mm vaneri seinissä.
vessan seinissä normaalit runkotolpat ja 6mm vanerit.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 09 Joulu 2018 00:39
Kirjoittaja MLuoto
jooseppi kirjoitti: 01 Joulu 2018 12:11 Kuinka paksusta vaneri suikaleista teit kattoon ja seiniin ruoteet? Kuinka paksut vanerit laitoit seiniin ja kattoon?
täsä näkyy ruoteet liimattuna ja ruuvattuna.

https://photos.google.com/share/AF1QipN ... 1Yakw2MkJB

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 18 Joulu 2018 16:58
Kirjoittaja eagless
Olikos sulla millä volvon alustalla tämä carrus?

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 18 Joulu 2018 22:26
Kirjoittaja MLuoto
eagless kirjoitti: 18 Joulu 2018 16:58 Olikos sulla millä volvon alustalla tämä carrus?
sehän on B12 420hv

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 19 Joulu 2018 11:29
Kirjoittaja eagless
Eli takamoottorinen mutta onko pysty vai vaaka asennossa moottori?

Onko noissa jo rosteria alusta vai mustaa rautaa?

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 19 Joulu 2018 17:05
Kirjoittaja MLuoto
eagless kirjoitti: 19 Joulu 2018 11:29 Eli takamoottorinen mutta onko pysty vai vaaka asennossa moottori?

Onko noissa jo rosteria alusta vai mustaa rautaa?
takamoottori ja pystösä. tuleekohan vasta 2003 vaakatakamoottori vai olikohan vieläkin uudemmassa. tosin joitain autoja on muutettu uudemmille tekniikoille, vasta oli myynnissäkin yksi 602 -99 joka oli vaakamoottorilla ja i-shift laatikolla.
rosteri korilla on kaikki x02, rosteri alustaa ei ole missään eli volvon akselistot ja palkit on mustaa.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 19 Joulu 2018 18:52
Kirjoittaja eagless
Ahaa kun tuolla aikaisemmin oli kirjoittelua että b12b ois ainakin rosteri alustalla.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 19 Joulu 2018 21:04
Kirjoittaja Jule
Eikös täällä ollut jollain se täysrosterinen c10m

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 20 Joulu 2018 01:41
Kirjoittaja Wonderi
2001 alkaen tuli 12l vaakamoottori ja rosterirunko. Se '99 oli prototyyppiauto.
Harmaat palkit on rosteria. Takamoottorinen periaatteessa samanlainen, moottorin ja sen ympärillä oleva hässäkkä vaan sojottaa taka-akselista toiseen suuntaan. Etuakselin takaa kehikko katkaistaan molemmissa tapauksissa tavaratilan tekemiseksi.
Kuva


Muut "alusta+kori" -tyyppiset kaukoliikennebussirungot merkistä ja moottorin sijainnista riippumatta on periaatteeltaan toisenlaisia, ja ruostuvaa rautaa. Tämäkin katkaistaan etuakselin takaa tavaratilaksi, jos ei keskimoottori ole heti etuakselin takana.
Kuva

Kolmas vaihtoehto on yhtenäisrakenteiset bussit, joissa akselistot ja moottori on suoraan korissa kiinni. Volvot ja Scaniat on kaikki kuitenkin alusta+kori -ratkaisuja, vaikka olisikin uudemmissa kori samaa merkkiä alustan kanssa.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 20 Joulu 2018 06:31
Kirjoittaja MLuoto
niin se tuli tuo 9xxx jo 2001. ja nekö on kaikki rosteri rungolla??

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 12 Syys 2019 20:20
Kirjoittaja jooseppi
Millasia noi napit on mitkä on takaseinässä nahan päällä millä ne on kiinni ja mistä oot ostanu?

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 13 Syys 2019 23:11
Kirjoittaja MLuoto
jooseppi kirjoitti: 12 Syys 2019 20:20 Millasia noi napit on mitkä on takaseinässä nahan päällä millä ne on kiinni ja mistä oot ostanu?
ne on semmosia "näppäreitä" eli ruuvilla kiinni ja tuo nappi painetaan siihen. ellinelli ylivieska.
myy varmaan kaikki verhoilu liikkeet.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 23 Marras 2019 22:10
Kirjoittaja MLuoto
https://photos.app.goo.gl/6Xa8XAI4r2hsL7363

muutaman kuvan lisäsin jarrukilpi, ilmapussi ja väliseinän pinnoituksesta.

niin ja tulihan tuo ilpin ulkoyksikkökin siirrettyä :D vielä sais koteloitua niin sais iv koneen laittaa paikalleen.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 24 Marras 2019 07:45
Kirjoittaja Reissureki
MLuoto kirjoitti: 05 Kesä 2017 22:47 tuli tuommonen reikäki kattoon maisemaikkunaa varten.
Miten toteutit tuon maisemaikkunan?
Mitä lasia, kiinnitys ja tiivistys...
Pitäis kirjurin muovinen valokatto lasittaa...

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 25 Marras 2019 13:30
Kirjoittaja MLuoto
Reissureki kirjoitti: 24 Marras 2019 07:45
MLuoto kirjoitti: 05 Kesä 2017 22:47 tuli tuommonen reikäki kattoon maisemaikkunaa varten.
Miten toteutit tuon maisemaikkunan?
Mitä lasia, kiinnitys ja tiivistys...
Pitäis kirjurin muovinen valokatto lasittaa...
teetätin lasiliikkeesä 3 kerroksisen karkastun lasin. sitte suurensin kattoluukun aukkoa pykälän eteenpäin ja pykälän oikealle.
normaalisti lasiliimalla kiinni.

lisäsin pari kuvaa tuosta hommasta.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 25 Marras 2019 16:40
Kirjoittaja Reissureki
Ok, onko lasi upotettuna aukkoon, vai katon ”päällä”?
En muka löytänyt kuvia