Volvo B10M "Nasse"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Gunnar on myyty ja tuli Nasse tilalle.

Eli auto on Volvo B10M 1996 ja kori Carrus Regal 350. DH10 340hv koneella ja EGS8 laatikolla nappi ylivaihteella. Kori "rosteria" auton pituus 12 metriä ja leveys 2.5 metriä. Pitäs tästä sitten alkaa leipomaan talvilämmintä kulkinetta millä vois yöpyä napapiirin pakkasissa ja vastaavasti että ois sitten aurinkorannikolla viileä jos sinne asti joskus pääsisi lähtemään talvea pakoon. Homma on täysin alkutekijöissään ja muutoskatsastus matkailuautoksi on vasta suoritettu ja hieman öljyvuotojen korjailua ollut ja tekasin samalla suutinremontin.

Pitää koittaa jotain tarinaa iskeä kun homma nytkähtää oikeasti eteenpäin...voi olla että tämä kesä menee ihan kierrätyskeskus sisustalla ja varsinainen matkailuautoksi muuttaminen alkaa vasta elokuussa. Ajatuksena tasalattia kokomatkalle. Reilu eristys. Avarat tilat. Oikea kylpyhuone. Ehkä sauna. Pari ilmalämpöpumppua, Thermo 300 ja DBW2010 ja airtop3500 lämmittimiksi.
Liitteet
nasse.jpg
Viimeksi muokannut wiima63, 09 Touko 2017 19:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 189
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja MLuoto »

siistin näköinen aihio.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Hyvännäkönen paketti aloittaa :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ose nätti!
Luulis nuilla webastoilla lämpiävän jo, vaikka ois vähän huonommatki eristykset =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

joo noit on jo nurkissa niin ei tartte muuta kun tuo 2010 ostaa. pohjantähdessä semmonen on ja se on aika salonkikelpoinen ääneltään. koitin jo tuota 300:sta 0.4 ja 0.5 suuttimilla mutta sepä ei pelaa ollenkaan muuttuu ihan savupommiksi.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

wiima63 kirjoitti:joo noit on jo nurkissa niin ei tartte muuta kun tuo 2010 ostaa. pohjantähdessä semmonen on ja se on aika salonkikelpoinen ääneltään. koitin jo tuota 300:sta 0.4 ja 0.5 suuttimilla mutta sepä ei pelaa ollenkaan muuttuu ihan savupommiksi.
Menee laihalle, säädä ilmaa ja löpöpaine, niin saat pellaamaan. Ja sehän kestää pätkäkäyttöä, eli termarilla ohjaus, ettei sen omat lämpörajat vaan toimi ohjaimena. Pakoputkeen toinen lämmönvaihin ja kunnon vaimennin niin alkaa olla mässy kampe!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Ei saa ilmaa niin pienelle että pelais. Polttoaineen painetta en alkanut säätämään kun ei saanut tähän hätään mittaria rakennettua.

Jotain vanhaa keskustelua juuri googlailin ja siellä puu tiainen kertoili että 2010 ja 350 on eri puhallin ja 2010 on vielä erilainen palopesä. Eli villi veikkaus että vaikka ton thermo 300:n sais syttymään tolla 0.4 suuttimella se liekki ei silti pala optimaalisesti. Viesti päättyy vielä lauseeseen "thermot on sitten vielä ihan eri laitteita"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Thermot on nuita hehkullisia pikkuweboja. Mulla ainakin on 2020 ja 300 ("sama" vehe) saanu ilman "täysin kiinni". Mutta oliko sun suuttimessa kulma oikea? Pakopesä on varmasti erilainen, mut onhan tuon 2010:n pannu pienempi.
Vehe-suutin-paine:
DBW 2010 w/ 0.40 gph nozzle 8 –0.5 bar (116 –7 psi)
DBW 2010 w/ 0.35 gph nozzle 10 ±0.5 bar (145 ±7 psi)
DBW 2020 & DBW 300 10 ±0.5 bar (145 ±7 psi)

Että tuo kaks kiloo voi ratkasta...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Thermo 300 voi pienentää vastaamaan thermo 230 mallia.
Käytännössä ero on vain suuttimessa ja puhallinmoottorissa.
230 mallissa on luonnollisesti pienempi suutin.
Puhallinmoottorissa on alhaisempi kierrosluku.
Puhallinmoottori pyörittää myös polttoainepumppua.
Mutta se moottori on ainakin uutena ihanan halpa :lol:
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Eli lopputulos thermo 300 saa pysyä arktisena lämmittimenä siinä kohtaa kun hankittavasta 2010 loppuu ruuti niin se tulee auttamaan.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mietipä olisiko Ebersbächerin Hydronic M12 tehosäätyvä lämmitin parempi ratkaisu mitä dbw 2010, joka syö melko paljon virtaa. Eberi säätää itse 1,2kw ja 12kw tehon välillä ja keskitehollakaan ei syö puoliakaan dbw.n virrankulutuksesta.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mikäs tuo 230-malli on?
Saahan sen 300:n moottorin kierroksia laskettua, laittaa väliin PWM-säätimen, vois toimia jopa ihan tehon säätimenä muutenkin, onko kukaan kokeillut?
Mutta miksi tehoa ei säädetä katkokäynnillä? Ei ole hehkua, ei vaara hajota. Lähes viiveetän startti ja sammuu heti kun käskee, kiertovesi ja tuuletus toimii hetken. Eihän himapolttimiakaan vaiheta kesäksi pienempään, vaan termari ohjaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Lahti32 kirjoitti:Mietipä olisiko Ebersbächerin Hydronic M12 tehosäätyvä lämmitin parempi ratkaisu mitä dbw 2010, joka syö melko paljon virtaa. Eberi säätää itse 1,2kw ja 12kw tehon välillä ja keskitehollakaan ei syö puoliakaan dbw.n virrankulutuksesta.
edellisessä oli vastaava webaston tuote st90 missä säätyvä teho. ohjasin huijaamalla lämpötila anturia kun joku kehittää sisälle jonkun anturin mikä huijaa lämpötila anturia lämmittimessä että osaa säätää tehoa sisälämpötilan mukaan niin sitten se on ihan pätevä. tuo 2010 on vaan hyvä kun se on niin hiljainen. hiljaisempi kun st90 mutta silti tehokkaampi ja helpommin ohjattavissa suoraan huonetermostaatilla.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Reddewil kirjoitti:Mikäs tuo 230-malli on?
Saahan sen 300:n moottorin kierroksia laskettua, laittaa väliin PWM-säätimen, vois toimia jopa ihan tehon säätimenä muutenkin, onko kukaan kokeillut?
Mutta miksi tehoa ei säädetä katkokäynnillä? Ei ole hehkua, ei vaara hajota. Lähes viiveetän startti ja sammuu heti kun käskee, kiertovesi ja tuuletus toimii hetken. Eihän himapolttimiakaan vaiheta kesäksi pienempään, vaan termari ohjaa.
Uudempi painos dbw sarjasta tuo thermo 230/300/350
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

wiima63 kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Mietipä olisiko Ebersbächerin Hydronic M12 tehosäätyvä lämmitin parempi ratkaisu mitä dbw 2010, joka syö melko paljon virtaa. Eberi säätää itse 1,2kw ja 12kw tehon välillä ja keskitehollakaan ei syö puoliakaan dbw.n virrankulutuksesta.
edellisessä oli vastaava webaston tuote st90 missä säätyvä teho. ohjasin huijaamalla lämpötila anturia kun joku kehittää sisälle jonkun anturin mikä huijaa lämpötila anturia lämmittimessä että osaa säätää tehoa sisälämpötilan mukaan niin sitten se on ihan pätevä. tuo 2010 on vaan hyvä kun se on niin hiljainen. hiljaisempi kun st90 mutta silti tehokkaampi ja helpommin ohjattavissa suoraan huonetermostaatilla.
Menee nyt lämmityslaitekeskusteluksi sun projektikansio... Miten huijasit anturia?

Hieno on Volvo mistä lähetään
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Ei se mitään lämmittimet on lähellä sydäntä muutenkin. huijaus toimi 250ohm potikalla. st90 lämpötilaanturin johto poikki ja se väliin. nupista säätäen. oletus on 80 astetta mihin se pyrkii ja käyttää tehoja tarpeen mukaan ja laskee kun lämpötila saavutetaan. potikalla vastusta säätämällä sai vastusarvoa nostettua 250ohm ylemmäksi jolloin st90 luulee veden olevan 80 aseista vaikka todellisuussa se on 40c. sitten se pitää sen siinä neljässäkympissä säätäen itse tehoa oikeaksi. tavoitelämmön voi sitten säätää potikalla 40-80c välille.

Harri vei idean pidemmälle että se kehittäis sisälle jonkun lämpötila anturi vastuksen mikä pelais samalla asteikolla eli 22 astetta sisällä ois webaston aivoilla se 80c mihkä se pyrkis. kun lämpö alle 22c se ottaa tehoja ja pyrkii siihen 80 lämpöön ja kun taas yli 22 se tiputtaa tehoa kun se kertoo boksille että vesi on 80c vaikka todellisiudessa se ois jotain muuta.kuulostas toimivalta jos semmonen vastus jostain löytyy.
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Helppoa se on huijata lämpöanturia thermo 300:kin
Tuosta käppyrästä näkyy vastusarvot suhteessa lämpötilaan.
Anturihan on kuuman pään letkulähdössä. Sopivaa vastusta vain väliin.
Thermo testillä voi vielä hienosäätää...
Liitteet
Thermo_sensor.JPG
Thermo_sensor.JPG (17.23 KiB) Katsottu 14519 kertaa
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

onko muistikuvaa mihin tuo webaston thermo test kytketään? kattelin silmämääräsesti ja ei äkkiä löytynyt mitään mihkä tökkäis kiinni. thermo 300 siis kyseessä.
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Volvo B10M "Nasse"

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Todennäköisesti johto on kytketty Volvon omaan diagnostiikkaan.
https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf
Katsele tuolta apua.
Johtojen värit ja liittimet vaihtelee autonvalmistajan mukaan.
Toisille kelpaa vakioliittimet, toiset taas haluaa omilla liittimillään.
Mutta k-linja pitäisi löytyä 8-napaisesta liitoksesta. Siitä missä on virransyöttökin.
Vastaa Viestiin