Kerro omasta projektistasi
-
Notreal
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 26 Syys 2017 18:59
Tervehdys, uusi bussiprojektin aloittaja liittyi joukkoon.
Ensi lauantaina on tarkoitus kotiuttaa B9M -89 ja alkaa muuttamaan siitä kisakaluston / henkilökunnan siirtokalustoa.
Paljon on kysymyksiä toteutuksen suhteen ilmassa ja toivon että täältä löydän vastauksia / ehdotuksia niihin.
Että tällaista.
Viimeksi muokannut
Notreal, 27 Syys 2017 11:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
Notreal
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 26 Syys 2017 22:20
Laitetaas eka kysymys: Toiveena olisi saada takapäästä kokonaisuudessaan aukeava sekä säilyttää takaikkuna. Onkohan liian iso ja painava saada tämä "peräluukku" kääntymään kokonaisena ylös tai sivulle vai kannattaako suosiolla tehdä esim. 3-osainen, alaosat sivuilleen ja pelkkä takalasi ylös aukeavaksi?
-
epakesko
- Kuski
- Viestit: 28
- Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
- Truck: Berkhof/Helkama
- Location: haukipudas
- Member id: 338
- Paikkakunta: Haukipudas
Viesti
Kirjoittaja epakesko » 27 Syys 2017 09:35
moro
Ja kiva kuulla että muutkin haaskaavat rahansa kulkureiden ja kilvanajolaitteiden kanssa,
Katahappa galleriasta. siellä kuva omasta räpellyksestä. luukku aukeaa kokonaisena ylös.
Sillon ei ole haitolla lastauksenaikana. toki avausmekanismi on oma juttunsa.
Ulkonäkö taas säilyy liki entisellään kun perää ei ole silvottu palasiksi.
Epäkesko
-
Miihhali
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
- Truck: B9M Wiima K202
- Location: Kihniö
- Paikkakunta: Kihniö
Viesti
Kirjoittaja Miihhali » 27 Syys 2017 10:00
Täälä on myös projektina B9M, ei tosin tule matkailu varustelua lainkaan. Käyttö tarkoituksena karting autojen kuljetus ja nyt alkaa olemaankin suht hyvällä mallilla.
Mikäs kori tässä on, ei tuo kuva näy?
Itsellä matala kaupunki versio Wiima K202, tehtiin perään ovet vanhoista nosto-ovi lamelleista.
-
Notreal
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 27 Syys 2017 10:42
Epäkesko: Mites tuon gallerian löytää?
Miihhali: Mun täytyy keksiä joku toinen paikka mihin ladata kuvat, tuo nykyinen "photobucket" tuntuu tökkivän aika usein ja kuvat ei näy,
-
leemu
- Ajoneuvos
- Viestit: 630
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
Viesti
Kirjoittaja leemu » 27 Syys 2017 10:46
Notreal kirjoitti:Epäkesko: Mites tuon gallerian löytää?
Miihhali: Mun täytyy keksiä joku toinen paikka mihin ladata kuvat, tuo nykyinen "photobucket" tuntuu tökkivän aika usein ja kuvat ei näy,
Etusivulla yläreunassa on linkki "galleria".
Photobucketti meni persiilleen, kun estivät kuvien suoran linkityksen jos ei maksa tyyliin $40 kuukaudessa..
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
Notreal
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 27 Syys 2017 11:11
Vaihdoin kuvan tallennuspaikan, koitetaas toimiiko nyt? Ja löysin Gallerian, kiitos neuvosta, oliso varmaan pitänyt itsekkin löytää, mutta kun ikänäkö vaivaa.
Koitan ehkä miettiä vastaavaa kokoperän luukkua kuin mitä Epäkeskon kuvassa, mutta ehkä sivulle aukeavaa, ei tarvi pelätä että tippuu niskaan...
-
Mopar
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 94
- Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
- Truck: Volvo B10m
- Location: Harjavalta
- Paikkakunta: Brushpower
Viesti
Kirjoittaja Mopar » 27 Syys 2017 11:35
Mä tein suoran alhaalta saranoidun luukun. Sisäpinta vesivaneria joten se toimiin ramppina. Pieni vinssi yläreunassa toimilaitteena. Tosi kätevä, ei tarvii mitään eri ramppeja raahata mukana.
-
wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1163
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Viesti
Kirjoittaja wiima63 » 27 Syys 2017 11:41
ehkä jos alkaa nyt silpomaan niin kannattaisi jo tähdätä tulevaisuuteen katse ja samalla lyhentää 12 metriseksi niin ei ainakaan käy sitten niin että juuri kun valmistuu pääsee heti lyhentämään.
-
epakesko
- Kuski
- Viestit: 28
- Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
- Truck: Berkhof/Helkama
- Location: haukipudas
- Member id: 338
- Paikkakunta: Haukipudas
Viesti
Kirjoittaja epakesko » 27 Syys 2017 13:11
Tuo oma orkkislunkka lähinnä ulkonäöllisistä syistä kun en osaa kuitenkaan asiallisen näköstä luukkua tehä tilalle, toki onhan tuo ramppikin jonkinmoinen hötöstys.
Siihen on talvenaikaan tulossa evo2 jolla toivonmukaan tuosta palapelistä päästään eroon. Oli vaan kiirus saaha jonkinmoinen väliaikas ratkaisu aikaseksi.
oven sivulle kääntämisessä on omasta mieestä ainut miinus jotta on haitolla siinä siksi laiton tuonne ylös.
Epäkesko
-
jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 163
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Viesti
Kirjoittaja jomi609 » 27 Syys 2017 20:15
Wiima , pituus 12.8m
-
Notreal
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 27 Syys 2017 20:27
wiima63 kirjoitti:ehkä jos alkaa nyt silpomaan niin kannattaisi jo tähdätä tulevaisuuteen katse ja samalla lyhentää 12 metriseksi niin ei ainakaan käy sitten niin että juuri kun valmistuu pääsee heti lyhentämään.
Sitäkin on mietitty. Suunnitelma olisi tehdä taakse lastaustilan lattia korin alareunan tasalle ja poistaa siltäosin "ylälattia" kokonaan. Alustavissa mittauksissa taakse saisi nipin napin mahtumaan RR-sivari ilman katteita, mutta jos lyhentää koria täytyy perän lattia nostaa tasauspyörästön yläpuolelle

-
wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1163
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Viesti
Kirjoittaja wiima63 » 27 Syys 2017 21:18
Notreal kirjoitti:wiima63 kirjoitti:ehkä jos alkaa nyt silpomaan niin kannattaisi jo tähdätä tulevaisuuteen katse ja samalla lyhentää 12 metriseksi niin ei ainakaan käy sitten niin että juuri kun valmistuu pääsee heti lyhentämään.
Sitäkin on mietitty. Suunnitelma olisi tehdä taakse lastaustilan lattia korin alareunan tasalle ja poistaa siltäosin "ylälattia" kokonaan. Alustavissa mittauksissa taakse saisi nipin napin mahtumaan RR-sivari ilman katteita, mutta jos lyhentää koria täytyy perän lattia nostaa tasauspyörästön yläpuolelle

Sittenhän tietenkin jos pidätte bussina niin ei ole ongelmaa mutta ei noista poikkeusluvista tiedä mitä niille tapahtuu 31.12.2020 jos meinaa C kortille muutoskatsastaa.
Kuitenkin nyt jos perä menee purkuun ja on tarkotus tehdä kuljetustilat eikä autoa ole tarkoitus jättää D kortille olisi samalla kätevä ottaa se pikku pala poies. Tuttu juuri lyhensi samanlaisen wiiman 12 metriseksi.
-
Jule
- Vapaaherra
- Viestit: 1681
- Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
- Truck: B10M Carrus 501
- Location: Sipoo
Viesti
Kirjoittaja Jule » 27 Syys 2017 21:19
Eihän tuo yli 12m pituus ole ongelma jos kuskilta löytyy ajolapusta kirjaimia.
E: olinpas hidas.
-
Notreal
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 28 Syys 2017 22:13
Korttia löytyy vain C-asti ja kuorma-autoksi olisi tarkoitus rekisteröidä. Laitan sen poikkeuslupa-anomuksen vetämään kunhan jostain kyseisen kaavakkeen löydän. Katsotaan sitten myönnetäänkö ja minkälaisella voimassaolo ajalla. Jos se päättyy vuoden -20 loppuun niin onhan tässä 3-kautta aikaa ajella pidemmällä ja katkaistaan sitten kun se aika koittaa...

-
Wonderi
- Ajoneuvos
- Viestit: 921
- Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
- Location: Nokia
Viesti
Kirjoittaja Wonderi » 29 Syys 2017 00:02
Kannattaa kysyä Trafista ensin minkälainen poikkeuslupa on mahdollista saada. Luvan anominen maksaa 380 euroa vaikka tulisi hylättykin vastaus.
-
BussMAN
- Ajoneuvos
- Viestit: 990
- Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
- Truck: ----liner
- Location: Suomi
Viesti
Kirjoittaja BussMAN » 29 Syys 2017 09:14
Kats ins tietoa asiasta: On helpottunut saanti, ei tiennyt että olis hylkyjä tullut, ehkä anojat osanneet
perusteilla lisäpituus tarpeen tai kohteet ollut noita alle 13 m busseja.
Oletan että auton kuljetukseen rakennetut bussit, " helppo perustella" esim autotila /työtila, asunto osa = nukkumapaikat,keittiö / matkustaja tilat (1+8).
-
Notreal
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 29 Syys 2017 11:26
BussMAN kirjoitti:Kats ins tietoa asiasta: On helpottunut saanti, ei tiennyt että olis hylkyjä tullut, ehkä anojat osanneet
perusteilla lisäpituus tarpeen tai kohteet ollut noita alle 13 m busseja.
Oletan että auton kuljetukseen rakennetut bussit, " helppo perustella" esim autotila /työtila, asunto osa = nukkumapaikat,keittiö / matkustaja tilat (1+8).
Näin olen itsekkin ymmärtänyt ja paikallinen kats.inssi ei nähnyt luvan saannissa ongelmaa, tosin hänhän ei sitä päätä. Ihan viimekäden tietoa ei tainnut hänelläkään olla, koska kertoi lupien olevan voimassa toistaiseksi, eli hamaan tulevaisuuteen, mutta nykyäänhän ne taitaa olla kuitenkin määräaikaisia....?
Osaisko joku sanoa onko tämä oikea kaavake luvan hakemiseen?Linkki:
https://lomake.fi/c/ec/lomakepalvelu/fi ... eturn_url=
-
Wonderi
- Ajoneuvos
- Viestit: 921
- Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
- Location: Nokia
Viesti
Kirjoittaja Wonderi » 29 Syys 2017 20:15
Nykyään kun viranomaisilla on velvollisuus neuvoa asiakastaan, tämän ja monen muunkin lupaprosessin kanssa kannattaa toimia niin, että ensin otetaan yhteyttä lupaviranomaiseen (siihen joka oikeasti päättää asioita, ei sen sihteeriin tai katsastusmieheen), ja yhdessä neuvottelee, perustelee ja selvittää minkälaiselle asialle halutaan lupa, millä ehdoilla lupa voidaan myöntää ja mitä pitää muuttaa että asia onnistuu. Sitten kun ollaan yhtä mieltä projektista, asia kirjoitetaan lupahakemukseksi ja hyväksytty vastaus tulee nopeasti ilman yllätyksiä. Eikä tule ylimääräisiä kustannuksia hylätyistä päätöksistä. Hyväksytyn ja hylsyn erona voi olla pienikin muutos suunnitelmiin, kun vaan parempi perustelu niin että viranomainen ymmärtää asian oikein.
-
Notreal
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 29 Syys 2017 21:04
Wonderi: Tuo oli niin hyvin perusteltu, että hyväksyn toimintatavaksi. Näin teen.

-
Notreal
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 01 Loka 2017 20:26
Haettiin bussi kotio, siispä kysymys nro:2
Onko matkustamotilan vesikiertoiset lämmityspatterit samaa piiriä moottorin jäähdytysjärjestelmän kanssa vai oma piirinsä lämmönvaihtimen kautta?
-
Jule
- Vapaaherra
- Viestit: 1681
- Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
- Truck: B10M Carrus 501
- Location: Sipoo
Viesti
Kirjoittaja Jule » 01 Loka 2017 21:16
Sama vesi kiertää kummassakin.
-
Notreal
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 01 Loka 2017 21:22
Jule kirjoitti:Sama vesi kiertää kummassakin.
Ok, tarttee etsiä löytyiskö sulut mistä patteriverkoston saisi suljettua kun pitäisi patterit irroittaa seinästä. Haluisin pitää auton kuitenkin siirtokelpoisena tarpeen vaatiessa.
-
Notreal
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 01 Loka 2017 23:12
Kymysys 3: Autossa on Telma sähköjarru. Pitäisikö kojetaulusta löytyä jotain sen käyttöön liittyvää?
-
Wonderi
- Ajoneuvos
- Viestit: 921
- Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
- Location: Nokia
Viesti
Kirjoittaja Wonderi » 01 Loka 2017 23:21
Notreal kirjoitti:Kymysys 3: Autossa on Telma sähköjarru. Pitäisikö kojetaulusta löytyä jotain sen käyttöön liittyvää?
Yleensä Telmalle on viiksi kojelaudassa ja merkkivalo. Voi ehkä olla nappikin kojelaudassa tai lattialla. Voi olla vipstaakit purettu poiskin, jos on säikähdetty sitä savua joka syntyy päälle unohtuneesta sähköjarrusta, lämmöksihän se jarrutusenergian muuttaa.