Sivu 10/13

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 04 Loka 2018 17:22
Kirjoittaja Notreal
Terve taas, pitkästä aikaa. Havaittu jonkin sortin propleema, joka tuntuu pahenevan ajan kanssa.
Paineet jää alhaiseksi 2-piirissä. 1-piiri täyttyy normaalisti, pihinää ei kuulu ja kaikki toimii ajossa, mutta 2-piirin paineet jää kerta kerralta allhaisemmaksi. Havaisin oireen kun paineet ei meinannut nousta yli 6 bar vaikka 1-piirissä yli 8 bar. Nyt viime tankkausreissulla jäi jo alle 4 bar ja jarrujen merkkivalokin sitten palaa samaisesta syystä. Mittareiden antureiden johtoja tutkittu, kun alunperin ajattelin että olis kontaktihäiriö, mutta taitaa sittenkin olla oikeesti alhaiset paineet. Joku venttiilli varmaan jumittaa mistä paineet 2-piiriin menee? Oisko ideoita mistä lähtisi purkamaan....

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 04 Loka 2018 19:09
Kirjoittaja wiima63
kai hakkasit nyrkillä koetauluu ja naputtelit mittareita? ja kunnolla...viileemmällä kelillä yleisempää..

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 04 Loka 2018 19:11
Kirjoittaja Notreal
wiima63 kirjoitti:kai hakkasit nyrkillä koetauluu ja naputtelit mittareita? ja kunnolla...viileemmällä kelillä yleisempää..
Joo, kyllä on naputeltu. Ei vaikuta kontaktihäiriöltä. Koitan huomenna tutkia ja otan kuvia mahdollisita venttiileistä jne. Katotaan jos niiden avulla osaisi joku sanoa mitä kannattaa avata. Koitan varmistella vielä lisää myös tuota "mittarivikaa", vaihdan vaikka piirien mittarit keskenään niin näen näyttääkö molemmat samaa arvoa anturin signaalista.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 05 Loka 2018 11:51
Kirjoittaja Rosvolinna
Vaihda päittäin piirien mittarareiden ja anturien liittimet. Saat selville onko oikeasti paine vähissä vai liittyykö vika mittreihin/antureihin. Löytyvät polkimien suunnalta kojetaulun alta.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 05 Loka 2018 17:19
Kirjoittaja Timppa
Mittaa säiliöiden päästä todelliset paineet . kierrettävä normiliitin + mittari.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 05 Loka 2018 18:31
Kirjoittaja Notreal
Kolme paineanturia löysin polkimien alta (ulkotilasta ) ne eivät kuitenkaan olleet yhteydessä kuin yksi niistä jarruvaroitusvaloon kojetaulussa. Mittarit jatkoivat toimintaa kun nuo kyseiset irroitin. Tarttee katsoa tarkemmin, kun tuossa yhdessä vinkattiin että kojetaulun alla ( sisätilassa ) josko sieltä löytyisi lisää. Kojetaulun mittarikytkennät tarkistin ja siellä ei vikaa havaittu. Painesäiliöitä on mielestäni kolme, kaksi vasemmalla sivustalla ja yksi perän luona takana. Sivustojen säiliöissä vaikuttaisi olevan samat kovat paineet, peräosan säiliöön en vielä päässyt käsiksi. Ilmajouset nousee normaalisti ja käsijarrukaan ei kiukuttele, ovet toimii jne. Niiden puolesta ihan kuin paineet olisi ok? Tutkin lisää... Ajossa edelliskerralla vaikutti kuin niitä "varoventtiilin" tussahduksia olisi tullut normaalia useammin.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 05 Loka 2018 21:01
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuolta ne anturit löytyivät B10M -87 autossani.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 05 Loka 2018 21:02
Kirjoittaja Notreal
Otan taskulampun ja meen heti kattoon, perskele.
Kävin, vähän erilainen meillä...

Kuva

Tämmöiset anturit löytyy rintapellin takaa, kolmas anturi on noiden kahden takana piilossa.

Kuva

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 05 Loka 2018 22:58
Kirjoittaja Rosvolinna
Juu - nuo näyttävät painekytkimiltä. Siis on/off -mallisilta esim. jarruvaloissa, käsijarrun merkkivalossa ja jarrupainevalossa tuollaisia käytetään. Nuo B10M-kuvassa näkyvät isommat ovat yhteydessä mittareihin ja vapaa kaapeli oli merkitty #3 ( ilmaisesti optionaalista 3. piiriä varten, ilmakaaviossa oli merkitty katkoviivalla perävaunun jarrupiiri )

Hiiri jyrsi keppi ja kivi kaapeleita ja jouduin käymään nuo kantapään kautta paikoilleen - korjauksen jälkeen piirit vaihtoivat paikkoja ja nuo liittimet päittäin vaihtamalla tilanne palasi lähtöasetelmiin. Eli pätkivä Volvon mittaristo :)

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 06 Loka 2018 14:34
Kirjoittaja Notreal
Tänään etsin lisää antureita, vain yhden löysin sivussa olevien säiliöiden kupeesta, ei ollut yhteydessä mittareihin. Mutta mutta, toisesta säiliöstä lähti paineputki ja siinä jonkinnäköinen, ulkonäöstä päätellen jousikuormitteinen paineensäätöventtiili. Ruuvasinpa siitä kierroksen kireemmälle ja hoplaa, paineet 2-piirissä nousi yli 6 bar. Jatkoin kiertämistä ja nyt paineet hieman alle 9 bar. Selkeesti tuo venttiili vaikutta ja liekkä vanhuuttaan jumissa, tukossa vai muuten vaan väsynyt. Mittareissa nyt näyttää taas hyvältä ;-)

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 13 Loka 2018 12:05
Kirjoittaja Notreal
No niin. Tuo edellä mainittu ongelma palasi ja 2-piirin paineet jäivät alas...
Jatkoin siis paineilmajärjestelmän tutkimista. Auton takana oleva 3. säiliö jäi ilman painetta.
Mielenkiintoista että se vaikutti vain taka-akselin järruihin ( ei käsijarrun osalta ). Luulin että sillä olisi ollut muutakin virkaa.
No, oiretta seuratessa päädyin monihaaraiseen jakotukkiin mistä ongelma näytti olevan peräisin.
Irroitin ja avasin sen. Jakotukki sisälsi 4 kpl jousikuormitteista kumikalvon sisältämää "sylinteriä" jotka ilmeisesti ohjaavat painetta siihen piiriin, missä kulloinkin on painevajausta. aika paljon töhnää kertynyt sisään ja jousipuolella myös hiekkaa? Koppuraksi kuivuneet O-renkaat ja pintahalkeamia sisältävä kumikalvo. Puhdistus, O-renkaiden vaihto ja kumikalvon vaihdoin toisinpäin ( teen uuden kunhan löydän riittävän ohuen materiaalin ).
Alkoi pelittämään. Jouduin ottamaan aiemmin tekemäni säädön paineensäätöventtiilistä takaisin koska paineet nousi liian korkeaksi ja linjassa oleva varoventtiili alkoi laskea painetta ajoittain. Jäi sellainen toimintaperiaate kun tutkailin mistä paine minnekkin menee, että kompura painaa ilman kuivaimen läpi säiliöön 1. Tästä painesäätöventtiilin ja varoventtiilin läpi jakotukille josta paine haarautii säiliöille 2 ja 3 sekä kaikille muillekkin pikkuletkuille kytkimen, ovien ja muiden painetoimisten aparaattien käyttöön. Kompurasta en löytänyt mitään mistä painetta voisi säätää mutta oletettavasti siellä jossain vielä sellainenkin on, koska muutoin kompurasta kuivaimen, 1-säiliön ja paineeensäätöventtiilin väli olisi jotenkin hallitsematon. Liekkö kuivaimen rakenteessa jokin säätöpaikka, sieltä ainakin tuhisee ilmaa silloin tällöin tai kokoajan?

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 15 Loka 2018 23:11
Kirjoittaja BussMAN
E2E283D6-C457-445C-AEB1-144F445E5E85.jpeg
Tuossa volvo B9M paineilmakaavio (n87 vuodesta alkaen), eli olet korjaamassa no 8 joka on nelipiirisuojaventiili , kuvasta selviää sen tehtävä, Ensin täytyy jarrupsäiliöt ( jotka on rear/front) seuraavaksi seuraavaksi käsijarru (P) ja viimeksi lisälaiteet/korin (Wet),( ts tuossa 8 venttiilissä on eri paineilla avautuvia linjoja )
Huomioi :: Fron/P säiliö on kaksi osainen jos alkuperäinen ( väliseinä) voi olla korvattu kahdella erillisellä jälki
uusinnassa.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Loka 2018 01:12
Kirjoittaja neppi
Uus nelipiiriventtiilikään ei ollu aiva älyttömän hintanen tarvikkeena.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Loka 2018 09:41
Kirjoittaja Notreal
Tuon nelipiirisuojaventtiilin paineilman täyttöjärjestys. Onko siinä eri jäykkyiset jouset kyseisillä piireillä, en ainakaan havainnut siinä mitään säädettävää osuutta paineiden hallintaan...?

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Loka 2018 11:18
Kirjoittaja BussMAN
Ei saa sekoittaa jousia/ kansia.
Ensin jarrupiirit ja n 6 bar luokassa käsijarru, lisälaite voi olla samoissa lukemissa tai hiukankorkeamnalla paineella avautuu..
(( vahoissa ”aikakaudelta kakpiiri ” oli kannessa säätöruuvit )), uudemmissa ehkä tarvike voi olla??
Yllättävä hyväkuntoinen ollut kun saanut auki, yleensä hapettunutut ruuvit jumiinja kannet syöpyneet.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Loka 2018 12:38
Kirjoittaja Notreal
Hups :shock:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Loka 2018 15:58
Kirjoittaja KajNyy1
Eikäs Volvon painemittari ole oikea painemittari sehän näyttää painetta vaikka päävirta on katkaistu.

:wink: minun auto vm 1980

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Loka 2018 18:05
Kirjoittaja BussMAN
Notreal kirjoitti: 16 Loka 2018 12:38Hups :shock:
Kai helpoin testata jos jarrusäiliöt täyttyy ensin ei syytä huoleen, ei muutakuin siirtelee vett tarpeen mukaan

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Loka 2018 18:08
Kirjoittaja BussMAN
KajNyy1 kirjoitti: 16 Loka 2018 15:58 Eikäs Volvon painemittari ole oikea painemittari sehän näyttää painetta vaikka päävirta on katkaistu.

:wink: minun auto vm 1980
Sähköiset mittarit tais tulla jo 85/86, varmuudella sähköiset 87 alkaen, silloin alkoi automailma sähköisty ja se jatkuu :mrgreen:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Loka 2018 19:03
Kirjoittaja Notreal
Sähköiset mittarit tässä, menee nollille kun kääntää virrat pois päältä.
Mulla meni varmaan sen nelipiirisuojaventtiilin jouset sekaisin, koska nyt 2-piirin paine nousee hieman 1-piiriä edellä.
Molemmat "täyttyy" samaan aikaan mutta 2-piiri on alussa n. 2bar korkeammalla...

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Loka 2018 20:48
Kirjoittaja 7thLegion
Terve
Mulla sama vika, 2 piiri jää 5 baariin. Kerkiätkö jossain välin näppäämään kuvia että mistäpäin se vikasi löytyi? Me saatiin tämä volvo b9m vm. 86 viime perjantaina niin on ihan opettelua näin aluksi, kun en ole mikään mekaanikkokaan.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Loka 2018 22:54
Kirjoittaja neppi
Mä purin ja putsailin oman joskus. Mulla oli alunperinki väärä nelipiiriventtiili, jonka purin ja putsailin. Sit hain Paimelasta repullisen "uusia" oikeita, jotka jossain vaiheessa purin ja putsailin ja sain toimii oikein.

En nyt aivan tarkkaan muista, mut oisko jossain satasen nurkilla ollu uus tarvike Saksasta tilattuna (Tarvike Ahola hoiti). Oisin jättäny ne vanhat ropaamatta jos oisin ensalkuun tienny et ei oo pahan hintane. On siinä kuitenki tuntitolkulla työtä ku niitten hapettuneitten ja ruostuneitten hässäköiden kans tappelee.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Loka 2018 23:31
Kirjoittaja BussMAN
7thLegion kirjoitti: 16 Loka 2018 20:48 Terve
Mulla sama vika, 2 piiri jää 5 baariin. Kerkiätkö jossain välin näppäämään kuvia että mistäpäin se vikasi löytyi? Me saatiin tämä volvo b9m vm. 86 viime perjantaina niin on ihan opettelua näin aluksi, kun en ole mikään mekaanikkokaan.
https://www.raskaankalustonvaraosat.fi/ ... -b10m.html

Tuon näköinen, (voi olla myös ”venttiilit ”sivusuuntaan), halpoja näyttää olevan, ne putkien irroitus ongelmallisin..
Jos kaavio kuvan mukainen rakenne löytyy
1 kompressori,4 kuivain,20 säiliö, ja seuraavana nelipsuojav no8

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 17 Loka 2018 10:47
Kirjoittaja Notreal
7thLegion kirjoitti: 16 Loka 2018 20:48 Terve
Mulla sama vika, 2 piiri jää 5 baariin. Kerkiätkö jossain välin näppäämään kuvia että mistäpäin se vikasi löytyi? Me saatiin tämä volvo b9m vm. 86 viime perjantaina niin on ihan opettelua näin aluksi, kun en ole mikään mekaanikkokaan.
Tässä kuva mistä nelipiiriventtiili minulla sijaitsee akkukotelon alla ( punaisella ympyröity ) ja sinisellä ympyröity on varoventtiili joka tuntuu avautuvan, jos paine nousee yli 10bar. Liittyy toiseen kuvaan jossa paineensäätöventtiili, ainakin paine nousi kun kiristin päällä olevasta säätöruuvista ( 10mm kanta ja 13mm lukkomutteri juuressa ).

Kuva

Kuva

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 17 Loka 2018 13:59
Kirjoittaja Jule
Kyllä se varsinainen paineensäätöventtiili on siellä ilmankuivaimen yhteydessä, tuo voi olla jokin paineen alennin tms, mutta siellä ilmankuivaimen luona on venttiili joka tietyin paineen saavutettuaan laskee kompuralta tulevan ilman suoraan ulos, jolloin uutta painetta ei enää tule järjestelmään, ja samalla kompuran luoma vastus moottorille pienenee.