Sisu Ajokki -81
Sisu Ajokki -81
Moro
Tuli tänään ostettua tuollainen vanha Sisu,auto on vielä 1+10 linja-autona mutta tarkoitus muuttaa matkailuautoksi!
Sisustaa tarkoitus alkaa muuttaa mieleiseksi ja pari hupiakkua+invetteri on hankinta listalla näin alkuun.
Mitenkäs nuo turvavyö asiat menee näissä vanhemmissa,kun tässähän ei ole edes kuskinpenkissä vöitä
Lämmityksessä kanssa vähän ongelmia kun patterit pysyy kylmänä,edellinen omistaja oli vaihtanyt kaikki nesteet joten ilmaa taitaa olla putkistossa paljon.Milkä ois paras konsti ilmaukseen?
http://aijaa.com/ZEqGcO
Tuli tänään ostettua tuollainen vanha Sisu,auto on vielä 1+10 linja-autona mutta tarkoitus muuttaa matkailuautoksi!
Sisustaa tarkoitus alkaa muuttaa mieleiseksi ja pari hupiakkua+invetteri on hankinta listalla näin alkuun.
Mitenkäs nuo turvavyö asiat menee näissä vanhemmissa,kun tässähän ei ole edes kuskinpenkissä vöitä
Lämmityksessä kanssa vähän ongelmia kun patterit pysyy kylmänä,edellinen omistaja oli vaihtanyt kaikki nesteet joten ilmaa taitaa olla putkistossa paljon.Milkä ois paras konsti ilmaukseen?
http://aijaa.com/ZEqGcO
Re: Sisu Ajokki -81
Koeajolla vois kuunnella onko kolautus saman suuruinen erivaihteilla.
Oikeasta paikasta vian tutkinta aloitettu, jos kokonaisvälys ( kardaani+vetopyörästö)suuri kolauttaa löysätessä vedon , välttämättä vedätettäessä mulloin kun vaiht kytkemisen yhdeydessä,,Esim peruutus
vaihteelta D lle auton oleessa paikalla. Parhaiten tuo selviää kun kardaanista ( ”vaiht päästä”) pyörittää
myötä/vastapäivään, välystä voi olla ::nivelet, liukuboori, laipat ,vetopyörästö, tasauspyörästö ( tässä autossa hyvinkin mahdollinen) , vetoakselin boorit ( oletettavasti boorit myös ulkopäissä).
Nämä sisut (BK 150/155) oli melko kevyillä vetopyörästöillä, ja esim laipat herkkiä löystymään.
Jos nuo kunnossa , vaihteistopuoli ::liiansuuri paine tai kulumisesta johtuvat kitkapinta tai planeetta ym viat... Ei ehkä mahdollista kytkentä levy vika vaiht—moottorin välissä ” vauhtipyörä”
Varmuudeksi kannattaa katsoa moottorin ja vaihteston kiinnitys/ kumityynyt , valmet 611-612 tyhjäk
pitäis olla n600-700 r/ min
Oikeasta paikasta vian tutkinta aloitettu, jos kokonaisvälys ( kardaani+vetopyörästö)suuri kolauttaa löysätessä vedon , välttämättä vedätettäessä mulloin kun vaiht kytkemisen yhdeydessä,,Esim peruutus
vaihteelta D lle auton oleessa paikalla. Parhaiten tuo selviää kun kardaanista ( ”vaiht päästä”) pyörittää
myötä/vastapäivään, välystä voi olla ::nivelet, liukuboori, laipat ,vetopyörästö, tasauspyörästö ( tässä autossa hyvinkin mahdollinen) , vetoakselin boorit ( oletettavasti boorit myös ulkopäissä).
Nämä sisut (BK 150/155) oli melko kevyillä vetopyörästöillä, ja esim laipat herkkiä löystymään.
Jos nuo kunnossa , vaihteistopuoli ::liiansuuri paine tai kulumisesta johtuvat kitkapinta tai planeetta ym viat... Ei ehkä mahdollista kytkentä levy vika vaiht—moottorin välissä ” vauhtipyörä”
Varmuudeksi kannattaa katsoa moottorin ja vaihteston kiinnitys/ kumityynyt , valmet 611-612 tyhjäk
pitäis olla n600-700 r/ min
Viimeksi muokannut BussMAN, 28 Marras 2017 08:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sisu Ajokki -81
Kävin konttorilla puhuttaa inssiä ja ainoa mitä vaati oli kuskin penkkiin kolmipistevyöt,matkustus osassa ei tartte olla vyötä!
Nyt pitäis sitten löytää sellainen penkki missä ois nuo vyöt
Nyt pitäis sitten löytää sellainen penkki missä ois nuo vyöt
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Sisu Ajokki -81
Jaa, oliko 1981 kolmepistevyöt pakollinen kuljettajalla? No mutta tais olla vyöt pakolliset takapenkkiläisilleki? Joten taas ristiriita katsurin vaatimuksissa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Sisu Ajokki -81
-81 vuosimallista eteenpäin henkilöautoissa pitänyt olla tuollaiset vyöt, -91 eteenpäin olevissa matkailu autoissa pitää olla vyöt takana naama menosuuntaan olevissa penkissä. Näin inssi mulle luki jostain kirjasta.
- VeihtiPekka
- Rattimajuri
- Viestit: 166
- Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
- Truck: K113, Regal 350
- Location: Haapajärvi
Re: Sisu Ajokki -81
Kävikkö Nivalan autokatsastuksessa vai missä?
Re: Sisu Ajokki -81
Nivalassa
- VeihtiPekka
- Rattimajuri
- Viestit: 166
- Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
- Truck: K113, Regal 350
- Location: Haapajärvi
Re: Sisu Ajokki -81
Minä kävin siellä pari viikkoa sitten. Silloin olisivat vaatineet 3-pistevyöt kaikkiin tooleihin, suunnasta tai paikasta riippumatta. Varmaankin sen jälkeen ovat vähä perehtyneet asiaan.
Kun puhutaan nimenomaan M1/matkailuautosta niin katsastajan käsikirjan mukaan vasta 2003 yli 2500 kg:n autoissa perusajoneuvon osalta eli kuskin ja vänkärin penkillä N-luokan turvavyövaatimukset. Muilla istuimilla vähintään lantiovyöt paitsi takana sivuttain olevilla istuimilla ei turvavyö vaatimuksia.
Kun puhutaan nimenomaan M1/matkailuautosta niin katsastajan käsikirjan mukaan vasta 2003 yli 2500 kg:n autoissa perusajoneuvon osalta eli kuskin ja vänkärin penkillä N-luokan turvavyövaatimukset. Muilla istuimilla vähintään lantiovyöt paitsi takana sivuttain olevilla istuimilla ei turvavyö vaatimuksia.
Re: Sisu Ajokki -81
Onko sun auto minkä ikäinen?
Kukahan sulle on sielä "neuvoja" antanut :/
Kukahan sulle on sielä "neuvoja" antanut :/
- VeihtiPekka
- Rattimajuri
- Viestit: 166
- Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
- Truck: K113, Regal 350
- Location: Haapajärvi
Re: Sisu Ajokki -81
Mulla on -95. En muista inssin nimeä mutta se oli niistä rengeistä se silmälasipäinen. Kuulemma ainut jolla on raskaan kaluston luvat.
Re: Sisu Ajokki -81
Sama tyyppi oli tänään asialla, onko muuten tietoa tuosta sisäkorkeudesta miten menee. Jostain luin että jos painaa yli 6t niin ei tartte olla 1.90m Sisäkorkeutta!
Re: Sisu Ajokki -81
01.01.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetussaVeihtiPekka kirjoitti:Minä kävin siellä pari viikkoa sitten. Silloin olisivat vaatineet 3-pistevyöt kaikkiin tooleihin, suunnasta tai paikasta riippumatta.
- kolmipistevyöt oltava
- N1-luokan autossa edessä uloimmaisilla paikoilla sekä M1-luokan auton kaikilla istuimilla,
ei keskimmäisellä, ei käytävän vieressä istuimella, jonka keskiviivan etäisyys seinästä tai
ovesta on yli 50 cm.
Tuollainen lukee katsastajan käsikirjassa
- VeihtiPekka
- Rattimajuri
- Viestit: 166
- Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
- Truck: K113, Regal 350
- Location: Haapajärvi
Re: Sisu Ajokki -81
Just tuohon pykälään se vetosi silloin kun kävin Nivalassa kysymässä. Sitten siellä 2003 tulee kuitenkin väljempi pykälä joka koskee nimenomaan M1/matkailuautoja, ei kaikkia M1:iä. Ja jos kahtoo noita tehastekosia matkailuautoja niin taitaa mennä sinne -03 vuosimallin asti just niin että etupenkeille 3-pistevyöt ja takana naama menosuuntaan lantiovyöt. Näin on käsittääkseni suurin osa M1 kulkureistakin saatu katsastettua ja niin meinasin tuon omanikin saaha.
Re: Sisu Ajokki -81
Patterit ilmattu ja kyllä alkoi lämpenee sisällä kun laittoi webaston päälle, samalla vähän puukkosahalla sahattu ylimääräisiä seiniä pois takaosasta.
Sisäkorkeus vähän mietitytti mutta on se 192-194cm koko matkalta joten ei voi inssi siitä valittaa vaikka eihän sen pitäisi edes vaikuttaa muutoskatsastukseen!
Sisäkorkeus vähän mietitytti mutta on se 192-194cm koko matkalta joten ei voi inssi siitä valittaa vaikka eihän sen pitäisi edes vaikuttaa muutoskatsastukseen!
Re: Sisu Ajokki -81
Kattelin että katon eristeet ottanut luukun kohdalta vähän kosteutta ittensä. Millaista levyä ootte käyttänyt katon tekemiseen, alle varmaankin kannattaa laittaa finfoami,mitä muuta kannattaa ottaa huomioon?
Re: Sisu Ajokki -81
Tämä mun ajokki on vanha postiauto ja takana kuljetus tila, aloin tänään purkaa takaa seiniä ja huomasin että melko paljon on rautaa alunperin takana, uskaltaako nuita kaikkia sahata pois vai kannattaako suosiolla jättää pari pysty putkea estämään perän roikkumisen?
Re: Sisu Ajokki -81
No eihän se pelkällä alumiinilevyllä kasassa pysy. Tuskin se rauta siellä niin paljoa painaa että siitä merkittävää ongelmaa tulee.
Re: Sisu Ajokki -81
Ei paino olekaan ongelma vaan se että halusin myös takaosan asumis käyttöön ja tämä rautakehikko(väliseinä) on aika pahasti edessä, kehikko on siis n.160cm ennen takaseinää kun tässä on ollut tavarankuljetus tila takana postin aikaa.
- VeihtiPekka
- Rattimajuri
- Viestit: 166
- Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
- Truck: K113, Regal 350
- Location: Haapajärvi
Re: Sisu Ajokki -81
Käyn siinä Nivalan teollisuuskylässä melkein joka päivä.Voisko Sisua käydä joskus vilkasemassa?
- salminen
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
- Truck: Ajokki Express
- Location: Kalajoki
Re: Sisu Ajokki -81
Omasta autosta purin seinän pois. Rahtitilan kantavuus on 2050kg. Ja käsittääkseni väliseinä on sen takia jämerää tekoa, että kestää kolaritilanteessa tavaratilassa olevan tavaran painon.
Ajokki express Volvo B10 M -87
Re: Sisu Ajokki -81
Kannattaa tarkistaa auton runko ja peräkopin kehikon kunto ennen välilattian rakentelua, helpompiMata76 kirjoitti:Ei paino olekaan ongelma vaan se että halusin myös takaosan asumis käyttöön ja tämä rautakehikko(väliseinä) on aika pahasti edessä, kehikko on siis n.160cm ennen takaseinää kun tässä on ollut tavarankuljetus tila takana postin aikaa.
kunnostaa ennen välilattiaa.
Oletus kuten jo todettukin väliseinän rakenne vahva koska kyseessä tavaraosaston ja matkustamon väli
( turvallisuus ja mahd ”lakipykälät”), saahan välilattian rakenteella siirrettyä rasitusta suoraan auton runkoon, kun kyseessä rungollinen alusta, noita busseja oli myös täyspitkällä matkustamolla oletus että kattorakenteet tehty samoilla piirrutuksilla kuin peräkoppiautot. Noissa tais olla tavatilakantavuus
reilun 1000kg.
Tuskin suomessa joka osa tuohon aikaan luettiin kantaviin rakenteisiin, nyky busseissa toinen juttu, ovat henkilöautojen tyyppisiä, tuulilasikin on osa korirakennetta.
Re: Sisu Ajokki -81
Jeps, runko alapuolelta ihan ok kunnossa, jätän silti pari pysty palkkia paikalleen tueksi kun eivät ole edessä kun sängyt(80*200)vaan tulee taakse reunoille pituussuunnassa
Re: Sisu Ajokki -81
Väliseinä purettu ja työpaikan hallissa käyty katto tiivistämässä AquaRoof massalla, oli muuten perkeleen voimakkaan hajuista, suosittelen hengityssuojaimen käyttöä.
Ens viikolla pitäs tulla rulla messumattoa ja vaneria niin pääsee laittaa uutta pintaa, keittiön kaapistot on eukolla maalauksessa.
Invetteri kaupat sovittu ja akut tulee ostettua keväällä ym. Elektroniika.
Ens viikolla pitäs tulla rulla messumattoa ja vaneria niin pääsee laittaa uutta pintaa, keittiön kaapistot on eukolla maalauksessa.
Invetteri kaupat sovittu ja akut tulee ostettua keväällä ym. Elektroniika.
Re: Sisu Ajokki -81
Messumattoa tuli tänään 30m2,huomenna vaneri kauppaan ostaan katto,seinä ja lattia tarvikkeet. Keittiön kaappien ovista pyydetty parista paikkaa tarjousta.
Kyllä tämä tästä etenee ja mukava alkaa laittaa uutta pintaa
Mitä vaneria olette yleensä käyttänyt sisustukseen, vaihtoehdot ois nyt koivuvaneri tai havuvaneri
Kyllä tämä tästä etenee ja mukava alkaa laittaa uutta pintaa
Mitä vaneria olette yleensä käyttänyt sisustukseen, vaihtoehdot ois nyt koivuvaneri tai havuvaneri