Wiima projekti

Kerro omasta projektistasi
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Viimein löytyi joku aihio bussikuumeeseen.
Eli tuo täälläkin keskusteltu eax-750, komeat 12,75metrinen.
Lyhennellään 12metriseksi ja varustetaan hupilaitteiden kuljetukseen talvikelpoiseksi.

Hetimiten herää pari kysymystä:
*ruostumaton runko paitsi takapyörien takapuolella normimustaa maatunut jo pois, miksi???
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Moro ja tervetuloa, eipä taida Wiimalainen olla ruostumatonta, alusta mikä ilmeisesti on mahuri on kanssa tavan rautaa.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tais ruostumaton kehikko / pellit tulla carrus koreihin n 94 vuonna (x01 sarja?) , alu ”peltiä” lahti
muut ? Valmistajat.
Volvoissa mahurit auton runko ja takamoottoriset autonrunkoa 3 m pätkät edessä ja takana joissa
ruostuminen työllistää, osittainen syy suola, pesut ja ruosteen esto jäänyt tekemättä elinkaaren ensi
jaksolla 10-15v aika sen jälkeen pääsevät hyvään huolenpitoon kylähullut tai romuttamolle ...

Jos mahuri (oletus kun lyhennys) nuo takapään (peräkopin) kehikot lähes poikkeuksetta ruostuu pois, nehän on tehty ns ” huonekaluputkesta” yleensä, takakopin muutos ja lyhennys hommmassa tulee uusittua samalla.

Vastaavia työkuvia löytyy näiltä palstoilta.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eikö tässä ole se erikoinen alusta C10M-70, tuo olematon etuylitys paljasti? https://bussidata.kuvat.fi/kuvat/A/Aalt ... o+Ozzy.jpg
Ja kyllä ne tosiaan maaksi muuttuu, aika nopeaankin, 5v sitten katsastettu viimeksi, joten tekemistä varmaan löytynee...
Tulee varmaan mielenkiintoisen näkönen ku peräylityksestäkin lähtee tuo 75cm vielä pois =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Nimenomaan tuo C10m-70/7000 ja magneetti ei tartu mihinkään taka-akselin tuennen etupuolella!!!!!????

Luukut alua kun jää painauma mutta runko päällekkäisputkista tehty ja siihen ei magneetti tartu....
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Mielikuva on että C10M alusta on jotain ruostumatonta tavaraa. sitä on jossain ulkomailla ( itävalta,sveitsi? ) ollut ja sitten noissa someron linjan wiima finlandioissa käytetty.
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

wiima63 kirjoitti:Mielikuva on että C10M alusta on jotain ruostumatonta tavaraa. sitä on jossain ulkomailla ( itävalta,sveitsi? ) ollut ja sitten noissa someron linjan wiima finlandioissa käytetty.
Juuri näin, ei ole em. Auton rungon pätkiä missään.... Suoraan rosterissa kiinni taka-akseli.
Löysin muuten magneettista ainesta auton rungon päällä u-palkki kyljellään johon vanerien alle kiinnitetty sinkitty pelti.... Yritetty ikuista tehdä :D

Yritin kuvia lisätä mutta puhelimessa liian isoja :(
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

On erikoinen auto av 7 ?m ahtaissa huono, tienpäällä kulj kannalta hyvä + lyhyt etuylitys ja takaa
kun lyhentää ulkonäkö tasapainottuu. Täysin tuntematon C tyyppi.
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Juu jännä, jossain olevinaan näin ettei olisi vessaa ollut... Ku sekin on ollut takakulmassa... Ilmeisen erikoinen laite.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Jule »

Siis eikö siinä ole runkoa ollenkaan? Vai runko on, mutta on rosteria?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä rautaa sisältävään ruostumattomaan teräkseen magneetti tarttuu. "Rosterissa" on kromia seassa, joten ruostuminen pysähtyy pinnalle hapettuneeseen kromiin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Jule kirjoitti:Siis eikö siinä ole runkoa ollenkaan? Vai runko on, mutta on rosteria?
Ei vaan ainakaan mainittua "auton" runkoa en ole tunnistanut, kuorkkien runkoja ennenkin nähneenä.
Kehikko tehty putkista johon magneetti ei tartu, "pääaisat" useasta päällekkäin hitsatusta profiilista, muu kuin normaalikin bussin hetekkakehikko.
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Rosvolinna kirjoitti:Kyllä rautaa sisältävään ruostumattomaan teräkseen magneetti tarttuu. "Rosterissa" on kromia seassa, joten ruostuminen pysähtyy pinnalle hapettuneeseen kromiin.
Osaan tarttuu enemmän, osaan vähemmän, tähän ei tartu magneetilla varustettu työvalo yhtään.
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

http://www.kylahullutkulkurit.fi/galler ... fullsize=1

tuossa näkyy auton toinen pääpalkki, olikohan 4 harvalla saumalla toisiinsa hitsattua putkea....
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Näyttää normi "kaanian" (takamoottorisen) himmeliltä =) Mutta edessä ja takana myös, on volvon tjms. peruja ja mätiä runkoja, joidenka väliin tuo kori on rakennettu. Näin yleensä.
Niin ku näin. Keltasessa kohtaa on se himmeli, sulta toki puuttuu teli ja konekki on vetävien etupuolella Kuva

Tuossa vielä "wikiä" https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_C10M
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Mielenkiintoista....joka tapauksessa edes tuon taka-akselin reaktiotankojen kiinnityspalkkiin ei tartu magneetti :)
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

https://www.kooen202.com/14. volvon historista tietoja C mallista

Nyt alkas hahmottua alusta rakenne,läpilastattava tavaratila on moottorin edessä siitäjohtuen av 7m
ja moottori siirretty b10m verrattuna taaksepäin tai kuten todettu takapää ” takamoottorisen periaate”
pyöräytetty ” toisinpäin”.

Tuosta 7 m vois myös ottaa pätkän pois tavatilaosasta, niin av tulisi 6,3m ja pituus 12 m, takapäätä
nykyisellään.
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Jotta ei kokoajan vaan hymyilyttäis niin löytyi ruostumattoman rungon päältä tavllisesta mustasta tehty kehikko jossa ikkunanalukset aika mehukkaassa kunnossa :)
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Purkutyöt jatkuu, galleriassa muutama kuva lisää.

Vaikeeta ku kännykkä ottaa liian hyviä :D
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Galleriassa ajorampin mallailukuva (huono)

Kaavailtu ruisku-uretaanieristystä, lattialämmitystä ja wc/suihkusettiä... Hyviä vinkkejä otetaan vastaan...
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Se on tuo liimalasin irroitus astetta kovempaa hommaa.....
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Sen verran huonoa tuo alustan ja yläkorin liitoskohta että korotetaan siitä samalla vähäsen... Tulee väljemmät sisätilat
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Höyhenet pörröllään... Jokapaikassa liimaa, niittejä ja pistehitsejä
Liitteet
IMG_20180409_132249.jpg
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Lasit on irti, galleriassa räpsyjä.

Nyt alkaa suunnitelmat takaovista ja korin korotuksesta.

Kuinkas korkeita nuo täysturistimallit on?
Suunniteltiin 30cm korotusta niin saa väljemmät sisätilat ja kuljetusosastoon tilaa.
Tulisi n. 4metrinen.
Avatar
Coco
Tosi harrastaja
Viestit: 36
Liittynyt: 15 Joulu 2016 11:16
Truck: Volvo B10M/ star-50
Location: Joutsa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Coco »

4 metriä on M1:sen maksimi korkeus... oisko noi turistit siinä 360 korkeita
Ei ole olemassa ongelmia, on vain haasteita...
Vastaa Viestiin