MB 613D "Linjavaunu"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Koroppi
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja Koroppi » 01 Heinä 2018 00:20

Tervehdys kaikille!

Pitkällisen haaveilun ja etsiskelyn jälkeen löytyi itselle mieluinen aihio alkaa rakentamaan. Alunperin ajatuksena oli klassinen 508D, mutta pahuksen pieniähän ne ovat jos suunnitelmat ovat vähänkään suuruudenhullummat. Ja kyllähän nyt vähintään kutoskone autossa pitää olla, herranjestas. Siispä ns. jumbomallin 613D oli saatava.

Auto on (entinen) vankibussi. Siisti, kovapeltinen, vesiwebastollinen eikä kovin paljoa ajettukaan. Auto on kyllä vielä hakematta pihaan, mutta henkilökohtainen ideariihi käy jo tulikuumana ja olisi mukava kuulla myös muita näkemyksiä, siksipä aihe jo tässä vaiheessa.

Tarkoitus olisi tehdä autosta pääsääntöisesti kahden hengen reissattava ja ainakin jokseenkin talviasuttava. Lopullista kehitysversiota ajatellen päälimmäisinä tässä vaiheessa henkisesti "raksittuina" mukavuuksina tavallisen tupperwareliiterin perusvarusteisiin nähden olisi ainakin kaakeloitu posliinivessa suihkulla sekä kunnollinen keittiö. Painevedet siis vähintään tulee. Auto tosin tulee luultavasti (tyypilliseen tapaan) rakennetuksi vähän kerrassaan joten ihan ensin tähdätään ainoastaan jonkinlaiseen reissukuntoon. Ja siihenkin luultavasti vasta ensi keväänä.

Mutta asiaan. Perusajatuksena olisi tehdä sisustasta mahdollisimman helposti purettava mm. koritöitä ja varmasti tulevia kosteusvaurioita ajatellen. Vessaa ja keittiötä silmälläpitäen noita ikkunoita pitäisi myös saada epäikkunoitua jotenkin. Umpeenpellittämiseen en taida lähteä, joten kaiketi helpoin ratkaisu on vetää musta teippi (vai tummennuskalvo?) päälle ja eristää sisäpuolelta. Tiivisteiden välistä mahdollisesti kihoavan kosteuden vuoksi tekisi mieli jättää pellin ja eristelevyjen väliin ilmarakoa, oiskohan typerä idea? Eli eristeet tulisivat peltien sijaan liimalla kiinni sisävanereihin.

Saniteettitilat suunnittelin tekeväni "modulityyppisesti", eli rakenne olisi käytännössä vesivanerista tehty ja sisältä kaakeloitu kaappi joka lähtisi paikoiltaan kokonaisena. Näin pääsisi tarvittaessa purkamaan seinät pellille ilman että tarvitsisi särkeä koko helpotuslaitos kaakeleineen ja mahdollisen vesivahingonkin ehkä pystyisi havaitsemaan jostain välistä ennenkuin koko lattianalus lainehtii.

(Tähän väliin täytynee malttaa nukkua.)
Liitteet
IMG_20180621_143922__01__01.jpg
Viimeksi muokannut Koroppi, 10 Maalis 2020 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lerssinen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
Truck: MB309
Location: Oulainen

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Lerssinen » 01 Heinä 2018 15:31

Muista asentaa Laa-ratio :D

Avatar
Koroppi
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Koroppi » 01 Heinä 2018 16:07

Tottahan ihmeessä!

Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1185
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Iski » 01 Heinä 2018 19:19

Ryhdikäs peli ja kone on ikiliikkuja.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 952
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 01 Heinä 2018 19:52

Tuo taitaa olla painoluokassa jossa vaaditaan sisäkorkeus ( mahd on jo valmiina) pykälän täyttyminen,
kannattaa huomioida rakenteluvaiheessa.


Harvinaisen siisti kori, suurin osa poistunut ruostumalla, tekniikka ehkä parhaimpia kestävä, melko
hiljainen (6 syl.) , ehkä heikoin kohta on tuo tasauspyörästö, ainakin väärin käytettynä joka on
kevyt rakenteinen ( uudemmassa 600 sarjassa tasauspyörästön liukulaakerit muovin sukulaista
ko mallissa oletan vielä laakerimetallia) . Eikä turhaa sivuovea, taitaa lisäksi olla koritehtaan tekemä
tavaratila takapenkin alla.

Aikoinaan nuo korit näytti että ”sisällä ylipainetta” , erikoisuus myös, samat akseli mitat kuin norm korissa,,,,,mutta silmä tottui..tuo leveys rakentelussa ++...

Ikkunoiden kalvottaminen mustalla ehkä ei paras vaihtoehto , on omassa mustat kalvot sisäpinnassa
kuumuus irroittannut osan, jatkossa tarkoitus laittaa lisäksi valkoinen kalvo ulkopintaan , taka
osaan täys ja osaan ” raitatyyppinen”

Avatar
Koroppi
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Koroppi » 01 Heinä 2018 20:50

BussMAN kirjoitti:Tuo taitaa olla painoluokassa jossa vaaditaan sisäkorkeus ( mahd on jo valmiina) pykälän täyttyminen,
kannattaa huomioida rakenteluvaiheessa.


Harvinaisen siisti kori, suurin osa poistunut ruostumalla, tekniikka ehkä parhaimpia kestävä, melko
hiljainen (6 syl.) , ehkä heikoin kohta on tuo tasauspyörästö, ainakin väärin käytettynä joka on
kevyt rakenteinen ( uudemmassa 600 sarjassa tasauspyörästön liukulaakerit muovin sukulaista
ko mallissa oletan vielä laakerimetallia) . Eikä turhaa sivuovea, taitaa lisäksi olla koritehtaan tekemä
tavaratila takapenkin alla.

Aikoinaan nuo korit näytti että ”sisällä ylipainetta” , erikoisuus myös, samat akseli mitat kuin norm korissa,,,,,mutta silmä tottui..tuo leveys rakentelussa ++...

Ikkunoiden kalvottaminen mustalla ehkä ei paras vaihtoehto , on omassa mustat kalvot sisäpinnassa
kuumuus irroittannut osan, jatkossa tarkoitus laittaa lisäksi valkoinen kalvo ulkopintaan , taka
osaan täys ja osaan ” raitatyyppinen”
Tosiaan! Perän kanssa sietänee olla tarkkana. Ahtaminenkin yllättäin ollut jo nyt mielessä, mutta jospa tuo nyt noilla konetehoilla kulkisi riittävän hyökkäävästi :D Onhan tuo alustan kapeus vähän härskin näköinen, mutta eiköhän sen kanssa tule toimeen. Uudemman mallin leveämpi etuakseli toki toisi mukanaan myös levyjarrut, mutta taakse pitäisi kehitellä vielä jotain. Mahdollisuuksien määrä häkellyttää!

Tänään 1.7 aleni sisäkorkeusvaatimus ratkaisevalla viidellä senttimetrillä, joten ei tuottane ongelmaa. Mahtuu ehkä jopa eristämään katon ja lattian kunnolla sekä vetämään lattialämpöputket!

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1591
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Jule » 03 Heinä 2018 18:46

Mä retostelen taas että vedin kiinteistökalvot ikkunan ulkopintoihin. Perus ajoneuvokalvoa ei ehkä kannata ulkopuolelle laittaa, koska se UV suoja on kuulemma yksisuuntainen.

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1159
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja pelti » 03 Heinä 2018 21:47

Mulla jenkkiläistä kalvoa (täälläkin mainostettu) ulkopuolella ollut nyt 5 vuotta, ja ihan luokattoman huonoksi on mennyt. Pitäis repiä pois.
peltiliiteri.com

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1591
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Jule » 04 Heinä 2018 18:22

pelti kirjoitti:Mulla jenkkiläistä kalvoa (täälläkin mainostettu) ulkopuolella ollut nyt 5 vuotta, ja ihan luokattoman huonoksi on mennyt. Pitäis repiä pois.
Ulkopuolelle kannattaa laittaa tuollainen kiinteistökalvo joka on alunperinkin tarkoitettu ulkos.

Avatar
Koroppi
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Koroppi » 05 Heinä 2018 00:17

Kiitokset vinkistä! Sitä siis.

Avatar
ThePete
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Heinä 2014 10:23
Truck: MB 508 D, MB 1114
Location: Metsäkylä
Member id: 302
Paikkakunta: Jurva
Viesti:

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja ThePete » 12 Heinä 2018 18:24

Ja sitten se perkele ronttasi aarteensa tänne muiden nurkkiin :D No ei vaan, onnea uudelle autolle. Nyt vaan raivaat sen kalenterisi niin, että saadaan tuo kuukauden päästä ensiesittelyyn Matkamersukokoontumiseen ;)

Niin, jos se jotakuta muuta kiinnostaa on Suomen Matkamersut ry:llä Kokkoontuminen Korpilahdella-niminen bakkanaali tulossa 11.-12.8.2018. Lisätietoa www.matkamersut.fi
Suomen Matkamersut ry http://www.matkamersut.fi/

Avatar
Koroppi
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Koroppi » 13 Heinä 2018 11:15

Tosiaan, nyt on jumpojetti siirretty operatiivisesti paremmille sijoille. Kyllähän tämä aivan hyvältä kaupalta vaikuttas! Yritetään tosiaan kuukauden päästä matkailuautona Korpilahdelle.
Liitteet
IMG_20180711_172659__01.jpg
IMG_20180711_191643__01.jpg

Avatar
Koroppi
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Koroppi » 28 Heinä 2018 18:57

Sehän tuli tuossa pari päivää sitten raapaistua karkeaksi matkikseksi. Vielä kun käsijarrua vähäsen kynsii, pääsee jo reissun päälle!

Ikinä en oo ennen asentanut jääkaappia jääkaappiin :lol:

Kuva

Kuva

Lerssinen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
Truck: MB309
Location: Oulainen

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Lerssinen » 31 Heinä 2018 16:26

Tuplakylmät kaljat ?

Avatar
Koroppi
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Koroppi » 07 Helmi 2020 09:26

Moro taasen, näin tovin tauon jälkeen!

Aloin räpistelemään projektikertomusta osoitteeseen http://linjavaunu.blogspot.com

Kuva

Tuota minun lämpövaraajatouhua mietiskelin. Suunnittelin noin 40 litran tilavuutta. Mutta se, miten käyttöveden suhteen menettelisi, piisaisikohan lämmintä vettä muutaman minuutin suihkutteluun pelkällä käyttövesikierukalla, vai laittaisiko vielä erikseen 25 litran lämminvesivaraajan?

Ja tuo paskatankki. Riittääköhän tuo 40 litran tankki yhtikäs mihinkään, tuollaisen käsipumppumallin venevessan kanssa? Eihän ihminen nyt sitä asiaa ihan ämpäritolkulla toki päivässä tuota, mutta onko optimistinen ajatus että kaksi ihmistä pärjäisi viikon ajan tuolla?

Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 07 Helmi 2020 19:20

Riippuu mistä roikkuu😄
Tee testi, mittaamallahan tuo selviää?

Avatar
Koroppi
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Koroppi » 12 Helmi 2020 14:03

Purku & paskanväleistäkaivuuvaihe alkaa olla selätetty, seuraavaksi pääsee jo noiden palkkien kimppuun. Ajatus käyttää alustasta kaikki joutava tila hyväksi, eli samalla askartelen tuonne kunnon alustalaatikot.

Pääosin tosi hyvässä kunnossa, joten ei nyt ainakaan vielä kyynellammikkoa auton alla.

Kuva

Kuva

Avatar
Koroppi
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Koroppi » 29 Helmi 2020 20:17

Korirunkotyömaa paisuu kuin pullataikina, nyt taitaa jo mennä melkolailla kaikki uusiksi :D Ulkoapäin näytti hyvältä, mutta sisälle ei enää kotelosuojaruisku sovi.

Tuumailin myös ilpin ulkoyksikön sijoittelua. Toimisikohan ajon aikanakin asiallisesti jos tekisi sille peräseinään poteron ja laittaisi imemään ilman kuskin puolelta kyljestä, ja puhaltamaan sitten ulos peräseinässä olevasta riteliköstä. Onko tarjota kokemuksia tai vahvaa mutua?
Liitteet
IMG_20200228_142939.jpg
IMG_20200228_112100.jpg

housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja housetruck » 02 Maalis 2020 13:24

Hyvä tuosta tulee kun lähtökohta on kuitenkin asiallinen. Viime kesänähän tuota täällä Rautavaaralla katseltiin. Tsemppiä vaan rakenteluun ja tuo joskus näytille. T: Vihreän 508:n miehistö.

Avatar
Koroppi
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Koroppi » 03 Maalis 2020 10:27

housetruck kirjoitti:
02 Maalis 2020 13:24
Hyvä tuosta tulee kun lähtökohta on kuitenkin asiallinen. Viime kesänähän tuota täällä Rautavaaralla katseltiin. Tsemppiä vaan rakenteluun ja tuo joskus näytille. T: Vihreän 508:n miehistö.
Kiitokset! Varmasti tuon. 8) Teidän autosta saattoikin jokunen ideantynkä tarttua tähänkin.

Ainakin tuleva vessanpönttö henkii tyylisuuntaa:
Liitteet
IMG_20200205_141511.jpg

Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 03 Maalis 2020 15:48

”On automme vessanpöntössä vettä, sinne kun äkistää, niin ai että!”😄

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3132
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti
Member id: 82

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 04 Maalis 2020 14:12

Tuo on reliikki - ei ainakaan ruostu puhki. Hieman toista kalibeeria kuin tyroksi laatikoiden Thedfordit.
Life is a beach and then you dive

Hobo
Kippari
Viestit: 66
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Hobo » 05 Maalis 2020 23:26

Maljakin näyttää sen kokoiselta että ykkönen ja kakkonen onnistuu yhdellä kerralla ...toisin kun Thedfordeilla :lol:

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3132
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti
Member id: 82

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 06 Maalis 2020 01:16

Puskaan ykkönen ja ABClle kakkonen. Näin toimii karavaanikemssa vuodesta toiseen. Edelleen kuin uusi.
Life is a beach and then you dive

Hobo
Kippari
Viestit: 66
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Hobo » 06 Maalis 2020 09:12

Joo toi on paras vaihtoehto :lol:
Näin niin kauan kun kemsan suunnittelijat käyttää 25kg lapsen mittoja maljoissaan :lol:

Vastaa Viestiin