Sivu 1/2

MB 613D "Linjavaunu"

Lähetetty: 01 Heinä 2018 00:20
Kirjoittaja Koroppi
Tervehdys kaikille!

Pitkällisen haaveilun ja etsiskelyn jälkeen löytyi itselle mieluinen aihio alkaa rakentamaan. Alunperin ajatuksena oli klassinen 508D, mutta pahuksen pieniähän ne ovat jos suunnitelmat ovat vähänkään suuruudenhullummat. Ja kyllähän nyt vähintään kutoskone autossa pitää olla, herranjestas. Siispä ns. jumbomallin 613D oli saatava.

Auto on (entinen) vankibussi. Siisti, kovapeltinen, vesiwebastollinen eikä kovin paljoa ajettukaan. Auto on kyllä vielä hakematta pihaan, mutta henkilökohtainen ideariihi käy jo tulikuumana ja olisi mukava kuulla myös muita näkemyksiä, siksipä aihe jo tässä vaiheessa.

Tarkoitus olisi tehdä autosta pääsääntöisesti kahden hengen reissattava ja ainakin jokseenkin talviasuttava. Lopullista kehitysversiota ajatellen päälimmäisinä tässä vaiheessa henkisesti "raksittuina" mukavuuksina tavallisen tupperwareliiterin perusvarusteisiin nähden olisi ainakin kaakeloitu posliinivessa suihkulla sekä kunnollinen keittiö. Painevedet siis vähintään tulee. Auto tosin tulee luultavasti (tyypilliseen tapaan) rakennetuksi vähän kerrassaan joten ihan ensin tähdätään ainoastaan jonkinlaiseen reissukuntoon. Ja siihenkin luultavasti vasta ensi keväänä.

Mutta asiaan. Perusajatuksena olisi tehdä sisustasta mahdollisimman helposti purettava mm. koritöitä ja varmasti tulevia kosteusvaurioita ajatellen. Vessaa ja keittiötä silmälläpitäen noita ikkunoita pitäisi myös saada epäikkunoitua jotenkin. Umpeenpellittämiseen en taida lähteä, joten kaiketi helpoin ratkaisu on vetää musta teippi (vai tummennuskalvo?) päälle ja eristää sisäpuolelta. Tiivisteiden välistä mahdollisesti kihoavan kosteuden vuoksi tekisi mieli jättää pellin ja eristelevyjen väliin ilmarakoa, oiskohan typerä idea? Eli eristeet tulisivat peltien sijaan liimalla kiinni sisävanereihin.

Saniteettitilat suunnittelin tekeväni "modulityyppisesti", eli rakenne olisi käytännössä vesivanerista tehty ja sisältä kaakeloitu kaappi joka lähtisi paikoiltaan kokonaisena. Näin pääsisi tarvittaessa purkamaan seinät pellille ilman että tarvitsisi särkeä koko helpotuslaitos kaakeleineen ja mahdollisen vesivahingonkin ehkä pystyisi havaitsemaan jostain välistä ennenkuin koko lattianalus lainehtii.

(Tähän väliin täytynee malttaa nukkua.)

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 01 Heinä 2018 15:31
Kirjoittaja Lerssinen
Muista asentaa Laa-ratio :D

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 01 Heinä 2018 16:07
Kirjoittaja Koroppi
Tottahan ihmeessä!

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 01 Heinä 2018 19:19
Kirjoittaja Iski
Ryhdikäs peli ja kone on ikiliikkuja.

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 01 Heinä 2018 19:52
Kirjoittaja BussMAN
Tuo taitaa olla painoluokassa jossa vaaditaan sisäkorkeus ( mahd on jo valmiina) pykälän täyttyminen,
kannattaa huomioida rakenteluvaiheessa.


Harvinaisen siisti kori, suurin osa poistunut ruostumalla, tekniikka ehkä parhaimpia kestävä, melko
hiljainen (6 syl.) , ehkä heikoin kohta on tuo tasauspyörästö, ainakin väärin käytettynä joka on
kevyt rakenteinen ( uudemmassa 600 sarjassa tasauspyörästön liukulaakerit muovin sukulaista
ko mallissa oletan vielä laakerimetallia) . Eikä turhaa sivuovea, taitaa lisäksi olla koritehtaan tekemä
tavaratila takapenkin alla.

Aikoinaan nuo korit näytti että ”sisällä ylipainetta” , erikoisuus myös, samat akseli mitat kuin norm korissa,,,,,mutta silmä tottui..tuo leveys rakentelussa ++...

Ikkunoiden kalvottaminen mustalla ehkä ei paras vaihtoehto , on omassa mustat kalvot sisäpinnassa
kuumuus irroittannut osan, jatkossa tarkoitus laittaa lisäksi valkoinen kalvo ulkopintaan , taka
osaan täys ja osaan ” raitatyyppinen”

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 01 Heinä 2018 20:50
Kirjoittaja Koroppi
BussMAN kirjoitti:Tuo taitaa olla painoluokassa jossa vaaditaan sisäkorkeus ( mahd on jo valmiina) pykälän täyttyminen,
kannattaa huomioida rakenteluvaiheessa.


Harvinaisen siisti kori, suurin osa poistunut ruostumalla, tekniikka ehkä parhaimpia kestävä, melko
hiljainen (6 syl.) , ehkä heikoin kohta on tuo tasauspyörästö, ainakin väärin käytettynä joka on
kevyt rakenteinen ( uudemmassa 600 sarjassa tasauspyörästön liukulaakerit muovin sukulaista
ko mallissa oletan vielä laakerimetallia) . Eikä turhaa sivuovea, taitaa lisäksi olla koritehtaan tekemä
tavaratila takapenkin alla.

Aikoinaan nuo korit näytti että ”sisällä ylipainetta” , erikoisuus myös, samat akseli mitat kuin norm korissa,,,,,mutta silmä tottui..tuo leveys rakentelussa ++...

Ikkunoiden kalvottaminen mustalla ehkä ei paras vaihtoehto , on omassa mustat kalvot sisäpinnassa
kuumuus irroittannut osan, jatkossa tarkoitus laittaa lisäksi valkoinen kalvo ulkopintaan , taka
osaan täys ja osaan ” raitatyyppinen”
Tosiaan! Perän kanssa sietänee olla tarkkana. Ahtaminenkin yllättäin ollut jo nyt mielessä, mutta jospa tuo nyt noilla konetehoilla kulkisi riittävän hyökkäävästi :D Onhan tuo alustan kapeus vähän härskin näköinen, mutta eiköhän sen kanssa tule toimeen. Uudemman mallin leveämpi etuakseli toki toisi mukanaan myös levyjarrut, mutta taakse pitäisi kehitellä vielä jotain. Mahdollisuuksien määrä häkellyttää!

Tänään 1.7 aleni sisäkorkeusvaatimus ratkaisevalla viidellä senttimetrillä, joten ei tuottane ongelmaa. Mahtuu ehkä jopa eristämään katon ja lattian kunnolla sekä vetämään lattialämpöputket!

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 03 Heinä 2018 18:46
Kirjoittaja Jule
Mä retostelen taas että vedin kiinteistökalvot ikkunan ulkopintoihin. Perus ajoneuvokalvoa ei ehkä kannata ulkopuolelle laittaa, koska se UV suoja on kuulemma yksisuuntainen.

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 03 Heinä 2018 21:47
Kirjoittaja pelti
Mulla jenkkiläistä kalvoa (täälläkin mainostettu) ulkopuolella ollut nyt 5 vuotta, ja ihan luokattoman huonoksi on mennyt. Pitäis repiä pois.

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 04 Heinä 2018 18:22
Kirjoittaja Jule
pelti kirjoitti:Mulla jenkkiläistä kalvoa (täälläkin mainostettu) ulkopuolella ollut nyt 5 vuotta, ja ihan luokattoman huonoksi on mennyt. Pitäis repiä pois.
Ulkopuolelle kannattaa laittaa tuollainen kiinteistökalvo joka on alunperinkin tarkoitettu ulkos.

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 05 Heinä 2018 00:17
Kirjoittaja Koroppi
Kiitokset vinkistä! Sitä siis.

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 12 Heinä 2018 18:24
Kirjoittaja ThePete
Ja sitten se perkele ronttasi aarteensa tänne muiden nurkkiin :D No ei vaan, onnea uudelle autolle. Nyt vaan raivaat sen kalenterisi niin, että saadaan tuo kuukauden päästä ensiesittelyyn Matkamersukokoontumiseen ;)

Niin, jos se jotakuta muuta kiinnostaa on Suomen Matkamersut ry:llä Kokkoontuminen Korpilahdella-niminen bakkanaali tulossa 11.-12.8.2018. Lisätietoa www.matkamersut.fi

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 13 Heinä 2018 11:15
Kirjoittaja Koroppi
Tosiaan, nyt on jumpojetti siirretty operatiivisesti paremmille sijoille. Kyllähän tämä aivan hyvältä kaupalta vaikuttas! Yritetään tosiaan kuukauden päästä matkailuautona Korpilahdelle.

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 28 Heinä 2018 18:57
Kirjoittaja Koroppi
Sehän tuli tuossa pari päivää sitten raapaistua karkeaksi matkikseksi. Vielä kun käsijarrua vähäsen kynsii, pääsee jo reissun päälle!

Ikinä en oo ennen asentanut jääkaappia jääkaappiin :lol:

Kuva

Kuva

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 31 Heinä 2018 16:26
Kirjoittaja Lerssinen
Tuplakylmät kaljat ?

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 07 Helmi 2020 09:26
Kirjoittaja Koroppi
Moro taasen, näin tovin tauon jälkeen!

Aloin räpistelemään projektikertomusta osoitteeseen http://linjavaunu.blogspot.com

Kuva

Tuota minun lämpövaraajatouhua mietiskelin. Suunnittelin noin 40 litran tilavuutta. Mutta se, miten käyttöveden suhteen menettelisi, piisaisikohan lämmintä vettä muutaman minuutin suihkutteluun pelkällä käyttövesikierukalla, vai laittaisiko vielä erikseen 25 litran lämminvesivaraajan?

Ja tuo paskatankki. Riittääköhän tuo 40 litran tankki yhtikäs mihinkään, tuollaisen käsipumppumallin venevessan kanssa? Eihän ihminen nyt sitä asiaa ihan ämpäritolkulla toki päivässä tuota, mutta onko optimistinen ajatus että kaksi ihmistä pärjäisi viikon ajan tuolla?

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 07 Helmi 2020 19:20
Kirjoittaja Reissureki
Riippuu mistä roikkuu😄
Tee testi, mittaamallahan tuo selviää?

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 12 Helmi 2020 14:03
Kirjoittaja Koroppi
Purku & paskanväleistäkaivuuvaihe alkaa olla selätetty, seuraavaksi pääsee jo noiden palkkien kimppuun. Ajatus käyttää alustasta kaikki joutava tila hyväksi, eli samalla askartelen tuonne kunnon alustalaatikot.

Pääosin tosi hyvässä kunnossa, joten ei nyt ainakaan vielä kyynellammikkoa auton alla.

Kuva

Kuva

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 29 Helmi 2020 20:17
Kirjoittaja Koroppi
Korirunkotyömaa paisuu kuin pullataikina, nyt taitaa jo mennä melkolailla kaikki uusiksi :D Ulkoapäin näytti hyvältä, mutta sisälle ei enää kotelosuojaruisku sovi.

Tuumailin myös ilpin ulkoyksikön sijoittelua. Toimisikohan ajon aikanakin asiallisesti jos tekisi sille peräseinään poteron ja laittaisi imemään ilman kuskin puolelta kyljestä, ja puhaltamaan sitten ulos peräseinässä olevasta riteliköstä. Onko tarjota kokemuksia tai vahvaa mutua?

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 02 Maalis 2020 13:24
Kirjoittaja housetruck
Hyvä tuosta tulee kun lähtökohta on kuitenkin asiallinen. Viime kesänähän tuota täällä Rautavaaralla katseltiin. Tsemppiä vaan rakenteluun ja tuo joskus näytille. T: Vihreän 508:n miehistö.

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 03 Maalis 2020 10:27
Kirjoittaja Koroppi
housetruck kirjoitti: 02 Maalis 2020 13:24 Hyvä tuosta tulee kun lähtökohta on kuitenkin asiallinen. Viime kesänähän tuota täällä Rautavaaralla katseltiin. Tsemppiä vaan rakenteluun ja tuo joskus näytille. T: Vihreän 508:n miehistö.
Kiitokset! Varmasti tuon. 8) Teidän autosta saattoikin jokunen ideantynkä tarttua tähänkin.

Ainakin tuleva vessanpönttö henkii tyylisuuntaa:

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 03 Maalis 2020 15:48
Kirjoittaja Reissureki
”On automme vessanpöntössä vettä, sinne kun äkistää, niin ai että!”😄

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 04 Maalis 2020 14:12
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuo on reliikki - ei ainakaan ruostu puhki. Hieman toista kalibeeria kuin tyroksi laatikoiden Thedfordit.

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 05 Maalis 2020 23:26
Kirjoittaja Hobo
Maljakin näyttää sen kokoiselta että ykkönen ja kakkonen onnistuu yhdellä kerralla ...toisin kun Thedfordeilla :lol:

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 06 Maalis 2020 01:16
Kirjoittaja Rosvolinna
Puskaan ykkönen ja ABClle kakkonen. Näin toimii karavaanikemssa vuodesta toiseen. Edelleen kuin uusi.

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Lähetetty: 06 Maalis 2020 09:12
Kirjoittaja Hobo
Joo toi on paras vaihtoehto :lol:
Näin niin kauan kun kemsan suunnittelijat käyttää 25kg lapsen mittoja maljoissaan :lol: