MB 613D "Linjavaunu"
- Koroppi
- Kuski
- Viestit: 22
- Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
- Truck: MB 508D ja 613D
- Location: Liikennepaikka Kg
MB 613D "Linjavaunu"
Tervehdys kaikille!
Pitkällisen haaveilun ja etsiskelyn jälkeen löytyi itselle mieluinen aihio alkaa rakentamaan. Alunperin ajatuksena oli klassinen 508D, mutta pahuksen pieniähän ne ovat jos suunnitelmat ovat vähänkään suuruudenhullummat. Ja kyllähän nyt vähintään kutoskone autossa pitää olla, herranjestas. Siispä ns. jumbomallin 613D oli saatava.
Auto on (entinen) vankibussi. Siisti, kovapeltinen, vesiwebastollinen eikä kovin paljoa ajettukaan. Auto on kyllä vielä hakematta pihaan, mutta henkilökohtainen ideariihi käy jo tulikuumana ja olisi mukava kuulla myös muita näkemyksiä, siksipä aihe jo tässä vaiheessa.
Tarkoitus olisi tehdä autosta pääsääntöisesti kahden hengen reissattava ja ainakin jokseenkin talviasuttava. Lopullista kehitysversiota ajatellen päälimmäisinä tässä vaiheessa henkisesti "raksittuina" mukavuuksina tavallisen tupperwareliiterin perusvarusteisiin nähden olisi ainakin kaakeloitu posliinivessa suihkulla sekä kunnollinen keittiö. Painevedet siis vähintään tulee. Auto tosin tulee luultavasti (tyypilliseen tapaan) rakennetuksi vähän kerrassaan joten ihan ensin tähdätään ainoastaan jonkinlaiseen reissukuntoon. Ja siihenkin luultavasti vasta ensi keväänä.
Mutta asiaan. Perusajatuksena olisi tehdä sisustasta mahdollisimman helposti purettava mm. koritöitä ja varmasti tulevia kosteusvaurioita ajatellen. Vessaa ja keittiötä silmälläpitäen noita ikkunoita pitäisi myös saada epäikkunoitua jotenkin. Umpeenpellittämiseen en taida lähteä, joten kaiketi helpoin ratkaisu on vetää musta teippi (vai tummennuskalvo?) päälle ja eristää sisäpuolelta. Tiivisteiden välistä mahdollisesti kihoavan kosteuden vuoksi tekisi mieli jättää pellin ja eristelevyjen väliin ilmarakoa, oiskohan typerä idea? Eli eristeet tulisivat peltien sijaan liimalla kiinni sisävanereihin.
Saniteettitilat suunnittelin tekeväni "modulityyppisesti", eli rakenne olisi käytännössä vesivanerista tehty ja sisältä kaakeloitu kaappi joka lähtisi paikoiltaan kokonaisena. Näin pääsisi tarvittaessa purkamaan seinät pellille ilman että tarvitsisi särkeä koko helpotuslaitos kaakeleineen ja mahdollisen vesivahingonkin ehkä pystyisi havaitsemaan jostain välistä ennenkuin koko lattianalus lainehtii.
(Tähän väliin täytynee malttaa nukkua.)
Pitkällisen haaveilun ja etsiskelyn jälkeen löytyi itselle mieluinen aihio alkaa rakentamaan. Alunperin ajatuksena oli klassinen 508D, mutta pahuksen pieniähän ne ovat jos suunnitelmat ovat vähänkään suuruudenhullummat. Ja kyllähän nyt vähintään kutoskone autossa pitää olla, herranjestas. Siispä ns. jumbomallin 613D oli saatava.
Auto on (entinen) vankibussi. Siisti, kovapeltinen, vesiwebastollinen eikä kovin paljoa ajettukaan. Auto on kyllä vielä hakematta pihaan, mutta henkilökohtainen ideariihi käy jo tulikuumana ja olisi mukava kuulla myös muita näkemyksiä, siksipä aihe jo tässä vaiheessa.
Tarkoitus olisi tehdä autosta pääsääntöisesti kahden hengen reissattava ja ainakin jokseenkin talviasuttava. Lopullista kehitysversiota ajatellen päälimmäisinä tässä vaiheessa henkisesti "raksittuina" mukavuuksina tavallisen tupperwareliiterin perusvarusteisiin nähden olisi ainakin kaakeloitu posliinivessa suihkulla sekä kunnollinen keittiö. Painevedet siis vähintään tulee. Auto tosin tulee luultavasti (tyypilliseen tapaan) rakennetuksi vähän kerrassaan joten ihan ensin tähdätään ainoastaan jonkinlaiseen reissukuntoon. Ja siihenkin luultavasti vasta ensi keväänä.
Mutta asiaan. Perusajatuksena olisi tehdä sisustasta mahdollisimman helposti purettava mm. koritöitä ja varmasti tulevia kosteusvaurioita ajatellen. Vessaa ja keittiötä silmälläpitäen noita ikkunoita pitäisi myös saada epäikkunoitua jotenkin. Umpeenpellittämiseen en taida lähteä, joten kaiketi helpoin ratkaisu on vetää musta teippi (vai tummennuskalvo?) päälle ja eristää sisäpuolelta. Tiivisteiden välistä mahdollisesti kihoavan kosteuden vuoksi tekisi mieli jättää pellin ja eristelevyjen väliin ilmarakoa, oiskohan typerä idea? Eli eristeet tulisivat peltien sijaan liimalla kiinni sisävanereihin.
Saniteettitilat suunnittelin tekeväni "modulityyppisesti", eli rakenne olisi käytännössä vesivanerista tehty ja sisältä kaakeloitu kaappi joka lähtisi paikoiltaan kokonaisena. Näin pääsisi tarvittaessa purkamaan seinät pellille ilman että tarvitsisi särkeä koko helpotuslaitos kaakeleineen ja mahdollisen vesivahingonkin ehkä pystyisi havaitsemaan jostain välistä ennenkuin koko lattianalus lainehtii.
(Tähän väliin täytynee malttaa nukkua.)
Viimeksi muokannut Koroppi, 10 Maalis 2020 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 142
- Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
- Truck: MB309
- Location: Oulainen
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Muista asentaa Laa-ratio
- Koroppi
- Kuski
- Viestit: 22
- Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
- Truck: MB 508D ja 613D
- Location: Liikennepaikka Kg
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Tottahan ihmeessä!
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Ryhdikäs peli ja kone on ikiliikkuja.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Tuo taitaa olla painoluokassa jossa vaaditaan sisäkorkeus ( mahd on jo valmiina) pykälän täyttyminen,
kannattaa huomioida rakenteluvaiheessa.
Harvinaisen siisti kori, suurin osa poistunut ruostumalla, tekniikka ehkä parhaimpia kestävä, melko
hiljainen (6 syl.) , ehkä heikoin kohta on tuo tasauspyörästö, ainakin väärin käytettynä joka on
kevyt rakenteinen ( uudemmassa 600 sarjassa tasauspyörästön liukulaakerit muovin sukulaista
ko mallissa oletan vielä laakerimetallia) . Eikä turhaa sivuovea, taitaa lisäksi olla koritehtaan tekemä
tavaratila takapenkin alla.
Aikoinaan nuo korit näytti että ”sisällä ylipainetta” , erikoisuus myös, samat akseli mitat kuin norm korissa,,,,,mutta silmä tottui..tuo leveys rakentelussa ++...
Ikkunoiden kalvottaminen mustalla ehkä ei paras vaihtoehto , on omassa mustat kalvot sisäpinnassa
kuumuus irroittannut osan, jatkossa tarkoitus laittaa lisäksi valkoinen kalvo ulkopintaan , taka
osaan täys ja osaan ” raitatyyppinen”
kannattaa huomioida rakenteluvaiheessa.
Harvinaisen siisti kori, suurin osa poistunut ruostumalla, tekniikka ehkä parhaimpia kestävä, melko
hiljainen (6 syl.) , ehkä heikoin kohta on tuo tasauspyörästö, ainakin väärin käytettynä joka on
kevyt rakenteinen ( uudemmassa 600 sarjassa tasauspyörästön liukulaakerit muovin sukulaista
ko mallissa oletan vielä laakerimetallia) . Eikä turhaa sivuovea, taitaa lisäksi olla koritehtaan tekemä
tavaratila takapenkin alla.
Aikoinaan nuo korit näytti että ”sisällä ylipainetta” , erikoisuus myös, samat akseli mitat kuin norm korissa,,,,,mutta silmä tottui..tuo leveys rakentelussa ++...
Ikkunoiden kalvottaminen mustalla ehkä ei paras vaihtoehto , on omassa mustat kalvot sisäpinnassa
kuumuus irroittannut osan, jatkossa tarkoitus laittaa lisäksi valkoinen kalvo ulkopintaan , taka
osaan täys ja osaan ” raitatyyppinen”
- Koroppi
- Kuski
- Viestit: 22
- Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
- Truck: MB 508D ja 613D
- Location: Liikennepaikka Kg
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Tosiaan! Perän kanssa sietänee olla tarkkana. Ahtaminenkin yllättäin ollut jo nyt mielessä, mutta jospa tuo nyt noilla konetehoilla kulkisi riittävän hyökkäävästi Onhan tuo alustan kapeus vähän härskin näköinen, mutta eiköhän sen kanssa tule toimeen. Uudemman mallin leveämpi etuakseli toki toisi mukanaan myös levyjarrut, mutta taakse pitäisi kehitellä vielä jotain. Mahdollisuuksien määrä häkellyttää!BussMAN kirjoitti:Tuo taitaa olla painoluokassa jossa vaaditaan sisäkorkeus ( mahd on jo valmiina) pykälän täyttyminen,
kannattaa huomioida rakenteluvaiheessa.
Harvinaisen siisti kori, suurin osa poistunut ruostumalla, tekniikka ehkä parhaimpia kestävä, melko
hiljainen (6 syl.) , ehkä heikoin kohta on tuo tasauspyörästö, ainakin väärin käytettynä joka on
kevyt rakenteinen ( uudemmassa 600 sarjassa tasauspyörästön liukulaakerit muovin sukulaista
ko mallissa oletan vielä laakerimetallia) . Eikä turhaa sivuovea, taitaa lisäksi olla koritehtaan tekemä
tavaratila takapenkin alla.
Aikoinaan nuo korit näytti että ”sisällä ylipainetta” , erikoisuus myös, samat akseli mitat kuin norm korissa,,,,,mutta silmä tottui..tuo leveys rakentelussa ++...
Ikkunoiden kalvottaminen mustalla ehkä ei paras vaihtoehto , on omassa mustat kalvot sisäpinnassa
kuumuus irroittannut osan, jatkossa tarkoitus laittaa lisäksi valkoinen kalvo ulkopintaan , taka
osaan täys ja osaan ” raitatyyppinen”
Tänään 1.7 aleni sisäkorkeusvaatimus ratkaisevalla viidellä senttimetrillä, joten ei tuottane ongelmaa. Mahtuu ehkä jopa eristämään katon ja lattian kunnolla sekä vetämään lattialämpöputket!
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Mä retostelen taas että vedin kiinteistökalvot ikkunan ulkopintoihin. Perus ajoneuvokalvoa ei ehkä kannata ulkopuolelle laittaa, koska se UV suoja on kuulemma yksisuuntainen.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Mulla jenkkiläistä kalvoa (täälläkin mainostettu) ulkopuolella ollut nyt 5 vuotta, ja ihan luokattoman huonoksi on mennyt. Pitäis repiä pois.
peltiliiteri.com
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Ulkopuolelle kannattaa laittaa tuollainen kiinteistökalvo joka on alunperinkin tarkoitettu ulkos.pelti kirjoitti:Mulla jenkkiläistä kalvoa (täälläkin mainostettu) ulkopuolella ollut nyt 5 vuotta, ja ihan luokattoman huonoksi on mennyt. Pitäis repiä pois.
- Koroppi
- Kuski
- Viestit: 22
- Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
- Truck: MB 508D ja 613D
- Location: Liikennepaikka Kg
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Kiitokset vinkistä! Sitä siis.
- ThePete
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 19 Heinä 2014 10:23
- Truck: MB 508 D, MB 1114
- Location: Metsäkylä
- Member id: 302
- Paikkakunta: Jurva
- Viesti:
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Ja sitten se perkele ronttasi aarteensa tänne muiden nurkkiin No ei vaan, onnea uudelle autolle. Nyt vaan raivaat sen kalenterisi niin, että saadaan tuo kuukauden päästä ensiesittelyyn Matkamersukokoontumiseen
Niin, jos se jotakuta muuta kiinnostaa on Suomen Matkamersut ry:llä Kokkoontuminen Korpilahdella-niminen bakkanaali tulossa 11.-12.8.2018. Lisätietoa www.matkamersut.fi
Niin, jos se jotakuta muuta kiinnostaa on Suomen Matkamersut ry:llä Kokkoontuminen Korpilahdella-niminen bakkanaali tulossa 11.-12.8.2018. Lisätietoa www.matkamersut.fi
Suomen Matkamersut ry http://www.matkamersut.fi/
- Koroppi
- Kuski
- Viestit: 22
- Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
- Truck: MB 508D ja 613D
- Location: Liikennepaikka Kg
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Tosiaan, nyt on jumpojetti siirretty operatiivisesti paremmille sijoille. Kyllähän tämä aivan hyvältä kaupalta vaikuttas! Yritetään tosiaan kuukauden päästä matkailuautona Korpilahdelle.
- Koroppi
- Kuski
- Viestit: 22
- Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
- Truck: MB 508D ja 613D
- Location: Liikennepaikka Kg
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Sehän tuli tuossa pari päivää sitten raapaistua karkeaksi matkikseksi. Vielä kun käsijarrua vähäsen kynsii, pääsee jo reissun päälle!
Ikinä en oo ennen asentanut jääkaappia jääkaappiin
Ikinä en oo ennen asentanut jääkaappia jääkaappiin
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 142
- Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
- Truck: MB309
- Location: Oulainen
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Tuplakylmät kaljat ?
- Koroppi
- Kuski
- Viestit: 22
- Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
- Truck: MB 508D ja 613D
- Location: Liikennepaikka Kg
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Moro taasen, näin tovin tauon jälkeen!
Aloin räpistelemään projektikertomusta osoitteeseen http://linjavaunu.blogspot.com
Tuota minun lämpövaraajatouhua mietiskelin. Suunnittelin noin 40 litran tilavuutta. Mutta se, miten käyttöveden suhteen menettelisi, piisaisikohan lämmintä vettä muutaman minuutin suihkutteluun pelkällä käyttövesikierukalla, vai laittaisiko vielä erikseen 25 litran lämminvesivaraajan?
Ja tuo paskatankki. Riittääköhän tuo 40 litran tankki yhtikäs mihinkään, tuollaisen käsipumppumallin venevessan kanssa? Eihän ihminen nyt sitä asiaa ihan ämpäritolkulla toki päivässä tuota, mutta onko optimistinen ajatus että kaksi ihmistä pärjäisi viikon ajan tuolla?
Aloin räpistelemään projektikertomusta osoitteeseen http://linjavaunu.blogspot.com
Tuota minun lämpövaraajatouhua mietiskelin. Suunnittelin noin 40 litran tilavuutta. Mutta se, miten käyttöveden suhteen menettelisi, piisaisikohan lämmintä vettä muutaman minuutin suihkutteluun pelkällä käyttövesikierukalla, vai laittaisiko vielä erikseen 25 litran lämminvesivaraajan?
Ja tuo paskatankki. Riittääköhän tuo 40 litran tankki yhtikäs mihinkään, tuollaisen käsipumppumallin venevessan kanssa? Eihän ihminen nyt sitä asiaa ihan ämpäritolkulla toki päivässä tuota, mutta onko optimistinen ajatus että kaksi ihmistä pärjäisi viikon ajan tuolla?
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Riippuu mistä roikkuu
Tee testi, mittaamallahan tuo selviää?
Tee testi, mittaamallahan tuo selviää?
- Koroppi
- Kuski
- Viestit: 22
- Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
- Truck: MB 508D ja 613D
- Location: Liikennepaikka Kg
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Purku & paskanväleistäkaivuuvaihe alkaa olla selätetty, seuraavaksi pääsee jo noiden palkkien kimppuun. Ajatus käyttää alustasta kaikki joutava tila hyväksi, eli samalla askartelen tuonne kunnon alustalaatikot.
Pääosin tosi hyvässä kunnossa, joten ei nyt ainakaan vielä kyynellammikkoa auton alla.
Pääosin tosi hyvässä kunnossa, joten ei nyt ainakaan vielä kyynellammikkoa auton alla.
- Koroppi
- Kuski
- Viestit: 22
- Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
- Truck: MB 508D ja 613D
- Location: Liikennepaikka Kg
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Korirunkotyömaa paisuu kuin pullataikina, nyt taitaa jo mennä melkolailla kaikki uusiksi Ulkoapäin näytti hyvältä, mutta sisälle ei enää kotelosuojaruisku sovi.
Tuumailin myös ilpin ulkoyksikön sijoittelua. Toimisikohan ajon aikanakin asiallisesti jos tekisi sille peräseinään poteron ja laittaisi imemään ilman kuskin puolelta kyljestä, ja puhaltamaan sitten ulos peräseinässä olevasta riteliköstä. Onko tarjota kokemuksia tai vahvaa mutua?
Tuumailin myös ilpin ulkoyksikön sijoittelua. Toimisikohan ajon aikanakin asiallisesti jos tekisi sille peräseinään poteron ja laittaisi imemään ilman kuskin puolelta kyljestä, ja puhaltamaan sitten ulos peräseinässä olevasta riteliköstä. Onko tarjota kokemuksia tai vahvaa mutua?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Hyvä tuosta tulee kun lähtökohta on kuitenkin asiallinen. Viime kesänähän tuota täällä Rautavaaralla katseltiin. Tsemppiä vaan rakenteluun ja tuo joskus näytille. T: Vihreän 508:n miehistö.
- Koroppi
- Kuski
- Viestit: 22
- Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
- Truck: MB 508D ja 613D
- Location: Liikennepaikka Kg
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Kiitokset! Varmasti tuon. Teidän autosta saattoikin jokunen ideantynkä tarttua tähänkin.housetruck kirjoitti: ↑02 Maalis 2020 13:24 Hyvä tuosta tulee kun lähtökohta on kuitenkin asiallinen. Viime kesänähän tuota täällä Rautavaaralla katseltiin. Tsemppiä vaan rakenteluun ja tuo joskus näytille. T: Vihreän 508:n miehistö.
Ainakin tuleva vessanpönttö henkii tyylisuuntaa:
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
”On automme vessanpöntössä vettä, sinne kun äkistää, niin ai että!”
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Tuo on reliikki - ei ainakaan ruostu puhki. Hieman toista kalibeeria kuin tyroksi laatikoiden Thedfordit.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Maljakin näyttää sen kokoiselta että ykkönen ja kakkonen onnistuu yhdellä kerralla ...toisin kun Thedfordeilla
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Puskaan ykkönen ja ABClle kakkonen. Näin toimii karavaanikemssa vuodesta toiseen. Edelleen kuin uusi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori
Joo toi on paras vaihtoehto
Näin niin kauan kun kemsan suunnittelijat käyttää 25kg lapsen mittoja maljoissaan
Näin niin kauan kun kemsan suunnittelijat käyttää 25kg lapsen mittoja maljoissaan