MB 613D "Linjavaunu"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Koroppi
Kuski
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Koroppi »

No kyllä! Kasettivessa kävi välähdyksen lailla mielessä, mutta tulin sitten hyvin nopeasti järkiini. Poden muutenkin suhteellisen syvää inhoa oikeastaan lähes kaikkia caravan-komponentteja kohtaan. Se inho on itse asiassa syventynyt entisestään suunnitelmien edetessä. :D

Kantavuutta onneksi jopa tässä on kuiten sen verran ettei tätä tarvi muovista, rimoista ja hyllyntaustapahvista tehdä.

Jos joillain on myydä mulle taivaanvanhoja paneelimittareita, painemittareita ja kapillaariputkilämpömittareita, oisin kovasti kiinnostunut! Samoin kaikenlaiset "sota-aikaiset" katkaisijat, merkkivalot ja muut nippelinappelit kiinnostaa. Ja samaten vanhat putkihilppeet, kuten "kukkakäsikkeelliset" luistiventtiilit ja hanat.
Liitteet
IMG_20200304_103515.jpg
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mulla ois vanha venäläinen amppeerimittari Kausalassa... Ü
Avatar
Koroppi
Kuski
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja Koroppi »

Nohitto! Minkälainen?
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: MB 613D Jumbo/Kiitokori

Viesti Kirjoittaja neppi »

Pyydän kuvan. Oon itte vähän kaukana...
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Kuulostaa hyvälle. Metalli, puu ja nahka ovat meidän vaunussa asialliseksi koettuja materiaaleja. Taivaan vanhoja mittareita on hyödynnetty myös. Katkaisijat on vanhoja kierrettäviä pakeliittikatkaisijoita. Niitähän saa renova-tuotemerkillä uusiakin. Vanhasta purkurakennuksesta tuli itselle niitä jemmattua joskus. Putkifirmoista kannattaa kysellä vanhoja/uusiakin mekaanisia lämpömittareita joista kiva tuijottaa kiertoveden lämpöjä.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ne Renovat on kyllä tavallista kestomuovia - ja ne kierrettävät kytkimet todella suolaisen hintaisia.

Hager (/Berker) 1930 -kalustesarja on muotoilullisesti samankaltainen, ja selkeästi edullisempi, varsinaisesti halpoja ei ole nekään, mutta jos tuo tyylisuunta miellyttää, niin kannattaa tarkistaa myös tuo. Tuo 1930 sarja on duroplastia, jos sillä on jollekin jotain merkitystä.
Avatar
Koroppi
Kuski
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja Koroppi »

Tosiaan, niitä vanhoja kiertokatkaisijoita oonkin haaveillut! Kierrätysperiaatteen vuoksi täytyy yrittää ensisijaisesti löytää niitä vanhoja bakeliittisia, jos vain ovat riittävän sähköturvallisia. Pintavedot rättijohdolla ovatkin niiden kanssa melkein välttämättömyys, ne kyllä laitan järjestään uutta. Samaten pistorasiat taitaa olla järkevintä laittaa suoraa Renovaa, niitä kun näyttää saavan suojamaadoituksellakin. Tai sitten tuota Hageria, siitä en oo kuullutkaan. Pitääpä tutkia, kiitos vinkistä!

Tarpeeksi kun kantaa Duroplastia hyttään niin tuo Mersun kone varmaan hämääntyy ja alkaa käymään kakstahtina. :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kaksitahtisessa dieselissä on paljon kovempi litrateho.. Ei välttämättä huono homma jos kaksitahtiseksi äityy.

Kytkimiä kun yleensä käytetään valaistuksessa, joka kulkurissa on lähtökohtaisesti 12V tai 24V, niin sähköturvallisuuden puolesta ei tarvitse murehtia, koska vaarallista sähköiskua ei voi saada, jäljelle jää vain paloturvallisuudesta huolehtiminen, eli lähinnä se että kytkin ja kontaktipinnat ovat puhtaat.

Maadoitettuja vanhoja pistorasioitakin on olemassa, mutta koska ne ovat olleet aikanaan erikoistilojen rasioita, jotka ovat yleensä menneet melko karuun kuntoon, ja niille on enemmän kysyntää, sellaisen löytäminen on paljon vaikeampaa kuin kytkimien. Tosin olivat ne kierrettävät kytkimetkin yleensä vain erikoistiloissa, se kiertonupin idea oli se että siitä sai vesitiiviin kumisella O-renkaalla

domus classica myy näköjään myös noita retrokalusteita.
Avatar
Koroppi
Kuski
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja Koroppi »

No juu, vain sitä kireää papatusta ei kyllä kukaan täyspäinen kestäisi kuunnella. :D Ja kyllä se kakstahtinen moottorikin aika pahaa ääntä pitää.

Oon vähän kahden vaiheilla että tuleeko valojännitteeksi 24v vai 230v. Jälkimmäisen kanssa voisi käyttää noita suhteellisen autenttisia mutta virtapihejä hilaledejä (mikähän lie oikea nimi, niitä filament-lamppuja kuiten!), niitä en oo 24-volttisina löytänyt mistään. Iso Victron taitaa kuitenkin käydä pikkutehoillakin aika hyvällä hyötysuhteella. Toki myös 230 voltin järjestelmässä virrat olisivat liki kymmenesosan, alle ampeerin kuormalla tuskin kummoista sähköpaloa aikaiseksi saa vaikka jotain menisikin vikaan. Tuossa pihalla pojottavassa pihasaunassa olisi muutama vähän sohlo kiertokytkin, täytyy ehkä käydä anastamassa sieltä ja tutkailla saisko niistä vielä jotain.

Noh, täytyy suunnitella ja luultavasti myös pyörtää vielä monet puheet :D
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja Jule »

ONhan noita 24V volttisenakin:
https://www.aliexpress.com/item/32966173541.html

12 Volttisena niitä löytää suomestakin, ja hyötysuhde jää paremmaksi 24-->12V muutoksessa kuin 24-->230V muunnoksessa. Ei 230V valaistuksessa ole mitään järkeä jos sähkö ei tule sähköverkosta.

Se kaksitahtidieselin äänihän ei ole sen kummempi kuin nelitahtidieselissäkään jos siellä on pakoputkessa asianmukainen äänenvaimennin, suurin ero tulee siitä että 2tahtinen kuulostaa sitlä että se käy tuplakierroksilla mitä se todellisuudessa käy. Teknisestihän kaksitahtidiesel ja kaksitahtibensakone ei vastaan toisiaan oikeastaan mitenkään muuten kuin että työtahti tapahtuu joka kierroksella.
Lerssinen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 142
Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
Truck: MB309
Location: Oulainen

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kaksitahtisen pitäis kuulostaa ja näyttää tältä
https://www.youtube.com/watch?v=sN0Ivy8QhAc

Meinaa herähtää aina lahkeeseen kun kattoo tuon videon :mrgreen:
Avatar
Koroppi
Kuski
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja Koroppi »

12v menis sarjaankytkettynä joo ja toki siten vois olla ns. järkevin. Täytyy katella sitten kun ajankohtasempi homma. Järkevyys toki saattaa olla vähän toissijainen arvo tässä työmaassa, itteni tuntien mulla on varmaan loppuversiossa 220 voltin valaistus pyörivällä muuttajakoneella ja paineilmakontaktoreilla.

Sen mitä oon noihin vajaatahtisiin dieselkattiloihin (mm. 6-71) joutunut asentajan ominaisuudessa kajoaan niin ei oo kyllä niin yhtään mun juttu. Sillä se Duroplast vähän huolettaakin, pitäis polttaa koko keksintö. :mrgreen:
Avatar
Koroppi
Kuski
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja Koroppi »

Projektiili etenee pikkuhiljaa kohti tuntematonta. Tämä peltihommien pehertäminen on tietyllä tapaa vähän tuskaista ja armotta vähän myös liian henkilöautomaista puuhaa. Hävitin tuon alkuperäisen ja täysin turhan kuskinpuoleisen rappukaivon ja rakentelin tilalle palkin johon on hyvä sitten jatkaa erillisiä helmapeltejä. Helmat tuumin tehdä saranoiduiksi, on sitten mukava tiskata ja tervata tuo mätipuoli aina ajokauden päätteeksi. Pitäs nyt vain kehittää jokin sofistikoitunut korilistameininki tuohon palkin ja pellin saumakohtaan. Joku RST-soiro ois tieten leuhka!

Maalipinta ei ole lopullinen, paklaus ja pintamaali sitten viimeistelyvaiheessa kun on nämä kaikki varsinaiset peltipuuhat tehty.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuvat meni näköjään linkkien taakse. Äh.

Kirjoittelin myös jälleen jotain propagandaa tuonne blogin puolelle, eli http://linjavaunu.blogspot.com
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Hyvä tuosta tulee. Samanlaisia suunnitelmia olen jo pitkään pyöritellyt mielessä kuskin puolen ovimontun kanssa. Ajatus on ollut lyhentää ovea ja tehdä ulkoapäin aukeava luukku askelmakotelosta. Nyt siinä kotelossa sijaitsee lämmönvaihdin ja 2 kiertovesipumppua. Jos joskus hommaan venäläisen Binarin lämmittimen mersuunkin, olisi sen paikka tuossa porraskotelossa lämmönvaihtimen vieressä. Helmat olen minäkin laikannut jo vuosia sitten pois ja tehnyt uudet. Ne tuli tosin tehtyä lentokonetekniikalla alumiinipellistä. Niitit on piilotettu listan alle. Yhteen aikaan tein helmaan ruosteiseen kohtaan aina uuden luukun. Mutta kun auto alkoi muistuttaa joulukalenteria päätin tehdä kerralla uusiksi koko helmat. Rakenteluintoa vaan! T: Vihreän 508:n miehistö.
Avatar
Koroppi
Kuski
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja Koroppi »

Ai niin! Vaunu etenee kyllä, mutta päivittely tahtoo unohtua.

Rakentelin lämmönvaihtimen tuohon kuskinpaikan kulmalle. Saa jo tässä vaiheessa konepuolen vedet sisään ja auton käyntikuntoiseksi. Joku rompetorilta haalittu vanha käyttövesilämmönvaihdin kaukolämpöjärjestelmästä, vanhasta peltihyllystä väännelty kotelo ja urtsivaahtoa :D

Kuva

Runko on tullut kans jo hiekkapuhallettua ja vedettyä pohjamaaliin. Kunhan saa koko rakenteen valmiiksi, ruiskin tuohon päälle vielä RM40:n.

Kuva

Kuva

Ja vähän lisää rautaa

Kuva

Scania 142:n KAB vaihtui Isriin. Törkeän näköinen mutta hyvä. Tuossa onkin jossain vaiheessa vähän verhoiluharjotetta :D

Kuva


Edelläesitellylle pöntölle löytyi autenttinen vessakaappi, alkuperää vanha makuuvaunu. Ylemmän luukun takana on kippaava lavuaari.

Kuva


Nostelin talveksi pari lattiavaneria jo sisään, oli vähän mukavampi touhuta. Sisäseiniä hinkkailtiin ja ruostevalumat pelleistä hangattiin.

Kuva

Kuva


Näinkin pienestäkin autosta löytyy monta irto-osaa putsattavaksi ja maalattavaksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Akut siirtyivät tuohon entisen porrasaskelman tilalle, tuollaiseen varsin matalatekniseen DIY-akkulaatikkoon.

Kuva


Ja sen taakse askartelin Laukkukankaan valinnasta dyykatun alumeetitankin. Kaiketi sellaisesta perämoottorisesta Varion sukuisesta pikkumersusta peräisin, joten viihtynee ihan hyvin tässäkin kyydissä. Tuollainen typerä tankkausputki siihen piti vain askarrella. Hyvä syy opetella joskus se amuliinin hitsaus että saa korkin kylkeen ja pääsee suurpainetankkaamaan :lol:

Kuva


Korirunkoon liimasin taas vähän lisää rautaa. Nuo tukikotelot tuli alkuperäisen millisen sijaan kolmimillisestä levystä, varmaan kestävät.

Kuva


Kuskinpuolen kaaressa oli pieni ruostereikä. Sen kun naukaisi auki, löytyi sitä sisältä sen verran lisää että lopulta piti tehdä koko rakenteesta noin 70% uudelleen :D Onneksi oli nyt edes tuo ulkopelti valmiina korjauspalana niin ei tarvinnut sitä sen kummemmin väännellä itse.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Rengaskaivot on tehtaalla leivottu tuolla akryylitiivistepaskalla jonka irtikoneistaminen oli aivan ketullinen työmaa. Mutta ei onneksi turha, löytyihän sieltä leivoksen alta muutama orastava pehmenemäkin.

Kuva

Kuva

Kuva


Myös sitä kuskin viereen tulevaa paineilmakeskusta laitoin alulle. Painoventtiilit viheltimille (kimeä ja karkea tietysti), ulosottoliitännät pistoolille ja penkille sekä muutama EP-venttiili muutamaa tulevaisuudessa lanseerattavaa toimintoa varten.

Kuva


Tämmöstä vähänsieltätäältä-sekamähräystähän tää on kun munlainen motivaatiohepulimies tekee. :D Aina sitä kohtaa eteenpäin mikä sattuu milloinkin kiinnostamaan eikä juuri mistään tuu kerralla valmista. Mutta silti olis vakaa tavoite olla tänä kesänä jo tien päällä jossain formaatissa!

Ja nimenomaisesti omin konein, ei suinkaan sipulikouralla Stenan lavalle mätettynä :lol:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tunnettu tosiasiahan on että sellaista ei ole olemassakaan kuin "pieni ruostereikä".
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Pieni ruostereikä=pistesyöpymä :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Joo, tuollaista pientä pistesyöpymää kun lähtee tulppaamaan, niin parempi olla ainakin puoli neliötä peltiä varastossa, ettei tarvi lähteä hakemaan lisää.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja AriW »

Tuo pa säiliön täyttöputki ei varsinaisesti taida olla kiirelliselle tankkaajalle suunniteltu?
Avatar
Koroppi
Kuski
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Kesä 2018 07:10
Truck: MB 508D ja 613D
Location: Liikennepaikka Kg

Re: MB 613D "Linjavaunu"

Viesti Kirjoittaja Koroppi »

Jule kirjoitti: 04 Touko 2021 10:51 Tunnettu tosiasiahan on että sellaista ei ole olemassakaan kuin "pieni ruostereikä".
Aamen :D
AriW kirjoitti: 04 Touko 2021 14:44 Tuo pa säiliön täyttöputki ei varsinaisesti taida olla kiirelliselle tankkaajalle suunniteltu?
Ei varmasti tarvi isosta pistoolista tankata. Mutta no, jos tuo on tommosella mitotuksella jo yhden auton elinkaaren pelannut niin eiköhän tuolla ainakin alkuun pääse! Mutta jokin vakavastiotettavampi ratkaisu täytyy kyllä keksiä jossain vaiheessa.
Vastaa Viestiin