Sivu 1/7

Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 17 Heinä 2018 23:50
Kirjoittaja Geekuality
Noniin, meilläkin päästiin nyt aloittamaan projektitarinointi. Tähän ketjuun saattaa kirjoitella myös kartturin, tsemppaajan ja kyseenalaistajan ominaisuudessa nimimerkki Ellie. :D

Tänään siis saatiin perheeseen Tyttis, ex Vainion Liikenne #69 joka on ollut Vainiolla uudesta lähtien ja joka oli vielä viime viikkoon asti säännöllisessä linja-ajossa Turun ja Uudenkaupungin välillä. Meitä tuossa yksilössä houkutti hyvän historian lisäksi tuo takaovi/vessa-rakenne - valtaisa keskitavaratila on ihan mahtava.

Nuo linjakilvet asensivat Vainion pajalla eli Trafora:ssa eilen "lohdutukseksi" meille kun tuosta otettiin todella tuore digikilpi ohjaimineen pois ennen kaupantekoa. Saattaapi olla että rakentelen tuohon oman kilven jossain kohtaa, mutta olkoon nuo retrot nyt tuolla. :D

Kuten aiemmassa pohdiskeluketjussani totesin, tässä mennään nyt alkuvaiheessa todella tiukalla aikataululla. Ajeltiin eilen valoisan aikana puolihuolimattomasti vuokrapakulla (omassa on rajoitin eikä se hirveästi houkuttanut tuollaiselle reissulle) sellainen 14 tunnin ja reilun 800 kilometrin lenkki Helsinki-Salo-Teuva-Tampere-Helsinki jonka aikana käytiin Salossa tekemässä paperit, Teuvalla Ukkoselta siisti käytetty penkki kolmipistevöillä kuskille ja lisää turvavöitä matkustajille, ja paluumatkalla Tampereelta vielä Gigantista noutamassa viikonloppuna tarjouksessa ollut Samsung Easy 9 -ilmalämpöpumppu.

Auto on nyt siis tosiaan heti huomisaamusta kuskin istuimen vaihdossa ja kun se toivottavasti huomenna sieltä valmistuu, huomisen ja ylihuomisen aikana pitäisi nostella turhat matkustamon penkit pois, ruuvata tätä varten käytettynä haalitut minimimatkailuvarusteet sisään ja sitten perjantaina iltapäivällä muutoskatsastukseen jotta pääsisin itse ajamaan (D puuttuu kortista) tuolla ensi maanantaina alkavalle muutaman yön mökkireissulle. Lauantaiksi on sovittu alustavasti myös ilmalämpöpumpun asennus - saa nähdä mihin kuntoon saan hupisähköt viriteltyä siihen mennessä (Kiporin IG2000 ja 3000W invertteri saapuivat jo, 3000W invertterilaturi saapunee huomenna ja loppuviikon aikana haen akkuja).

Varsinainen rakentelu on suunnitelmissa vasta loppuvuodesta tai talvella, tarkoitus on tehdä tuosta talviasuttava eli puretaan tyhjäksi ja eristetään kunnolla. Pääpaino käytön suhteen on puskailussa, joten LVIS-systeemit sitten sen mukaan ettei ihan vähän väliä tarvitse olla jossain ulkoisessa liittimessä kiinni.

Kuva

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 20 Heinä 2018 23:30
Kirjoittaja MLuoto
onnea hienon auton hankinnasta ja mukavia rakentelu hetkiä. lisää kuvia:)

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 25 Heinä 2018 01:54
Kirjoittaja Geekuality
Viime viikko meni lopulta todella tuli hännän alla, mutta tavoitteeseen päästiin eikä suunnitelmistakaan jouduttu kamalasti tinkimään.

Keskiviikkona siis Volvolla (ainoa paikka jonka löysin aikataululla "ylihuomenna tarttisi asentaa") vaihdettiin kuskin jakkara Ukkoselta haettuun uusvanhaan, eli käytettyyn jota ei kuitenkaan vielä oltu uudelleenverhoiltu - kangaspäällyste on ehjä ja vielä ihan hyvässä kunnossa ja muutenkin miellytti uudelleenverhoiltuja nahkaisia enemmän, joten päädyttiin sitten ottamaan sellainen. Ainoa vika huonompikuntoisiin tarjolla olleisiin uudelleenverhoilemattomiin verrattuna oli se, että penkissä ei alunperinkään ole ollut käsinojia, mutta sellaisetkin löytyivät jostain Ukkosen hallin kätköstä ihan kohtuulliseen hintaan ja odottavat että ehtisin metsästää niihin sopivat pultit ja asennella ne itse.

Varsinainen penkin vaihto ei kuitenkaan ollutkaan ollut ihan niin läpihuutojuttu kuin kaikki ajattelivat, mutta lopulta tuli valmiiksi viiden työtunnin laskun kera ja vaikutti että tuotakin oli saatettu hieman sovitella.

Kuva

Keskiviikkoiltana eräästä FB-ryhmästä löydetty avulias siirtokuski tuli ajamaan auton Volvolta lähemmäksi kotia, jossa sitä sitten kadunvarressa rakennettiin kaksi iltaa ennen perjantain muutoskatsastusta, jonne sama tyyppi tuli vielä siirtämään auton. En nyt mene tuohon pikarakennusvaiheeseen sen syvällisemmin - kyllähän te nyt tiedätte miten tuo menee, penkit ulos ja sänkyä sisään. :D

Olin keskiviikkona aamulla käynyt juttelemassa katsastusmiehen kanssa vaatimusten tulkinnoista ja täytyy sanoa että se kannatti - tyyppi oli ensinnäkin hyvin avulias ja toisekseen hyväksyi penkeissä olevat "lentokonepöydät" riittäviksi pöydiksi kun jokaista matkustajaa kohti niitä on ainakin kaksi ;) ja luukulliset hattuhyllyt lain kirjaimen täyttäväksi säilytystilaksi.

Bussin kiinteä kylmäkaappi kelpasi uusimpien matkailuautovaatimusten kylmäsäilytystilaksi (kylmäsäilytystila se on huonokin sellainen) ja kun mikroaaltouunikin oli pultattu asennusnauhan pätkillä pohjaruuveistaan takaoven luokse Calix Mini -johtosarjan päähän, niin kaikki vaatimukset tuli täytettyä ja muutoskatsastus meni ongelmitta läpi suunnitellussa aikataulussa.

Tuosta meidän "keittiöstä" katsastusmies totesi huvittuneen sarkastisesti varusteita läpikäydessään että "Ja keittiö on viihtyisyyden huippu." :D

Kuva

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 25 Heinä 2018 08:56
Kirjoittaja wiima63
Mulla muutoskatsastuksessa tuli semmoinen lause katsarilta että " Trafi ei suoranaisesti ole määrännyt matkailulle mitään laatua mutta kyllähän tämä määräykset täyttää "

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 25 Heinä 2018 13:59
Kirjoittaja Geekuality
Muutoskatsastus käytiin tekemässä Helsingissä Tattarisuon Autokatsastuksessa ja vaikka ensikosketus asiakaspalveluun muutoskatsastuksesta kysellessäni ja aikaa varatessa olikin ystävällinen mutta silti hieman nihkeä, asiointi molemmilla kerroilla katsastajan ja myöhemmin toisen asiakaspalvelijan kanssa olivat niin priimaa kuin olla voi - voin suositella lämpimästi.

Kuva

Muutoskatsastuksen jälkeen piti itse hypätä ensimmäistä kertaa rattiin ja ajaa auto pois katsastuskonttorin pihasta, siinä tuli ylipäätään ensimmäinen kokemus (siinä vaiheessa jo entisen) linja-auton ajamisesta.

Muutama vuosi on vierähtänyt viimeisestä kerrasta noin ison raskaan kaluston ratissa ja ensimmäinen jarrutus hieman lennätteli tavaroita, mutta kyllä se siitä alkoi hiljalleen sujumaan. EGS-vaihteisto vaatii myös totuttelua, keppi on omiin lihasmuistista tuleviin liikeratoihin kamalan alhaalla ja etenkin kiertoliittymiin tms tullessa joutuu aika pahasti arpomaan mikäköhän vaihde oli päällä ja mihin pitäisi vaihtaa - kepin varsin lyhyt liikeratakaan yhdistettynä aika löysään tuntumaan ei juurikaan helpota.

Viikonloppuna ohjelmassa oli siivoamista ja ilmalämpöpumpun asennukseen valmistautumista. Koska rakentelu tehtiin tosiaan kadunvarressa automatkan päässä kotoa, logistiikka aiheutti pientä säätämistä. Bauhausin levyleikkaamo palveli viikonloppunakin hyvin ja hain sieltä sisäyksikön asennusta varten 1000x400mm kokoisen 18mm vanerilevyn. Kertopuisia väliseinätolppia oli kotiremontin vuoksi nippu kotona odottamassa joten niistä pätkin sitten telineen rungon joka kulmaraudoilla kiinnitettiin lattiaan ruuveilla ja seinäkiskoon pulteilla. Rungon pystytolpat mittasin bussissa niin hyvin kuin pystyin ja sahasin kotipihalla, mutta niin telineestä vain tuli silti hieman taaksepäin vino - kuitenkin vähintäänkin puolittainen onnistuminen siis, kun ottaa huomioon että lattia laskee koko matkan kohti keulaa. :D

Kuva

Kuva

Tarkkasilmäisimmät ehkä jo huomasivatkin että "keittiö" purettiin samantien pois tuon ILP:n sisäyksikön tieltä. Eipä ole vielä ollut mikrolle tällä reissulla tarvettakaan, vaikka se toki mukana kulkeekin. Rullamittakin katosi hetkeksi johonkin, joten jouduin turvautumaan verhoprojektin mittanauhaan jotain telineen mittaa tarkastaessani. :D

Kuva

Ilmalämpöpumpun asentaja löytyi myös FB:n kautta, tällä kertaa Raksakimppa-ryhmästä. Päivätyökseen isolle firmalle töitä tekevä tyyppi tarvittavine lupineen pyörittää sivutoimenaan toiminimeä ja hänen kanssaan asennuksen sopiminen viikonlopulle onnistui erittäin joustavasti. Lopulta asennus aloitettiin sunnuntaina aamupäivällä ja se oli valmis parissa tunnissa.

Kuva

Kiporkin sai tulikasteensa tyhjiöinnissä ja asennuksen valmistuttua asennusmittauksen teon aikana, hupisähköihin palaan seuraavassa postauksessa.

Ainoa miinus tässä superpikaisessa ILP-asennuksessa tuli siitä, että asentaja väitti ettei kondenssivesiputken asentaminen molempiin päihin onnistuisi kun sitä täältä luettujen vinkkien perusteella pyysin. Nyt sisäyksikön alla keulan puolella on sen vuoksi puskassa tehtynä hätäratkaisuna iso muovilaatikko johon kondenssivesi auton tämänhetkisen vinon sijainnin vuoksi valuu - luin eilen asennusmanuaalia ja sen perusteella homman pitäisi kyllä tuossakin onnistua kunhan vain hankkii varaosana toisen poistoputken sitä varten (manuskan kuvan perusteella koneen sisällä olevassa putkikappaleessa on kiinnityslaippa josta se ruuvataan koneeseen kiinni).

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 25 Heinä 2018 13:59
Kirjoittaja Geekuality
wiima63 kirjoitti:Mulla muutoskatsastuksessa tuli semmoinen lause katsarilta että " Trafi ei suoranaisesti ole määrännyt matkailulle mitään laatua mutta kyllähän tämä määräykset täyttää "
Näinhän se on. :D Samalla periaatteella meilläkin tässä mentiin.

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 25 Heinä 2018 14:03
Kirjoittaja Jule
Kuvat ovat kielletyssä ajosuunnassa :(

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 25 Heinä 2018 14:49
Kirjoittaja Geekuality
Pahus, niinpä näyttää nyt tovin päästä olevankin. Yritänpä fiksata.

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 25 Heinä 2018 15:24
Kirjoittaja Geekuality
Nyt saattaisi olla kunnossa.

Tuo Google Photosin kanssa säätäminen on sen verran rasittavaa että pakko iskeä tässä Wordpress pystyyn omalle pannulle ihan vain kuvien hostauksen takia. :-/

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 25 Heinä 2018 16:00
Kirjoittaja wiima63
Nyt näkyypi

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 14 Syys 2018 23:24
Kirjoittaja Geekuality
Jatketaanpas sitten vaihteeksi Tyttiksen tarinan dokumentointia, kopioin tähän alkuun nyt laiskuuttani loppuosan alunperin FB:n Puskaparkki-ryhmään kirjoittamastani matkaraportista. Tämä oli siis Tyttiksen ensimmäinen reissu, jolle lähdettiin heti ilmalämpöpumpun asennusta seuraavana päivänä:

--clip--
Tultiin siis puskailemaan ja paarmojen kiusattavaksi Savoon vaimon mummon ja isomummon vedettömälle ja sähköttömälle syntymätilalle - tai siis sinne johtavalle noin kolmimetriselle kärrypolkua muistuttavalle tielle, koska etukäteen suunniteltuun koloon ei puiden takia taipunutkaan ja ainoa tapa päästä myöhemmin pois on peruutella parisensataa metriä puiden reunustamaa mutkaista ja kapeaa uraa takaisin.

Vaikka avarammasta pihapiiristä päin otetusta kuvasta ehkä voisi toisin päätellä, tuo on ajettu paikalleen siis etuperin ja se täytyy viedä pois samaa uraa peruuttaen.

Auton mitat ovat itsellä vielä vähän hakusessa joten toivon että olen sitten pois yrittäessä edes hitusen taitava - kun viisas en ainakaan väsyneenä tuota virhearviota tehdessä ollut. ;)

”Taitava kuljettaja selviää helposti niistä tilanteista, joihin viisas ja ennakoiva kuski ei koskaan edes joudu.” -Ensio Itkonen

P.S. Bussi on minimivarustuksellakin erittäin jees, kunhan tätä päästään oikeasti rakentamaan niin tästä tulee super. :)

Nyt jo on pakollisten varusteiden lisäksi hupiakkuina 2*240Ah Exide Dual AGM:t, 3000 watin invertterilaturi ja vielä toistaiseksi ainoana virranlähteenä niille Kipor IG2000.

Elokuun aikana tulee vielä lisää akkuja ja aurinkopaneelit katolle ja pitäisi hupiakut yhdistää auton laturiinkin kunhan saisi erotuskytkimen hankittua.

Ja kunnon aloittelevana kylähulluna rakensin koko hupisähkösysteemin (eli kytkin akut ja invertterin kasaan) vasta eilen täällä puskassa pimeän jo laskeuduttua. :D
--clip--

Kuva

Tuohon mennessä olin siis onnistunut peruuttamaan kiinteään esteeseen jo kahdesti, ensimmäinen vasemman takasumuvalon ja peruutusvalon rikkonut menee ihan omaan piikkiin ja toinen pari metriä kuvan paikasta taaempana olevaan kiveen osuminen samalla kulmalla johtui saamani ohjeen tulkintavirheestä. Takavalot ovat onneksi hinnaltaan bulkkikamaa, tilasin molemmat Jussinmäki-verkkokaupasta yhteensä noin viidelläkymmenellä eurolla kun Onnilla niistä olisi joutunut pulittamaan parisenkymmentä prosenttia enemmän ja sekin olisi vielä mielestäni ollut oikein edullinen hinta. Takakulmakaan ei mennyt niin älyttömän pahasti rikki että se vielä tässä vaiheessa harmittaisi - pitää pohdiskella uudestaan sitten kun korihommia tehdään.

Kun Tyttis oli seissyt tuossa keskellä mökkitietä pari päivää, käyrä oli tasoittunut sen verran että lähdettiin peruuttelemaan ja kääntämään sitä. Sekin on raportoitu pidemmin Tyttiksen FB:ssä (@tyttisbussi) joten en nyt tarinoi siitä sen enempää kuin että meinasin kaataa Tyttiksen ojaan kapeassa liittymässä kääntyessä. Toinen takapyöräpari kävi leikatessaan reilusti ojan puolella, mutta tässä tapauksessa onneksi (hiljainen) vauhti korjasi virheen ja paino oli voimaa, joten tuosta selvisi säikähdyksellä kun jatkoi vain eteenpäin. Kaikenkaikkiaan tuo alkuosa oli niin rankka ensireissu ettei mitään rajaa, tuossa kohtaahan olin ehtinyt ajaa noin isolla autolla vain noin 500km joista valtaosa moottori/valtateitä - siis suoraan syvään päähän ja mitä näitä sanontoja nyt onkaan. :roll:

No, paluumatka sujui kommelluksitta ja perstuntuma autosta on koko ajan kohentunut huimaa vauhtia. Elokuu tuli ja meni, eikä enempää akkuja tullut (tukkurilla on toimitusongelmia, mutta jälleenmyyjältä heinäkuussa saamani tarjous (4x220Ah AGM) on niin hyvä että noita kannattaa odottaa vähän pidempäänkin). Katollekaan en ole päässyt (uskaltanut) mittoja tarkastamaan ja siksi paneelitkin ovat vielä hankkimatta. Erotuskytkinkin tuli vasta viime viikolla Tuuriin lähtöä edeltävänä päivänä ja sekin siis odottaa vielä asentamista kun en sitten Tuurissa saanut aikaiseksi alkaa mitään säätää.

Tästä kuitenkin päästään kätevästi asiasta kukkaruukkuun, eli sivuraiteelle eilen aloittamaani pähkäilyyn erotusaparaatin asennuksen suhteen.

Tuossa pari kuvaa akkujen luukun takaa:

Kuva

Kuva

Ihan puhtaasti arvaillen olettaisin että tuo pyöreä musta mötikkä seinässä on pääkytkin jota kojetaulusta ohjataan. Tuohon tulee ylempään liittimeen piuha akulta ja lähtee keulaan päin kaapeli jonka uskon olevan aina kytketty jännite joka menee mm. lipunmyyntilaitteen pistokkeelle kojelaudassa. Vastaavasti alempaan liittimeen uskoisin tuon paksuimman johdon tulevan moottoritilasta laturilta ja siitä lähtee pienempiä edelleen korin sähkökeskukseen, isoimmille laitteille, jne. Tuota mötikän alapuolista (sulake?)viritystä tai sen tarkoitusta en tunnistanut mutta tuskin nyt juuri tarvitseekaan.

Ajattelin että jos sen erotuskytkimen nyt sitten kytkisi tuohon ylempään tappiin akun plusjohdon kaveriksi - sillä tavalla ei tarvitsisi edes pelätä että omatekemän piuhan liitoskaan pääsisi kamalasti heilumaan ja löystymään. Alunperin oli sovittu että lainaan kunnolliset kaapelikenkäpihdit eräältä asentajatutulta välikäden kautta, mutta aikataulu meni säätämiseksi ja totesin että joudun tekemään yhteensä vain ehkä tusinan luokkaa piuhanpääitä 25-35mm2 piuhoihin, joten ostin Biltemasta tuollaisen vimpulan liitinpuristimen (linkki) jonka pitäisi riittää näihin tarpeisiin.

Nyt kannattaa siis viisaampien hihkua jos vaikuttaa siltä että olisin tekemässä jotain tosi tyhmää. :D

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 15 Syys 2018 11:51
Kirjoittaja MLuoto
jaa teillä on levytetty akkukotelo... onko kotelo kuskin alapuolella?

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 15 Syys 2018 23:47
Kirjoittaja Geekuality
Juu, siinäpä juuri.

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 16 Syys 2018 10:55
Kirjoittaja Reddewil
Mahtavaa tarinankerrontaa!
Hyvä siitä tulee :)

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 22 Joulu 2018 07:32
Kirjoittaja MLuoto
onko tämä edistynyt?

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 22 Joulu 2018 15:50
Kirjoittaja Geekuality
Eipä juurikaan. Kova yritys on saada tammi-helmikuun aikana lattian hitsailut teetettyä kun niitä ei ole mahdollista tehdä itse, mutta toistaiseksi näyttää vähän huonolta. Busland olisi ehkä varmin vaihtoehto (sieltä on sentään vastattu ja osoitettu kiinnostusta), mutta ensimmäisen viestin pohjalta saatu arvio on vähän turhan tyyris ja nyt olen viikon verran odotellut sieltä seuraavaa vastausta kun saivat pyytämänsä tunnistetiedot. Suomessa lähetellyt kyselyt kohtuuhintaisista paikoista/tekijöistä eivät ole ainakaan toistaiseksi tuottaneet tulosta.

Vaikka en siitä lainkaan pidäkään, jatkorakentelun lykkääminen ensi kesän yli on edelleen vaihtoehto, koska jo aiemmin sovittiin kotona että ensi kesänä on päästävä reissuun - joko rakennettuna (edes puolikuntoisena) tai nykykunnossa juuri mitään tekemättä.

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 22 Joulu 2018 17:28
Kirjoittaja wiima63
Ihan mielenkiinnosta missä hinnassa tuo homma oli buslandissa ?

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 22 Joulu 2018 19:45
Kirjoittaja Geekuality
Tuo ihan ensimmäinen heitto sieltä oli 5000-6000 euron luokkaa mutta vielä ei ole tosiaan päästy tarkentamaan tuon sisältöä.

Ollaan kyllä varauduttu selkeästi nelinumeroiseen summaan, mutta ei kuitenkaan noin isoon - tai sitten oma mutu-arvio tarvittavien työtuntien määrästä on ihan pielessä. (Äkkiä laskettuna jos putkiin ym. materiaaleihin varaisi vaikkapa niinkin paljon kuin tonnin - jota en millään jaksa uskoa - niin tuohon hintaan täytyy sisältyä silti ainakin pari viikkoa työtä, joka kuulostaa todella paljolle ammattilaisen tekemänä.)

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 25 Joulu 2018 19:35
Kirjoittaja MLuoto
minkälainen lattia muutos on mielessä? kaikki reunat alas vai osittain?

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 26 Joulu 2018 01:17
Kirjoittaja Geekuality
Osittain (eli mahdollisimman "helposti"), eteen jätetään oikeita penkkejä ainakin pöytäryhmän verran molemmille puolille, todennäköisesti niiden eteen jää ennalleen yksi rivi naama menosuuntaan. Pöytäryhmien jälkeen sitten tasaista lattiaa takaovelle asti (käytävä kuskin puolelle, keittiö ja kph seinän viereen ojan puolelle), moottorin päälle tulee makuuhuone.

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 27 Joulu 2018 14:24
Kirjoittaja eagless
Paljokos 602 tulee ruumaan korkeutta jos laskee lattian reunat alas ja vastaavasti paljoko olis korkeus ilman eristeitä?

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 27 Joulu 2018 14:25
Kirjoittaja eagless
Siis hytän korkeus ilman eristeitä?

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 29 Joulu 2018 10:37
Kirjoittaja MLuoto
eagless kirjoitti: 27 Joulu 2018 14:24 Paljokos 602 tulee ruumaan korkeutta jos laskee lattian reunat alas ja vastaavasti paljoko olis korkeus ilman eristeitä?
vähä riippuu mistä kohtaa autoa mittaa kun on teatteri lattialla mutta kuitenki käytävän kohta on aina matalin kun putket menee sen alla.

max vapaa korkeus käytävän kohalta 845-1000 mm

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 29 Joulu 2018 10:38
Kirjoittaja MLuoto
eagless kirjoitti: 27 Joulu 2018 14:25 Siis hytän korkeus ilman eristeitä?
tämäki riippuu paljon mistä kohtaa mittaa mutta ruuman etuseinän kohalta noin 2130mm

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 29 Joulu 2018 10:40
Kirjoittaja MLuoto
nämä siis mun auton mittoja. eli ei välttämättä päde muihin.