Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Kerro omasta projektistasi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1536
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule » 10 Touko 2020 14:09

Laita semmonen tappi/sokka lukitus jota kilpa-autoissa käytetään konepellissä - ja tuning mazdoissa.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3106
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 10 Touko 2020 16:43

Minun Sprinterpikkubussini takaluukkuun tarvitsisi myös jonkun vastaavan patentin. Se on kaasujousilla kevennetty kylkiluukun tapainen kehitelmä. Nousee perää vasten aukiasennossa.

Kuoppaisella tielle ei oikein malta pyusyä tiiviisti kiinni. Lukot ovat "yhtä puuta". Mietin siihen tuollaisia kevytperäkärryn lavalukkoja + munalukkoa. Ei rosmot veisi niin helposti mun Makitaäänisahaa paksista...
Life is a beach and then you dive

Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 312
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 10 Touko 2020 17:06

Noniin, tänään kävin Puuilosta hakemassa sokkamalliset versiot (tämä tuote mutta kuvasta poiketen kapeampi kumiosan jalka jossa kaksi kiinnitysreikää akselin suuntaisesti ja kumiosan akselina vain saksisokka) ja kun ne laittoi vielä toisin päin paikoilleen niin lopputulos on tyydyttävä - ei läheskään täydellinen, mutta ainakaan ei enää tarvitse pelätä että luukku heiluu valtoimenaan.

Seuraavaksi on pakko vielä vaihtaa ne luukun kaasujouset. Koska voidellut saranat tosiaan toimivat nyt paremmin, jouduin tänään pyytämään apukäsiä pitämään luukkua ylhäällä että sain lisättyä hieman jäähdytysnestettä.

Kuva
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 312
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 10 Touko 2020 17:17

Rosvolinna kirjoitti:
10 Touko 2020 16:43
Mietin siihen tuollaisia kevytperäkärryn lavalukkoja + munalukkoa. Ei rosmot veisi niin helposti mun Makitaäänisahaa paksista...
Mietin itsekin samoja, mutta päädyin lopulta mutuilussani siihen, että tuollainen kumihässäkkä ehkä sietää luukun heilumista ja tärinää paremmin. Toisaalta noissa kiinnityskohdissa on kyllä molemmin puolin koriputki takana, eli jos itse lukon rakenne kestää niin olisihan se tuossakin toiminut.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 11 Touko 2020 11:05

Oskussakin kyllä nuo saranat lenksuttaa miten sattuu mutta kyllä se kaasujousien voimalla imaisee sen aika tömäkästi kiinni.. Eli varmaan jää nuo lisälukot tarpeettomiksi kun saat kaasujouset kuntoon. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 312
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 10 Elo 2020 08:10

Päivitelläänpäs tätäkin pitkästä aikaa. Tosi hitaasti on edennyt tänäkin kesänä: vanerointia saatiin edistettyä, viime kesänä vähän kesken jäänyt hattuhyllyjen ja kattokanavien katkaisuprojekti tehtiin loppuun ja bussin etuosan (molemmin puolin 2+2 pöytäryhmät) ja asuinosan välisen väliseinän ranka on pystyssä. Eilen piti kaverin kanssa iskeä vajaan kolmen metrin mittainen lattian tasoitusosuus kuntoon, mutta lopulta pitkän pähkäilyn, mallaamisen, sekä palikoiden ja OSB-levyjen sahailun jälkeen menikin hirvittävän kauan aikaa takaoven kanssa taistellessa ja valmiit palat jäivät vielä odottamaan seuraavaa vapaata hetkeä - sen nyt onneksi saa tehtyä pitkälti ilman apukäsiäkin.

Mutta siis se takaovi. Sen kanssa ongelmat siis alkoivat viime vuonna Buslandilla ja jouduimme odottelemaan siellä tovin jos toisen kun he yrittivät saada ovea kiinni. Silloin syyksi sanottiin muutostöiden aikana putkessa rikkoutunut ilmaletku josta he vaihtoivat pätkän - tarkempi kohta jäi kuitenkin silloin itseltäni katsomatta.

Ovi siis periaatteessa toimii ja tuohon oven mekanismiin tulee kyllä ilmaa ja se liikkuu ainakin auki-suuntaan, mutta todella, todella hitaasti. Otin eilen videonkin yhdestä sulkemisyrityksestä eikä ovi omin voimin liikkunut avoimesta asennosta mihinkään ennen kuin autoin reilun parin minuutin jälkeen sitä käsin. Jotenkin tuntuisi siis että ilmaa vuotaa edelleen jostain, mutta jos ilmaa vuotaa jostain niin toimisiko ovi kuitenkaan ollenkaan?

Lisäksi oven nosto ei toimi kunnolla koska vaikka oven sitten auttaisi lihasvoimalla kiinni, se yleensä on noussut lukitusasentoon (tai ollut siinä koko ajan, en ole varma vaikka oletan että se nousu on toteutettu mekaanisesti siinä kiertoliikkeen yhteydessä) ja oven lukitusväkäset ovat siis väärällä puolella karmissa oleviin nähden. Eilen muistaakseni homma ratkesi lopulta siten, että vapautin oven hätävivulla ja kun palautin sen kiinni, ovi alkoi hitaasti sulkeutua ja sitä painettiin lihasvoimalla kiinni kunnes se pysyi kiinni omillaan.

Ihmeteltiin siinä myös tuota mekanismia mutta näin maalikkona tuosta ei keksinyt mitään muuta kuin hieman ruiskutella WD-40:ä hapettuneisiin kohtiin esim. sen hätävapautusmekanismin liikkuvissa kohdissa, tuossa laitoksessa ei kuitenkaan vaikuttanut olevan ainakaan selkeästi havaittavaa vuotoa.

Kuva

Ei tuolla nyt sinänsä ole isommin väliä (selvittiin tässä jo vuoden verran satunnaisessa käytössä manuaalisesti ovea avustaen), mutta 120cm levyt eivät mahdu luukkujen kaasujousien välistä sisään - ja kun lattia kotelointeineen valmistuu niin yhteys luukkujen yläreunasta menee umpeen muutenkin ja isommat tavarat on taas pakko nostella sisään takaoven kautta. Haluaisin purkaa tuon paineilmamekanismin tuosta kokonaan pois ja vaihtaa sen tavallisiin saranoihin sekä vain sisäpuolelta käytettävään salpaan, mutta tuo ei ainakaan onnistu omin voimin joten siihenkin tarvitsisi taas jonkun tekijän.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1536
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule » 10 Elo 2020 10:06

Jos katsot sinne koneikon taakse mistä nuo ilmaletkut menee tuon kääntösysteemin sisään siellä on ruuvit jotka rajoittavat ilmavirtaa, niillä säädetään oven nopeus. Muistaakseni alempi venttiili säätää sulkeutumisen ja ylempi aukeamisen.. tai sitten toisinpäin. Varsinainen suunnanvaihtoventtiili on jossain muualla, todennäköisesti tuolla askelman alla. Letkuja seuraamalla löytyy.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3106
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 10 Elo 2020 18:10

Minä olen laittanut molempiin oviin tavalliset Abloy-lukot leiriytymistä varten. Kuvasarjaa löytyy Rölli-Berkhof-ketjusta. Onhan nuo ovet hieman raskaat käsikäytöllä, mutta monin verroin kätevämmät kuin ilmalla. Yläteunaan jää pieni rako, kun ovi ei nouse lukituasentoon. Siihen voi hifistellä kumilipareen yläkarmin sisäreunaan. Vettä sieltä tulee sateella ovea pitkin - sen voi ratkaista räystäslistalla.
Life is a beach and then you dive

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4121
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 13 Elo 2020 00:53

Saattaapa olla nelipiirisuojaventtiili menossa jumiin. Ovi ja kytkin saa viimeisenä ilmaa ja yksi oire on hidastunut ovi kun syöttöpaine ei enää riitä kunnolla
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 312
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 13 Elo 2020 02:08

Lahti32 kirjoitti:
13 Elo 2020 00:53
Saattaapa olla nelipiirisuojaventtiili menossa jumiin. Ovi ja kytkin saa viimeisenä ilmaa ja yksi oire on hidastunut ovi kun syöttöpaine ei enää riitä kunnolla
Tuoko ei siis vaikuttaisi muuhun kakkospiirin toimintaan? Etuovi ja esim. etuporras kuitenkin toimii aivan normaalisti ja erikseen vielä tarkkailin että piirissä paine pysyi koko ajan hyvissä lukemissa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1536
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule » 13 Elo 2020 11:24

Lahti32 kirjoitti:
13 Elo 2020 00:53
Saattaapa olla nelipiirisuojaventtiili menossa jumiin. Ovi ja kytkin saa viimeisenä ilmaa ja yksi oire on hidastunut ovi kun syöttöpaine ei enää riitä kunnolla
Mä olen käyttänyt takaovea erillisellä kompuralla, ja vielä 3 bar paineessa oven nopeudessa ei kyllä suunnillen normaalille nopeudelle säädettynä huomaa mitään eroa, mutta se ei enää jaksa punnertaa sitä ylös lukkohahloihin.

Nuo ovet ovat mun autossa (mielestäni) jousituksen kanssa samassa piirissä.

Vastaa Viestiin