Vanaja -63 Postiauto

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jos alat runkohommiin niin maininta aikataulujen puuttumisesta auttaa kyllä asiaa. Näihin vanhoihin ei saa mitään osia mistään. Mistäkö tiedän? Toukokuussa aloitin Volvon runkohomman ja vieläkin on kesken, osia on tilattu Euroopasta, Brasiliasta, koneistamoilta ja konepajoilta. Mutta, maanantaina laitan jo renkaat paikalleen :)
Tulevaisuus on sähköinen
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Paria Scanian kuoma-autoa on tullut kurkittua, ja niissä on runko suora akselin kohdalta. Eli ogelmaksi tulee lattian korkeus tai sitten koko auto nousee ja tulee hassun näköinen. Naapurin pihassa olisi pari Scanian 82 mallin kuorkkia.

Kun löytyisi kohtuu kuntoinen linja-auton runko ( tai joku muu matala runkoinen) missä soiva tekniikka niin nostaisi tuosta korin siihen.

Ei muuta kuin ehdottelemaan jos sopivia malleja tulee mieleen.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja Jule »

Okei, en nyt vannomaan mene, mutta mun tietääkseni volvossakin on ihan suorat runkopalkit.
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Meidän volvossa ainakin yhtä ja samaa palkkia keulasta perään
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Nyt tarvittaisiin hieman apua. Mistähän löytyisi valmistajan ohje rungon korjausta ja muokkausta varten? Katsastaja tuumasi että jos ei ole ohjetta niin ei tarvi näyttää autoa konttorille... Vanajaa ei enään ole, kävisiköhän Sisun ohje.... ohjeessa tuskin on mitään ihmellistä kun otetaan ajankohta huomioon, hitsattava riittävällä virralla ja käytettävä tarpeeksi vahvaa rautaa ☺.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Sisun taka-akselin ylitysosan korjauksia on tehty ( 80 luvulla) muistelen että oli ns kats ins hyväksymä menetelmä,
kolmesta osasta ( sivu ja ylä/ ala pinnat) hitsaamalla kasaus ja materiaali alkup vahvuista ja aine runkoon sopivaa,
siihen aikaan ”52” .
Taka akseli irroitettuna tuli jousenkorvat uuteen osaan kiinni (runkoliitos z tai vastaava tyyppinen jos hits) tai pintavahvike pulttaamalla.

Epäilen että ei tuon ikäiseen tarvii lupia jos esittää materiaalin , ainevahvuudet vähintään alkup, ja huippuhitsari ,
veteraani autojen runkoja rakentelevat tarviiko niihin lupaa?? jos tuttuja kannattaa kysyä myös..
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Aika mielenkiintoista. Kysyin A-katsastuksen tekniseltä tuelta ja kyse olisi ollut takaylityksen lyhentämisestä. Eli vain runkopalkkien katkaisusta. Ei kuulemma heru lupaa ilman valmistajan ohjetta. Takaylityksen mitta kun on ainoa asia mikä on kantakortilla ylhäällä...+ painot...

Rohkea kun olisi niin veisi muutettuna konttorille ja jos mitta heittää niin tuumaisi vain ennen olleen isommat toleranssit....

Mutta kun ensin pitäisi tehdä tekniikan vaihto ja rakentaa tuulilasit ym pientä. Ja jos en saakkaan koskaan kilpiin niin voisi alkaa harmittamaan... ei viitsisi joka reissuun ottaa puuhakilpiä.... ja miten lie jos eksyy ulkomaille....
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja motoku »

kah onpas ongelmallisen kuuloista.

vaihdoin ite edelliseen scaniaan kaikki poikkipalkit ja tein kaarevan taka-akselin ylityksen uusiksi kokonaan tekemällä u-palkin pohjaan uuden u:n eli "tuplaamalla" rungon. rei'itetyn kotelointilevyn tein myös uuden ylityksen kohdalle.

rungot yhdistin tekemällä uuteen levyyn hitsausrailoja tai 30-40mm reikiä ja hitsaamalla niistä raudat toisiinsa.

taka-akselin tuennan raudat vaihdoin myös uusiksi kaikki.

kaikki pultit ja mutterit tulivat uusia.

koskaan ei yksikään katsastusmies sanonut poikkipuolista sanaa koko takapäästä, päinvastoin runsaiden kehujen kera uudelle lomakaudelle sai kurvailla.

saumoja joutuu hitsaamaan monta kertaa. pistesyöpymät on niin syviä, että kuonaa nousee saumaan hirveästi. 3 tai 4;s sauma oli yleensä kelvollinen. avaa saumaa rälläkällä ja tee uudestaan, kunnes sauma on pelkkää rautaa.

korjauspalojen pitää olla pyöristettyjä ja palkkeja ei saa katkaista kerralla vaan hitsausten pitää "vähän kiemurrella". muutamassa kohdassa ei muuta voinut niin laitoin sitten hitsaamalla sellaiset salmiakkipalat sauman päälle ettei sauma ratkea.

mulla oli materiaali 6mm vahvaa paitsi uumalevy 3mm.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja mikko »

Voi ei.. :(

Mun 68 Vanaja sai uuden runkopalkin toiselle puolelle. Teetin palkin sopivilla mitoilla ja silvoin sen sit sillä lailla paskaks että sai taipumaan mutkille. Hyvä ei tullut, enkä koskaan sitä käynyt näyttämässä. Ajellut olen sillä sen jälkeenkin ja ei ole katkennut.

Ton 61:n palkit on vähän paremmassa kunnossa, mut vain vähän. Sikäli kun nyt yhtään olen viisastunut, tekisin yksinkertaistettuna näin.

1. Taka-akseli irti
2. Riittävän pitkältä asti vanhat palkit poikki, kyllä sieltä jostain kohtaa löytyy hyvääkin rautaa*
3. Suoraa palkkia palkkikaupasta
4. Netistä jonkun kuorma-auton rungonlyhennysohje ja hitsaukset ja vahvistukset sen mukaan
5. Uuteen palkkiin reiät vanhasta mallia ja mittoja katsoen, ja jouset kiinni kohdilleen
6. Taka-akseli kiinni.

Tarpeeks ku oon tuijottanut pimeyt.. sitä runkopalkkia, en ihan ymmärrä miks siinä pitäis olla se mutka. Vaikea kuvitella että joustovaraa tarvitsisi niin paljoa että sille mutkalle olis tarvetta.

*Jos ei löydy, ni sit oli vikatikkiostos

Edit:

Kappas ku löyty kuva työmaasta. Ja uhkaus, "Seuraavaan läpimätään bussiin jonka ostan tulee kauniimpi ja viimeistellympi korjauspala." On nyt sit varmaan uskottava itseään ja tehtävä kauniimpi ja viimeistellympi pala tohon uuteen projektiin.

https://www.kylahullutkulkurit.fi/forum ... 125#p45489
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tarpeeks ku oon tuijottanut pimeyt.. sitä runkopalkkia, en ihan ymmärrä miks siinä pitäis olla se mutka. Vaikea kuvitella että joustovaraa tarvitsisi niin paljoa että sille mutkalle olis tarvetta

Kyllä se tarvii mutkan ainakin alkuperäis jousilla, oli tuollainen auto , jousipajalla kunnostettiin pakat
nousi10 cm alkup, silloin runko pokkaus ehkä oli tarpeeton. ( vm 68 vanaja ex postiauto aec 505 moottorilla
etumoottori/zf keppilaatikko tyyppinen , siirtyi ravivarustemyyntiautoksi kun rakentelu ei edistynyt)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mun kuorkki vanajassa on jousen latit akselin yläpuolella, ja tietysti suora runkopalkki. Oikeasti täydellä kuormallahan tuo jousipakka alkaa kääntymään "väärinpäin", mutta tuskin noita nyt niin rajusti enää kiusataan.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja mikko »

Katoppa ku katsoin kuorkkien kuvia ni tosiaankin.. ei niitä palkkeja noin vaan suorasta tehdäkään. Pahus.

Jonkun 10-pyörän hienot projektikuvat ku vilkasin ni pakkahan on rungon vieressä eikä alla. Pahus.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja mikko »

Voi hemmetin hemmetti ku harmittaakin ku olin ajatellu ton asian valmiiks. Tommosen kaaren tekeminen on yks työmaa ja kahden kaaren tekeminen.. kaks.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja Jule »

No onhan ne jouset joissain kuorkeissa akselin alapuolellakin, mutta silloin ne jousen korvat on ihan erimalliset ja tulevat paljon alemmas.

Periaatteessa, kyllähän sen runkomutkan oikeaiseminenkin on mahdollista, mutta ehkä silloin pitäisi ajokorkeutta nostaa vähän ylemmäs jotta siellä säilyy joustovarat. Vastaavan ikäisissä kuorkeissahan se koko runko on hieman korkeammalla, tuollainen renkaan muotoinen pahka lavan pohjassa olisi kovin epäkäytännöllinen tavarankuljetuksessa, bussissa se teettää vain hieman erilaisen jalkatilan parille atkustajalle.
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Tuli tuosta puikkohitsaamisesta mieleen. Joku suositteli asentopuikkoa, ja jotain ihan vasittua puikkoa runko hommiin. Onko joku muu kuullut moista? Koitan hankkia tietoa ja tarvikkeita kesää varten. Vainaja kun seisoo pihalla niin nyt talvella en tee sille muuta kun tyhjennän kattoa lumesta ☺
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Jos tätä tarkoitat: https://www.esab.fi/fi/fi/okgoldrox/index.cfm
Niin Esab ilmeisesi kehittänyt perinteiselle OK46 rutiilipuikolle vetävämmän nimen:)
Helppo hitsata, kuten rutiilipäällysteiset puikot aina, mutta ei noilla saavuteta emästikkujen murtolujuuksia, mutta varmasti mainio jokamiehen jokapaikan tikku.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ainakin "oikeissa merkkipuikoissa" on kuvat puikko paketissa sopivista hitsausasennoista. Jos paketista puuttuu "kattoon hitsausta" esittävä kuva, valitse toinen... Koska bussia, kuten muitakin koneita,hitsataan yleensä aina enemmän tai vähemmän ylöspäin. Ne puikot mitkä ei ole tarkoitettu ylöspäin hitsaukseen ei pysy "katossa", tippuu hihaan. Samoin käy usein, jos sauma-alueella öljyä, likaa, kosteutta jne..

Esim esab ok 48 tai 48.05 tuoteselosteessa löytyy nuo kuvat eri asennoista tai googlesta "hitsausasennot ja niiden tunnukset" löytyy kuvia. Saman tyyliset kuvat myös vaikkapa Lincolnin puikoissa. Merkin saa jokainen valita itse mutta puikon tulee olla kuiva ja ehjä. Märällä tai aiemmin kastellulla puikolla ei oo kiva hitsata, vaikka merkki olisi "oikeakin"...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Menisköhän rungon hitsaus "normi" puikolla vai pitäisiköhän ostaa parempia/kovempia? Naapuri ainakin Väitti ettei kannattaisi normi puikolla hitsata. Jotenkin tuntuu vain turhalta ostaa joka paikkaan eri puikkoa... No, ei nuo nyt niin kalliita ole...
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Riippunee vähän siitä mikä kenellekin on normaali puikko, sehän on kai maku/tottumus kysymys. Rutiilipuikot hylkäisin runkohommissa, kuonasulkeumat ongelma ja hyväkin sauma heikompi kuin vaikkapa mainittu 48.

Toki "parempiakin" on ja "huonompia", tärkeintä joka tapauksessa opetella hitsausta kyseisellä koneella ja puikolla johonkin muualle, kuin siihen pahimpaan nurkkaan, mitä ei sit saa edes korjattua jälkeenpäin (aukastua rälläkkä) jos menee pieleen.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Tuollaisilla olen hitsannut rautoja. Ilmeisesti ihan hyviä. Ja kestävämpi vissiin entä se rutiilipuikko...
Liitteet
20210110_154553.jpg
Marjatta-74
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Maalis 2019 18:01
Truck: Volvo B57
Location: Joensuu
Member id: 356

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja Marjatta-74 »

Asioistahan voi ja pitää olla montaa mieltä. Katsoin tuolta ESAB:in sivuilta ja vetailin rutiili- ja emäspuikkoa. Rutiilipuikolla (OK 46.00) Murtolujuus 510Mpa, Myötöraja 400 Mpa, 0Cel. iskusitkeys 70J. Emäspuikolla (OK 48.00) Murtolujuus 565 Mpa, Myötöraja 475 Mpa, -30Cel. iskusitkeys 130J. Rutiilipuikko on helpompi käyttää kuin emäspuikko. Rutiilipuikko syttyy helpommin, jälki siistimpää, kuona irtoaa helposti ja ei ole niin tarkka epäpuhtauksista. Emäspuikolla paremmat kestävyysominaisuudet ja n. 5 kertaa vähemmän vetyä. Vety voi aiheuttaa hitsaussaumassa "vetyhaurastumista".
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Marjatta-74 kirjoitti: 11 Helmi 2021 15:42 Asioistahan voi ja pitää olla montaa mieltä. Katsoin tuolta ESAB:in sivuilta ja vetailin rutiili- ja emäspuikkoa. Rutiilipuikolla (OK 46.00) Murtolujuus 510Mpa, Myötöraja 400 Mpa, 0Cel. iskusitkeys 70J. Emäspuikolla (OK 48.00) Murtolujuus 565 Mpa, Myötöraja 475 Mpa, -30Cel. iskusitkeys 130J. Rutiilipuikko on helpompi käyttää kuin emäspuikko. Rutiilipuikko syttyy helpommin, jälki siistimpää, kuona irtoaa helposti ja ei ole niin tarkka epäpuhtauksista. Emäspuikolla paremmat kestävyysominaisuudet ja n. 5 kertaa vähemmän vetyä. Vety voi aiheuttaa hitsaussaumassa "vetyhaurastumista".
Kyllä, mutta Pitää myös hallita hitsauksen alkeet, ei hyväkään puikko ittekseen luokkasaumaa tee :D
Amatööri voi tuon helpomman hitsattavuuden takia saada rutiilipuikolla jopa lujemman sauman
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Onneksi ei ole kiirusta... ehtii hitsailla paljon muuta ennen tuota runkoa. Ja naapurista löytyy lisäksi iso Mig jos tuntuu ettei puikolla onnistu. Ohutlevy hitsaukset on kyllä hanskassa. Niitä on tullut tehtyä jo reilu 20 vuotta.
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja villev51 »

No perskeles. Ei tuo iso Scanian moottori taidakkaan mahtua paikoilleen. On liian leveä. Tai sitten pitää kaventaa kuskin ja vänkärin paikkaa. Ja turbolle pitää tehdä pahkaa konekoppaan :)

Pitänee kulkea mittanauha taskussa ja katsella muitakin vaihtoehtoja vielä...

Juuri mitään ei ole tapahtunut autolle. Purettu hiukan lisää. Ja suunniteltu...
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Vanaja -63 Postiauto

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Linja-auto harrastuksen monimuotoisuutta, Vanajasta tuli lihan roikutus paikka muutamaksi päiväksi.
Liitteet
IMG-20220328-WA0001.jpg
IMG-20220328-WA0002.jpg
Vastaa Viestiin