Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Kerro omasta projektistasi
Hobo
Tosi harrastaja
Viestit: 42
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Hobo » 03 Loka 2019 13:20

Miten toi kyseinen telwin toimii sen tilanteen jälkeen kun on ollut sähkö katkos :?:
Älyääkö jatkaa vanhalla asetuksella :?:

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 189
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 03 Loka 2019 14:02

Aika pahan heitit. En tiä. Onko jollain kokemusta? Jos ei kellään tietoa niin pitää jossain välin testata.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 03 Loka 2019 19:32

Zuikkis kirjoitti:
03 Loka 2019 07:18
Jos ei tarvitse ajastinta, senhän voi korvata vaikka katkaisijalla, tai huonetermostaatilla. Siinä on ihan vain yksi johto mihin kytketään 24V niin lähtee pöhisemään.
Vakio” webaston kello ” , ei paras caravaanarikäyttöön, voihan sitä ohjata neste tunnisteella tai omassa on kello irroitettu
ja huonetermostaatti ohjaa ( siinä myös on/ off) , suurin vika iso tehoinen jatkuvaa pätkimistä, hiukan fiksummin
toimii kun moottori lämmitys kierrossa mukana ( + 5 asteessa käy 5-10 min ja tauko n30 min, jos onnistuis nesteen
anturin ylä/ alarajaa väliä suurentamaan tilanne helpottuis) , ei ehkä taloudellinen talvella ( jos lämmökäytön
saa että pala kokoajan = 70 litraa/ vrk)

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 313
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja eagless » 03 Loka 2019 20:06

Itse meinasin tilata Binar 5s lämmittämään lattialämmityksen ja planar 5kw varalle.

Päätin kuiteski kokeilla ekana tuota omaa 30kw lämmitintä että tehot pienemmäksi suutin Danfoss S60 0,40 USgal/h sekä ilma säätää pienemmälle.
Varaaja tulee myös olemaan noin 500l sekä lämmitin kierrättää suoraan sen vettä kunhan pääsen rahtitilaa askartelemaan.

Pitäs olla pienempi tehoinen joten kulutus tippuu,ei hukka energiaa lämmönvaihtimiin ja ei pitäis pätkäpoltto ongelmia olla kun on iso varaaja.

JuhaH
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Syys 2018 21:05
Location: Kempele

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja JuhaH » 03 Loka 2019 20:30

Aikanaan oli yhdessä kuormurissa huonetermostaatti ohjaamassa eeberiä ja, en tiijä oliko termari paska, sijoituspaikka väärä tai jotain muuta mutta, lämpötilan vaihteluväli oli kyllä todella suuri. Näppituntumalla varmaan sellaisen +-10° pyydetystä.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 03 Loka 2019 20:46

JuhaH kirjoitti:
03 Loka 2019 20:30
Aikanaan oli yhdessä kuormurissa huonetermostaatti ohjaamassa eeberiä ja, en tiijä oliko termari paska, sijoituspaikka väärä tai jotain muuta mutta, lämpötilan vaihteluväli oli kyllä todella suuri. Näppituntumalla varmaan sellaisen +-10° pyydetystä.
Yleisesti termostastin sijoitus ongelma , tilanne korjaantui kuin laittoi normaali huonetermostastin nukumaosastolle.

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 189
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 04 Loka 2019 09:43

Juolahti mieleen että käykö dbw300 kellokytkin tuohon dbw2020
Webastoon vai onko niissäkin eroja? Autossahan on kiinni alkuperäsen dbw300 weban kellokytkin, ja tuo weba mitä yritän viritellä on eri, eli 2020. Käytän viellä tuota alkupäistä webaa paikallaan, jos siihenkin saisi eloa. Löpö suodatin on myös asennettava. Näkyy paluulinjassa ilmakuplia ihan järjestään. Webaston korjausoppaan mukaan se aiheuttaa sen että ei lähde käyntiin kuin useammalla yrityksellä.
Tänään otetaan loppusota weban kanssa illalla...

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 189
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 06 Loka 2019 19:16

Hobo kirjoitti:
03 Loka 2019 13:20
Miten toi kyseinen telwin toimii sen tilanteen jälkeen kun on ollut sähkö katkos :?:
Älyääkö jatkaa vanhalla asetuksella :?:
Testasin. Pistin lataamaan ja otin töpselin irti. Oli 15min irti verkosta, tuikkasin takaisin niin jatkoi sitä ohjelmaa mikä oli käynnissä. Aloitti tosin alusta, mutta kahlasi nopeasti läpi ne vaiheet jotka oli jo tehnyt. Se ottaa näköjään sähkäkatkon aikana virran itselleen ladattavista akuista, aika fiksu systeeml.

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 189
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 19 Loka 2019 12:07

Sain ostettua 2kpl 12V 225ah n.2v käytettyjä akkuja, yht.100€. Ajattelin asentaa nuo hupiakuiksi. Eli mennään perinteisellä tavalla tähän hätään, että autonlaturi lataa. Erotusrele on nyt katselussa. Onko tuo motonetin rele oikea kapistus siihen? Mitenkä se kytketään, ajoakuilta hupiakuille lähtevien kaapeleiden väliin? Entäs kun hsluan myös kytkeä ylläpitolaturinkin?
Liitteet
Screenshot_20191019-120031_Samsung Internet.jpg

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 437
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja leemu » 19 Loka 2019 14:23

Justiinsa oikea.
Asennetaan startti- ja hupiakkujen +napojen väliin.
Pikkuliittimistä taisi vaatia maadoituksen, että alkaa toimia.

Laitat sen ylläpitolaturin toisiin akkuihin.
Kun jännite nousee tarpeeksi, rele kytkee akut yhteen ja molemmat latautuvat.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2980
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 19 Loka 2019 18:38

Startintunnistuskaapeli kannataa myös kytkeä. Irroittaa akustot toisistaan startin ajaksi. Invertteri voi muuten valittaa alijännitteestä ja meillä ainakin TV teki IVO-buutin ilman tuota tunnistusta.

Laitoin myös maakaapeliin kytkimen, sillä saa akustot manuaalisesti irti toisistaa. Säästää hihnoja - ei lyö tyhjiä akkuja lataukseen paineiden noston aikana. Laukkavauhdissa voi sitten yhdistää akustot.
A man vs cheese

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 564
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 19 Loka 2019 19:55

Tuossa releessä on kyllä melko pitkä viive kytkemiselle. Startin jälkeen varmaan minuutin kestää että kytkee hupiakut mukaan. Eli ei se laturia ihan kaameesti kuormita noinkaan..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2980
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 20 Loka 2019 09:30

Minuutti on mun tapauksessa liian lyhyt aika. Tyhjäkäynnillä, kun nostaa paineita niin menee enemmän aikaa. Siksi tuo kytkin. En saanut B10M koneen päällä olevan laturin hihnoja kestämään tyhjäkäyntilatausta tyhjille hupiakuille. ajonopeuden kierroksilla tuota ongelmaa ei ole - laturi jaksaa kyllä ja hihnat pitävät
A man vs cheese

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 189
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 26 Loka 2019 20:03

Sain viimekesänä ostettu 2v vanhan separet villa 9000. Taisi olla 220€. Pesuhuonetta ja wc:tä tässä alan pikkuhiljaa tekemään, niin pistäkääpä nyt rehellistä palautetta kellä on tuommoinen separet villa, että onko hyvä/huono, eli plussat ja miinukset ja kannattaako sitä edes laittaa. Houkuttaisi myös semmonen asuntovaunun/auton wc jossa on iso jätesäiliö ja sen saa vedettyä ulkoa pois, siinäkään ei tarvitse pahemmin shaissen kanssa tapella, mutta se on huono puoli että virtsat menee myös samaan säiliöön, niin tällä porukalla se on heti täynnä, pitäisi olla useita vaihtokasetteja. Jos separett on surkea, niin käyttökokemuksia noistakin. Sekin juolahti mieleen että saisiko nuo yhdistettyä. Jos saisi jostain purkuvaunusta lähes ilmaiseksi ison wc systeemin, niin tekisikin niin että pistää tuon separetin mutta shaisset menee semmoseen kasettimoduuliin, ja virtsat omaan pönttöön. Sitten joku kemiallisen aineen lisäys rööri lisäksi.
Liitteet
20191026_194948.jpg

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2980
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 26 Loka 2019 20:36

No ne keltaiset voi ajaa harmaavesisäiliöön. Ei sitä enempää tule kuin mitä mehukattia ja Alekokkia jaksaa kaappiin kantaa. Väittävät muka ettei haise - takuuvarmasti haisee kun kökköä muovilaatikkoon laittaa ja sulkee lootan pieneen koppiin. Tuohon päälle vielä ajonopeuden aiheuttamaa paine-eroa niin keitos on valmis. Asuntovaunukemssa on kuitenkin melko kätevä, kun muistaa sinne jotain klooria tai sinistä kaataa. Säiliö on pieni, mutta sen jaksaa kantaa vaikka ABC:n vessaan.

Ei tuo Villa välttämättä hukkaostos ole, mutta suhtautuisin terveellä kritiikillä ajatukseen sijoittaa se ajoneuvoon. Omakohtaisen empiirisen kokemuksen johdattelemana pidän PuuCeen pihan perällä. Joka kerta, kun sen tyhjennän; ei se ruusulle haise :)
A man vs cheese

Jule
Kansleri
Viestit: 1387
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Jule » 27 Loka 2019 12:51

Eikö noissa ole yleensä se tuuletin, joka imee käryt hallitusti ulos, ja samalla kuivattaa tuotoksen?

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 189
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 27 Loka 2019 19:12

Joo on tuuletin, sen pitäisi viedä käryt veke. Mutta viekö? Ja onko miten iljettävää hommaa sen tyhjentäminen?

Jule
Kansleri
Viestit: 1387
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Jule » 28 Loka 2019 12:41

Ainakin manuaalin mukaan sinne laitetaan säkki johon tuotos menee, ja jos se on kuivunut kuten kuuluu, niin eipä tuossa sen ihmeempää pitäisi olla. Ainakin kotieläinten paskat kuivuvat lopulta sellaiseksi 50% maatuneen puutikun oloiseksi kalikaksi, joka ei sen kummempia yökkäysrefleksejä saa aikaan.

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 189
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 04 Marras 2019 19:56

Ostaa lärskäytin leikkimökin. Maksoi hurjat 40€, pyynti oli 10€ mutta joku kerkesi ensin ja oli pakko korottaa hintaa heti. tontilla se ei vielä ole, mutta eiköhän tuo jotenkin saada korvesta raahattua. Tuosta ajattelin tehä saunan. Mitat on nyt 2,3x2,3m, plus kuisti 70cm. Houkutteleisi ostaa purkukuntoinen asuntovaunu muutamalla satasella ja viritellä tuo siihen. Mutta mutta. Miten menee määräykset. Pitääkö asuntovaunu muutoskatsastaa jotenkin? Ymmärtänyt että tavan peräkärryn päälle jos nakkaa ja paino jää alle 750kg niin ei tarvitse ilmotella mitään minnekkään. Linja-autolla, eli meidän m1 henkilöautolla, on tarkoitus sitä sitten vedellä.
Liitteet
20191104_132639.jpg
20191104_133604.jpg
20191104_132632.jpg
20191104_133458.jpg
20191104_133443.jpg

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 04 Marras 2019 22:16

Jos peräkärry on O1-luokan tavarankuljetusperävaunu, eli tuttavallisemmin normi jarruton kärry, Niin voit kuskata tuota kunhan:
1. Kärry kuormineen painaa alle 750kg tai mikä nyt kärryn kokonaismassa onkaan.
2. Kuorma ei tule sivusuunnassa kärryn laitojen yli. (myöskään räystäät)
Epäilen että leikkimökki painaa sen verran, ettei tule onnistumaan. Kärryn omapaino on varmaan luokkaa 150kg.
Jos kuitenkin perävaunu onkin O2-luokan kulkine, niin sitten voi onnistua painon puolesta. Riippuu kärrystä.
Asuntovaunu pitäisi ensin muutoskatsastaa tavarankuljetusperävaunuksi (lava pitäisi olla).
Siihen sitten mökki päälle ja liinoilla kiinni.
Kohta 2 on kuitenkin edelleen rajoittava tekijä.
Sitten pitäisikin jo ajokortista löytyä CE-luokan ajo-oikeus.
Tai pulttaat kapistuksen vanhaan vaununruotoon kiinni ja muutoskatsastat sen hinattavaksi laitteeksi.
Varmista että ruodossa riittää kantavuus.
Mikäli mökin leveys on räystäiden kanssa yli 2,55m, Niin ei tule onnistumaan oikein mitenkään.
Tai ainakin virkavallan kanssa tulee keskustelua.

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 189
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 05 Marras 2019 09:18

Mikä on O2-luokan kulkine? Jos vaunun katsastaa hinattavaksi laitteeksi, niin tuleeko siihen joku nopeusrajoitus ja pitääkö katsastaa vuosittain. Eli toiveessa olisi että ei tarvitsisi katsastaa vuosittain.

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2622
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja neppi » 05 Marras 2019 13:21

Multa saat sen vaununpohjan sillä muutamalla satasella! Yks akselinen Hobby. Lattia rakennettu uusiks ja eristetty Finnfoamilla, loput on purettu pois ja hävitetty. Pelkkä alusta ja lattia siis.

230x230 menee vielä vanhanliiton asuntovaunumittoihin, vai häh?

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 189
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 05 Marras 2019 14:25

neppi kirjoitti:
05 Marras 2019 13:21
Multa saat sen vaununpohjan sillä muutamalla satasella! Yks akselinen Hobby. Lattia rakennettu uusiks ja eristetty Finnfoamilla, loput on purettu pois ja hävitetty. Pelkkä alusta ja lattia siis.

230x230 menee vielä vanhanliiton asuntovaunumittoihin, vai häh?
Jos se ei ole uudessa-seelannissa niin ostan, kuullostaa juuri siltä mitä etsin. Pistätkö jossain välin kuvia ja mittoja, tai mikä malli ja ikä on ollu niin netistähän nuo löytyy.

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 05 Marras 2019 19:26

7thLegion kirjoitti:
05 Marras 2019 09:18
Mikä on O2-luokan kulkine? Jos vaunun katsastaa hinattavaksi laitteeksi, niin tuleeko siihen joku nopeusrajoitus ja pitääkö katsastaa vuosittain. Eli toiveessa olisi että ei tarvitsisi katsastaa vuosittain.
O1 on sellainen jarruton perusmuuli, max 750kg. Ei tarvi katsastaa ja toistaiseksi ainakin 80km/h nopeusrajoitus.
O2 on taas 751-3500kg jarrullinen perävaunu. Pitää katsastaa joka toinen vuosi. Paitsi jos rekisteröity hinattavaksi laitteeksi. 80km/h.
Pieniä poikkeuksia noihin on, mutta en nyt jaksa selittää, aika marginaaliryhmä kuitenkin.
O2-perävaunu vaatii matkailubussin perässä ollessa kuskilta CE-kortin, O1 ei vaadi.
Rekisteriotteesta selviää minkälainen kärry on kyseessä.

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2622
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja neppi » 06 Marras 2019 07:33

Kausalassa on. Koitan saada kuvia jotenki...

Vastaa Viestiin