Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
leemu
Rattiamiraali
Viestit: 434
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 21 Tammi 2020 18:58

Jule kirjoitti:
21 Tammi 2020 18:46
Juuri tässä oli jokin topikki aiheesta, jossa pähkälitiin että sen webastolle tulevan imuilman voisi jonkin 3 tie venttiilin läpi ottaa, niin että tiukoilla pakkasilla voisi kierrättää sisäilmaa enemmän kuin syyskosteilla.
Se tais olla tuolla minun ransitti-ketjussa tuosta juttua.
Olen koittanut pähkäillä reittiä mistä saisi tuotua ilman katolta lämmittimelle, mutta ei oilein ole tullut mitään ahaa-elämystä vielä.
En oikein viitsisi tehdä samanlaista ratkaisua kuin ransittiin, jossa tein kylmästi läpiviennin kattoon.
Syystä, että nyt sen putken joutuisi viemään makkarin läpi, kun ransussa se jää kokonaan tavaratilaan. Auton alta tai kyljestä ei oikein houkuttele puhtauden vuoksi :roll:

Muutama kuva räpellyksistä:

Kuva

Kuva

Kuva
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 434
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 23 Tammi 2020 10:05

Poikkesin hiukan alkuperäisestä suunnitelmasta ja toin johtosarjan lämpöputkien seassa suihkukopin läpi vessan puolelle.
Alkuperäiset johdot riittivät allaskaappiin asti.
Siitä eteenpäin vedin uuden 2,5mm2 johdon vessasta keittiön allaskaappiin ja sieltä kautta alas hupiakuille.
Raikasvesisäiliön ohitus meinasi teettää töitä.
Ajattelin ensin mennä säiliön ja seinän välistä, sieltä menee lämpöputket ja aggregaatin syöttökaapeli.
Ei onnistunut, rautalanka tökkää johonkin puolimatkassa teki mitä hyvänsä.
Hetken pähkäilyn ja muutaman yrityksen jälkeen onnistuin kikkailemaan johdon säiliön ylitse tason päässä olevaan koteloon jossa on 12v sulakkeet ja 240v keskukselle menevät johdot.
Sieltä löytyi valmis reikä alas metrin päähän akuista.
Suolestin alkuperäisestä johtosarjasta maajohdon esille takatallissa, sen sai mukavasti polttoainesäiliön kiinnityspultin alle.
Koekäytössä laite toimi edelleen :D

Sain myös kairattua jonkinmoisen reiän ylös makuuhuoneeseen. Ei osunut ihan parhaalla tavalla, lattian alla on kummallinen kotelorakenne johon osa reiästä epäonnisesti sattui.
Sitä saanee kyllä entrattua sen verran, että saa ainakin alumiinisen "kurttuputken" siitä läpi jos ei muuten onnistu.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
jämä
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Helmi 2018 14:27
Truck: scania k92 -89
Location: Imatra

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja jämä » 23 Tammi 2020 14:27

moikka ymmärrätkös sen että tuo aparaatti kuivattaa sisä ilmaa käydessään koska puhallus ilma on se joka toisesta päästä tulee lämpimänä ulos niin ilman kosteus häviää sen laitteen sisällä ja laite toimii pienemmällä polttoaineella kun sen ei tarvitse kylmää ilmaa lämmittää kuumaksi ja silleen.

Lerssinen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
Truck: MB309
Location: Oulainen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Lerssinen » 26 Tammi 2020 21:08

Ihan mielenkiinnosta mihin se kosteus "häviää" siellä sisällä :mrgreen:

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 734
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 26 Tammi 2020 22:32

En oikein muuta tiedä kuin että kuumailmapuhallin ”kuivattaa” tai sen puhaltama ilma on kuivempaa kuin tuloilma.
Höyry ja
Yks selitys voi löytyä kaasujen peruskaavasta. p x v/t = vakio. ( p= paine,v= tilavuus, t= lämpötila)


Ei asiantuntijan selitys:: lämpötila nousee puhallinlämmittimessä n60-100 astetta, ilmassa oleva vesihöyrystyy jailma on kuivempaa sekä pieni muutos voi olla ilma lämmetessään laajenee korin tilavuus eikä paine muutu niin sieltä poistu
jokin määrä normaali ilmaa pois. Mitään aineen häviämistä ei tietenkään tapahdu lämmittimessä vaan olo muoto muutuu,
vesipisaroita löytyy katosta tai kylmiltä pinnoilta,,,, lisäämällä vedenkeräyksen kopissa kuivuminen todellista.
Kumotkaa jos em harhaluuloa!

Kemiaa tuntevat kertokoon tapahtuuko jotain reaktioita myös kuumissa pinnoissa ts H2O ...tuleeko jotain muuta ??
muutista kuin höyryä tulipesän ulkopinta sadoissa asteissa sin- ruskean välimaastossa..

Lonely-Rider
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Helmi 2013 22:31
Location: pohjanmaa

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Lonely-Rider » 27 Tammi 2020 08:24

Oisko kuitenni niin että lämminkostea ilma on lämpimämmän tuntuista kuin kylmä kosteailma :lol:

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 564
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 27 Tammi 2020 08:52

Lonely-Rider kirjoitti:
27 Tammi 2020 08:24
Oisko kuitenni niin että lämminkostea ilma on lämpimämmän tuntuista kuin kylmä kosteailma :lol:
Ei vaan lämmin ilma on kuivempaa kuin kylmä ilma, vaikka siinä olisi sama määrä vettä!

Ilmankosteutta mitataan yleensä suhteellisena kosteusprosenttina. Lämmin ilma pystyy sitomaan kosteutta paljon enemmän kuin kylmä, jolloin suhteellinen kosteusprosentti laskee kun lämpötila nousee.

Tässä artikkelissa tuota aika hyvin avattu: https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/ar ... _on_kuivaa

"20 asteen pakkaspäivänä ulkoilman suhteellinen kosteus voi olla 80 prosenttia. Vettä siinä on noin 0,9 grammaa kuutiometriä kohti (0,8 x 1,1 ≈ 0,9). Kun tällainen ilma siirtyy sisälle ja lämpenee 20 asteeseen, sen suhteellinen kosteus on enää noin viisi prosenttia (0,9 x 100 / 17 ≈ 5). "
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 434
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 12 Helmi 2020 15:04

Tein vesiwebastolle komean :lol: pakoputken.
Olis saanut olla muutaman sentin pidempi, mutta taidan väkästää siihen jonkunlaisen mutkan päähän.
Ihan suoraan alas ei parane kääntää, pakokaasu on sen verran kuumaa, että saattaa sytyttää jotain vallan valkeaan :roll:

Kuva

Ilmawebastolle tein kanavan josta puhalletaan makuuhuoneeseen.
Täytyy tuo torvelo vielä eristää ja makuukammarin puolelle tehdä jonkinlainen kotelo josta lämpö jakautuu huusholliin.

Kuva
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
jämä
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Helmi 2018 14:27
Truck: scania k92 -89
Location: Imatra

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja jämä » 13 Helmi 2020 12:10

kyllä minun bussissani ainakin on sisään tuleva ilma ja ulos menevälle ilmalle ventiilit autossa ei ole mikään pullo ratkaisu ja jos ennen lämmittimen käynnistystä sisällä on ulkoilman kanssa sama kosteus% niin pulituntia myöhemmin kun lämmittimet on päällä niin kosteus % on pudonnut melkoisesti eli ilma on kuivunet auton sisällä ja kostea ilma on poistunut ilma ventiilien kautta ulos.että sillein tää toimii.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 434
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 17 Helmi 2020 13:17

Vesipannun korsteenista tuli vähän vähemmän huono :lol:

Kuva

Kaikki vastaantuleva romu on hyvä ottaa aina talteen :idea:
Taas nähtiin vanha sanonta todeksi. Otin taannoin romulavalta talteen puolikkaan "saunakanavan". Silloin ei ollut hajuakaan, että mitä virkaa moisella voisi olla. Varsinkin kun siitä oli toinen puolikas jo käytetty johonkin.
Nyt se löysi paikkansa.

Kuva
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Vastaa Viestiin