Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 12 Huhti 2020 16:14

neppi kirjoitti:
12 Huhti 2020 15:28
On se korittajaki tehny siellä omiaan. Ja sen jälkeen ne sata seppää.

Kyllä se kuntoon tulee.

Onhan sulla latausmerkkivalossa ehjä polttimo? Onks tossa jossain sivulaatikon väliseinän takana joku ”viides” boksi, jossa vielä pari sulaketta lisää? Ookko sormella päässy seuraa kaikki johdot laturilta / akulta / startilta maaliin?
Tulee varmasti, ei se kaukana enää ole :D
Ihan näkemällä ei pääse kaikkia johtoja setvimään, mutta mittarilla olen todentanut, että on saman kaapelin eri päät kyseessä.
Latausvalossa on ehjä polttimo ja se syttyy kun virrat tyrkkää päälle, mittarilla olen katsonut, että valolta lähtevä johto on sama jonka toinen pää on säätimellä navassa 61. Säätimeltä laturin D+ ja Df napoihin menevät johdot olen itse uusinut.

Syyttävä sormi osoittaa nyt eniten tuohon lataussäätimeen, koska normaaliin toimintaan kuuluu, että laturi lykkää "täydet" ulos jos heräte meneekin Df navalle. Tuo 32V kierroksilla on lie aika lailla se mitä moisesta dynamosta voi tulla :lol:

No arki kun koittaa, niin käyn kyselemässä varaosaputkasta säädintä. Jussinmäellä maksaa tosiaan 26€, joten kauheasti enempää en kyllä siitä paikalliselle maksa. Tietty jos sattuis olemaan hyllyssä, niin sitte, mutta epäilen.

Vähän kävin väkästelemässä tässä sadepäivän ratoksi ja ärsyttävän nuljuva kaasupoljin on enää muisto.
Poljin on yksinkertaisesti kiinni lattiassa olevassa palikassa tapilla joka menee polkimen alareunassa olevien reikien ja kiinnityspalikan läpi muodostaen ikäänkuin saranan.
Polkimen reiät olivat vuosien ankaran käskemisen seurauksena kuluneet noin kaksi kertaa alkuperäistä suuremmiksi, jolloin poljin pääsi heilumaan alareunastaan ärsyttävästi.
Korjauksena hitsasin polkimen kylkiin 8mm mutterit ja katkaisin jenkatangosta sopivan mittaisen palan johon tein päähän uran meisselille.
Kiinnityspalikka takaisin lattiaan ja jenkatanko kiertäen paikalleen. Ja katso välykset ovat kadonneet ja poljin on mukavan tukeva jalan alla :D
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 14 Huhti 2020 22:15

leemu kirjoitti:
12 Huhti 2020 16:14


No arki kun koittaa, niin käyn kyselemässä varaosaputkasta säädintä. Jussinmäellä maksaa tosiaan 26€, joten kauheasti enempää en kyllä siitä paikalliselle maksa. Tietty jos sattuis olemaan hyllyssä, niin sitte, mutta epäilen.

Lintusyrjä ei pettänyt tälläkään kertaa :D
Uusi säädin pitäisi olla huomenna noudettavissa ja mikä parasta, hiukan halvemmalla kuin netistä tilaamalla :shock:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 16 Huhti 2020 15:44

Vaan kun ei lataa :evil:
Uusi säädin paikallaan ja nyt kai on sitten laturista jotain rikki.
Ei herää lataamaan edes df-nastaan herätettä tyrkkäämällä enää.
Kytkentä on katsottu noin tuhannesti. Merkkivalo palaa, valon -navasta tulee johto lataussäätimen nastaan 61, tämä on varmistettu mittarilla.
Säätimen ja laturin väliset johdot df- ja d+ nastoille on uudet ja d- nastalle on tarkistettu mittarilla ehjäksi.
Liukurenkaat eivät olleet ihan parhaan näköiset, mutta valo ei kai toimisi jos vika olisi niissä?
Hiilet on uudet enkä löytänyt silmämääräisesti laturista mitään muuta vikaa, kuin toisen hiilen johdon katkeamisen. tämäkin johto on korvattu uudella.

Täytyykö se oikeasti soittaa manaajalle, vai alkaisko suosiolla suunnittelemaan vähän reilumman kokoista katiskaa tuohon paikalliseen jokeen :evil:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2725
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi » 17 Huhti 2020 01:42

Ooks uudestaan kattonu kaikki sulakkeet?

motoku
Ajoneuvos
Viestit: 568
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja motoku » 17 Huhti 2020 11:25

neppi kirjoitti:
17 Huhti 2020 01:42
Ooks uudestaan kattonu kaikki sulakkeet?
erittäin aiheellinen kysymys. ne posliinisulakkeen päädyt saattaa olla ihan paskana vaikka lanka on ehjä. mulla uusitutti liki kaikki sulakkeet juuri siksi että päädyt oli puhki.

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2725
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi » 17 Huhti 2020 11:40

Uudemmatki lattasulakkeet on joskus näyttäny lanka ehjältä mut sähkö ei menny läpi.

Ykköshorrorista löyty vielä yks sulakeboksi, ku tarpeeks etti ja siellä oli sit se vika.

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1507
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 17 Huhti 2020 12:15

Tuota vikaa etsiessä olisi ehkä järkevintä ohittaa koko auton oma sähköjärjestelmä, ja käyttää esim sähkökynää laturin valona, sinänsähän sinne laturille pitää tulla vain akulta plussa ja miinus, sekä herätevirta sen lampun läpi.

Yksi huomion arvoinen asia.. jotkin laturit ovat eristettyjä rungosta. Eli vaikka laturin maadoitus tapahtuu perinteisesti suoraan rungosta, joissain laturiessa on oma miinuspulttinsa, joka ei ole yhteydessä runkoon, eikä se luonnollisesti toimi jos maadoitus ei ole kunnossa.

On aina myös mahdollista että se uusi säädin on rikki. Eli jos se lataa vanhalla säätimellä, mutta liikaa, niin joko se uusi säädin on rikki, tai muuten vaan epäyhteensopiva.

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 17 Huhti 2020 16:53

Sulakkeet on ehjiä, mittarilla tarkastettu. Ei niitä tällaisessa museovehkeessä tuhottomasti edes ole. Alustapuolen sulakkeet on etuluukun alla ja koripuolen kuskin sivukonsolissa.
Tässä on juurikin erillinen B- nasta myös laturissa, koitin kyllä ylimääräisellä maajohdollakin. Sillä ei ollut asiaan mitään vaikutusta.
Lataus ei siis toiminut vanhallakaan säätimellä jos kytkentä oli oikein. Jännitteen sai nousemaan ainoastaan antamalla herätteen df-nastaan.
Onkos diodisillan testaamiseksi olemassa mitään kotikonsteja :?:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 864
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 17 Huhti 2020 19:55

Onkos diodisillan testaamiseksi olemassa mitään kotikonsteja :?:


Yks kerralla mittaus = ennen joutui irroittamaan ja samalla uudet tilalle.Nykyään taitaa onnistua ? muullakin tavalla tai uus silta.

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1507
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 17 Huhti 2020 20:08

Tuossa:
http://matjarv.mbnet.fi/elektron/wlaturi/kytkent1.htm

Tuossa on hyvin selostettu tuo laturin toiminta.

Erillisellä säätimellä olevan laturin diodisillan saa testattua yleismittarin diodialueella, kahden peräkkäin päästävän diodin kynnysjännite on jotain 1-1,5V välillä, toiseen suuntaan ei saa päästää sähköä.

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 23 Huhti 2020 21:50

IT´S ALIVE!! :shock:

Panin elämän risaseksi (ja klarnat tappiin :lol: ) Tilasin Aditalta uuden (korjatun) laturin.
Voitte muuten kuvitella verenpaineen ja synkkien aatosten tason, kun ei uusikaan laturi meinannut toimia :lol:
Löytyi vielä yksi vika, merkkivalon kanta on oikosulussa maahan :shock:
Aikani raavin kynnenaluset tikkuja täyteen ja päätin vielä kerran koittaa erillisellä lampulla ja sen jälkeen alkaa virittelemään nuotiota :lol:
Sehän piru vie heräsi lataamaan, ja mittaristossa alkuperäinen lamppu hehkuu vaikka on pelkkä virtajohto kiinni kannassa :lol:
Hetken jo kävi mielessä, että haaskasinko rahat suotta laturiin, mutta muistan kyllä kokeilleeni erillisellä lampulla niin, että tuo oma valo oli kytkennästä irti
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2725
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi » 24 Huhti 2020 12:16

Hip Hurraa!

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 24 Huhti 2020 12:32

neppi kirjoitti:
24 Huhti 2020 12:16
Hip Hurraa!
Jep :lol:
Seuraavaksi ihmetellään ilmapuolta.
Jossain välissä tätä laturitappelua lakkasivat ilmanpaineen varoitusvalo ja summeri toimimasta.
Sitten valo heräsi henkiin, tosin ei enää sammunutkaan vaikka paineet nousi.
Nyt taas valo on pimeä, mutta summeri huutaa.
On tämä mystistä :shock:
Vehkeessä ei ole sähköjä paljon muuta, kuin valot ja lasinpyyhkijät, mutta sekin vähä on sekaisin kuin seinäkello :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 25 Huhti 2020 08:15

Paineanturi on ilmeisesti saanut jonkinlaista kipeää, summeri rauhoittui kun vähän kopsautti anturin kylkeen, mutta villiintyi pärisemään uudestaan heti kun paineet hiukan laski.
Täytyy tutkia saako sille tehtyä muuta, kuin vaihdettua uuteen.

Kytkin oli jumittunut talven aikana, irtosi sentään ihan startilla härnäämällä.

Vilkkuja on vaivannut koko ajan sellainen ominaisuus, että rele räpyttää sen verran taajaan, ettei lamppu ehdi kunnolla sammua kun se syttyy jo uudestaan.
Hommaan tuli ainakin väliaikaisesti helpotusta hienosäätämällä releen kärkiväliä moralla :shock: :lol:
Yksi ajovalon parkki ja toinen yläparkki edessä huutaisi polttimon vaihtoa, vaan lootassa oli pelkkiä risoja :roll:

Takavalot täytyisi ehkä vaihtaa vallan, alkavat olla melkolailla ajan hampaan syömät ja moneen kertaan parsitun oloiset.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 25 Huhti 2020 21:55

Lievästä valofetissistä kärsivänä tein vähän johtopäätöksiä :lol:

https://youtu.be/ykCruYK_DBA
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 864
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 26 Huhti 2020 00:06

Tuo näyttää maadoitusvialta, tänään opittua led valoista = jos maa - hukassa kaikki pimeänä voltiimittari näyttää
jännitteen joka toiminnolle.

Nykyään saa? ( ainakin näyttä olevan kuorma autoissa sivuledit jotka muuttuu vilkuiksi) sivut vilkkua mutta ne pitää olla
samassa tahdissa, se vanhasysteemi takavilkuissakin vuorottelu ei käy suomessa.

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 26 Huhti 2020 07:49

BussMAN kirjoitti:
26 Huhti 2020 00:06
Tuo näyttää maadoitusvialta, tänään opittua led valoista = jos maa - hukassa kaikki pimeänä voltiimittari näyttää
jännitteen joka toiminnolle.

Nykyään saa? ( ainakin näyttä olevan kuorma autoissa sivuledit jotka muuttuu vilkuiksi) sivut vilkkua mutta ne pitää olla
samassa tahdissa, se vanhasysteemi takavilkuissakin vuorottelu ei käy suomessa.
Tavallaan onkin :lol:
Ihan tahallaan kytkin noin, sivuvalot siis palaa parkkien kanssa myös.
Kytkentä on sellainen, että virta otetaan parkeilta ja maadoitetaan vilkun +johtimeen.

Käy siis sama ilmiö kuin latausvalossa, kun vilkku ei ole päällä kiertää sivuvalolle tuleva virta vilkkupolttimon kautta maahan. Kun taas vilkku kytketään päälle, niin vilkkupolttimon syttyessä on sivuvalon polttimolla sama jännite molemmissa navoissa ja se sammuu. Taas vilkun sammuessa sivuvalo maadoittuu sen polttimon kautta.

Kytkennän laillisuudesta en tiedä, mutta en siitä suurta murhetta jaksa kantaa :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

villev51
Rattimajuri
Viestit: 202
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja villev51 » 26 Huhti 2020 07:54

Ihan kuin jenkki vehkeissä vilkut/parkit ☺

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1507
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 26 Huhti 2020 14:46

Kyllähän tuosta katsastusinssit hermostuvat, vaikkei tuo nyt liikenneturvgallisuuden kannalta mikään vaaratekijä olekaan.

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 26 Huhti 2020 15:17

Jule kirjoitti:
26 Huhti 2020 14:46
Kyllähän tuosta katsastusinssit hermostuvat, vaikkei tuo nyt liikenneturvgallisuuden kannalta mikään vaaratekijä olekaan.
Se ei onneksi ole kuin muutaman minuutin homma vaihtaa johto takaisin runkoon, niin toiminta palaa alkuperäiseksi :)
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1507
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 26 Huhti 2020 15:22

Laittaa sinne vaihtokytkimen, niin ei tarvii säätää leimalla.. :)

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 08 Touko 2020 17:53

Reddevilin volvo-topicissa oli taannoin juttua paineiden noususta, niin heräsi pieni uteliaisuus.
Ukkoa pukille ja sekkari käymään.
Korvakuulolla n.1500kierroksia koneeseen (ei kehtaa kylmää konetta huudattaa täysillä)
Kuuden kilon viiva ohitetaan ajassa 2.38 ja molemmat viisarit ovat vihreällä kellon lyödessä 2.50
Onkohan nyt noin, että odottavan aika on vaan pitkä, kun näppituntumalta aikaa on tuntunut kuluvan todella pitkästi :shock:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 196
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 09 Touko 2020 13:06

Semmoinen muistikuva että 5min saa mennä jarrupaineen nousuun?

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 09 Touko 2020 13:33

7thLegion kirjoitti:
09 Touko 2020 13:06
Semmoinen muistikuva että 5min saa mennä jarrupaineen nousuun?
Finlexistä löytyi, että kaasu pohjassa pitää 65% laskentapaineesta saavuttaa kolmessa minuutissa, perävaunun kanssa kuudessa minuutissa.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 196
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 09 Touko 2020 13:37

Joo niin varmaan on, oli vaan hämärä muistikuva että joskus kuullu. Mutta missä sitä testataan? En muista että katsastuksessa olisi testattu, eikä jääny kyllä mieleen että jarrusovituksessakaan olisi testattu.

Vastaa Viestiin