Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Rasvailin kardaanin, olkatapit sekä ohjausnivelet. On muuten herkkua hommaa sorapihalla :x

Vähän huolestuttaa kuskin etupyörän laakerointi.
Sunnuntaina tultiin Riihimäeltä, matkaa ei ole kuin ~80km ja vanne oli vielä parin tunnin päästä kuuma. Muut vanteen olivat huomattavasti viileämpiä. Täytynee koittaa saada pajalle aika josko tekisivät muutoinkin sellaisen yleiskatsauksen ulkopuolisen silmin, että onko jotain just nyt rivahtamassa.
Suunnitelmissa nimittäin olisi myöhemmin syksyllä pieni ulkomaan kierros, eikä remontin teko kesken kaikien kiinnostaisi valtavasti.

Eturenkaasta löytyi tuommoinen p*****e :evil:
IMG_20210901_204818_copy_2320x1740.jpg
Mikähän saakeli tuon päälle lie käynyt :roll: Tiiä sitten kuinka vakavaa on, mutta ei tuo mukavalta näytä tien puoleisessa etufillarissa.
Sisemmät vetopyörätkin täytyisi varmasti vaihtaa vähemmän huonoihin, niin kyllähän tässä taas äkkiä selvisi mihin veronpalautukset voi käyttää :|
Scania BF86S Lahti 10 -78
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Olisko eturenkaassa käynyt routavaurio tai sitten vielä perinteisempi, reunakiven nurkka. Liian vähän painetta auttaa kylkivaurioiden syntyä. Haitanneeko tuo mitään jos ilma pysyy ja ei oo kuprua kyljessä🤔

Eturengasta voi kuumentaa myös jarru, jos kengät tai nokan akseli liikkuu huonosti, eli kannattaa kokeilla pyörä ilmassa että kuinka helposti rengas pyörii. Uudemmissa saa sit tapella levyjarrusatulan liukutappien kanssa...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Mikaeli kirjoitti: 02 Syys 2021 09:03 Olisko eturenkaassa käynyt routavaurio tai sitten vielä perinteisempi, reunakiven nurkka. Liian vähän painetta auttaa kylkivaurioiden syntyä. Haitanneeko tuo mitään jos ilma pysyy ja ei oo kuprua kyljessä🤔

Eturengasta voi kuumentaa myös jarru, jos kengät tai nokan akseli liikkuu huonosti, eli kannattaa kokeilla pyörä ilmassa että kuinka helposti rengas pyörii. Uudemmissa saa sit tapella levyjarrusatulan liukutappien kanssa...
Kanttikivestä ei ole viilto ainakaan tullut, tiedän varmaksi koska tuo on ilmestynyt tänä kesänä, enkä ole etupäätä kivetyksille ajanut.
Jarru olisi "helpon" tuntuinen vika, mutta ei tunnu siltä koska rullaa hyvinkin nätisti ja kuvittelisin alkavan vetämään edes hiukan jumittavalle puolelle🤔

Meinasin tuota vähän pyöritellä ja koittaa ravistella, mutta ongelmaksi muodostui moisen piisamiansan nostaminen sorapihalla edes yhdestä nurkasta :lol:
Ainoa väline jossa nostokyky riittäisi on pullotunkki ja maasta runkoon on matkaa varmaan puolisen metriä. Kuulostaa tukevalta :lol:
Etuakselin alle ryökäle taas ei sovi..
Scania BF86S Lahti 10 -78
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Alkup tunkki sopii akselin alle kun renkaassa ilmat tallessa , ei muutakuin puu täyte pyörän alle niin saa tunkin akselinalle.
Rungosta nostoon ei norm tunkin nostovara riitä.

Eturenkaan vika kyllä epäilyttävä, korj tai käytöstä poisto ,, jos ulkopuolisen esineen tekemä eikä lankoja poikki mahd korjata,
vanhaan renkaaseen voi tulla kumin kovettuisesta johtuvia murtumia .
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

BussMAN kirjoitti: 02 Syys 2021 10:33 Alkup tunkki sopii akselin alle kun renkaassa ilmat tallessa , ei muutakuin puu täyte pyörän alle niin saa tunkin akselinalle.
Rungosta nostoon ei norm tunkin nostovara riitä.

Eturenkaan vika kyllä epäilyttävä, korj tai käytöstä poisto ,, jos ulkopuolisen esineen tekemä eikä lankoja poikki mahd korjata,
vanhaan renkaaseen voi tulla kumin kovettuisesta johtuvia murtumia .
Sepäs kun ei sitä originaalia tunkkia ole :(
Ei ole vanhuuttaan tullut kyllä tuo, on ihan selkeästi jokin viiltänyt mennessään kylkeä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Se matala tunkki kannattaisi melkein hankkia, helpottaa kummasti renkaanvaihtoa, kun se joku kaunis päivä tulee eteen reissussa. Rengas avain ja jatkovarsi tai momentinkertoja on kans silloin kivoja. Yleensähän silloin on kiire, pimeää, märkää ja/tai kylmää 🤭 niin ja sinne vararenkaaseen kannattaa välillä pistää ilmaa, omassa oli 4 bar...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Mikaeli kirjoitti: 02 Syys 2021 12:05 Se matala tunkki kannattaisi melkein hankkia, helpottaa kummasti renkaanvaihtoa, kun se joku kaunis päivä tulee eteen reissussa. Rengas avain ja jatkovarsi tai momentinkertoja on kans silloin kivoja. Yleensähän silloin on kiire, pimeää, märkää ja/tai kylmää 🤭 niin ja sinne vararenkaaseen kannattaa välillä pistää ilmaa, omassa oli 4 bar...
Joo, kyllä se hyvä olisi olla mukana sopiva tunkki. Momenttikertojan hankinkin jo transitin pyöränlaakerin kanssa taistellessa.
Täytyypä muuten tarkastaa oman varapyörän tilanne, ei ole tullut mieleenkään :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule »

Aja etupyörä jonkun kalikan päälle että saat sen tunkin sinne alle.

Jarru voi laahata todella julmastikin ilman että sitä oikeastaan huomaa mitenkään, sen perusteella ei raskaan kaluston laahaamisia voi tuntea, mutta kun pyörä on ilmassa on helppo pyöräyttää sitä käsin ja katsoa miten pistää vastaan.

Tuon kyljessä olevan viillon voivat rengasliikkeessä paistaa umpeen, mutta ei tuo rengas uuden veroinen senkään jälkeen ole. Jos mahdollista siirtää pois etuakselilta, niin kannattaa tehdä.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Lämmitysonkelma, help, paleltaa!
Joku saakelin tonopää suunnitteli asioita liikaa ja aukoi liitoksia lämmittimen luota ottaen primuksen pois kierrosta.
Nyt siellä on totta Mooses ilmaa paikat täyteen.
Kierto menee näin:
Webasto on keskivaiheilla autoa kuskin kyljellä.
Siitä noustaan ylös ja kuskin puolella on lenkit eteen ja taaksepäin akselille asti, tämä puoli kiertää ja lämpiää ok.
Runko tulee lattian sisällä oikealla puolelle, nousee n. 10 senttiä josta lähtee lattialämmityksen kierto takaisin alaspäin, kaksi piiriä toinen edessä toinen takana.
Tämän jälkeen noustaan hiukan lisää ja taas on lenkit eteen ja taa. Takapäässä kierretään makuuhuoneen ympäri.
Täyttö ja paisunta-astia ovat tässä takapään lenkistä.
Lattia ja tämä taakse menevä lenkki lämpiävät ajaessa, mutta alkavat jäähtyä heti kun pysähtyy. Oikea etupää ei lämpeä sittenkään.
Ilmauksia ei ole muualla kuin takana paluupuolella ja edessä puhaltimessa (jonka yläpuolella on tottakai patteri).
Olisiko kenelläkään ideoita millä ilveellä tuon voisi saada ilmattua?

Jaaniin ja oli ilmwebastokin taisi morjensta.. lähti päälle, mutta oli jotain sattunut kotelon kylkeen, niin että puhaltimen siipi otti vähän kiinni.
Nyt ei lähde päälle vaikka puhallin pyörii nätisti käsin koittaen. Puhaltimen moottoria taisi koodi herjata muistaakseni, kahdeksan kertaa vilkkuu lamppu, eikä tokene vaikka on sähköjä käytetty pois.
Taidan heittää paskatunkiolle ja laittaa ransiitin kiinalaismallin tilalle..
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

Onhan teillä siellä semmosia mäkisiä sorateitä? Kaikki kiertovesipumput päälle ja sitte kakkosella kaasupohjassa niitä ralliteitä puoli päivää ees taas ja kaveri kääntelee ilmausruuveja samalla. Onks kaikki maholliset hanat auki?

Kaasua Keke!
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Onko kaikki putkiliitokset kovia, vai onko välissä letkuja kuten ainakin carruksessa alunperin? Letkuliitoksiahan voi käyttää ilmaustarkoitukseen hyvinkin, löysää vain klemmaria ja raottaa vähän letkun reunaa...

Ja tohon webastoon, ennen ku sen hävittää, kannattaa ehkä koittaa sitä puhallinta suoralla sähköllä ja jos se on rikki, miettiä saisko sen vaihdettua johonkin toimivaan. Voi olla myös joku johto tms poikki tai irti.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Kipaisin romutarhasta pari vähän vähemmän halkeillutta vetopyörää.
Vielä kun saisi punnerrettua ne alle..
IMG_20210914_170918_copy_1248x1664.jpg
Scania BF86S Lahti 10 -78
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Hyvän näköisiä, eikä varmaan ollu kalliita👍 pitäis itsekin jostain käydä penkomassa 2-4 kpl... Eikai se vaihto paha nakki oo, kunhan vaan saa entiset irti😅
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Mikaeli kirjoitti: 14 Syys 2021 19:46 Hyvän näköisiä, eikä varmaan ollu kalliita👍 pitäis itsekin jostain käydä penkomassa 2-4 kpl... Eikai se vaihto paha nakki oo, kunhan vaan saa entiset irti😅
350€ vanteineen päivineen, pintaa on 15mm luokkaa eli näihin hommiin varmaan vuosikymmeneksi😂
Vanteet tosin saattavat olla vääränlaiset kun ei ole kartioita, en ole ihan varma kummat autossa on, mutta romulan ukon mukaan ollaan vuosimallin mukaan ihan rajoilla kumpaa on..

Mikaeli kirjoitti: 02 Syys 2021 12:05 vararenkaaseen kannattaa välillä pistää ilmaa, omassa oli 4 bar...
Tätä helpottamaan muuten minulla on perimmäisessä ilmasäiliössä pikaliitin tyhjennyspropun tilalla ja letku reissussa mukana.
Voi täytellä tarpeen mukaan auton järjestelmästä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

leemu kirjoitti: 15 Syys 2021 09:24
Vanteet tosin saattavat olla vääränlaiset kun ei ole kartioita
Ei voittoa vannelotossa :|
Autossa on kartiolliset ja nämä ovat suorat.
Nyt sitten vaan arvotaan kumpi on nopeampi, käyttää nämä suorat pajajätkällä, että ajaa niihin kartiot vai väännättää kumit autossa nyt alla oleville vanteille :roll:

Romulan kaveri kyllä väitti, että sisempänä voi käyttää suoraa vannetta jos vaan navan ja vanteen välissä ei ole mitään, mutta hiukan arveluttavalta se vaikuttaa :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Onko tossa ne kartiolliset mutterit kans ja kartioholkit/pultit mitkä keskittää vanteet? Vai keskittyykö vanne navan kynsiin? Jos vanteen keskireikä vastaa napaan ja keskittää vanteen kartiomuttereita ei tarvita eikä näin ollen kartioita vanteen rei'issäkään. Niiden tehtävähän on vain keskittää vanne🤔
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Mikaeli kirjoitti: 15 Syys 2021 17:58 Onko tossa ne kartiolliset mutterit kans ja kartioholkit/pultit mitkä keskittää vanteet? Vai keskittyykö vanne navan kynsiin? Jos vanteen keskireikä vastaa napaan ja keskittää vanteen kartiomuttereita ei tarvita eikä näin ollen kartioita vanteen rei'issäkään. Niiden tehtävähän on vain keskittää vanne🤔
Mutterissa on kartio joka vastaa vanteen kartiota, käsittääkseni ei navassa ole mitään keskittämiseen liittyvää.
Scania BF86S Lahti 10 -78
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jos kartiomuttereilla on, silloin oli myös pultinjuuressa mutterit joissa kartio, ts pyörät keskittyy ja kiinnittyy kartioiden
välityksellä eikä napaohjuteilla . Ei oo nähnyt ”seka toteutusta”, tai muu merkinnen auto oli irto katiot pulteissa, scaniassa
oli ns juurimutterit joilla rumpu kiinnitetty napaan samalla , kuorma autoissa vielä 70 luvun lopulla) . Kannattaa vanhat vanteet onnituu keskitys ( kartiovanteita ei nykyään tehdä, en tiefä miten onnistuu kartioiden teko? ) , kannattaa tark vanteiden leveys ja renkaan koko yhteen sopivuus ja sopiiko pyöräkotelossa pyörimään tai uudempi vanne jos keveämpi sopiiko .
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mulla on takana just näin, eli pultissa kartio”mutteri” joka keskittää sisemmän vanteen. Eli sielläkin tarvii olla kartiovanne
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Huoltoa tässä vähän tuusaillut minkä ehtinyt :roll:
Moottoriöljyt ja turbon suodatin on vaihdettu ja linko putsattu, oli muuten lingossa ehkä 10% siitä töhkämäärästä joka oli ekalla kerralla. Ei ollu ihan just putsattu, nyt vaihdetuilla öljyillä ajettiin n.5tkm.
Hihnat on uudet, vanhoista oli kulunut jo leveydestä n.1/3 pois.
Takatallin ovissa on lukot, ostin Ford traktoriin tarkoitetut ovenkahvat joissa on lukko valmiina ja niittasin ne paikalleen oviin. ei ne mitään rosvoa estä, mutta lukothan on rehellisiä varten :lol:
Loota ja peräöljyt täytyy vielä tarkistaa ja uutena asiana pitää jostain metsästää uudet paluuputket suuttimille. Piru vie 5- ja 6-pytyn putket tiputtavat jo niin, että kannen päälinen kastuu :?
Ens talvena varmaan otetaan sitten hattu päästä :shock: pahvi falskaa ulospäin 2- ja 3-pytyn välistä. Sillain tulee, että kansien väli on märkä ja välillä tulee tippa lohkon kylkeen, mutta lämmin bloki kuivattaa sen pois, ei siis ihan solkenaan tule vielä, kestänee tämän syksyn ajelut :roll:

Näillä näkymin jos ei ihmeitä käy, niin menen maanantaina euroopan mestarille ja pyöritellään nuo "uudet" kumit autossa alla oleville vanteille.
Rungot on niissäkin taivasta vanhemmat, mutta kyljet vaikuttavat ainakin ehjiltä, joten tuntuu fiksummalta laittaa ne alle nyt eikä tuskailla asian kanssa Puolassa moottoritien penkalla :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Ei Niitä kansia kannata pois nostella. Ei se mitään auta. Trust me...
Mä olen vetänyt 14 vuotta vuotavalla koneella. Tai kolmas kone menossa...
On tiivistettäkin vaihdettu, toimii pari kuukautta, sit vuotaa taas.
Se juoni on siinä, ettei sylinteriputkien yläpäässä ole mitään tiivistettä.
Ohjeen mukaan pitäisi nostaa putket ylös ja shimmata putkien korko. Sit tiivistemönjällä putket takas.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jokelan linja kirjoitti: 17 Syys 2021 16:38 Ei Niitä kansia kannata pois nostella. Ei se mitään auta. Trust me...
Mä olen vetänyt 14 vuotta vuotavalla koneella. Tai kolmas kone menossa...
On tiivistettäkin vaihdettu, toimii pari kuukautta, sit vuotaa taas.
Se juoni on siinä, ettei sylinteriputkien yläpäässä ole mitään tiivistettä.
Ohjeen mukaan pitäisi nostaa putket ylös ja shimmata putkien korko. Sit tiivistemönjällä putket takas.
Vois vuoto rauhoittua korjaus aineella jos kesäkeleillä kokeilis ilman pakkasnesteetä, pahin vuoto on jos
sylinterputken alapäästä vuotaa ( ensin ulos nestetiiviste vuoto ja jos reikä ei ole auki , vaara että
öljytiivisteet pettää ja vuotaa öljynsekaan nesteet , mahd laimeilla pakkasnesteillä on etu .
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jokelan linja kirjoitti: 17 Syys 2021 16:38
Mä olen vetänyt 14 vuotta vuotavalla koneella.
Jospa antais sitte olla vaan :shock: :lol:
Tekemistä riittää ympäri katiskaa kuitenkin sillain, ettei varsinaisesti tarvii keksiä työkohteita :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Vaihdeaskiin meni pari litraa öljyä, perässä oli tarpeeksi. Laatikkoon voisi jossain välissä ihan vaihtaa uudet, peräöljyn menevät varmaan jonkin aikaa koska ne vaihdoin viimi kesänä. Tarkistelin venttiilivälykset ja Lintusyrjällä tehtiin odottaessa uudet paluuletkut suuttimille. Vanhoissa olikin melko sekava kokoelma tiivisteitä. Kupariprikkoja, jotain alumiinisia vastaavia jotka pureutuvat banjopultin kantaan niin, että tarvii melkein kirveen irroitukseen ja osassa ei ollut mitään :shock:
No nyt on uudet letkut ja uusilla kupareilla kasassa, jospa ei kuseksisi naftaa kannen päälle ihan solkenaan.

Sivuluukkujen lukoista mulla oli hyvä idea. Itse lukko on vähän kuin vanhassa vessan ovessa. sisäkahvaa "väärään suuntaan" kääntäessä ulkokahva lukittuu.
Ajattelin porata uudet reiät ulkokahvalle ja laittaa romulaatikosta löytyneet keskuslukon ovimoottorit kääntämään sisäpuolta lukkoon tai auki.
Ongelma tulee siitä, että "kahvaa" täytyy kiertää varttikierros, että lukko menee päälle. Moottorin isku on luokkaa 2,5 senttiä joten välivivun mitaksi jää jotain pari senttiä. Ei pirulainen riitä voima moottorissa kun kulma menee niin oudoksi.

Täytynee tehdä joku pikapatentti riippulukoilla ja perehtyä paremmalla aikaa tuollaiseen hienompaan systeemiin. Uskoisin, että jollain välivipusysteemillä sen saa kyllä pelaamaan, mutta nyt ei aika riitä sen ihmettelyyn.

Jaaniin ja vaihdoin myös pyyhkijänsulat. Uskalsin ostaa kun paketissa luki, että sopivat 98% autoista, niin tottahan ne silloin sopii 40 vuotta sitten suomessa rakennettuun bussiin :lol:

Ruuhi irtoaa Vuosaaressa laiturista tiistaina 11 reikäleipä ja tämän miinan pitäisi olla siellä kyydissä :shock:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

Saiks ne lämmitykset pelaa?
Vastaa Viestiin