Sivu 1/23

Leemun Lahtikko

Lähetetty: 01 Joulu 2018 15:44
Kirjoittaja leemu
Juur kotiuduin Nummelasta.
Mukaan tarrautui monelle palstalaisellekin tuttu Scania BF86S Lahti 10 "Hetku sininen".
Kylmää oli kyyti, kun lähtiessä en ehtinyt perehtymään lämmittimiin sen paremmin niin autoon ei sitten tullut lämmintä lainkaan sisälle :lol:
Hakureissu ei ihan ilman kommelluksia sujunut, palaan aiheeseen vielä.
Ensitunnelmat autosta ovat hyvinkin positiiviset, hyvä on ajaa ja kevyesti tuli 90km siirtymän kotiin.
Talven aikana täytyisi päivittää sisuskaluja hiukan omia tarpeita paremmin vastaaviksi.

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 01 Joulu 2018 23:52
Kirjoittaja neppi
Mitä ihmettä?!? Kerääks sää näitä???

Onnea rojektiin!

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 02 Joulu 2018 07:14
Kirjoittaja leemu
neppi kirjoitti: 01 Joulu 2018 23:52 Mitä ihmettä?!? Kerääks sää näitä???

Onnea rojektiin!
Eikäkun toi Vanaja on niin karmea raato, että pakko hankkia joku parempi että päästään joskus reissuunkin :lol:

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 02 Joulu 2018 08:31
Kirjoittaja neppi
Ei se, että joku ei oo kauhee raato tarkota ollenkaan sitä että päästäis joskus reissuun, kysy vaikka keltä! Tai multa.

KUVIA!!!

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 02 Joulu 2018 13:17
Kirjoittaja leemu
neppi kirjoitti: 02 Joulu 2018 08:31
KUVIA!!!
Siinä pari pahimpaan nälkään.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 02 Joulu 2018 13:48
Kirjoittaja Rosvolinna
Hieno. Tulee ala-aste-ajat mieleen. Tyllilän linja vei turvallisesti kouluun ja kolikot laitettiin sellaiseen laariin hetkukopan päälle - oi niitä aikoja :)

Onnittelut hamkinnasta.

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 02 Joulu 2018 14:29
Kirjoittaja leemu
Niinsiittä hakureissusta piti..

Kävin jo viikolla pikaisesti autoa vilkaisemassa ja sovittiin, että ilmoitan etukäteen josko tullaan emännän kanssa kimpassa katsomaan tarkemmin.
Soittelin myyjälle perjataina, että lauantaina oltaisiin tulossa. Homma ok, he laittavat vähän lämpöjä päälle yms. että on mukavampi katsella.
Lauantai koitti ja päästiin paikalle. Kävi ilmi, että auto oli kytketty edellisenä päivänä maasähköön, mutta kukaan ei ollut huomannut tarkistaa lähteekö akkulaturi päälle. Ei ollut lähtenyt kun roikka oli rikki.
Akut aivan finito, ei jaksanut pyörittää startilla lainkaan. Toiset olivat riemuissaan, että on se sentään ollut lohkolämppärissä (vajaa 8-litrainen suoraruiskutusdiesel ja pakkasta 2 astetta, todella hyödyllistä lämmittää :roll: )
Myyjä lupasi, että laitetaan ilmanmuuta uudet akut, huoltomies tulee kuulemma tunni kuluessa..
Hörpittiin kahvia ja haastateltiin myyjää, niin yhtäkkiä selvisi ettei heillä siis ole uusia akkuja varastossa. Ehdotin siis että vaihdan ne akut itse, ei siihen nyt huoltomiestä tarvita.
No meinattiin josko se buusterilla heräisi, akut olivat siis nyt olleet jo jonkin aikaa latauksessa.
Huoltoukko kantoi buusterin autolle ja laitteli kaapelit kiinni. Taas olisi pitänyt kaikki tehdä itse tai ainakin vahtia vierestä. Juutaksen neropatti otti sähkön buusteriin autosta :evil: Maasähköhän pimeni siinä siunaamassa kun nupin kiersi starttausasentoon :|
Automaattisulakkeet on kaikki päällä, mutta sähkö ei tule perille, täytyy arkena kysellä edelliseltä omistajalta onko jossain lisää sulakkeita..
Autossa leijaili lataamisen seurauksena sellainen rikkihapon käry, että alkoi olla realismia ettei autoa niillä akuilla käymään saada.
Kiirekin alkoi painaa päälle, lapsenvahdilla olisi omia menoja. Kello on jo niin paljon, että alunperin olisi pitänyt olla jo kotimatkalla, mutta autoa ei ole saatu edes käyntiin vielä.
Tässäkohtaa tuumailtiin toiminta niin kädettömäksi, että otettiin ohjakset omiin käsiin.
Ajettiin Motonettiin ja pari 200Ah sznaijz... jotain vaikeannimisiä akkuja :lol: kyytiin ja takaisin autolle.
Akut kiinni ja muutaman sekunnin starttauksella alkoi syntyä savua ja ääntä. Kone käy, hihna kiljuu ja äijällä hymy leviää :lol:
Paineet nousee, summeri sammuu ja jarrut vapautuu. Tenutilanteen olinkin jo aiemmin tarkistanut.
Koeajoa suoritetaa 50 metriä hallin ympäri etupihalle.
Jätetään auto tyhjäkäynnille lämpeämään pihalle ja tekemään papereita.
Paperit saadaan täytellyksi, tosi omistajanvaihdos jää viikolle. Trafin järjestelmä on nurin ja auton liikennekäyttöön ottaminenkin on vaatinut erikoistoimia.
Liikkeellä on toinen toimipiste Ylivieskassa, täältä soitetaan sinne ja laitetaan mies käymään konttorilla asialla, paikallinen konttori kun on kiinni lauantaisin.
Polttoainetilanne on mysteeri, auton oma mittari näyttää täyttä ja jälkiasennettu tyhjää. Totuus lie osuu johonkin välille :lol:
Kaadellaan tankkiin parikymmentälitraa mukana tuotua naftaa ja jälkiasennusmittari nousee johonkin vajaan neljäsosan nurkille.
Tällä määrällä pitäisi kyllä kevyesti ajella Karkkilaan josta olen suunnitellut tankkaavani.
Ei muuta kun ukkoa pukille ja on the road.
Portista tähtäily on jännää, edelliskerrasta bussin ratissa on neljä vuotta.
Saan auton ulos portista ilman osumia ja sattuu tyhjä väli tielle liittymiseenkin.
Kakkosella lämä lattiaan, kohta haetaan kolmosta. Meteliä tuntuu riittävän kun koneelle syöttää pitkiä kauroja :lol:
Kolmosella mennään loivaa ylämäkeä ja tuntuu, että voisi tyrkätä neloselle. Ei olisi pitänyt. Voimansiiron öljyt on hyvästi jähmeät ja jarruttavat menoa niin, ettei voima riitä. Meno puutuu ja haen kolmosta takaisin. Lisään liian hätäisesti kaasua ja kytkin luistaa :oops: Koitan tuuppia kakkosta vaan ei tahdo mennä (ne kylmät öljyt) Ohjastan tienlaitaan ja päästän kiireisemmät ohi. Sitten uusi yritys, ajan lyhyen matkan kääntymiskaistalle ja ramppia ylös varoiksi kakksosella. Nyt saadaankin odottaa hetki vapaata rakoa, Hanko-Hyvinkää väylällä on jonkinverran liikennettä. Väli tulee ja tälläkertaa sujuu paremmin, saan kelattua laatikon läpi ja vauhtiakin saadaan pikkuhiljaa kertymään riittävästi.
Nummelan kohdilta käännetään rampista 2-tielle Porin suuntaan. Riivaan laitteeseen vauhtia kaikki mitä irti lähtee, että liityntä olisi sujuvaa.
Mittarinopeus n.90 ja vilkku vasempaan. Tasaan vauhdin johonkin 85 nurkille ja puhelin soi, emäntä soittaan perästä ja tuumailee, että voisi olla syytä hiukan hiljentää. Ramppia alas tullessa oli vauhtia ollut liki 100 :oops: Mittarivirhettä onkin toisinpäin kuin yleensä..
Loppu olikin oikeastaan pelkkää nautiskelua, poislukien mahdoton palelu, ei tullut tutustuttua lämmitysvehkeisiin ja kuvittelin että moottorista saataisiin lämpöä. Ei saatu.
Auto kulkee tiellä hienosti, edes radiota en viitsinyt avata, vaannautiskelin koko matkan letkeästä kyydistä ja ison dieselmoottorin tasaisesta laulusta.

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 03 Joulu 2018 06:32
Kirjoittaja leemu
Rosvolinna kirjoitti: 02 Joulu 2018 13:48 Hieno. Tulee ala-aste-ajat mieleen. Tyllilän linja vei turvallisesti kouluun ja kolikot laitettiin sellaiseen laariin hetkukopan päälle - oi niitä aikoja :)

Onnittelut hamkinnasta.
Kiitosta vaan, kyllä sille tuurillekkin varmaan tarvista tulee vielä :lol:
Webasto lähti tulille, kunhan käänsi vaan katkaisijasta :) Pienestö se on ihmisen paleltuminen kiinni :lol:
Kytkimen joutuu varmaan uusimaan jossain välissä. Ottaa melko ylhäällä kiinni ja ravistaa.
Hupiakustoa ei ole. Kaikki 24v toimivat laitteet on ajoakkujen perässä ison sähkön laitteita on syötetty aggregaatilla tai sähköverkosta.
Aggregaatti on varmaan ensimmäisenä hankintalistalla ja seuraavaksi invertteri ja jokunen huumoriparisto.
Sitten erotella sähköjä pois ajoakuilta.

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 03 Joulu 2018 17:59
Kirjoittaja Iski
Onnittelut hankinnasta nyt vielä tätäkin kautta :D

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 11 Joulu 2018 17:29
Kirjoittaja leemu
Varastin itselleni laatuaikaa päivällä ja livistin ihmettelemään kaaniaa.
Käyttelin moottorin lämpimäksi ja lisäilin pakkasnestettä, sain myös etukennolta tulemaan lämmintä lasille.
Käsikaasusta näkyi olevan vaijeri poikki.
Ihmettelin jo kotimatkalla etupiirin paineita, mittari seilaa edestakaisin vihreää aluetta kun taas takapiiri pysyy ylärajalla kuin nakutettu.
Auto sammuksiin ja kuuntelemaan herkällä korvalla, poljinventtiilin tienoilta kuuluu suhina. Noinkohan tämän ikäiseen on tarjolla vielä korjaussarjaa tahi uutta venttiiliä vai joutuuko soveltamaan :roll:
Näitä on tietty tehty joku mirjardi kappaletta, niin ehjän käytetynkin varmasti löytää..
Lämminverivarsa on tyhjennettävä pikaisesti ennen kunnon pakkasia, näkyi sisältävän vielä vettä. Samaten hyyskän säiliössä oletettavasti on jotain sisällä kun tyhjennysventtiili on kiinni.
Autoon on jätetty kattavasti kaikkea tarpeellista, tämän päivän löytöjä mm. kameran kolmijalka ja yläjyrsin :shock:

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 11 Joulu 2018 20:16
Kirjoittaja Reissureki
Kyllä yläjyrsin on hyvä olla aina mukana!
Siksi sen autosta löysit😬

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 11 Joulu 2018 22:03
Kirjoittaja leemu
Reissureki kirjoitti: 11 Joulu 2018 20:16 Kyllä yläjyrsin on hyvä olla aina mukana!
Siksi sen autosta löysit😬
Edellinen omistaja varmaan on nepille jotain sukua, tehny sisustushommia jossain bussipysäkillä kuitenkin :lol:

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 12 Joulu 2018 10:56
Kirjoittaja neppi
Nyt en ymmärrä? Ikinä en oo yhelläkään pysäkillä yläjyrsiny! Ü

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 12 Joulu 2018 11:21
Kirjoittaja leemu
neppi kirjoitti: 12 Joulu 2018 10:56 Nyt en ymmärrä? Ikinä en oo yhelläkään pysäkillä yläjyrsiny! Ü
Onkin sit varmaan ainoa mitä et oo tehny reissussa :lol:

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 12 Joulu 2018 17:10
Kirjoittaja Jokelan linja
20181212-IMG_7792.jpg
Tosta tollainen jarrupolkimen dokumentti.

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 12 Joulu 2018 17:27
Kirjoittaja leemu
Jokelan linja kirjoitti: 12 Joulu 2018 17:10 Tosta tollainen jarrupolkimen dokumentti.
Kiitos!
Tuon avulla sen saattaa saada vielä takaisin kasapäähänkin :lol:

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 12 Joulu 2018 21:50
Kirjoittaja neppi
leemu kirjoitti: 12 Joulu 2018 11:21
neppi kirjoitti: 12 Joulu 2018 10:56 Nyt en ymmärrä? Ikinä en oo yhelläkään pysäkillä yläjyrsiny! Ü
Onkin sit varmaan ainoa mitä et oo tehny reissussa :lol:
Ku ei mulla oo koskaan ollu yläjyrsintä, yhyy yhyy.

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 14 Joulu 2018 12:23
Kirjoittaja leemu
neppi kirjoitti: 12 Joulu 2018 21:50 Ku ei mulla oo koskaan ollu yläjyrsintä, yhyy yhyy.
Mää voin kyllä lainata tota ja vaikka sirkeliäkin, mutta ite saat hakea :lol:

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 14 Joulu 2018 13:40
Kirjoittaja Rosvolinna
Jos jyrsin viedään staattisesti maapallon toiselle puolelle eikö siitä tule alajyrsin? No - minulla on akkukäyttöinen siimaleikkuri bussissa ja sitä ihan oikeasti tarvitsee puskaparkissa - niin miksei jyrsintäkin?

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 14 Joulu 2018 16:16
Kirjoittaja neppi
Voisit laittaa sen siimaleikkurin samaan pakettiin sen yläjyrsimen kanssa ku tuli just nurmikoista vähän sanomista...

OFF TOPIC!!!

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 26 Joulu 2018 20:59
Kirjoittaja leemu
Sisätilojen muutoksia omen tässä koittanut pähkäillä.
Kahdelle isolle koiralle täytyisi tehdä häkit. Koko täytyisi olla n. 80x100 ja korkeutta joku ~115 ja kaksin kappalein.
Väkeä siis pääasiassa kulkee kaksi aikuista, yksi taaperoikäinen lapsi ja kaksi tanskandoggia.
Häkkien paikkaa olen koittanut miettiä. Ottaisiko kerrossängystä alapetin pois, vai vaihtoehtoisesti pienentäisi etupäästä sohvaryhmää?
Pahitteeksi ei toki olisi jos häkkipaikkoja saisi vaikka enemmänkin, koska satunnaisesti reissussa saattaa olla useampiakin koiria.
Samaten peräosaston parisängyn läheisyyteen on ollut ajatuksena koittaa erotella likalle oma makuusoppi, nuoriso-osasto kun menee kuitenkin yöpuulle aiemmin kuin aikuiset.

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 26 Joulu 2018 21:37
Kirjoittaja leemu
Lattiamatto on myös lähtölistalla. Tekstiilipohjainen matto ja useampi iso koira ei oikein ole siisteysteknisesti kestävä ratkaisu :lol:

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 29 Joulu 2018 15:49
Kirjoittaja leemu
Lattiamatto, patjat ja takaosaston pornoverhot läks nuotioon, tuli melko musta sauhu :shock:
Mittailin paikkaa häkille. Kerrospetin kohdalla on tietty pyöränkotelo :|
No tehdään häkki kotelon päälle, saa alle säilytystilaa hiukan vielä.
Uhraan myös sängyn etupäässä olevan "narikan", niin mahtuu kaksi 80*140 häkkiä.
Käytävä kapenee tästä kohdin muutamalla sentillä, mutta sen kanssa pärjännee.
Vastapuolella on vessa/suihkukopin takana komero johon tehdään yksi hiukan pienempi koirapaikka jota voidaan käyttää säilytystilana jos ei ole enempiä elukoita reissussa.

Sain maasähkön pelaamaan, ilmeisesti vaan hapettumaa automaattisulakkeen kärjissä. Vähän kun ränkkäsi eestaas niin alko pelaamaan.
Kokeilin mikroa, niin sen takana asuva pallosalama tuli esille :shock:
Täytynee pyytää sähkäriä mittarinsa kanssa käymään ennen kun käyttelee sähköjä enempää..

Tein myös lisää löytöjä: varttituuman hylsysarja, rikkinäinen invertteri ja maasähkön kytkentäkaapeli.

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 06 Tammi 2019 12:53
Kirjoittaja leemu
Timco G3000I-A aggregaatti tuli matkahuollon kyydissä taannoin.
Peli saatiin kasaan ja jopa käymään jäsen rosvolinnan neuvojen jälkeen.
Vähän se on kiinalainen paketti. Pyörien kiinnitykseen oli prikat joissa on liian pieni reikä ja tukijalkojen toiset kiinnityspultit eivät sovi paikalleen :lol:
Täytyypä tästä suoria rullamitan kanssa autolle pähkäilemään, että mihin koloon sen saisi mahtumaan.

Re: Leemun Lahtikko

Lähetetty: 06 Tammi 2019 14:36
Kirjoittaja leemu
Tuonne ajattelin aggren sulloa. Siirrän Webaston tuonne Primuksen taakse, missä sitä on älykiva rassata jonain pakkasyönä :mrgreen: niin tuohon perälle jää sen verran tilaa että kiinanihme mahtuu. Loota on auton vasemmalla kyljellä keskivaiheilla, aikalailla keittiön hellan kohdalla. Meinasin tehdä kelkan kumityynyjen varaan, että saa käytössä vedettyä ulos. Jos joku on sitä mieltä, ettei sitä pidä tuonne laittaa niin huutakoon hep. Mieluusti syyn kera :lol:
IMG_20190106_133459.jpg
Tämä löytyi takatallista, lienee rikki sillä se on oletettavasti ollut autossa asennettuna ja miksi kukaan ottaisi muuten vain toimivan laitteen pois? Tämä on oletettavasti ollut oikealla puolella etummaisessa sivuluukussa, ainakin sieltä on tukitut reiät sohvaryhmän luo ja samaten pohjassa on tukittu läpi mistä pakoputki on mennyt. Täytyy tutkia josko tuon saisi toimimaan, niin laitan takaisin. Vaikka pääasiassa kesällä varmasti reissataan, niin kerrankos suomen kesässä vähän vilu on :mrgreen:
IMG_20190106_133623.jpg
Sisukalut näyttää nyt tältä. Tuollainen sikaliukas valkea muovimatto tuli esiin kun otin kokolattiamatot pois. Jokin muovimatto tuohon päälle tulee, mutta ei ole vielä tarkempaa tietoa minkälainen.
IMG_20190106_140103-2320x1740.jpg