Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

Rosvolinna kirjoitti: 18 Touko 2020 12:49 Ksyleeni saippua mix + pari pakettia nitriilirukkasia. Jännää molempiin viimeisimpään postaukseen vastaan samalla lailla.
Höpönlöpön! Siinä toisessa postauxessa et maininnut nitriiliä ollenkaan! Busted!!!
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ties vaikka sen Lahtikon tarrojen alla lymyää Covid -19 vai olisko siellä Covid -3? On se sen verran rustiikki peli.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Rosvolinna kirjoitti: 18 Touko 2020 16:23 Ties vaikka sen Lahtikon tarrojen alla lymyää Covid -19 vai olisko siellä Covid -3? On se sen verran rustiikki peli.
Voi olla vaikka adidas tai n*****isankkeri, on tämä varmasti niin monenlaista nähnyt :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Olisi jonkinmoinen tahtotila lisätä moottorin jäähdytykseen erillinen paisuntasäiliö :roll:
Johtuen lähinnä siitä, että alkuperäinen systeemi on aika epäkelpo noinniinkuin käytettävyyden puolesta.
Paisarihan on alkujaan jäähdyttimen yläreunassa, mutta kun ruotsalainen autotehtailija ja suomalainen korintekijä ovat lyöneet päänsä yhteen, niin lopputulemana täyttökorkki on muutaman mutkan päässä ja jäähdytysnesteen tasoa on mahdoton nähdä korkista käsin.
Lisänä on vielä peltinen pönttö jäähdyttimen yläpuolella johon tulee pieni letku korkin juuresta

Mitä meinaatte, toimiiko systeemi oikein jos lisään rinnalle erillisen suljetun paisunta-astian johon nyppäisi ylös letkun jostain jäähdyttimen yläreunan tienoilta ja alapuolelta yhdistelisi alavesiletkuun :?:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

leemu kirjoitti: 11 Touko 2020 11:37 Pakoputki alkaa olla huomiota vailla.
Etupätkä on niin seula, että siivilässäkin on vähän reikiä siihen verraten :lol:
Vanhaa ei enää siis järkevästi saa elvytettyä.
Putki on 89mm eli 3,5". Saatavuus tuossa koossa on aika huonon oloinen ja hinta karkaa suolaiseksi.
Mietin, että noinkohan alkuperäinen putki on ollut noin isoa :roll:
Kustannustehokkainta on mielestäni käyttää valmista akselinylitystä, varsinkin kun en ole kaksinen hitsari :lol:
Motonetissa on, mutta hinnoittelu on mielestäni melko mielenvikaista, 3" eli 76mm ylitys maksaa 19,90 ja 89mm 44,90 :shock:
Ei mielestäni ihan kohtaa nyt, ei siihen 89 putkeen nyt sentään tuplasti tavaraakaan mene..
Tästä mutkia:
https://www.tori.fi/vi/70711251.htm
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Reissureki kirjoitti: 13 Kesä 2020 12:24
Tästä mutkia:
https://www.tori.fi/vi/70711251.htm
Taidan edetä putkiosilla, DN80 kulma irtoaa onniselta alle vitosella kappale, niin ei varmasti löydy halvempaa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Lakkaa muuten kohtsillään repaleiset teipit lepattamasta tuulessa :lol:

Kuva
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Hommahan valmistuu liki käsiin :shock:

Kuva

Tuulilasin ympärystä ja vasemman kyljen yläosasta kaksi kolmannesta maalaamatta.
Voi olla, ettei ihan tänään valmistu, mutta lähipäivinä.
Ens torstaina kylmenee leimakin, täytyy kai alkaa sillekin asialle tekemään jotain :lol:
No, sen ei pitäisi tälläerää vaatia muuta kuin koota hihnankiristin uusien laakereiden kera paikalleen ja käyttää jarrusovituksessa.
Viimevuonna oli etujarrut vähän hilkulla, niin ajattelin pelata varman päälle nyt.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

leemu kirjoitti: 21 Kesä 2020 13:46
Ens torstaina kylmenee leimakin, täytyy kai alkaa sillekin asialle tekemään jotain :lol:
No, sen ei pitäisi tälläerää vaatia muuta kuin koota hihnankiristin uusien laakereiden kera paikalleen ja käyttää jarrusovituksessa.
Viimevuonna oli etujarrut vähän hilkulla, niin ajattelin pelata varman päälle nyt.
Pari vuotta tuli armonaikaa, että läsähdys kävi :D
Oli viisas veto hakea jarrulappu etukäteen. Vähän otettiin etupäätä lähemmäs, niin saatiin hyväksyttävät arvot. Pientä soikeutta on rummussa kuskin puolella, mutta mennee tällaisessa käytössä.
Takajarrut on niin mahdottomat, että meinaavat kokonaistehossa hiipiä väkisin edelle :roll:
Katsuri ei keksinyt mitään moitittavaa, suullinen huomautus apumiehen sisälokasuojassa olevasta ruostereiästä. Oikein asiallista palvelua, ei mitään turhaa nillitystä, lähinnä alustan tarkastus ja sillä hyvä. Konttorina A-katsastus Forssa Viksberg.
Kokonaiskulut katsastuksesta 199€, sovitus siis teetetty muualla, mutta on tuossa rahassa mukana.

Jännä homma on tuo savun muodostus seisonnan jälkeen, tätähän on ennenkin jossain ketjussa hämmästelty.
Enimmäinen kiihdytys maantievauhtiin tuottaa putken täydeltä sinisenharmaata savua, mutta sen jälkeen ei tule silmin nähtävästi muuta kuin ohuesti mustaa. Samaten ensimmäiset viitisen kilometriä tuntuu, että hyvä kun auto pysyy ojien välissä , mutta sen jälkeen se ikäänkuin "herää henkiin" ja kulku on ihan yhtä tasaista kuin ennenkin :shock:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Suutin pissaa. Siitä sinisenharmaa savu. :idea:
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jokelan linja kirjoitti: 23 Kesä 2020 19:45 Suutin pissaa. Siitä sinisenharmaa savu. :idea:
Sitähän se varmaan on, mutta pidemmän seisonnan jälkeen sitä tulee "tuubin täydeltä" ekan kiihdytyksen ajan.
Sen jälkeen rauhoittuu melkein vallan.
Kärjet varmaan voisi jokatapauksessa vaihtaa jossain välissä, ei ne ihan ehdat ole missään tapuksessa enää :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

leemu kirjoitti: 23 Kesä 2020 22:00
Jokelan linja kirjoitti: 23 Kesä 2020 19:45 Suutin pissaa. Siitä sinisenharmaa savu. :idea:
Sitähän se varmaan on, mutta pidemmän seisonnan jälkeen sitä tulee "tuubin täydeltä" ekan kiihdytyksen ajan.
Sen jälkeen rauhoittuu melkein vallan.
Kärjet varmaan voisi jokatapauksessa vaihtaa jossain välissä, ei ne ihan ehdat ole missään tapuksessa enää :lol:
Voi olla suutin vikaakin, mutta normaalia dieselautoille ( matalat puristukset turbo/ cooler moott) käytetään tyhjäkäyntiä
ja kylmänäkäydessä palamatonto kertyy äänen vaimentajaan ja ajossa vaim tyhjennys.( eiintyy vanhemmissa di autoissa ,
en tiedä nyky kat/ hiukka loukku/ adblue tukkeentuuko ne vai ? ainakin kevyessä jakeluajossa oli ongelmia ”alkuaikoina”
kun lämmöt ei riittänyt ” jälkipolttoon’
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Addica »

Mulla oli aikoinaan vanhanliiton dieselissä vastaavaa miehekästä savutusta kiihdyttäessä parkissa olon jälkeen, syynä venttillinohjuri oli kannen tasalta poikki. Muuten toimi hienosti ja normaalinoloisesti. Mikä senkin oli katkaissut, ei voi tietää.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Huomenissa pitäisi pudota tontille aurinkopaneeleita :shock:
Kärkkäisellä oli tyrkyssä 275W paneeli 99€, arvelin hinnan olevan sen verran sopiva, että voi ostaa pois.
Jännityksellä vartoillaan pakettia, paneeleita on tulossa kaksi ja niiden ilmoitetaan painavan ~19kg kappale.
Posti ilmoittaa kollin painavan 110kg :shock:
Minkähän moinen sinkkiarkku sieltä mahtaa tulla :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Tilasikko asennettuna?
Jos sielläon asentaja mukana😳
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Reissureki kirjoitti: 25 Kesä 2020 19:26 Tilasikko asennettuna?
Jos sielläon asentaja mukana😳
Aika köykäinen kaveri olisi kyllä :roll:
Tietty jos se on tullut jo kiinasta asti mukana :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

leemu kirjoitti: 25 Kesä 2020 19:32
Reissureki kirjoitti: 25 Kesä 2020 19:26 Tilasikko asennettuna?
Jos sielläon asentaja mukana😳
Aika köykäinen kaveri olisi kyllä :roll:
Tietty jos se on tullut jo kiinasta asti mukana :lol:
Sieltäpä juuri, valmistajan valtuuttama henkilö!
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Paneelit tuli perjantaina, niinkuin pitikin.
Ei ollut asennusjoukkoja mukana :(
Kaapelit sain vedeltyä eilen illalla paikoilleen ja jonkin verran valmisteltua paneelien asennusta.
Menevät pitkittäin keskelle kattoa. Toinen ihan etureunaan ja toinen ensimmäisen kattoluukun takapuolelle.
Varastoista löytyi vanhaa sähkärin asennuskiskoa n.50mm leveää.
Arvelin pistää sen kyljelleen katolle, väliin Sika 221 ja päistä "ruusuniitillä" kiinni.
Paneeleissa on reiät 8mm pulteille 2kpl molemmissa päissä pitkiä sivuja. Niistä ajattelin kiinnittää kiskoihin, ehkä vielä sika siihenkin väliin. Pysynee vaikka ei tule lyhyeltä sivulta kiinni?
Arvelisin muutenkin olevan parempi, että ilma pääsee kiertämään alta, niin paneeli pysyy vähemmän kuumana :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

leemu kirjoitti: 29 Kesä 2020 07:08 Arvelisin muutenkin olevan parempi, että ilma pääsee kiertämään alta, niin paneeli pysyy vähemmän kuumana :roll:
Kohta se on jo marraskuu...
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

neppi kirjoitti: 29 Kesä 2020 07:37 Kohta se on jo marraskuu...
Älä muuta sano, keskikesän juhla on sivuutettu, niin kohta jo suunnitellaan talvipyörää alle räntäsateessa.
Ainiin, paitsi että mullahan on jo talviset alla :mrgreen:

Kuva
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Viime yö tehty testiä.
Paneelit on katolla nyt ja kytkettynä rinnan. 14 tuntia irti maasähköstä, jääkaappi ja ilppi päällä pyyntiä 24 astetta.
Ulkona ei ollut kovin kuuma eilen, ehkä 22 parhaimmillaan ja auto oli valmiiksi viileä sisältä.
Lähtötilanteessa invertteri näytti akkujännitteeksi 27V. Nyt näyttää akuille 25.1V ja autossa on lämmintä n.12 astetta. Todenmukaisempi olisi varmaan testata lämmityksellä :lol:

Etummainen paneeli on kiinni tuollaisella kyljelleen käännetyllä valaisinkiskolla.

Kuva


Taaempi taas perinteisellä asennuskiskolla. Edessä on oltava ylempänä, kun katossa on poikkisauma jonka päälle paneeli on saatava. Takana asennuskisko riittää juuri katon kaarevuuden takia.
Molempien paneelien kiskot on niitattu "ruusuniitillä" päistään kattopeltiin ja välissä on Sika 221 liimaa.

Kuva
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Paneelit pysyi katolla ainakin ellivuoreen asti :lol:


Kuva
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Rengaspaineita silmäilin joutessani.
Etupäässä oli 8bar takana 5. Tai siis sisemmissä ei ollu kuin ~4,5 mutta sain kiinankompuralla ahdistettua viiteen.
Hiukan tuntuu vähältä kuitenkin tuo 5?
Rengaskoko on 12R22.5 ja papereiden mukaan kokonaispaino taisi olla jossain 12500kg nurkilla, todellisuudesta ei tietoa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Kyllä sielläkin se 8bar pitäisi olla.
Hommaa sellainen paineilmajarrujen mittaliitin ja nikkaroit siitä täyttöletkun, niin saat auton järjestelmästä täytettyä renkaan.
Tai tollainen valmis letku. Tohon vielä renkaantäyttöpistooli väliin, ni sit olis pro. :lol:
Liitteet
renkaantayttoletku-16m-auto-kompressori-mutteri-rattapumba-nippa-kuorma-autojen.jpg
renkaantayttoletku-16m-auto-kompressori-mutteri-rattapumba-nippa-kuorma-autojen.jpg (60.82 KiB) Katsottu 9019 kertaa
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Normi kompurassa yleensä on painekytkimessä noin 5-8bar vaihteluväli. Sillä saa renkaan täyteen kun ensin suhisuttaa ilmaa pihalle niin että kompura hörähtää, sitten kiireesti letku kiinni renkaaseen ja liipasin pohjassa niin kauan että kompura katkaisee..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Vastaa Viestiin