Kirjasto sisu

Kerro omasta projektistasi
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja neppi »

Blanco oikeenvärinen lätkä ja siihen tarra päälle? Tarrojahan saa vaik Biltsun veneosastolta niitten katkaisijoihin...
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ne varmaan voisi käyttää ne vanhat kuluneetkin, eiköhän se loppujälki lähde jollain myrkyllä irti... mutta niitä bussikylttejä ei ole noissa venepuolen lapuissakaan. Tosin tuollainen ankkuri olisi kyllä tarpeellinan nappi.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ankkurinapista laulo Karjalainenki aikoinaan. Vissii kylähulluja...
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Make oli väsäilly vähä reikiä ikkunoille alkaa matkustajat näkemään pihalle :o
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Liitteet ei halua jostain syystä hypätä nyt ollenkaan :(
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Tänään alko sitten agregaatin tekeminen, vanha 13hp riks&rattoni pääsi uusiin tehtäviin. Täyttää vielä ostaa iso 24v laturi ja vähä putkeen niin hyvä tulee
Ajattelin että 24v generaattori on parempi ja halvempi kun siitä ei lopu tehot niinkuin 230 vehkeestä koska invertteri/invertterit hoitaa sähkön teon :D
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jokainen tietty tekee kuinka tahtoo ja tavallaan se itse värkkääminen on tämän homman suola.
Mutta kyllä minä vielä miettisin tuota aggregaattiasiaa.
Käytetyn ajan ja saadun säästön hyöty kun saattaa jäädä melko ohueksi.
Mennään ensinnä tuohon Briggs ja laturi yhdistelmään:
Iso laturi tarvitsee runsaasti jäähdytystä, tämä tarkoittaa sitä, että sen on pyörittävä riittävän isoilla kierroksilla.
Näppituntumalta sanoisin, että joku 5000-6000 kierrosta minuutissa vähintään.
Toisena laturin herättäminen lataamaan. edelleen näppituntumalla mennään, mutta veikkaisin yleisimmin vaihtovirtalaturin heräävän jossain 1000 kierroksen paikkeilla.
Siinä voi olla haastetta saada välityssuhde sellaiseksi, että laturissa on tarpeeksi kierroksia jäähdytystä varten ja toisaalta, että riks-rattoni jaksaa nostaa kierrokset ylös laturin herätessä.
Voi olla, että siihen saa rakennettua jonkinlaisen viivästyksen, ettei kaikki kuorma kytkeydy kerralla. En tiedä onnistuuko ja onko kuinka vaikea tehdä.
Oma lukunsa on sitten melu, Briggs ei ole mielestäni ihan hiljaisimmasta päästä, varsinkaan kun sitä täytyisi riivata aika isoilla kieroksilla.

Toisena vaihtoehtona äkkinäisellä googletuksella halvin 3kw aggregaatti 295€ ja ilmainen toimitus.
Hoitaa akkujen latauksen sitten hybridi-invertterillä. Kai nykymaailmassa "kaikki" ainakin varautuvat aurinkosähkön käyttöön, niin fiksuinta mielestäni laittaa tuollainen yhdistelmälaite missä on invertteri, akkulaturi ja paneelisäädin.

Kuten sanottu, valinta on hommassa vapaa, mutta kai näistä vähän siksikin täällä raportoidaan, että saataisiin muita näkökulmia ja joskus ihan toimivia vinkkejäkin :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Harrastustahan tuollaisen rakentaminen tietysti on, mutta se etu tuossa 24 V "aggregaatissa" on että sieltä tulee kokoajan niin nättiä sähköä mitä vertti tarjoaa, ja samalla hetkelliset piikit voi olla sitä minkä vertti kestää, eli yleensä 2x nimellinen, toisin kuin agret jotka kärsivät yleensä sen 10% hetkellisen.

Se mikä laturin oikea kierrosluku on ruuppii tietysti siitä laturista, mutta kyllähän se vakiokierrosmoottorilla lähtökohtaisesti on kokoajan parempi kuin moottorin kyljessä. Tyhjäkäynnillä sen maksimivirran ottaminenhan on se kaikkein pahin vaihtoehto laturille.

Ääntä noista halpois aggreista lähtee kyllä niin paljon että sitä on turha ottaa miksikään eduksi. Mulla on ollut hieman ajatuksena myös jos tekisi tuollaisen 24V aggren, mutta juju olisi siinä että laittaisi vesijäähdytetyn moottorin jonka voisi äänieristää kunnolla.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Sepä tässä on kun sillä pienellä Vertti agrilla ei tee mitään, jos hybridi Vertti vetäisee jo akkujen lataukseen koko kapasiteetin niin eipä siitä riitä enää kulutukseen mitään että agri kyykkää (edes kahvin keittimeen)

Sitten taas vastaavasti joku 3000w agri riittäisi mutta se on jo iso ja kallis

Joten tässäpä nähdään mitä tuosta tulee
Laitan infoa kun saan ensin laturin yksi 180a on tuossa ehkä tulossa, alkaa 13hp ehkä jo päpättämään, siinä oli 8000rpm maksimi kierrokset ja herää jo 1000rpm, eli aika passelit ei tarvii olla isot välitykset jos riks rattoni pyörii sen 3000rpm ja x2 niin 6000 kiertäs laturi
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja leemu »

Punanensisu kirjoitti: 02 Touko 2020 08:45 jos riks rattoni pyörii sen 3000rpm ja x2 niin 6000 kiertäs laturi
Mitä lie mahtaa riksin parhaan väännön kierrokset olla?
Veikkaisin, että kannattaa mitoitta niille nurkille.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Röllin 2,8kw aggrekaatti ei riitä lataamiseen ja astiapesukoneen käyttöön samaan aikaan. APK on liian viisas ja pätkäisee, kun pulssilataus on huipuissaan. Parhaiten toimii kun syöttä suoraan akuille aggreen kytketyllä trukkilaturilla ja antaa inverttrin huolehtia muusta kuormasta.

Mökillä samaa vikaa Victron Easysolarin kanssa, mutta siihen voi PC:lla tai dippikytkimillä takoa järkeä ja rajoittaa latauksen pyyntiä.

Aluksi siellä oleva Timco 3000i-aggre karjui urku auki marraskuiseen aurinkosähkötupaan virtaa. Rajoitin pyynnin 1,5kW ja homma toimii paremmin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Jep Victronia saaapi ohjelmoitua että se ei hönkäse kaikkea akkuihin, ja kannattaakin nm. Muutaman mökki paketin asentaneena
Niin saa rajoitettua näitä Kiinan hybridi verttejäkin, uusimpia ihan puhelimen Bluetoothilla

Luulen että briksi vääntää ihan hyvin jo 3000 kiekalla
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Piiri varastossa oli sopivia taperlockilla varustettuja kiilapyöriä rojektiin
Liitteet
IMG-20200429-WA0005-460x1000.jpeg
IMG-20200429-WA0005-460x1000.jpeg (136.35 KiB) Katsottu 14111 kertaa
Tuommoset lautaset sinne moottorin ja laturin väliin pitäs tulla
Tuommoset lautaset sinne moottorin ja laturin väliin pitäs tulla
Screenshot_20200503-125246-270x585.png (47.03 KiB) Katsottu 14111 kertaa
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Tänään Make oli laittanut ikkunat kiinni, ei näy läpi sisälle ku kalvot laitettiin ennen asennusta
Liitteet
IMG-20200503-WA0005-600x800.jpg
IMG-20200503-WA0005-600x800.jpg (151.7 KiB) Katsottu 14064 kertaa
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Siitä se pitkä viikonloppu takana ja muutama tuherustunti
Vähä seinien oikomista(uretaanipatteja) ja kuskin sivuikkunan uusinta
Asentajakin uskaltautui kuvaan 😂
Liitteet
IMG_20200510_121541_148-600x800.jpg
IMG_20200510_121541_148-600x800.jpg (94.04 KiB) Katsottu 13796 kertaa
IMG-20200509-WA0011-800x368.jpeg
IMG-20200509-WA0011-800x368.jpeg (133.98 KiB) Katsottu 13796 kertaa
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Siitä se alakaa genis muodostumaan
Liitteet
IMG_20200519_171451_255-460x1000.jpg
IMG_20200519_171451_255-460x1000.jpg (112.28 KiB) Katsottu 13047 kertaa
IMG_20200519_171443_895-460x1000.jpg
IMG_20200519_171443_895-460x1000.jpg (137.19 KiB) Katsottu 13047 kertaa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hieno genu. Muistelen vaan, että joku ropellipää väsäsi ruohonleikkurista vastaavanlaisen keksinnön mökkinsä off grid -systeemiin. Hän joutui laittamaan vauhtipyörän massaksi akselille - loppui koneesta vääntö, kun laturi heräsi tositoimiin. Massan kanssa jaksoi pitää momentin yllä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Pitäs tuossa isossa briksissä vääntö riittää 🤔
Noo lähipäivinä näkee kun saa koekäytettyä🤗
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Mulla on samantyylinen tollainen itse tehty genu.
Moottorina 6,5 hp Yanmar diisseli ja laturin joku bosch 120A.
Ei jaksa oikein. Kyykkää jossain 75-80A kohdalla. jos akut pahasti vajaat, niin pitää vähän kikkailla. :roll:
Meteli ja savun määrä on hirveä. :lol:
Mutta ajaa asiansa silloin kun sitä tarvii.
Tuossa kannattaa huomioida, että laturi pyörii nyt tavallaan väärään suuntaan.
Ei vaikuta lataukseen, mutta hiilet voi kulua hassusti ja hihnapyörän mutteri tuppaa löystymään.
Ja sit jos se hihnapyörä irtoo, niin se matkustaa yllättävän kauas. Arvaa mistä tiedän. :lol: :lol:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

B-S vaatiiko tukilaakerin? jos hihnaveto , joissan moottorityypeissä rajoitus käyttötarkoituksen mukaan laippa/ hihna.
Tuossa pitäis kone teho riittää kaikkiin hyötysuhde häviöihin ( hihna%, laturin % ja teho on ilmoitettu moottorin max kierroksilla) ,, ”meneekö kaavalla ”, min 2x gener tuotto on tarvittava moottoriteho?
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Jokelan linja kirjoitti: 19 Touko 2020 22:01 Mulla on samantyylinen tollainen itse tehty genu.
Moottorina 6,5 hp Yanmar diisseli ja laturin joku bosch 120A.
Ei jaksa oikein. Kyykkää jossain 75-80A kohdalla. jos akut pahasti vajaat, niin pitää vähän kikkailla. :roll:
Meteli ja savun määrä on hirveä. :lol:
Mutta ajaa asiansa silloin kun sitä tarvii.
Tuossa kannattaa huomioida, että laturi pyörii nyt tavallaan väärään suuntaan.
Ei vaikuta lataukseen, mutta hiilet voi kulua hassusti ja hihnapyörän mutteri tuppaa löystymään.
Ja sit jos se hihnapyörä irtoo, niin se matkustaa yllättävän kauas. Arvaa mistä tiedän. :lol: :lol:
Tuota mietin tinkaan juurikin että pyöriikö tämä nyt sitten miten päin normaaliin verrattuna. En saanut selvitettyä asiaa itselleni mutta nyt se tais selvitä🤔
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Tuossahan on 13hp (jos kaikki vielä tallella) ja laturi lataa varmaan sen 120-160 täysillä ehken joku 4kw ottaa tehoa ehken
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Tarkoittaako tämä reversible että se toimii myös väärinpäin ?
Liitteet
IMG_20200520_064938_818~2-1000x460.jpg
IMG_20200520_064938_818~2-1000x460.jpg (111.14 KiB) Katsottu 12982 kertaa
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Saahan sen tietysti pyörimään kumminpäin vaan, laittaa silleen tälleesti.. Hienoin ASCII-grafiikka alla. :)

Koodi: Valitse kaikki

Moottori ----|
             |
             |
             |
             |
             |------- Laturi
Eli siis moottori ja laturi eri puolella hihnaa. Ei tietty tule niin kompakti paketti kuin jos olisi samalla puolella.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Vastaa Viestiin