Ransitti

Kerro omasta projektistasi
leemu
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu » 02 Tammi 2020 20:31

Saiskos vähän ajatuksia, arvauksia, ehkä jopa jonkin kokemusperäisen vinkin :?: :)
Niinkuin tuossa aiemmin mainitsin, niin ajattelin kierrättää hytistä jo lämmitettyä ilmaa kiinanlämppärille.
Toisaalla vinkattiin, ja hiukan sitä itsekin mietin, että viisasta olisi ottaa ainakin osa imuilmasta ulkoa.
Arvelin tehdä imupuolen 70mm muoviviemäristä ja minulla on olemassa siihen sellainen y-haara jolla saan yhdistettyä ulkoa ja sisältä tulevat putket.
Nyt kaipaisinkin mielipiteitä siihen, että mistä kautta ulkoilma olisi paras ottaa?
Vedänkö kylmästi reiän kylkeen vai pohjaan? :lol: Jos mennään pohjanmaan kautta, niin mihin putken pää olisi paras viedä?
Suoraan alas ei ainakaan ole oikein hyvä, lämmitin kun on suoraan pyörän takana, niin silläkonstin saisi kaiken ravan ja vesisumun lämmittimeen.
Jonkinlainen kuristus täytynee tehdä myös ulkoilmalle, muutoin taitaa käydä niin, että tulee kaikki ilma sieltä ja se tekee hallaa hyötysuhteelle :roll:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Lonely-Rider
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Helmi 2013 22:31
Location: pohjanmaa

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja Lonely-Rider » 02 Tammi 2020 23:25

Minulla tuossa maastokuorkissa ilmalämmitys ei tosin webasto vaan kabola kamina tyyppinen ja siinä pakoputki on katon yläreunassa ja raikkaan ilmanotto myös ylhäällä(lämmitetty ilma puhalletaan lattia kanavista).Tämä järjestely toimii tosi hyvin ,pakokaasut menee ylös taivaan tuuliin eikä jää pyörimään auton alle.Raikas ilma ehdottomasti ulkoa eikä kannata sisä ilmaa kierrätellä,ilma pysyy kuivana auton sisällä ja samalla pieni ylipaine niin ei vedä kylmä mistään vaikka olisi ikkuna raollaan pakkasella

Avatar
jämä
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Helmi 2018 14:27
Truck: scania k92 -89
Location: Imatra

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja jämä » 03 Tammi 2020 10:43

miksi ottaisit ulkoa kylmää ilmaa tahallaan sisään minulla on kuljettajan penkin takana kyseinen laite ja pakoputki ja pakopuolen imu on kuljettajan etupyörän etupuolella sisälokarin ja rungon välissä ja puhallin ottaa suoraan sisältä valmiiiksi lämmintä ilmaa joten ei tarvitse enää uudelleen lämmittää.säästyy nääs polttoaine kuluissa.

Avatar
jämä
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Helmi 2018 14:27
Truck: scania k92 -89
Location: Imatra

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja jämä » 03 Tammi 2020 10:46

niin onhan mulla toinenkin semmoinen lämmitin auton taka osassa joka on sijoitettu ulkopuolen pieneen laatikkoon ja sekin ottaa puhaltimen ilman auton sisältä. ja toimii hyvin ja nopeasti.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 738
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 03 Tammi 2020 11:14

Oli kuorma auton kopissa, ( rekkamiseten nimeämä tukankuivaaja)yleensä sisäilmaa kierrättää , omassa oli otti ilman sängynalla olevasta ” työkalulaatikosta”, autoi ehkä pitämään sängyn toisen pään lämpimänä, käytin vain hytin esilämmitykseen, höyrysti
kyllä ikkunat . Man kuorma autoihin ( ” rekkamallit”) sai 5 kw vesi ja 4 kw puhallin yhdistelmää varmaan toimiva tai
10 kw vesi joutui asennuttamaan suomessa ennen , nyt ?

Hyvä lisälämmittimenä, nopea, ei oiken mukava yöpymis käytössä,happipuutetta .. linja auton kokoisissa varmaan kakkos lämmittimenä hyvä!


ongelma auton alta ilman otto ajossa pölyt ym ja parkissa lämmittimen pakokaasut, paras oletettavasti ilma katolta
( köytännössä ei taida olla mahdollista) tai kierrätys sisällä ja raitista ilmaa auton lämmitysjärj kautta, matkailu vaunujen/ autojen systeemi pakokaasut seinästä ulos ja kopin korvausilma alta, kaasullisissa iso ilmankierto ns oakollinen.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu » 03 Tammi 2020 11:25

Justiinsa tuon kosteuden ja hapen riittävyyden tähden haluaisin ulkoilmaa sekoittaa.
Osan ottaisin mieluusti sisältä, juurikin polttoaineenkulutuksen ja toisaalta ilmankierron kannalta, otetaan ylhäältä ja puhalletaan alas, tulee tasaisempi lämpötila.
Tuota kura-, pöly-, ja käryasiaa pohdin juurikin tuossa ilmanotossa.
Katolta ottamisessa on kyllä ideaa ja näkyy niitä olevan jonkinlaisia läpivientejä saatavissa :roll:
Hieman mietityttää myös, että tuleeko lämppärin läpi kylmää ajon aikana, jos ei se olekaan päällä..
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Lonely-Rider
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Helmi 2013 22:31
Location: pohjanmaa

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja Lonely-Rider » 03 Tammi 2020 13:10

Pyydettiin kokemuksia ja omasta kokemuksesta ehdottomasti paras ilman laatu kun ilma vaihtuu,toki minulla tuossa kamina tyyppisessä lämmittimessä liekki on kokoajan eikä sitä sammutella välillä kuten webastoja.Esim.pilkki reissulla kamat kuivaa todella hyvin kun ilma vaihtuu koko ajan.Kulutus kaminassa pakkasella noin 1-1,5dl/h

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu » 03 Tammi 2020 14:33

Sattui Motonetti liki, niin koppasin tuollaisen mukaan.

Kuva

Eiköhän tuo katolla asiansa aja, laittaa reilusti sikaa väliin vielä :roll:

Oikein kun miettii, niin pakko on ottaa ainakin osa ilmasta ulkoa.
Miettikääs tilannetta, että on hiukan sateinen keli, ei satu suomen kesässä juuri koskaan :lol:
Kolme vasikan kokoista koiraa kyydillä ja pitäisi yöpuulle käydä.
On melko varmaan hiukan huonon oloinen ilma, jos ollaan kaikki märkinä samassa kopissa :shock: :lol:
Eihän tuo iso vaiva ole kokeilla eri sovelluksia, vähän epäilyttää tuon kiinanvehkeen teho, niin sillä mieluusti sekoittaisi osan lämmintä joukkoon.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Kroati
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 30 Marras 2019 21:05
Truck: Neoplan N116
Location: Kroatia

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja Kroati » 03 Tammi 2020 19:55

BussMAN kirjoitti:
03 Tammi 2020 11:14
Oli kuorma auton kopissa, ( rekkamiseten nimeämä tukankuivaaja)yleensä sisäilmaa kierrättää , omassa oli otti ilman sängynalla olevasta ” työkalulaatikosta”, autoi ehkä pitämään sängyn toisen pään lämpimänä, käytin vain hytin esilämmitykseen, höyrysti
kyllä ikkunat
Hyvä lisälämmittimenä, nopea, ei oiken mukava yöpymis käytössä,happipuutetta .. linja auton kokoisissa varmaan kakkos lämmittimenä hyvä!


Mulla Webaston laite Kuorma-auton hytissa ottaa ilman hytista ja pakokaasut hytin taakse . Kun pohisee yksinaan ikkunat ei hoyrysty mutta aamulla on hoyryssa jollei jata sivuikkunoita auki puolisen senttia molemmin puolin . En ole viela havainnut hapen puutetta , paata ei sarje aamuisin ja joka aamu on herannyt :) painvastoin autossa on hyva nukkua.

Jule
Kansleri
Viestit: 1391
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja Jule » 04 Tammi 2020 08:18

Voisihan sinne rakentaa jonkun systeemin jolla lämmittimelle tulevassa imuputkessa olisi jokin läppäventtiili jolla pystyisi valtisemaan imeekö se ilmaa ulkoa vai sisältä, tai jossain suhteessa noiden välillä. Saisi kosteammalla kelillä enemmän ulkoilmaa, kun taas kovalla pakkasella kuivassa ilmassa isompi suhde kierrätettävää ilmaa.

Kattoon sitten vapaakiertoinen poistoventtiili, josta ilma poistuu sekä painovoimaisesti, että tuon lämmittimen tuoman ulkoilman yleipaineen päästäen.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu » 04 Tammi 2020 12:01

Jule kirjoitti:
04 Tammi 2020 08:18
Voisihan sinne rakentaa jonkun systeemin jolla lämmittimelle tulevassa imuputkessa olisi jokin läppäventtiili jolla pystyisi valtisemaan imeekö se ilmaa ulkoa vai sisältä, tai jossain suhteessa noiden välillä. Saisi kosteammalla kelillä enemmän ulkoilmaa, kun taas kovalla pakkasella kuivassa ilmassa isompi suhde kierrätettävää ilmaa.

Kattoon sitten vapaakiertoinen poistoventtiili, josta ilma poistuu sekä painovoimaisesti, että tuon lämmittimen tuoman ulkoilman yleipaineen päästäen.
Mietin itsekin tuollaista läppäsysteemiä. Täytynee pähkäillä vähän, ei se nyt mahdoton lie olisi tehdä vaikkapa tuon y-haaran sisälle peltilätkä ja akseli kyljestä läpi.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2983
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 04 Tammi 2020 12:07

Henkisesti raskaan ajoneuvon kuljettaja

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu » 04 Tammi 2020 17:06

Kuva

Sillain se lipsahti kuppiterä kattopeltiin :shock:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
jämä
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Helmi 2018 14:27
Truck: scania k92 -89
Location: Imatra

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja jämä » 05 Tammi 2020 13:33

moi taas minulla kyllä on autossani myös erillinen katossa oleva ilma luukku josta autoon tulee korvaus ilma ei ole tänäkään talvena menneet ikkunat huuruun lämmittäessäni autoa kiinan ihmeillä tottahan jokaisessa ajoneuvossa missä asutaan pitää olla korvaus ilma ventiilit jossain ja tämä kiinan ihme eiole kummallisempi kuin veopasto ilma puhallus lämmitinkään minulla on tossa tupperissa ollut vepason puhallin uudesta asti ja sekin ottaa puhallus ilman sisältä ja on toiminut yli 15 vuotta joten siksi asensin myös bussiin samalla lailla mutta jokainen tekee tyylillään ja hyväksi havaituilla keinoilla omaansa vai kuin se meni

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu » 05 Tammi 2020 14:44

Joo, yrityksen ja erehdyksen kautta :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
setrailija
Rattimajuri
Viestit: 200
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: carrus 602
Location: Joutseno
Viesti:

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja setrailija » 05 Tammi 2020 18:47

Näyttää hienolta kun tulee ransittimies.
Tuli hommattua tuommoinen kuljin retkeily-autona 4x4 transiitti.
On aika mukava ajella ja menee sinne mie haluan.
Tutut nauroivat voortia nyt ovat kääntäneet katseensa Transitmieheen.
vaihoin 4x4 hiacen voortiin enkä ole katunut, ainut mikä puuttuu on melu ja iso kääntösäde.
kaiketi joudun luopumaan kylähullun tittelistä ja jatkamaan karavaani numerolla 11430.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu » 08 Helmi 2020 19:23

Tällä paivämäärällä ilmaantui ransetin pelkääjän penkin alle huumoripatteri.
Kaveriksi laitoin Biltemalaisen erotusreleen.

Kuva
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu » 21 Helmi 2020 14:26

Koirahäkkiä/sängyn runkoa olen tuossa hiukan hitsaillut kasapäähän.
Siitä tehdään mitä halvimmalla saadaan, vai kuinka se meni :lol:
Nurkissa oli vielä muihin tarpeisiin haettua neliöputkea omituisessa 32*32*1,5 koossa, tietääkö joku mihin tarpeeseen tuollainen on olemassa?
Ei käy meikäläisen järkeen tuollainen mitta, mutta se oli romuliikkeessä halpaa kun ei sellaista kukaan tarvitse :lol:

Keli vähän hidastaa, tuulee että tukka lähtee ja sataa vuoroin vettä ja räntää.
Hitsaustyöt suoritetaan tottakai ulkona :lol: Ei ole sellaista tilaa missä uskaltaisi tulitöitä tehdä ja vaikka uskaltaisikin, niin häkkyrä ei valmiina mahtuisi enää ovesta :shock:

Katsotaan jos kehtaisi ottaa jonkun kuvan kun saa sormet sulateltua ensin.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Jule
Kansleri
Viestit: 1391
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja Jule » 21 Helmi 2020 17:30

Jos se olisi 31,75mm, niin olisi tuuma ja vartti, joka nyt on jossaimäärin yleinen mitta rapakon takana

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu » 21 Helmi 2020 17:41

Jule kirjoitti:
21 Helmi 2020 17:30
Jos se olisi 31,75mm, niin olisi tuuma ja vartti, joka nyt on jossaimäärin yleinen mitta rapakon takana
Juu, sitä se todennäköisesti on.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu » 23 Helmi 2020 19:24

Ny se saakeli hajos :shock:
Ei ole mersun veroinen auto tämä. Vuosikaudet on puheltu kuinka mersun cdi-koneissa saattaa suuttimet olla lujasti jumissa.
Ei näissä vaan, näköjään irtoavat ihan itsekseen kesken ajon :shock: :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2983
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 24 Helmi 2020 13:18

Hajoamis-% on suoraan verrannollinen käytetyn sisustustyön määrään.

Niin Fordissa pysyy rauta vähemmän reagoimattomassa muodossa MB:ssä se liukenee pohjaveteen ja ei niistä jää jäljelle kuin ratti, vaihdekepin nuppi, kuramatot ja koritehtaan logo.
Henkisesti raskaan ajoneuvon kuljettaja

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu » 24 Helmi 2020 13:30

Rosvolinna kirjoitti:
24 Helmi 2020 13:18
Hajoamis-% on suoraan verrannollinen käytetyn sisustustyön määrään.

Niin Fordissa pysyy rauta vähemmän reagoimattomassa muodossa MB:ssä se liukenee pohjaveteen ja ei niistä jää jäljelle kuin ratti, vaihdekepin nuppi, kuramatot ja koritehtaan logo.
Se ei nyt mennyt ollenkaan mallikkaasti tämä homma.
Ykkös ja kakkospytyn suutin sai siipiinsä sen verran pahasti, ettei tule kalua enää. Tai voisi tuurilla tulla, mutta aiheuttaa ison riskin suutinkärjen jumiutumiseen ja sitä kautta mäntävaurioon.

Kolmisen varttia olen tässä jonotellut vakuutusyhtiön korvauspalveluun, että saisi tapella hinauslaskusta :?
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2983
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 24 Helmi 2020 14:19

Minun käyttämässä yhtiössä on sellainen viestikenttä, johon voi korvausehdotuksen naputella - palasivat asiaan puhelimitse muutaman päivän sisällä ja homma lähti rullaamaan. Nuo palvelunumerot ovat raastavia...
Henkisesti raskaan ajoneuvon kuljettaja

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu » 24 Helmi 2020 14:49

Rosvolinna kirjoitti:
24 Helmi 2020 14:19
Minun käyttämässä yhtiössä on sellainen viestikenttä, johon voi korvausehdotuksen naputella - palasivat asiaan puhelimitse muutaman päivän sisällä ja homma lähti rullaamaan. Nuo palvelunumerot ovat raastavia...
Pääsi sinne läpi kun aikansa odotti.
Kuorma-auto löi vähän kynsille nyt, ei ollutkaan sijaisautovakuutusta.
Voi olla vähän puhumista, että miksi hinautin sadan kilometrin päähän enkä kuuttatoista Tampereelle.
No, tuttu hinurikuski lupasi aika sopivan hinnan, verraten siihen, että kuorma-auton hinaus menee tuntitaksalla +300€ tunti noin sunnuntaisin ja jokatapauksessa olisin saanut ajella taksilla 70km kotiin vakuutuksen piikkiin, niin olen aika toiveikas ettei itselle jää paljoa maksettavaa.

Itse pääosanesittäjä tuleekin taas vähän hinnakkaammaksi. Näppituntumalta arvelen remontin kustantavan ~2k€ :(
Olis kai pitänyt vähän pidempään jaksaa etsiä sitä rintterimersua :roll:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Vastaa Viestiin