mb 613d reissureeksi
Lähetetty: 23 Loka 2019 22:04
Morjesta, täälä uusi kulkuri. Tai no ei uusi, maailmaa on tullut kohta 10 vuotta kierrettyä, jona aikana olen suomessa ollut muutamia kuukausia/vuosi maksimissaan.. Reissut on olleet pitkiä, pisimmillään parin vuoden mittaisia ja liikuttu on kävellen, autoilla, prätkillä.. Tällä hetkellä olen ollut suomessa puolisen vuotta. Suomeen ja eurooppaan palatessa Malmöstä tarttui mukaan klassikko Mersu, 613d eli se 5,7L kuuspyttynen ilmajarruilla. Tätä palstaa on tullut toisinaan luettua, mutta nyt sitten viimeinkin sain oikein rekisteröidyttyä
Muutaman vuoden olen tuollaista 6-moottorista vanhaa mersua jo ettinyt ja katsellut, mutta aika vaikeaa on ollut löytää kriteereillä: peltikori ja korotettu katto ja 7m kokonaispituus. Valmiiksi rakennettuja asuntoautoja tietysti löytyy, mutta budjetti on rajallinen koska persehän on aina auki.. 508, 608 jne 4-mukinen ei ollut vaihtoehto enää, yhden sellaisen laiskiaisen omistaneena No nyt sitten viimein onnisti, ebay, mobile.de, nettiauto, blocket.se on olleet satunnisessa seurannassa "aina välillä" muutaman vuoden, ja ruotsistahan tuo sitten puolivahingossa lopulta keväällä löytyikin, mutta se on jo sitten eri tarina..
Mersu oli ollut KTM harrastelja crossi-tiimin huoltoautona ja sitä ennen jollain RR-tiimillä samassa tarkoituksessa. Eli takatila/garage löytyi jo, valmiiksi erillisellä sisäänkäynnillä. Noin puolet autosta oli rakennettu "taukotuvaksi" ja oli siellä yksi laveri nukkumista varten. Ensi töiksi purin autosta _kaiken_ peltipinnalle asti. Lattia oli aika huonossa kunnossa ja monesta kohtaa vuosien aikana reitetty, joten revin myös filmivanerit irti. Oli tiedossa että kori on kohtuullinen, ja alta paljastuikin hyvä alusta kaikin puolin. Parit vähän rapeat lattiapalkit takaakselin lähistöltä vaihdoin kokonaan, koska en halunnut vain hitsata väliin pätkää putkea. Putsasin pinta ruosteet pois sieltä missä sitä oli, ja maalasin ruosteenesto 2k-epoksilla joka paikan. Siihen päälle ja koteloihin ja palkkeihin vielä ruiskasin terva/öljy-seokset, ei muuten ruostu enää mun elinaikana!!
Lattian tein 15mm filmivanerista, jonka pintaan liimasin 20mm uretaanilevyt. Levyihin uritin 16mm lattialämpöputket, jonka päälle laitoin 1mm alumiinilevyt ja suoraan sen päälle 190x30mm ympäripontatun lattialankun, halavalla kun sain Seiniin ja kattoon ja palkkien sisään ruiskutettiin uretaani, eristettä tuli n. 40mm. Ylimääräisen leikkasin pois villaveitsellä, ja puukolla. Lopuksi teippasin solukumiteipillä näkyviin jääneet peltiset koteloiden yläpinnat, joita käytin koolauksina. Seinään ja kattoon taittelin 4mm koivuvanerin. Kattoon asensin 40x40 kattoluukun kahteen suuntaan pyörivällä flektillä. Parit ikkunat tuli myös laitettua ja tehtyä väliseinä ohjaamon ja asunnonväliin. Runko 20x20 rhs, sisään uretaanilevy ja pinnat koivuvanerista. Purin myös ohjaamon lattiat esiin: hitsasin parit paikat, maalasin hyvin ja lopuksi lämmittelin bitumimattoa äänieristeeksi koko ohjaamonlattiaan jonka päälle laitoin vielä puuilosta löytynyttä muovimattoa, vaikka ajatuksena oli tehdä kangaslattia alunperin.. Moottorikoteloon pistin myös uudet äänieristematot ulkopuolelle kun olivat aika paskana.
Seuraavaksi pitäisi alkaa suunnitella ja rakentaa keittiötä, ja kalusteita muutenkin. Vessankoppi tulee, todenäköistä on että tällä erää se jää vaatekaapiksi ajan puutteen takia. Tehdään loppuun sitten joskus.. Seiniä ja vaatekaappeja yms ajattelin tehdä 15mm havuvanerista, jonka maalaan tai päälystän jollakin sitten. Vai kuinka melamiinipintainen lastulevy mahtaisi kestää autossa?
Heti toinen kysymys olisi myös, että mistä täyttö ja huoltokorkit edullisesti tee-se-itse vesipyttyyn. Aihiona toimii 140l laituriponttooni..
Lämmitys hoituu (toivottavasti) primuksen pannulla, joka on "lihalaatikko"-projekti. Myös moottorin vedet ajattelin hyötykäyttää ja pyöräyttää ne lattian ja patterin kautta, magneettiventtiilin ja termostaatin avustuksella tietysti. Ohjaamoon tulee magneettiventiilin ohjaus, mistä voi valita kiertääkö moottorinvesi toiseen järjestelmään.
Olen tätä projektia nyt värkkäillyt n. 2kk, ja kaikkea mitä on tullut tehtyä en nyt varmaan muistanut sanoa Kuvia en oikein ikinä tahdo muistaa ottaa jostain syystä, mutta kyllä niitä jotain on. Yritettään lisäillä tänne piakkoin..
Olen asustellut autoissa ja myös linja-autosta muutetussa "cämpperissä" muutaman vuoden, mutta tämän mittakaavan projektia ei ole tullut vielä tehtyä ikinä, joten kaikki vinkit on tervetulleita Jatkoa tulossa, kiitos hei!
-M
Muutaman vuoden olen tuollaista 6-moottorista vanhaa mersua jo ettinyt ja katsellut, mutta aika vaikeaa on ollut löytää kriteereillä: peltikori ja korotettu katto ja 7m kokonaispituus. Valmiiksi rakennettuja asuntoautoja tietysti löytyy, mutta budjetti on rajallinen koska persehän on aina auki.. 508, 608 jne 4-mukinen ei ollut vaihtoehto enää, yhden sellaisen laiskiaisen omistaneena No nyt sitten viimein onnisti, ebay, mobile.de, nettiauto, blocket.se on olleet satunnisessa seurannassa "aina välillä" muutaman vuoden, ja ruotsistahan tuo sitten puolivahingossa lopulta keväällä löytyikin, mutta se on jo sitten eri tarina..
Mersu oli ollut KTM harrastelja crossi-tiimin huoltoautona ja sitä ennen jollain RR-tiimillä samassa tarkoituksessa. Eli takatila/garage löytyi jo, valmiiksi erillisellä sisäänkäynnillä. Noin puolet autosta oli rakennettu "taukotuvaksi" ja oli siellä yksi laveri nukkumista varten. Ensi töiksi purin autosta _kaiken_ peltipinnalle asti. Lattia oli aika huonossa kunnossa ja monesta kohtaa vuosien aikana reitetty, joten revin myös filmivanerit irti. Oli tiedossa että kori on kohtuullinen, ja alta paljastuikin hyvä alusta kaikin puolin. Parit vähän rapeat lattiapalkit takaakselin lähistöltä vaihdoin kokonaan, koska en halunnut vain hitsata väliin pätkää putkea. Putsasin pinta ruosteet pois sieltä missä sitä oli, ja maalasin ruosteenesto 2k-epoksilla joka paikan. Siihen päälle ja koteloihin ja palkkeihin vielä ruiskasin terva/öljy-seokset, ei muuten ruostu enää mun elinaikana!!
Lattian tein 15mm filmivanerista, jonka pintaan liimasin 20mm uretaanilevyt. Levyihin uritin 16mm lattialämpöputket, jonka päälle laitoin 1mm alumiinilevyt ja suoraan sen päälle 190x30mm ympäripontatun lattialankun, halavalla kun sain Seiniin ja kattoon ja palkkien sisään ruiskutettiin uretaani, eristettä tuli n. 40mm. Ylimääräisen leikkasin pois villaveitsellä, ja puukolla. Lopuksi teippasin solukumiteipillä näkyviin jääneet peltiset koteloiden yläpinnat, joita käytin koolauksina. Seinään ja kattoon taittelin 4mm koivuvanerin. Kattoon asensin 40x40 kattoluukun kahteen suuntaan pyörivällä flektillä. Parit ikkunat tuli myös laitettua ja tehtyä väliseinä ohjaamon ja asunnonväliin. Runko 20x20 rhs, sisään uretaanilevy ja pinnat koivuvanerista. Purin myös ohjaamon lattiat esiin: hitsasin parit paikat, maalasin hyvin ja lopuksi lämmittelin bitumimattoa äänieristeeksi koko ohjaamonlattiaan jonka päälle laitoin vielä puuilosta löytynyttä muovimattoa, vaikka ajatuksena oli tehdä kangaslattia alunperin.. Moottorikoteloon pistin myös uudet äänieristematot ulkopuolelle kun olivat aika paskana.
Seuraavaksi pitäisi alkaa suunnitella ja rakentaa keittiötä, ja kalusteita muutenkin. Vessankoppi tulee, todenäköistä on että tällä erää se jää vaatekaapiksi ajan puutteen takia. Tehdään loppuun sitten joskus.. Seiniä ja vaatekaappeja yms ajattelin tehdä 15mm havuvanerista, jonka maalaan tai päälystän jollakin sitten. Vai kuinka melamiinipintainen lastulevy mahtaisi kestää autossa?
Heti toinen kysymys olisi myös, että mistä täyttö ja huoltokorkit edullisesti tee-se-itse vesipyttyyn. Aihiona toimii 140l laituriponttooni..
Lämmitys hoituu (toivottavasti) primuksen pannulla, joka on "lihalaatikko"-projekti. Myös moottorin vedet ajattelin hyötykäyttää ja pyöräyttää ne lattian ja patterin kautta, magneettiventtiilin ja termostaatin avustuksella tietysti. Ohjaamoon tulee magneettiventiilin ohjaus, mistä voi valita kiertääkö moottorinvesi toiseen järjestelmään.
Olen tätä projektia nyt värkkäillyt n. 2kk, ja kaikkea mitä on tullut tehtyä en nyt varmaan muistanut sanoa Kuvia en oikein ikinä tahdo muistaa ottaa jostain syystä, mutta kyllä niitä jotain on. Yritettään lisäillä tänne piakkoin..
Olen asustellut autoissa ja myös linja-autosta muutetussa "cämpperissä" muutaman vuoden, mutta tämän mittakaavan projektia ei ole tullut vielä tehtyä ikinä, joten kaikki vinkit on tervetulleita Jatkoa tulossa, kiitos hei!
-M