Sivu 1/2

Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 15 Joulu 2019 19:57
Kirjoittaja Libris
Hommattu hetken mielijohteesta Kiitokorin tekemä Libris kirjastoauto tänne Joensuun kupeeseen. Auto vuosimallia 1990 kilometrejä 240 000. Ajamalla tuli pihaan. Onneksi löytyi lämmin 100m2 halli talveksi. Runko käyty neulahakkurilla läpi, ja todettu että kyllä tästä vois vielä auto tulla.... Alahelmojen kehikot harsoiset, kuten oli odotettavissa, mutta näyttäis että huonekaluputkella pärjää. Ostettu aluksi kolme salkoa.
Alusta Volvo 610, rek 1+1 nyt vielä erikoisauto. Pituus n. 8 metriä, tasainen lattia, sähköt 12/24/230 mutta vaatinee jotain päivitys. Vesikierto Webasto joka sankan savun saattelemana innostui lämmittämään koko kabiinin. Takapää nyt purettu, samoin sisäseinäverhoilut ja alaosan rst pellit. Villat kannettu roskiin. Kun alahelmat saa tinailtua valmiiksi, suunnittelen sivuille kolme uutta ikkunaa. Tossa mallissahan ei ole kuin edessä sivuikkunat. Hommasin 3kpl Dometic ikkunoita, yhden tarve vielä olisi (jos jollakulla olis myydä). Ison takaikkunan otin pois ja laminoin aukon lasikuitulevyllä umpeen. Seinäeristeiden uusimiseen kuuntelisin mielellään kokeneiden neuvoja....voi laittaa kommettia / yksityisviestiä
Tarkoitus tehdä 2-3 hengelle, mietin vielä rekisteröintiä henkilömäärän suhteen (1+8? tai vähempi ?) Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita !
kuva 1.jpg
kuva 1.jpg (18.17 KiB) Katsottu 14721 kertaa
kuva 3.jpg
kuva 3.jpg (25.77 KiB) Katsottu 14721 kertaa
kuva 2.jpg
kuva 2.jpg (38.25 KiB) Katsottu 14721 kertaa

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 16 Joulu 2019 00:09
Kirjoittaja BussMAN
Tuohon aikaan tehtiin kehikot normi huonekaluputkesta joiden ikä vaikka olis re käsitelty rajallinen, (myöhemmin
galvanoitujanja busseissa ruostumatonta / alumiiniä).
Hyvännäköinen ja kattokin luukullinen .

Hyvin suunniteltuna 8 m mitassa tilaa riittää ( = kahden peruspiironki alkoviasunton verran =2 x 4 m)

Jossain vaiheessa voi olla tarve 1+8 henkilön kuljettamiseen (ylimääräiset makuuoaikat voi olla retkiauton tasoa= teoreettiset, ellei käyttötarvetta)varmaan kokopainon suhteen ei ongelmaa , kannattaa käydä tyhjänä puntarilla niin selviää rajat, turvavyö ei taida olla ongelma tuon vuosimallissa ja sohvapaikatkin ( poikkittainen ?) hyväksytään, penkkien kiinnitys ? ainakin tuvavyöllisten voi olla selvitettävä, monet on käyneet kats konttorilla ennakkotietoja hakemassa.

Mahdollista tehdä kuorma autoksi tai henkilöauto/ matkailuauto, löytyy molempia toteutuksia ja ohjeta jotka tehneet

Pohja piirros paperille / hahmottelu autoon!

Lähinnä seurannut projekteja / lähtökohta omat tarpeet: esim vain kesäkäyttö, talvi eristys, lämmitys, sähköjärj,vesijärj,
jäähdytys, keittiö, wc/ pesu, muut järj/ tilat

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 16 Joulu 2019 04:59
Kirjoittaja Hobo
tarkistappa ettei vaan löytyis 2+2 status. kiitokori tehnyt niitä tolla 2+2:lla vaikka ensi silmäyksellä otteessa lukee 1+1 ja penkkejä lisäykseen ei kabiinista löytyiskään :wink:
tänä vuonna juuri selvis yksi tapaus.
erikoisauto status ehdottomasti halvin maksuissa. penkkejähän sulla saa olla vaikka kuinka paljon mutta ajon aikana saat käyttää vain rek määrää.

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 16 Joulu 2019 15:17
Kirjoittaja eagless
Mites noissa muutes saa matkustajien istumapaikat tehtyä?

Meinaan ku omasta regalista vm97 kävin muutoskatsastus juttuja kyselemässä niin oli vastaus että alkuperäisiin kiinnikkeidiin pitää matkustsjan penkit olla!

Vai tekeekö ikä helpommaksi?

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 16 Joulu 2019 17:42
Kirjoittaja Jule
Mitä vanhempi, sen kevyemmät vaatimukset penkeille. 60-luvun autossa riittää kun naulaa kaljakorin lattiaan, niin siinä on penkki.

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 16 Joulu 2019 20:20
Kirjoittaja BussMAN
Jule kirjoitti: 16 Joulu 2019 17:42 Mitä vanhempi, sen kevyemmät vaatimukset penkeille. 60-luvun autossa riittää kun naulaa kaljakorin lattiaan, niin siinä on penkki.

Aiheeseen liittyen , ei nuo kuorma auton tilapäis istuimet nyky autoissakaan kovin kauas jää, muistelen että
työväen kuljetus sallittu, matkailijalla perhe leirinpystystä varten .

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 16 Joulu 2019 20:42
Kirjoittaja Libris
Rekisteriotteessa "istuinten lukumäärä 2". Kuskin ja virkailijan penkit pultattu neljällä M10 pultilla lattiavanerista läpi. Pitää kysellä konttorilta voiko normipenkit (lisäpenkit , pari kappaletta) pultata samalla systeemillä kiinni. Orkkis penkeissä on vain lannevyöt, riittänee jos sellaiset on lisä- penkeissäkin ? Sohvanryhmään saa varmaan istumapaikkoja , ainakin jos selkä menosuuntaan?
Bussmann kysyi noista painoista. Rekisteriotteessa on pitkä rimpsu lukuja.... kok paino 9050kg, omapaino 8910kg. Mutta "omapainoon sisältyy 1350kg kirjoja" eli voisko kuvitella että ilman kirjoja voisi sisustaa 1490kg:lla ? Lisäksi otteessa on vielä "Tekn. suurin sallittu massa 9800kg. Voiskohan katsastaa tosta uuden kokonaispainon? Silloinhan voisi rakentaa sisustaa 2240kg, pitäisi riittää....Ei oo tarkoitus laittaa isoja vesisäiliöitä tms. perussisustuksen saa varmaakin mahtumaan noihin painoihin. Mut niinkuin sanoin pitää käydä konttorilla kysymässä. Joensuussa on suht.koht. täyspäisiä katsastusinssejä. :)

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 17 Joulu 2019 02:42
Kirjoittaja Hobo
taisi olla 7/91 ennen ensirekisteröityihin raja. sitä ennen saat penkkejä laittaa vapaasti kunhan vaan on turvallisesti ja tukevasti kiinitetty.
kirjoitit että istuinten lukumäärä 2. sinullahan on siellä vain kaksi istuinta niin siksi niin tietenkin lukee.
mene katsurin puheille että tonkii syvemmältä asiaa. mutta inssin ei toimiston tyttöjen :wink:
kirjasto aikana ei ole harvinaista että on jossain tilanteessa kyydissä ollut enemmän kuin 2 virkailijaa. siellä on kyllä ollut jonkinlaiset istuimet takatilassa asiakkaille (joku muunlainen penkki)
voithan lisäksi soitella kiitokorille kausalaan ja kysyä onko uutena tyypitetty kuinka monelle.
veikkaan oikeasti että se on 2+2

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 18 Joulu 2019 07:27
Kirjoittaja Jule
Lähteekö tuo "erikoisauto" status laakista jos tuohon tekee jonkin tasoisen muutoskatsastuksen?

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 18 Joulu 2019 09:52
Kirjoittaja leemu
Jule kirjoitti: 18 Joulu 2019 07:27 Lähteekö tuo "erikoisauto" status laakista jos tuohon tekee jonkin tasoisen muutoskatsastuksen?
Taitaa lähteä, ei ole moista luokkaa olemassa enää :(

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 18 Joulu 2019 15:01
Kirjoittaja Rosvolinna
EA-luokka katoaa papereista, jos paikkalukua lähtee muuttamaan. Tämä oli yksi syy miksi hankkiuduin eroon omasta MB-erikoisautostani. Siinä oli paikat 1+4 ja pari lisää olisi ollut kiva saada. Ei ollut kuormatilaa ei kiinnityspisteitä....joten myin auton 100€/jm

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 18 Joulu 2019 20:45
Kirjoittaja B9M
Kuorma-Autoksi tai M1 matkailuautoksi muuttuu kun menee katsastukseen. Tai tommoisena pysyy kun on kirjahyllyt paikallaan :mrgreen: . Omassa hyttiin tulee kaksi penkkiä lisää ja nenä menosuuntaan. Syksy -97 käytöönotetuissa pitäisi olla lujuuslaskelmat, mutta ennen riittää "kun on kiinni". Bussin penkin pulttaan lattiaan sängyn ruuvinpaikkoihin hyttiin ja kiinnikkeet turvavyölle penkkiin. Katsastutan tietysti katsurilla joka muutoskatsasti syksyllä oman matkailuautoksi. T. Ari

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 18 Joulu 2019 20:49
Kirjoittaja Hobo
ei ari välttämättä muutu. kyllä yksityinen ihminen saa kirjastoauton tai paloauton omistaa. vaikka 95% katsureista sitä haluis alkaa muuttaan väkisin.
toki tietenkin muuttuu jos paikkoja lisää.

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 18 Joulu 2019 21:38
Kirjoittaja Geekuality
Sitähän se Ari sanoikin että voi pysyä erikoisautona kun alkuperäinen käyttötarkoitus eli ne kirjahyllyt (ja todennäköisesti myös omapainoon sisällytetyt kirjat) säilyy. Kirjastoautoon tai paloautoon on vähän heikkoa perustella täyttä matkailuvarustusta jos alkuperäinen varustus on niiden tieltä purettu.

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 19 Joulu 2019 03:06
Kirjoittaja Hobo
Ei tarvitse olla niitä hyllyjäkään. Saati kaikkia kirjoja :lol:
Sohvaa, keittiötä ja sänkyä sisään vaan kauheella paineella.

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 19 Joulu 2019 14:27
Kirjoittaja TeuSkin
Kuvasta päätellen autossa siirtokilvet eli on poistettu rekisteristä jossain vaiheessa. Omakohtainen kokemus "vanhan systeemin" ajalta kun kilvet piti palauttaa että sai D-veron katkaistua. Kun otin takaisin rekisteriin ei enää saanut erikoisautoksi vaan omasta tehtiin M1 luokan auto.
Tämä aiheuttaa autolle perusveron, jota erikoisautosta ei peritä. Itse sain pari vuotta AKE:n kanssa tapeltuani ko veron pois koska autoa ei ollut muutettu mitenkään. Kannattanee selvitellä ettei tule yllätyksenä.

Projekti alussa Volvo Libris WRC

Lähetetty: 19 Joulu 2019 20:17
Kirjoittaja Libris
Pitää käydä konttorilla kyselemässä tuota rekisteröintiä, voisko pitää erikoisautona vai mikä vekotin tosta tehtäis :wink:
Samoin toi painoasia pitää selvittää, nyt ei ole kantavuutta kuin 140kg. Kortti mulla on CE-DE, pitäis riittää, mutta rouvalla vain C....
Ei ole poistettu rekisteristä vain liikennekäytöstä (ei saa olla kaksia kilpiä näkyvissä).

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 19 Joulu 2019 20:23
Kirjoittaja eagless
B9M kirjoitti: 18 Joulu 2019 20:45 Kuorma-Autoksi tai M1 matkailuautoksi muuttuu kun menee katsastukseen. Tai tommoisena pysyy kun on kirjahyllyt paikallaan :mrgreen: . Omassa hyttiin tulee kaksi penkkiä lisää ja nenä menosuuntaan. Syksy -97 käytöönotetuissa pitäisi olla lujuuslaskelmat, mutta ennen riittää "kun on kiinni". Bussin penkin pulttaan lattiaan sängyn ruuvinpaikkoihin hyttiin ja kiinnikkeet turvavyölle penkkiin. Katsastutan tietysti katsurilla joka muutoskatsasti syksyllä oman matkailuautoksi. T. Ari
Mulla sano katsastaja että penkit alkuperäisissä paikoissa alkuperäisissä kiinnikkeissä ja jos poikkeaa niin VTT:n lujuus laskelmat kiinnityksessä.
Auto tais olla kevät 97.?

Re: Projekti alussa Volvo Libris WRC

Lähetetty: 21 Joulu 2019 19:45
Kirjoittaja Libris
Kuulostaa oudolta toi vaatimus VTT lujuuslaskelmista penkkien suhteen. Esim. ralliautoissa (ihan jopa vm: 2019) riittää AKK:n ohjeen mukaan tehty kiinnitys....ja käyttö tarkoitus hiukan eri kuin max 100km/h vekottimissa.
Joten en usko että vm. -90 autossa pitäs olla ongelmia. Onneksi nykyisin katsurit osaa käyttää maalisjärkeä ?
Miten ootte tehneet lämpimän käyttöveden tommoseen pikkuautoon? Minulla on pari invertteriä 2000W + 1500w jo valmiina, tartteisko jotain lisävirityksiä?
Autossa on myös se 20kW Webasto, joten siitäkin vois tietty sitä suihkuvettä tehdä.
Tänään purettu ja hitsattu alakiertoja, niitä huonekaluputkia, pyhien aikaan pitäis päästä kasailemaan kylkipellit takaisin paikoilleen :)

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 22 Joulu 2019 10:53
Kirjoittaja Kroati
Verohommista en tieda siella kun on minulla eri jutut taalla kotona. Sellainen joka kannattaa huomioida on penkkien turvavyot , minulle sanottiin heti etta kaikkiin istuimiin jotka kirjataan pitaan olla kolmipistevyot , kaikissa on ns. auton omat lannevyot mutta kun luokka vaihtuu pitaa olla taman vuosisadan vyot .

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 23 Joulu 2019 12:09
Kirjoittaja Geekuality
Turvavyövaatimukset menee (ainakin Suomessa) käyttöönottovuoden mukaan. Kun esim. linja-auto vaihtuu matkailuautoksi niin silloin tulee toki käyttöön käyttöönottovuoden turvavyövaatimukset henkilöautoa koskien. Meillä (vm '96) tuo tarkoitti sitä että kuskille vaadittiin muutoksen myötä kolmipistevyö, mutta naama menosuuntaan olevat penkit joiden edessä on joku kiinteä este (esim. toinen penkki tai kaide) ja kaikki muuhun suuntaan olevat penkit menevät ihan ok läpi pelkillä lannevöillä.

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 23 Joulu 2019 13:51
Kirjoittaja Jule
Tuo on aika jännä, kun monessa (no okei, harvassa) henkilöautossa on vieläkin takana keskipaikalla pelkkä lannevyö, ja se keskipenkki on ainoa jossa ei ole estettä edessä.

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 23 Joulu 2019 19:43
Kirjoittaja Kroati
Geekuality kirjoitti: 23 Joulu 2019 12:09 Turvavyövaatimukset menee (ainakin Suomessa) käyttöönottovuoden mukaan. Kun esim. linja-auto vaihtuu matkailuautoksi niin silloin tulee toki käyttöön käyttöönottovuoden turvavyövaatimukset henkilöautoa koskien. Meillä (vm '96) tuo tarkoitti sitä että kuskille vaadittiin muutoksen myötä kolmipistevyö, mutta naama menosuuntaan olevat penkit joiden edessä on joku kiinteä este (esim. toinen penkki tai kaide) ja kaikki muuhun suuntaan olevat penkit menevät ihan ok läpi pelkillä lannevöillä.
Kroatiassa vaaditaan kun vaihdetaan luokkaa M3 M kakkoseen kaikki rekisteriin merkattavat penkit kolmipistevoihin .

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 23 Joulu 2019 20:50
Kirjoittaja Libris
Moro
juttelin tänään katsurin kanssa kyllä hän oli sitä mieltä että ensirekisteröinti pvm on merkitsevä. Sen jälkeen voi muutoskatsastaa, mut ei tartte soveltaa 2019 tai aiempia asetuksia ?
Kyllähän Suomestakin saa ostettua vanhoja 3-pist. vyö penkkejä jos tarttee.... tietty turvallisuus edellä pitää mennä

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Lähetetty: 24 Joulu 2019 16:48
Kirjoittaja MLuoto
Geekuality kirjoitti: 23 Joulu 2019 12:09 Turvavyövaatimukset menee (ainakin Suomessa) käyttöönottovuoden mukaan. Kun esim. linja-auto vaihtuu matkailuautoksi niin silloin tulee toki käyttöön käyttöönottovuoden turvavyövaatimukset henkilöautoa koskien. Meillä (vm '96) tuo tarkoitti sitä että kuskille vaadittiin muutoksen myötä kolmipistevyö, mutta naama menosuuntaan olevat penkit joiden edessä on joku kiinteä este (esim. toinen penkki tai kaide) ja kaikki muuhun suuntaan olevat penkit menevät ihan ok läpi pelkillä lannevöillä.
onpa jännä ei mulla vaadittu kuskille 3 piste vyötä... :shock: