Sisu BK-84 Bo 4500, Lahti 21 motorhome

Kerro omasta projektistasi
mick79
Renkaiden potkija
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Elo 2019 08:31
Truck: Vanaja
Location: Pyhäjärvi

Sisu BK-84 Bo 4500, Lahti 21 motorhome

Viesti Kirjoittaja mick79 »

Hei!
Toinen bussi tuli taloon. Nyt tuollainen Sisu BK-84 Bo 4500, jossa Lahti 21 kori. Rakennettu "motorhomeksi".
Kuva

Ihan kaikki informaatio tuosta autosta kiinnostaisi! Jotain jo sain kaiveltua netistä, esimerkiksi tuon korimallin. Mutta varsin sekava on tuo korimallimerkintäviidakko: Lahden Autokori, Lahti 21 (101C), LA 101, LA 21, 51C, 7, SLHS-koodi 7(tai 6.2?), "Leikola". Onko nuo kaikki "totta", vai onko joukossa nyt väärääkin infoa?

Jostain luin että autossa pitäisi olla AEC AH 505 moottori, mutta myyjän mukaan siellä olisi Volvon 9.6 litrainen. Onko tuo kone ollut alunperin tuossa bussissa, vai vaihdettu? Rekisteriotteella on kaksi muutoskatsastus päivämäärää, mutta mistään en löytänyt tietoa mitä on muutettu. Toinen noista on varmaan tuo motorhomeksi muutto..?

Kuva
Se "home" puoli tuossa menee kyllä uusiksi. Mitenköhän tarkkaa on tuo väliseinän paikka tuossa? Jos tuolla henkilöautoja kuljettelee, niin kyydissä olevan auton konepellin päällä olisi ehkä tilaa vähän. Asunto-osa on turkasen pieni tuossa nimittäin, eli jos saisi vaikka yläsängyn jotenkin siirrettyä osittain tuonne kuljetustilaan, kyydissä olevan auton keulan päälle? Olisiko mitään vinkkejä miten tuo asunto-osa kannattaisi rakennella että tulisi edes jotenkin järkevä? Onko jotain suunnitteluohjelmaa olemassa??

Kuva
Rekisteröity 1+8, mutta ei tuossa ole kuskinpenkin lisäksi kuin 4 penkkiä! Yksi kuskin vieressä, ja kolme kuskin takana. Miten tuo on ajateltu, sängyn päälläkö loput matkustaa?

[Lisätty]
Rek-otteesta löytyy valmistenumero 25576, korin numero 1608, tyyppikoodi(10 merkkiä pitkä) yms tietoa. Kuskin yläpuolelta löytyi kuitenkin peltilätkä, jossa lukee Lahden Autokori Oy, Villähde, 24178. Onko tuo lätkä lisätty joskus myöhemmin, vai onko jokin eri asia kuin tuo korin numero?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Sisu BK-84 Bo 4500, Lahti 21 motorhome

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

BK 84 ( postibussit ) vm 70 oli pikku leyland ”400 ”:sarja turbolla., kyllä kone on vaihdettu ( ei volvoa ”10” ollut), AEC tä (505) sisuissa myös oli, alkujaan aec oli vanajan moottorina, ( kun vanajan tuotanto loppui fuusio sisuun), myöhemmin n 70 luvun lopulla tuli valmetin koneet (611 ) .

Kannattaa tark rungon kunto, esim taka akselin kohdalta oli jonkin verran ongelmia ainakin n vm 70 autoissa , rautaruukin
valm vikaa alkujaan oli.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Sisu BK-84 Bo 4500, Lahti 21 motorhome

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Onnea uudelle sisun omistajalle

Ne kuskin yläpuolella olevat lätkän on alkuperäisiä korivalmistajan lätkiä meillä oli sb:ssä samanmoiset
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sisu BK-84 Bo 4500, Lahti 21 motorhome

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kyllähän tuohon alapetille mahtuu 4 vierekkäin istumaan. EI noissa vanhemmissa istuimelle ole muuta vaatimusta kuin että siinä ainakin periaatteessa voi istua ja se ei jarrutuksessa liiku kovin pitkälle.
mick79
Renkaiden potkija
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Elo 2019 08:31
Truck: Vanaja
Location: Pyhäjärvi

Re: Sisu BK-84 Bo 4500, Lahti 21 motorhome

Viesti Kirjoittaja mick79 »

Perhana! Oli tarkoitus käydä muksujen kanssa mikroautoilemassa, mutta eipä tuo bussi teekkään enää jarrupainetta!
Joten hieman apua tarvitaan osien ja toimintojen tunnistamisessa. Ja varaosan haussa!

Kuva
Kompressori lienee tuossa. Tuo "1" tulee ilmanputsarin ja moottorin väliseltä putkelta, joten on kai imuputki. "2" olettaisin että tuosta saa mahdolliset kosteudet poistettua? "3" tuosta ei ole tietoa. "4" lähteekö tuosta paine eteenpäin? "5" moottoriöljyt..?

Kuva
Vähän eri kuvakulmasta, ikäänkuin alhaalta yläviistoon kuvattu. Koitin järjestellä numerot samaan järjestykseen kuin edellisessäkin kuvassa. Mihin tuosta kompuralta lähtee paineletku, kun autossa on kuitenkin kaksi painejärjestelmää??? Jossain täytyy olla jonkinlainen jakoventtiili tms..?

Kuva
Kuva otettu toiselta puolelta autoa, moottorin kohdalta. Onko tuossa paineensäätöventtiili? Putkea "1" pitkin tulee paine kompressorilta? "2" pitkin lähtee paine eteenpäin. "3" tusahtaa ylipaine ulos. "4" säädetään lähtevä paine. "5" säädetään paineen yläraja? Mikä tuo "6" on?

Kuva
Noniin, koska autossa on paineilmalla toimiva kaasu(aargh), en päässyt kaasuttelemaan ollenkaan. Noita dieselpumpun vipuja kun liikuttelin, niin nähtävästi tuo "2" on nimenomaan kaasulle, ainakin siitä sain kierroksia nostettua. Tuo "1" on sammutus. Päästin tuon viritelmä rautalangan irti, niin sain moottorin sammumaan. Toimiiko tuo sammutin sähköllä? Ihan en hoksannut katsoa meneekö nuo punertavat johdot juuri tuonne sammuttimelle, mutta ainakaan se ei napista toimi.

Kuva
Tuossa on jarrupolkimen osia. Mikähän tuo "1" mahtaa olla? Pystyisikö tuohon jotenkin virittelemään paineilma liitäntää, että voisi kompressorilla painaa järjestelmään ilmaa? Ihan vain että voisi tutkia mistä kaikkialta tuo järjestelmä vuotaa. Ja ehkä jatkoa varten, saisi tarvittaessa paineilmaa uloskin tuosta jotenkin...

Eli, en kuullut minkäänlaista jumpsutusta, pöhinää tai mitään mistään autosta moottorin ollessa käynnissä. Paineet pysytteli tasan nollassa koko ajan. Tuo olettamani kompressori ei lämmennyt mitenkään mainittavasti, jonkinverran kättä lämpimämpi oli. Veikkaanko oikein, että tuosta meni nyt kompura? Mistä mahtaa saada uuden/käytetyn/korjatun/toimivan? Ja mistä tuollaista sammutin "solenoidia" voisi kysellä?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Sisu BK-84 Bo 4500, Lahti 21 motorhome

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Alin kuva 1 on suodatin , avaaminen onnistuu kunhan varmistaa ettei painetta ( se voi olla tukossa),
mutta jos säiliöpaineet ei nouse vika muualla, tuosta jarrupolkimeelli toinenpiiri tulo säiliöstä



Kompressori pumppaa jatkuvasti ( ellei imuventiili keventimellä ,,putki 3 taitaa olla olla tenuhöyrystimen putki?)
ja kun paine max paineensäätimen ulostuloputkesta puhaltaa ilmaa ulos.

Kompressorissa on moottorista neste ( vesi) jäähdytys lisäksi voi olla myös öljyn syöttöputki kampikoneistoon laakerille ja
laipankautta moottoriin takasin ( vaihtoehto paluuputki öljylle myös mahd).Kompressorin paineputki lähtee kannesta>>>
säötimelle.

Paineen säätimen tuloletkun kun irroittaa selviää toimiiko pumppaako kompressori moottorin käydessä selviää
kummassa vika ja voihan tuosta syöttää ilmaa järjestelmään toimii kuten auton komp (kun paine max n8 barsäätimen putkesta tulee ulospuhallus, ) vuodot kuulee paremmin kun moottori ei käynnissä.

Susu BK 84 oli Leyland ja Aec moottoreilla, (en ainakaan tiedä että olis tehdas autona volvo moottorisista ollut).



Kaasuntyösylinteri työsylinteri : ajossa ilmanpaineella lisätään kaasua ja kun auto paineeton sylinterinjousi nostaa kierr n
tuhanteen kunnes jarrupaineet nousee putoaa kierr norm tyhjäkäynnille ( ts tuohon tulee kaks paineputkea yks kaasunpoljinventiililtä ja toiseen säiliöpaineesata

Pysäytin solenoidilla ja nappi koelaudassa , sähköllä vedetään pysäytys,,, ei jatkuvaa virtaa ( hyvin voideltuna ja suojakumi
ehjä toimii)
Vastaa Viestiin