Scania 113 Carrus 701
Scania 113 Carrus 701
Joku voi tämän muistaakin.. Eli Vainion liikenteen VL-60.
Tämä tuli hommattua 2017 "valmiina".
Jonkinverran tuli reissattua, mutta 2019 keväällä kun aloin herättelemään autoa talviteloilta niin ihmetytti kyljen muoto etupyörän kohdalta...
Kylki "pullotti" ja sisälokasuoja näytti siltä kuin se olisi turvonnut.
Pikainen purku ja sieltähän paljastui jotain mitä ei ainankaan keväällä olisi halunnut nähdä.
Ilmapalkeen yläpuolella oleva "kehto" oli niin pahasti ruostunut että palje pääsi kaatumaan ulospäin ja painoi sisälokasuojaa jne...
Kesällä ei ollut montaa vapaata viikonloppua tiedossa joten hetken purkusession jälkeen päätin unohtaa bussin toistaiseksi.
No siintähän tulikin melkein vuoden tauko ennen kuin alkoi autolle tapahtumaan mitään, mutta siintä jatkan toisella kertaa.
Tämä tuli hommattua 2017 "valmiina".
Jonkinverran tuli reissattua, mutta 2019 keväällä kun aloin herättelemään autoa talviteloilta niin ihmetytti kyljen muoto etupyörän kohdalta...
Kylki "pullotti" ja sisälokasuoja näytti siltä kuin se olisi turvonnut.
Pikainen purku ja sieltähän paljastui jotain mitä ei ainankaan keväällä olisi halunnut nähdä.
Ilmapalkeen yläpuolella oleva "kehto" oli niin pahasti ruostunut että palje pääsi kaatumaan ulospäin ja painoi sisälokasuojaa jne...
Kesällä ei ollut montaa vapaata viikonloppua tiedossa joten hetken purkusession jälkeen päätin unohtaa bussin toistaiseksi.
No siintähän tulikin melkein vuoden tauko ennen kuin alkoi autolle tapahtumaan mitään, mutta siintä jatkan toisella kertaa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Scania 113 Carrus 701
Zemppiä - kyllä ne kaikki lahoavat alustastaan ajan saatossa. Rautaa saa kaupasta ja sähköllä voi liimata.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Scania 113 Carrus 701
Tutunäköistä aktiviteettiä. On kiva kattoo ku tehää kunnolla eikä vaan reikiä umpeen.
-
- Kippari
- Viestit: 57
- Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
- Location: Retuperä Joutseno
Re: Scania 113 Carrus 701
Jaa, kehikko on sittenkin mustaa rautaa?
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Scania 113 Carrus 701
Noi vaakaosat mullaki mustaa,pystytolpat kyllä oli jo rosteria. Noi vaakapatikat onki melko häviävää tavaraa,liekkö just rst kontaktin takia.
Re: Scania 113 Carrus 701
Ettei nuo olisi scaniaa?
Re: Scania 113 Carrus 701
Nyt keväällä oli pakko alkaa tekemään jotain koska tontti jolla bussi oli täytyisi olla tyhjä kesäkuun lopussa.
Kun vanhaa oli saanut siivottua pois niin oli mukava hitsata uutta tilalle.
Pari iltaa tein yksin ja sitten sain työkaverin apuun.. alkoi tapahtumaan.
Tehtiin aina yksi kohta kerrallaan jotta olisi helppo keskeyttää ja tarvittaessa kasata auto siirtokuntoiseksi.
Kahdestaan kun tekee niin tulee suht nopeasti valmista. Välillä olisi ollut kolmannesta apua ja kyllä siinä työmaalla joku vieraileva tähti tais käydäkkin..
Kun vanhaa oli saanut siivottua pois niin oli mukava hitsata uutta tilalle.
Pari iltaa tein yksin ja sitten sain työkaverin apuun.. alkoi tapahtumaan.
Tehtiin aina yksi kohta kerrallaan jotta olisi helppo keskeyttää ja tarvittaessa kasata auto siirtokuntoiseksi.
Kahdestaan kun tekee niin tulee suht nopeasti valmista. Välillä olisi ollut kolmannesta apua ja kyllä siinä työmaalla joku vieraileva tähti tais käydäkkin..
Re: Scania 113 Carrus 701
Sitten oli alettava valmistautumaan katsastukseen.
Valot ja alustan tiesin olevan ok , mutta jarrut vähän arvelutti.
Etu ja vetoakselille saikin vaadittavat prosentit kohtuu helposti, mutta teliä joutuikin hieromaan vähän enemmän että sai hyväksytyt laput.
Renkaat oli vaihtokunnossa ja vähän sekalaisilla vanteilla.
Eteen tuli 315/80 uusilla vanteilla ja samaa kokoa vetoselle, tosin eivät ole vetopinnalla. Vanhat 295/80 eturenkaat siirtyivät telille.
Leima tuli ja sitten oli viikko aikaa jatkaa remonttia. Taas pellit irti ja laikkaa, palkkia ja hitsausta. Nyt olikin helppoa tehdä kun oli kunnon vehkeet niin selvisi ilman apukäsiä.
No paljon jäi vielä tekemättäkkin, mutta nyt ollaan oltu 2 viikkoa reissussa ja loman jälkeen hommat jatkuu taas.
Sain 2x270w aurinkopaneelitkin laitettua katolle ja invertterikin vaihtui siinä samalla.
Nämäkin jo reilu pari vuotta odottaneet asennusta. Nyt ne löysivät paikkansa lähtöä edeltävänä yönä.
Valot ja alustan tiesin olevan ok , mutta jarrut vähän arvelutti.
Etu ja vetoakselille saikin vaadittavat prosentit kohtuu helposti, mutta teliä joutuikin hieromaan vähän enemmän että sai hyväksytyt laput.
Renkaat oli vaihtokunnossa ja vähän sekalaisilla vanteilla.
Eteen tuli 315/80 uusilla vanteilla ja samaa kokoa vetoselle, tosin eivät ole vetopinnalla. Vanhat 295/80 eturenkaat siirtyivät telille.
Leima tuli ja sitten oli viikko aikaa jatkaa remonttia. Taas pellit irti ja laikkaa, palkkia ja hitsausta. Nyt olikin helppoa tehdä kun oli kunnon vehkeet niin selvisi ilman apukäsiä.
No paljon jäi vielä tekemättäkkin, mutta nyt ollaan oltu 2 viikkoa reissussa ja loman jälkeen hommat jatkuu taas.
Sain 2x270w aurinkopaneelitkin laitettua katolle ja invertterikin vaihtui siinä samalla.
Nämäkin jo reilu pari vuotta odottaneet asennusta. Nyt ne löysivät paikkansa lähtöä edeltävänä yönä.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Scania 113 Carrus 701
” Nämäkin jo reilu pari vuotta odottaneet asennusta. Nyt ne löysivät paikkansa lähtöä edeltävänä yönä.”
Jotenki kuullostaa melko tutulta!
Jotenki kuullostaa melko tutulta!
Re: Scania 113 Carrus 701
No eipä loman jälkeen ole jaksanut bussia rakentaa. Reissattu on senkin edestä.
Nyt on sellainen tilanne edessä että tämä liikkuva projekti on laitettava myyntiin..
Teen jossain vaiheessa myynti ilmoituksen, mutta jos joku innostuu niin YV:llä saa kiinni.
Eli.. Katsastettu, hyvät renkaat ja paljon työtä. Tämän kaiken saa alle 10k eurolla..
Nyt on sellainen tilanne edessä että tämä liikkuva projekti on laitettava myyntiin..
Teen jossain vaiheessa myynti ilmoituksen, mutta jos joku innostuu niin YV:llä saa kiinni.
Eli.. Katsastettu, hyvät renkaat ja paljon työtä. Tämän kaiken saa alle 10k eurolla..
Re: Scania 113 Carrus 701
Tämä projekti jatkuu eteenpäin. Järkeilin, että lisään tähän samaan ketjuun. Näkyy hiukan pidemmältä ajalta historiaa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Scania 113 Carrus 701
Mahtava paikka tehdä bussia. 701 on mahtava kampe, tuo vaan valitettavan ruosteessa... Voimia tinaamiseen, onneks miggiliima on helppoa ja nopeaa käyttää.
"Pohjolan taivaan alla" tehty omaa 701 kesämökkiä koko talvi, vaatii välillä tavallista enemmän motivaattoreita että jaksaa vääntäytyä loskaan (,paskaan) ja pakkaseen
"Pohjolan taivaan alla" tehty omaa 701 kesämökkiä koko talvi, vaatii välillä tavallista enemmän motivaattoreita että jaksaa vääntäytyä loskaan (,paskaan) ja pakkaseen
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Re: Scania 113 Carrus 701
Meillä on kyllä tilat linjassa. 580 neliötä. Mahtuisi tekemään kolmea täyspitkää. Siltanosturi katossa myös. Mä jäin itse koukkuun 701, kun tein kauppaa AriW:n laitoksesta. Mun onneksi löysin tän helmen, kun Ari kerkesi myymään omansa. Jonkin verran on ruostetta juu, mutta kulma kerrallaan laitetaan kuntoon. Hyvä siittä tulee! Mulla itsellä on onneksi se hyväpuoli etten osaa tehdä mitään itse. Jos liimaaja kyllästyy niin tarvii etsiä uusi jostain.
Mikaeli kirjoitti: ↑16 Maalis 2021 10:39 Mahtava paikka tehdä bussia. 701 on mahtava kampe, tuo vaan valitettavan ruosteessa... Voimia tinaamiseen, onneks miggiliima on helppoa ja nopeaa käyttää.
"Pohjolan taivaan alla" tehty omaa 701 kesämökkiä koko talvi, vaatii välillä tavallista enemmän motivaattoreita että jaksaa vääntäytyä loskaan (,paskaan) ja pakkaseen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Scania 113 Carrus 701
Toivottavasti hän ei kyllästy, uskoakseni se hitsarin (halvan ja hyvän) löytyminen on melko lailla suuri ongelma näissä hommissa. Pidä hyvää huolta kaverista...
Olen päätellyt tämän ongelman siitä, että täällä palstallakin on kyselty välillä hitsaria ja mulle tarjottu jo kahta hitsattavaksi, mut en ole ainakaan vielä suostunut. Onneksi on liian pieni tallikin, ei mahdu sisään
Olen päätellyt tämän ongelman siitä, että täällä palstallakin on kyselty välillä hitsaria ja mulle tarjottu jo kahta hitsattavaksi, mut en ole ainakaan vielä suostunut. Onneksi on liian pieni tallikin, ei mahdu sisään
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Scania 113 Carrus 701
Sehän ei mitään rakettikirurgiaa oo, hissaamine. Toki sen opettelu vaatii vähä aikaa ja eforttia, mut onneks se on niitä hommia mitkä oppii tekemällä! Luokkahitsaus on sit eri asia, mut ei näissä meidän katiskoissa tarvii olla kauniita saumoja. Kaikki peittyy kakskomponenttimaalin ja neulahuovan alle kuitenki.
Sulla siellä hyvä hitsari, ni mene maskin kanssa siihen viereen ja kysele, kysele, kysele. Kokeile ja kysele taas. Jos mahollista, hommaa toinen kone ja tee vieressä samaa hommaa samaan aikaan ja ota nöyrästi vastaan korjaava palaute (jos se on hyvä tyyppi) tai parjaava kolaute (jos se on tavis suomalainen metallimies).
Automaattimaskissa piilee onnellisuuden siemen.
Sulla siellä hyvä hitsari, ni mene maskin kanssa siihen viereen ja kysele, kysele, kysele. Kokeile ja kysele taas. Jos mahollista, hommaa toinen kone ja tee vieressä samaa hommaa samaan aikaan ja ota nöyrästi vastaan korjaava palaute (jos se on hyvä tyyppi) tai parjaava kolaute (jos se on tavis suomalainen metallimies).
Automaattimaskissa piilee onnellisuuden siemen.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Scania 113 Carrus 701
Komeet on puitteet, voimia vaan projektiin.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Scania 113 Carrus 701
Kyllä kai hitsaria löytyy,halpakin on aika suhteellista. Noi paikat on aika kortilla,ja sellasen tarttis kyllä itekkin. Sellainen betonkkilattialla,isoilla ovilla,riittävän tilava ja sellaisella katossa liikkuvalla siltanosturilla olisi aika päiväuni. Ei sellasia ole kuin jukujuku maassa lauantai iltaisin saunan jälkeen. Ai nii, komee projekti.
Re: Scania 113 Carrus 701
Pakkaat perheen ja tavarat Sprintteriin ja ajat tännä! Sillä tämäkin ongelma ratkeaa!AriW kirjoitti: ↑18 Maalis 2021 21:25 Kyllä kai hitsaria löytyy,halpakin on aika suhteellista. Noi paikat on aika kortilla,ja sellasen tarttis kyllä itekkin. Sellainen betonkkilattialla,isoilla ovilla,riittävän tilava ja sellaisella katossa liikkuvalla siltanosturilla olisi aika päiväuni. Ei sellasia ole kuin jukujuku maassa lauantai iltaisin saunan jälkeen. Ai nii, komee projekti.
Tänään hain 48 metriä rautaa. Ensi viikolla aletaan liimaan! Pistetään sitten lisää kuvia!
Re: Scania 113 Carrus 701
Hiukan on hitsaus viivästynyt. Tarvi hakea toinen harrastuspeli keväthuoltoon niin saa heti viedä vesille kun jäät lähtee.
Re: Scania 113 Carrus 701
Pikku hiljaa mennään eteenpäin. Kaikki tavaratilan pohjalta purettu. Hiukan löytyi ”oikaistuja” ratkaisuja. Kuten esim. septitankin giljotiiniin uudelleen asennus. Vaneri oli mädäntynyt ympäriltä. Kiinnitys oli ratkaistu tiivistemassalla. Kun otti kahvaan kiinni koko viritys tippui lattialle. Tässä pikku hiljaa projekti laajenee kun menee eteenpäin. taitaa olla jokaisessa sama homma. Kyljestä on rälläköity paskaa rautaa irti. Maanantaina jatketaan projektia. Jos menee hyvin kaikki niin tiistaina pitäisi olla kuskin puoli taka-akseliin asti ”kunnossa”. Uudet käynnistys akut kävin myös hakemassa. Ei vanhatkaan tosin niin huonot ollut, mutta mukavampi matkustaa, kun tietää niidenkin olevan kunnossa.
Re: Scania 113 Carrus 701
Pikku hiljaa edetään. Meinaa olla aika hankala ottaa toi luukkujen yläpuolella oleva vaakaputki irti. Kun tarkoitus on sillain purkaa, että olisi mukava uusia laittaa tilalle. Kaljaa, rälläkkää, vinkua ja plasmaa. Eiköhän se siittä irtoa nätisti hiukan pienempinä paloina.
Re: Scania 113 Carrus 701
Pikkuhiljaa edennyt tää projekti. Huomenna pitäisi alla kuskin puoli täysin hitsattu kuntoon. Sitten edellisten ja uusien putkien maalaus ja pohjalevyt paikalle.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Scania 113 Carrus 701
Tuossa 701:ssä on todella tilavat tavaratilat. Mahtuu polkupyörät mukaan purkamatta atomeiksi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun