Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
- seepra
- Rattimajuri
- Viestit: 200
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Tupos Express / 451
- Location: Liminka
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Olen tässä talven kähmässä arvuutellut, että saako tuon 30 kW Webaston jotenkin sillai, että se lämmittäisi pelkästään sisätiloja?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Lahti Eagle 451 -91 12X2,55 Tupos Express
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Lahti Eagle 451 -91 12X2,55 Tupos Express
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 477
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Verkkovirralla valitettavasti.
Tuo oli vain yllätys että muovikennolla eikä alumiinisella.
Kyllä kait tohon periastteessa pystyis 24 puhaltimet vaihtaan jälkeenpäinki.
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 45
Joka koriratkaisussa hanat ei paikoissa tai jos ne löytää saattaa olla jumittunut ( omasta oli poistettu ainakin yks hana
ettei voinut testata , sen verran nolla keleillä totesin että vaikka lämmittää moottorin webasto käynnistyy useita
kertoja tunnissa, ei vielä järj paranettu muutakuin termostastilla ohjataan,, hyvät ohjeet on vielä toteuttamatta )
suurin ongelma 30 kw teho likkaa pelkästään koripiiriin tarviis jonkin varaaja systeemin, eri vaihtiehtoja mietitty
sekä ollut ratkaisuja ehdotuksia , yks olis hankkia pienempi webasto , kaasulämmitin (5-10 kw) jolla pitää patterit
lämpimänä, muut ratkaisut ILP tai jos sähköä riittävästi saatavana löytyy halpojakin puhallin,patterit ym,
mielenkiintoinen myös ”letkulämmitin” 1,5-3 kw jossa termostaatti sekä integroitu kiertovesipumppu, ehkä hyvä
tilapäis tai varajärjestelmäksi.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4151
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Mulla on Jäämeri Expressissä Primus 2480, Ebersbächer M10 ja 1/2/3kW sähköpatruuna sarjassa. Lisäksi on ilp. Primus on hyvä taukolämmitin ja syysöiden lämmitin. Eberillä sitten kylmät kelit ja tosipakkasilla kaikki yhtäaikaa päälle. Primus on ollut ajoittain epäluotettava. Eberikin omat temppunsa tarjoaa. Sähköä ei aina saa. Päädyin laittamaan kaikki mahdolliset pötköön jolloin varmasti aina joku toimii eikä tarvitse palella.
Eristämättömään autoon saa sitten työntää 20-30kW lämmitystehoa jos meinaa että voi ottaa takkia pois talvella
Eristämättömään autoon saa sitten työntää 20-30kW lämmitystehoa jos meinaa että voi ottaa takkia pois talvella
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4151
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Patteriputkien kytkentää voi muutella. Laitoin lämmittimet sarjaan ja menoputkeen nelitieventtiilin josta käännellään osoite minne lämpöä halutaan. Suoraan läpi asennossa menee pattereiden kautta lattialämmitykseen, vasemmalle käännettynä moottoriin ja oikealle käännettynä lämminvesivaraajaan. Sopivasti kääntäen menee kahteen osoitteeseen yhtäaikaa.
Ajattelin aikojen saatossa automatisoida tuon sellaiseksi että ei tarvitse itse käännellä koko nuppia.
Ajattelin aikojen saatossa automatisoida tuon sellaiseksi että ei tarvitse itse käännellä koko nuppia.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 477
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 45
Tommonen olis edukas pienempitehonen nestelämmitin.BussMAN kirjoitti: ↑28 Joulu 2020 18:25Joka koriratkaisussa hanat ei paikoissa tai jos ne löytää saattaa olla jumittunut ( omasta oli poistettu ainakin yks hana
ettei voinut testata , sen verran nolla keleillä totesin että vaikka lämmittää moottorin webasto käynnistyy useita
kertoja tunnissa, ei vielä järj paranettu muutakuin termostastilla ohjataan,, hyvät ohjeet on vielä toteuttamatta )
suurin ongelma 30 kw teho likkaa pelkästään koripiiriin tarviis jonkin varaaja systeemin, eri vaihtiehtoja mietitty
sekä ollut ratkaisuja ehdotuksia , yks olis hankkia pienempi webasto , kaasulämmitin (5-10 kw) jolla pitää patterit
lämpimänä, muut ratkaisut ILP tai jos sähköä riittävästi saatavana löytyy halpojakin puhallin,patterit ym,
mielenkiintoinen myös ”letkulämmitin” 1,5-3 kw jossa termostaatti sekä integroitu kiertovesipumppu, ehkä hyvä
tilapäis tai varajärjestelmäksi.
Ite mietin alkuperäisen 30kw muuttamista noin 10kw vehkeeksi mutta tilasin kokeeksi tommosen.
Käyttökokemusta ei vielä ku projekti pahoin kesken.
- Timppa
- Rattiamiraali
- Viestit: 456
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
ali express ilmotti ton näköstä yx päivä 160e tais olla jo rahteineen ! hinnat vaihtelee melkein viikottain .
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 349
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Samaa hintaa tuo näyttää olevan edelleen, Tsekistä lähetettynä yhteishinta nyt jopa alle 160e. Ja myyjä on tosiaan pitkän linjan toimija (Aliexpressissä 2011 lähtien) eikä niitä nykyään älyttömän yleisiä muutaman kuukauden vanhoja jotka sitten katoavat yhtä nopeasti.
https://www.aliexpress.com/item/32997751298.html
Lisäsin tuon nyt itsekin koriin, pitää hetkinen pähkäillä tilatako tuo vai mennäkö alkuperäisellä (joskin selkeästi kalliimmalla) suunnitelmalla Autotermin 14kW-härpättimen kanssa. Tässä olisi se etu että tämän ohjaaminen omalla tekoälyllä olisi pykälää helpompaa kun tämän ohjaus on pelkkä on/off ilman mitään sen kummempaa.
https://www.aliexpress.com/item/32997751298.html
Lisäsin tuon nyt itsekin koriin, pitää hetkinen pähkäillä tilatako tuo vai mennäkö alkuperäisellä (joskin selkeästi kalliimmalla) suunnitelmalla Autotermin 14kW-härpättimen kanssa. Tässä olisi se etu että tämän ohjaaminen omalla tekoälyllä olisi pykälää helpompaa kun tämän ohjaus on pelkkä on/off ilman mitään sen kummempaa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4151
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Tuo on lisäksi kipinäkone joten syttyy heti ja halvalla ja ei karstoitu niin pahasti. Tosin virrankulutus muuten on 10kW eberiä suurempi ja melusta ei tiedä kukaan, kertokaa kun saatte tulille.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 307
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Kiiminki
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Kipinä sytkä=korkeapaine kone, eli omaa omituista ääntään se painepumppu pitää, tahtoi, eli ei