Volvo B10M
-
- Apukuski
- Viestit: 16
- Liittynyt: 24 Maalis 2010 10:11
- Location: Orivesi
Volvo B10M
Moro
Joo, nyt uudesn lain mukaan..Eli kävin katsastamassa sekä vuosikatsastuksen että muutoskatsastuksen tossa 3 viikkoa sitten.
Sillähän saa ajaa nykyään satasta, eikä tarvi ees tarraa. Eikä rajotinta.
Eli kysymys kuuluukin, onks kellään halua miten saan sen 100km/h rajottimen pois toiminnasta ?
tony
Joo, nyt uudesn lain mukaan..Eli kävin katsastamassa sekä vuosikatsastuksen että muutoskatsastuksen tossa 3 viikkoa sitten.
Sillähän saa ajaa nykyään satasta, eikä tarvi ees tarraa. Eikä rajotinta.
Eli kysymys kuuluukin, onks kellään halua miten saan sen 100km/h rajottimen pois toiminnasta ?
tony
-
- Apukuski
- Viestit: 16
- Liittynyt: 24 Maalis 2010 10:11
- Location: Orivesi
Re: Volvo B10M
Ainiin vm 2000
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Volvo B10M
Hattu kourassa merkkikorjaamolle.
Joku lastupajakin sen varmasti saa ohjelmoitua pois.
Mut kuitenkin tietokonehommia, se rajoitin on ohjelmoitu sinne moottorinohjausboxiin.
Joku lastupajakin sen varmasti saa ohjelmoitua pois.
Mut kuitenkin tietokonehommia, se rajoitin on ohjelmoitu sinne moottorinohjausboxiin.
-
- Apukuski
- Viestit: 16
- Liittynyt: 24 Maalis 2010 10:11
- Location: Orivesi
Re: Volvo B10M
Okei..Kiitos vastauksesta
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Volvo B10M
Jos on vuoden 1991 B10M, miten siitä saa rajoittimen pois? Liekö tuossa ainoa moottorinohjausboksi kuskin aivokuoressa?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: Volvo B10M
Normaali rivipumppu ( bosch) ns vaijeritoiminen kaasupoljin = siinä lisälaite tyyppinen ruiskutuspumpun kaasuvivussa : 1.irroittamalla rajoitinlaitteen vaijeri tai vipu ja laitteen virransyötön kun katkaisee saa laitteen rauhoittumaan,
((( ko laitteille on ostajia tuolla vanhojen autojen palstoilla ettei kannata hävittää))) voi olla ns ”volvon oma tuote”
tai muu merkki esim bosch)
2.jättää toimintaan ja max nopeutta rajoittaa tuon voi ohjelmoida isommllekin nopeudelle
jos autossa vakionopeussäädin niin se jää toimintaan ( oletus toimii samalla laitteella)
”Sähkökaasupoljin” auton moottoriboxin ohj muutos
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Volvo B10M
Volvostapa tiedä mutta -01 114 Scaniassa nopeudenrajoitin säädetään piirturista.
paljastui kun laitoin eri pulssiluvullisen "samanlaisesta otetun" piirturin niin rajoitin siirtyi arvoon 78km/h....
paljastui kun laitoin eri pulssiluvullisen "samanlaisesta otetun" piirturin niin rajoitin siirtyi arvoon 78km/h....
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Volvo B10M
Ja paljonko oli silloin todellista nopeutta? Esim. GPS:llä mitattuna. Veikkaan että 89km/h
Re: Volvo B10M
Jokelan linja kirjoitti: ↑31 Loka 2020 16:07Ja paljonko oli silloin todellista nopeutta? Esim. GPS:llä mitattuna. Veikkaan että 89km/h
Piirturista otetaan impulssi = nopeus tieto rajoittimelle.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Volvo B10M
Ei välttämättä.BussMAN kirjoitti: ↑31 Loka 2020 17:52Jokelan linja kirjoitti: ↑31 Loka 2020 16:07Ja paljonko oli silloin todellista nopeutta? Esim. GPS:llä mitattuna. Veikkaan että 89km/h
Piirturista otetaan impulssi = nopeus tieto rajoittimelle.
Joissain autoissa rajoitin on yhdistetty ABS-purkkiin, Jolloin nopeustieto rajoittimelle tulee ABS-antureilta.
Mm. Scania harrasti tätä tuon ikäluokan autoissa.
Uudemmissa autoissa sitten otetaan nopeustietoa vähän joka paikasta ja vertaillaan niitä keskenään.
Re: Volvo B10M
Omat muistikuvat lähinnä kuorma autopuolelta kun suomessa tuli rajoittimet pakollisiksi 90 luvun lopulla, laitettiin ns
lisävaruste tyyppinen rajoitin ”kaasuvipuun ” ja imp piirturista, paitsi wrooth ei saanut ulos vaati erillisen imp tuottajan,,
abs tuli pakolliseksi n92 (-91) vuonna kuorma autoissa.
Nykyään taitaa olla jokamerkkiin saatavana vak vakionopeus säödin jotka tunnustaa mäkien profiilin ,
ei selviä ilman gps tietoa.
lisävaruste tyyppinen rajoitin ”kaasuvipuun ” ja imp piirturista, paitsi wrooth ei saanut ulos vaati erillisen imp tuottajan,,
abs tuli pakolliseksi n92 (-91) vuonna kuorma autoissa.
Nykyään taitaa olla jokamerkkiin saatavana vak vakionopeus säödin jotka tunnustaa mäkien profiilin ,
ei selviä ilman gps tietoa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Volvo B10M
ja nopeutta oli nimenomaan gps:llä mitattuna juurikin 78km/h. "uuden" mittarin nopeusnäyttö ei pelannutkaan ja laite palautui Paimelaan. luultavasti mittari olis näyttäny sataa jos olis pelannut.Jokelan linja kirjoitti: ↑31 Loka 2020 16:07Ja paljonko oli silloin todellista nopeutta? Esim. GPS:llä mitattuna. Veikkaan että 89km/h
mutta nimenomaan mittarin vaihto muutti nopeuden ja rajoitin palautui takaisin 99km/h kun vanhan mittarin laittoi takaisin paikoilleen ilman muutoksia
Re: Volvo B10M
Mersun kuormurissa rajoitus tuli piirturin kautta mutta poistui kun jatti piirturin kannen auki. Mentiin aika haipakkaa jotain 149-150 ja kiihtyvyys parani huomattavasti
Re: Volvo B10M
Ei ABS pakolliseksi tullut kuin vasta joskus 2000-luvulla, tai sitten niissä on ollut pakollisuudet eri aikoina eri painoisille autoille.BussMAN kirjoitti: ↑31 Loka 2020 18:33 Omat muistikuvat lähinnä kuorma autopuolelta kun suomessa tuli rajoittimet pakollisiksi 90 luvun lopulla, laitettiin ns
lisävaruste tyyppinen rajoitin ”kaasuvipuun ” ja imp piirturista, paitsi wrooth ei saanut ulos vaati erillisen imp tuottajan,,
abs tuli pakolliseksi n92 (-91) vuonna kuorma autoissa.
Re: Volvo B10M
Linja autoissa abs taidettiin vaatia jos kats 100 km/ h , aikakaudella 80/ 90 luku? , monessa oli saatavana aiemmin.Jule kirjoitti: ↑04 Marras 2020 19:37Ei ABS pakolliseksi tullut kuin vasta joskus 2000-luvulla, tai sitten niissä on ollut pakollisuudet eri aikoina eri painoisille autoille.BussMAN kirjoitti: ↑31 Loka 2020 18:33 Omat muistikuvat lähinnä kuorma autopuolelta kun suomessa tuli rajoittimet pakollisiksi 90 luvun lopulla, laitettiin ns
lisävaruste tyyppinen rajoitin ”kaasuvipuun ” ja imp piirturista, paitsi wrooth ei saanut ulos vaati erillisen imp tuottajan,,
abs tuli pakolliseksi n92 (-91) vuonna kuorma autoissa.
Kuorma auton ABS kun on harrastettu noita raskaita oli just tuo ,, 91 valm auto ABS vaadittiin koska rek 92 ,,, NL12 volvo 4 aks/ pv veto ,, oli ensimmäinen abs auto meillä ,,,,, 88/89 ei abs vaadittu ( muistelen että 91 voi rek ilman abs mutta valm 91
auto jos rek 92 piti olla abs).Myös perävaunuihin tuli samana vuonna abs pakolliseksi,,
Re: Volvo B10M
Okei, no sitten tuo koskee vain raskaimpia, koska ainakaan 12t pikkuvolvossa ei olke abseja -95 vuotisessa...BussMAN kirjoitti: ↑04 Marras 2020 22:09
Kuorma auton ABS kun on harrastettu noita raskaita oli just tuo ,, 91 valm auto ABS vaadittiin koska rek 92 ,,, NL12 volvo 4 aks/ pv veto ,, oli ensimmäinen abs auto meillä ,,,,, 88/89 ei abs vaadittu ( muistelen että 91 voi rek ilman abs mutta valm 91
auto jos rek 92 piti olla abs).Myös perävaunuihin tuli samana vuonna abs pakolliseksi,,
Ja näissä 3,5t kuorkkipakuissa se ABS tuli jossain kohtaa "rasitteeksi", joka nosti niiden hinnat alkaen ducatojen hintaa silloin 2000-luvun alkupuollella kun Delta-auto lähetteli niitä 4000e hyvityskamppaniakirjeitä kaikille jolla oli mikä tahansa pakun raato nimissään.