Volvo B10M

Kerro omasta projektistasi
tontoset12
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Maalis 2010 10:11
Location: Orivesi

Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja tontoset12 »

Moro

Joo, nyt uudesn lain mukaan..Eli kävin katsastamassa sekä vuosikatsastuksen että muutoskatsastuksen tossa 3 viikkoa sitten.
Sillähän saa ajaa nykyään satasta, eikä tarvi ees tarraa. Eikä rajotinta.
Eli kysymys kuuluukin, onks kellään halua miten saan sen 100km/h rajottimen pois toiminnasta ?

tony
tontoset12
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Maalis 2010 10:11
Location: Orivesi

Re: Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja tontoset12 »

Ainiin vm 2000
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Hattu kourassa merkkikorjaamolle.
Joku lastupajakin sen varmasti saa ohjelmoitua pois.
Mut kuitenkin tietokonehommia, se rajoitin on ohjelmoitu sinne moottorinohjausboxiin. :idea:
tontoset12
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Maalis 2010 10:11
Location: Orivesi

Re: Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja tontoset12 »

Okei..Kiitos vastauksesta
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja seepra »

Jos on vuoden 1991 B10M, miten siitä saa rajoittimen pois? Liekö tuossa ainoa moottorinohjausboksi kuskin aivokuoressa?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

seepra kirjoitti: 31 Loka 2020 10:38 Jos on vuoden 1991 B10M, miten siitä saa rajoittimen pois? Liekö tuossa ainoa moottorinohjausboksi kuskin aivokuoressa?

Normaali rivipumppu ( bosch) ns vaijeritoiminen kaasupoljin = siinä lisälaite tyyppinen ruiskutuspumpun kaasuvivussa : 1.irroittamalla rajoitinlaitteen vaijeri tai vipu ja laitteen virransyötön kun katkaisee saa laitteen rauhoittumaan,
((( ko laitteille on ostajia tuolla vanhojen autojen palstoilla ettei kannata hävittää))) voi olla ns ”volvon oma tuote”
tai muu merkki esim bosch)
2.jättää toimintaan ja max nopeutta rajoittaa tuon voi ohjelmoida isommllekin nopeudelle
jos autossa vakionopeussäädin niin se jää toimintaan ( oletus toimii samalla laitteella)


”Sähkökaasupoljin” auton moottoriboxin ohj muutos
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja motoku »

Volvostapa tiedä mutta -01 114 Scaniassa nopeudenrajoitin säädetään piirturista.

paljastui kun laitoin eri pulssiluvullisen "samanlaisesta otetun" piirturin niin rajoitin siirtyi arvoon 78km/h....
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

motoku kirjoitti: 31 Loka 2020 15:36 Volvostapa tiedä mutta -01 114 Scaniassa nopeudenrajoitin säädetään piirturista.

paljastui kun laitoin eri pulssiluvullisen "samanlaisesta otetun" piirturin niin rajoitin siirtyi arvoon 78km/h....
Ja paljonko oli silloin todellista nopeutta? Esim. GPS:llä mitattuna. Veikkaan että 89km/h :roll:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jokelan linja kirjoitti: 31 Loka 2020 16:07
motoku kirjoitti: 31 Loka 2020 15:36 Volvostapa tiedä mutta -01 114 Scaniassa nopeudenrajoitin säädetään piirturista.

paljastui kun laitoin eri pulssiluvullisen "samanlaisesta otetun" piirturin niin rajoitin siirtyi arvoon 78km/h....
Ja paljonko oli silloin todellista nopeutta? Esim. GPS:llä mitattuna. Veikkaan että 89km/h :roll:

Piirturista otetaan impulssi = nopeus tieto rajoittimelle.
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

BussMAN kirjoitti: 31 Loka 2020 17:52
Jokelan linja kirjoitti: 31 Loka 2020 16:07
motoku kirjoitti: 31 Loka 2020 15:36 Volvostapa tiedä mutta -01 114 Scaniassa nopeudenrajoitin säädetään piirturista.

paljastui kun laitoin eri pulssiluvullisen "samanlaisesta otetun" piirturin niin rajoitin siirtyi arvoon 78km/h....
Ja paljonko oli silloin todellista nopeutta? Esim. GPS:llä mitattuna. Veikkaan että 89km/h :roll:

Piirturista otetaan impulssi = nopeus tieto rajoittimelle.
Ei välttämättä.
Joissain autoissa rajoitin on yhdistetty ABS-purkkiin, Jolloin nopeustieto rajoittimelle tulee ABS-antureilta.
Mm. Scania harrasti tätä tuon ikäluokan autoissa.
Uudemmissa autoissa sitten otetaan nopeustietoa vähän joka paikasta ja vertaillaan niitä keskenään.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Omat muistikuvat lähinnä kuorma autopuolelta kun suomessa tuli rajoittimet pakollisiksi 90 luvun lopulla, laitettiin ns
lisävaruste tyyppinen rajoitin ”kaasuvipuun ” ja imp piirturista, paitsi wrooth ei saanut ulos vaati erillisen imp tuottajan,,
abs tuli pakolliseksi n92 (-91) vuonna kuorma autoissa.

Nykyään taitaa olla jokamerkkiin saatavana vak vakionopeus säödin jotka tunnustaa mäkien profiilin ,
ei selviä ilman gps tietoa.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja motoku »

Jokelan linja kirjoitti: 31 Loka 2020 16:07
motoku kirjoitti: 31 Loka 2020 15:36 Volvostapa tiedä mutta -01 114 Scaniassa nopeudenrajoitin säädetään piirturista.

paljastui kun laitoin eri pulssiluvullisen "samanlaisesta otetun" piirturin niin rajoitin siirtyi arvoon 78km/h....
Ja paljonko oli silloin todellista nopeutta? Esim. GPS:llä mitattuna. Veikkaan että 89km/h :roll:
ja nopeutta oli nimenomaan gps:llä mitattuna juurikin 78km/h. "uuden" mittarin nopeusnäyttö ei pelannutkaan ja laite palautui Paimelaan. luultavasti mittari olis näyttäny sataa jos olis pelannut.

mutta nimenomaan mittarin vaihto muutti nopeuden ja rajoitin palautui takaisin 99km/h kun vanhan mittarin laittoi takaisin paikoilleen ilman muutoksia
jooke180
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Elo 2018 15:57
Location: Kroatia

Re: Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja jooke180 »

motoku kirjoitti: 31 Loka 2020 15:36 Volvostapa tiedä mutta -01 114 Scaniassa nopeudenrajoitin säädetään piirturista.

paljastui kun laitoin eri pulssiluvullisen "samanlaisesta otetun" piirturin niin rajoitin siirtyi arvoon 78km/h....
Mersun kuormurissa rajoitus tuli piirturin kautta mutta poistui kun jatti piirturin kannen auki. Mentiin aika haipakkaa jotain 149-150 ja kiihtyvyys parani huomattavasti :D
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja Jule »

BussMAN kirjoitti: 31 Loka 2020 18:33 Omat muistikuvat lähinnä kuorma autopuolelta kun suomessa tuli rajoittimet pakollisiksi 90 luvun lopulla, laitettiin ns
lisävaruste tyyppinen rajoitin ”kaasuvipuun ” ja imp piirturista, paitsi wrooth ei saanut ulos vaati erillisen imp tuottajan,,
abs tuli pakolliseksi n92 (-91) vuonna kuorma autoissa.
Ei ABS pakolliseksi tullut kuin vasta joskus 2000-luvulla, tai sitten niissä on ollut pakollisuudet eri aikoina eri painoisille autoille.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule kirjoitti: 04 Marras 2020 19:37
BussMAN kirjoitti: 31 Loka 2020 18:33 Omat muistikuvat lähinnä kuorma autopuolelta kun suomessa tuli rajoittimet pakollisiksi 90 luvun lopulla, laitettiin ns
lisävaruste tyyppinen rajoitin ”kaasuvipuun ” ja imp piirturista, paitsi wrooth ei saanut ulos vaati erillisen imp tuottajan,,
abs tuli pakolliseksi n92 (-91) vuonna kuorma autoissa.
Ei ABS pakolliseksi tullut kuin vasta joskus 2000-luvulla, tai sitten niissä on ollut pakollisuudet eri aikoina eri painoisille autoille.
Linja autoissa abs taidettiin vaatia jos kats 100 km/ h , aikakaudella 80/ 90 luku? , monessa oli saatavana aiemmin.

Kuorma auton ABS kun on harrastettu noita raskaita oli just tuo ,, 91 valm auto ABS vaadittiin koska rek 92 ,,, NL12 volvo 4 aks/ pv veto ,, oli ensimmäinen abs auto meillä ,,,,, 88/89 ei abs vaadittu ( muistelen että 91 voi rek ilman abs mutta valm 91
auto jos rek 92 piti olla abs).Myös perävaunuihin tuli samana vuonna abs pakolliseksi,,
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B10M

Viesti Kirjoittaja Jule »

BussMAN kirjoitti: 04 Marras 2020 22:09
Kuorma auton ABS kun on harrastettu noita raskaita oli just tuo ,, 91 valm auto ABS vaadittiin koska rek 92 ,,, NL12 volvo 4 aks/ pv veto ,, oli ensimmäinen abs auto meillä ,,,,, 88/89 ei abs vaadittu ( muistelen että 91 voi rek ilman abs mutta valm 91
auto jos rek 92 piti olla abs).Myös perävaunuihin tuli samana vuonna abs pakolliseksi,,
Okei, no sitten tuo koskee vain raskaimpia, koska ainakaan 12t pikkuvolvossa ei olke abseja -95 vuotisessa...

Ja näissä 3,5t kuorkkipakuissa se ABS tuli jossain kohtaa "rasitteeksi", joka nosti niiden hinnat alkaen ducatojen hintaa silloin 2000-luvun alkupuollella kun Delta-auto lähetteli niitä 4000e hyvityskamppaniakirjeitä kaikille jolla oli mikä tahansa pakun raato nimissään.
Vastaa Viestiin