Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Hei!
Jo jonkin aikaa täällä seuraillut ja muutamia viestejäkin laitellut joihinkin topikkeihin.
Oma innostus sitten keväällä kasvoi sen verran, että omahan se piti saada. Näkemättähän ne parhaat ostokset tehdään eli oikeaa mallia itselle (b10m) etsin ja muutama ehti mennä ohi, niin piti toimia kun uus ilmoitus lävähti netissä eteen. Kortittomana näille laitteille ja ystäväpiirissä ei tietotaitoa löydy, joten All-in ja tarjous meneen.
Kaupat tuli Carrus Regal 350/Volvo b10m 96. Rukattu matkailuautoksi.
Laitehan oli pakko olla huippu, kun myyjä lupaa leimatakin
Auto tuotiin melki kotiin asti. 100 km päästä haettiin ystävän avustuksella. Sen jälkeen bussi sai olla aika rauhassa koko kesän. Ehkä reilu vko tuli häärättyä eli aloitettua tyhjentään vanhoja sisustoja jne. Ikkunoita vähän tilkitsin, mutta periaatteessa ei muuta. Auto oli kotoa nähden sen verran kaukana ettei ilta remppailusta vaan tullut mitään. Korttiakaan ei ollut joten ajotkaan ei tullut kysymykseen.
Nyt on kiireet hieman hellittänyt ja bussille ostettiin ihan oma piha Ja pihaa ja tietä vähän laajennettiin ja ja...
Hommia riittää, mutta nyt ainakin laite on omassa pihassa ja eka ajo eli siirto väliaikaisesta säilytyspaikasta sujui hyvin abt 250km.
No vikalista hieman kasvoi mutta ei anneta sen häiritä.
Pahin ongelma on ilmavuodot.
Eli 1. palkeissa takana ja edessä vuotoja, 2.tasonsäätöventtiili? Takarenkaan ees vai takanako se oli? 3. Etuovella
Lisäksi
4.Webasto ei toimi
5.Jonkun verran vesivuotoja vieläkin (autossa ollut paha vesi/kosteus/home ongelma eli kaikki puretaan
6.virtalukko ei sammuta autoa.
Ja paljon muuta
Mutta eiköhän tuosta vielä jotain tule.
Kaikki on kyllä täysin uutta itselle, mutta jos muutkin niin miksen minä!
Jo jonkin aikaa täällä seuraillut ja muutamia viestejäkin laitellut joihinkin topikkeihin.
Oma innostus sitten keväällä kasvoi sen verran, että omahan se piti saada. Näkemättähän ne parhaat ostokset tehdään eli oikeaa mallia itselle (b10m) etsin ja muutama ehti mennä ohi, niin piti toimia kun uus ilmoitus lävähti netissä eteen. Kortittomana näille laitteille ja ystäväpiirissä ei tietotaitoa löydy, joten All-in ja tarjous meneen.
Kaupat tuli Carrus Regal 350/Volvo b10m 96. Rukattu matkailuautoksi.
Laitehan oli pakko olla huippu, kun myyjä lupaa leimatakin
Auto tuotiin melki kotiin asti. 100 km päästä haettiin ystävän avustuksella. Sen jälkeen bussi sai olla aika rauhassa koko kesän. Ehkä reilu vko tuli häärättyä eli aloitettua tyhjentään vanhoja sisustoja jne. Ikkunoita vähän tilkitsin, mutta periaatteessa ei muuta. Auto oli kotoa nähden sen verran kaukana ettei ilta remppailusta vaan tullut mitään. Korttiakaan ei ollut joten ajotkaan ei tullut kysymykseen.
Nyt on kiireet hieman hellittänyt ja bussille ostettiin ihan oma piha Ja pihaa ja tietä vähän laajennettiin ja ja...
Hommia riittää, mutta nyt ainakin laite on omassa pihassa ja eka ajo eli siirto väliaikaisesta säilytyspaikasta sujui hyvin abt 250km.
No vikalista hieman kasvoi mutta ei anneta sen häiritä.
Pahin ongelma on ilmavuodot.
Eli 1. palkeissa takana ja edessä vuotoja, 2.tasonsäätöventtiili? Takarenkaan ees vai takanako se oli? 3. Etuovella
Lisäksi
4.Webasto ei toimi
5.Jonkun verran vesivuotoja vieläkin (autossa ollut paha vesi/kosteus/home ongelma eli kaikki puretaan
6.virtalukko ei sammuta autoa.
Ja paljon muuta
Mutta eiköhän tuosta vielä jotain tule.
Kaikki on kyllä täysin uutta itselle, mutta jos muutkin niin miksen minä!
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Palkeen ilmavuodot luultavasti niissä rungonpuolen ylälautasissa eli pääset luultavasti hitsuuhommiin. Vähän pesua ja saippuavettä niin totuus paljastuu.
Virtalukko ei sammuta autoa vaan sammutusnappi löytyy erikseen kojelaudasta. Vai onko näissä "uudemmissa" sähköpumppukoneissa toinen shysteemi? Oma -90 mekaanisella pumpulla.
Voimia projektiin. On tää koukuttava, hullu, likainen, hauska ja raskas laji.
Virtalukko ei sammuta autoa vaan sammutusnappi löytyy erikseen kojelaudasta. Vai onko näissä "uudemmissa" sähköpumppukoneissa toinen shysteemi? Oma -90 mekaanisella pumpulla.
Voimia projektiin. On tää koukuttava, hullu, likainen, hauska ja raskas laji.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Lautasia saa myös kaupasta uusia, helpompaa ainakin kuin pitsipellin paikkaus...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Joo, kyllä kesällä alustaa pestessä vähän tutkailun noita lautasia. Osa oli vaihdettu ja osa oli aika näkkäriä.
Pitäisi tilata suoraan kaikki pussit ja lautaset ym. Osat valmiiksi. Jää varman muutama sitten varallekin. Mistä on porukka tilaillut näitä? Onniauto?
Toi etuoven vuoto tuli nyt uutena ja syyllinen on tuossa kuvassa punaisen nuolen kohdalta vuotaa ilma läpi. Keltaisen nuolen kohdalta yksi ilmaletku irti ja kiinnitys (kiristys) mutteri puuttuu. Kokeilin vain liittää ilman, mutta ei apua.
Itse ovi pumppu kait pelaa. Ainakin aukeaa, kun paineet kasvaa. Hetken sain sulkemaankin, mutta ei enää. Ideoita?
Pitäisi tilata suoraan kaikki pussit ja lautaset ym. Osat valmiiksi. Jää varman muutama sitten varallekin. Mistä on porukka tilaillut näitä? Onniauto?
Toi etuoven vuoto tuli nyt uutena ja syyllinen on tuossa kuvassa punaisen nuolen kohdalta vuotaa ilma läpi. Keltaisen nuolen kohdalta yksi ilmaletku irti ja kiinnitys (kiristys) mutteri puuttuu. Kokeilin vain liittää ilman, mutta ei apua.
Itse ovi pumppu kait pelaa. Ainakin aukeaa, kun paineet kasvaa. Hetken sain sulkemaankin, mutta ei enää. Ideoita?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Kyllä tässä virtalukosta on sammunut. Nyt sammuu sulaketaululta
Onko kellään tietoo onko virtalukolle tehtävissä mitään vai pitäisikö ostaa uus/käytetty ja myydäänkö noita missään?
Onko kellään tietoo onko virtalukolle tehtävissä mitään vai pitäisikö ostaa uus/käytetty ja myydäänkö noita missään?
- Green1
- Kippari
- Viestit: 67
- Liittynyt: 30 Joulu 2019 09:08
- Truck: Carrus Regal 350
- Location: Pohjanmaa
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Onnea vain harrastukseen! Mulla oli edessä vasen ylälautanen puhki. Uusiksi meni. Saipuavedellä tutkimaan!
Carrus Regal 350 -96 Scania k113
- Green1
- Kippari
- Viestit: 67
- Liittynyt: 30 Joulu 2019 09:08
- Truck: Carrus Regal 350
- Location: Pohjanmaa
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Tässä webaston linkki
https://www.kylahullutkulkurit.fi/forum ... =13&t=5271
https://www.kylahullutkulkurit.fi/forum ... =13&t=5271
Carrus Regal 350 -96 Scania k113
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Kiitti linkistä. Mun webasto poikkeaa normaalista vissiin siinä, että ohjaus on (kai) yhdistetty tohon ilmastointilaitteen ohjaukseen. Joku italialainen kait, en just muista merkkiä. Vähän on vaikea selkoinen (eli en ole vielä oppinut sitä käyttään. Eli normi weban kelloa ei siis ole laisinkaan. Toi ilmastointi toimii kyllä. Sitäkin miettinyt, että mieli tekis repiä pois, kun mahdollisesti vuotaa vettä katolta ja kuitenkaan toimi enää pitkään. Ongelma vaan, kun kaikki vesilinjat pitäis sitten uudelleen miettiä, kun pattereita en tahdon poistaa. Samoin kompura n irroitin tuntuu liian kinkkiseltä vai jäisikö se sinne vaan paikalleen?
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Pienellä arvauksella sanoisin että tuo sun kädessä oleva magneeettiventtiili on rappuselle. Tai ainakin mulla on vain tuo iso pyöreä lattiaan pultattu murkula tuolla kun ei ole apuporrasta.WillerNomadLife kirjoitti: ↑15 Marras 2020 21:45 Joo, kyllä kesällä alustaa pestessä vähän tutkailun noita lautasia. Osa oli vaihdettu ja osa oli aika näkkäriä.
Pitäisi tilata suoraan kaikki pussit ja lautaset ym. Osat valmiiksi. Jää varman muutama sitten varallekin. Mistä on porukka tilaillut näitä? Onniauto?
Toi etuoven vuoto tuli nyt uutena ja syyllinen on tuossa kuvassa punaisen nuolen kohdalta vuotaa ilma läpi. Keltaisen nuolen kohdalta yksi ilmaletku irti ja kiinnitys (kiristys) mutteri puuttuu. Kokeilin vain liittää ilman, mutta ei apua.
Itse ovi pumppu kait pelaa. Ainakin aukeaa, kun paineet kasvaa. Hetken sain sulkemaankin, mutta ei enää. Ideoita?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Ei oo rappusta tässäkään. Ison murkulan lattialla minäkin magneettiventtiiliksi veikkaisin, mutta tää pienempi kait jokin aiheeseen liittyvä.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Noista ilmapusseista ja lautasesta, kuten muistakin osista, kannattaa kysyä muutamasta paikkaa, osasta riippuen voi olla järkevää ostaa eri liikkeistä ja säästää satoja euroja... Esim oma kokemus ilmapussien osalta hintahaitari 46-100€ kpl.
Ja tuo osa mihin menee johto+ilmaletkuja näyttäisi olevan ihan tavan magneettiventtiili, 3 putkea = vaihtava? Toimintahan noissa on kuten sähköreleessäkin, kytkee, irrottaa tai vaihtaa... uusi (tai ainakin ehjä) osa paikalleen ja homma toimii taas? Samanlaisia magneettiventtiileitä on ainakin 701 kuskin takana pitkä rivi...
Ja tuo osa mihin menee johto+ilmaletkuja näyttäisi olevan ihan tavan magneettiventtiili, 3 putkea = vaihtava? Toimintahan noissa on kuten sähköreleessäkin, kytkee, irrottaa tai vaihtaa... uusi (tai ainakin ehjä) osa paikalleen ja homma toimii taas? Samanlaisia magneettiventtiileitä on ainakin 701 kuskin takana pitkä rivi...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Mikaeli kirjoitti: ↑18 Marras 2020 19:15 Noista ilmapusseista ja lautasesta, kuten muistakin osista, kannattaa kysyä muutamasta paikkaa, osasta riippuen voi olla järkevää ostaa eri liikkeistä ja säästää satoja euroja... Esim oma kokemus ilmapussien osalta hintahaitari 46-100€ kpl.
Ja tuo osa mihin menee johto+ilmaletkuja näyttäisi olevan ihan tavan magneettiventtiili, 3 putkea = vaihtava? Toimintahan noissa on kuten sähköreleessäkin, kytkee, irrottaa tai vaihtaa... uusi (tai ainakin ehjä) osa paikalleen ja homma toimii taas? Samanlaisia magneettiventtiileitä on ainakin 701 kuskin...
Joo hinnoissa eroja... en oo vielä kerenny tilaileen. Tätä foorumia jo pari vuotta kahlannut läpi ja ei jää asiat mieleen. B10m alustaisissa kaikissa iästä viis samat pussit?
Ongelma on sama kaikkien osien kanssa. Ku ne on kiinni ja paskan alla, niin ei oo ihan yksinkertainen tilata mitään. Esim. Nyt toi oven suhiseva tsydeemi.
No ehkä tuotenumero niistä joskus löytyy...
Nyt vähän helpottaa kun toi bussi omassa pihassa. Itse vaan maailmalla
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Ongelma on sama kaikkien osien kanssa. Ku ne on kiinni ja paskan alla, niin ei oo ihan yksinkertainen tilata mitään. Esim. Nyt toi oven suhiseva tsydeemi.
[/quote]
Aina ei vika ole vuotavassa ventiilissä, syy voi olla ohjattavasa kohteessakin.
( mitkähän tuon venttiilin käytö on? lisärappu, ? ts se voi olla matkailuautossa esim)
[/quote]
Aina ei vika ole vuotavassa ventiilissä, syy voi olla ohjattavasa kohteessakin.
( mitkähän tuon venttiilin käytö on? lisärappu, ? ts se voi olla matkailuautossa esim)
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Voiko ilmaa vuotaa tuosta venttiilistä ulos, jos esim ovikoneisto, portaan sylinteri tms vuotaa "läpi" avauspuolelta kiinnipuolelle tai jotain vastaavaa? Kun ensin en tajunnut, miten vika voisi olla muualla, mutta koska ilmajärjestelmässä ei tarvi olla paluuletkua, jostainhan se ilma tulee pois kun suuntaa vaihdetaan
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Mikaeli kirjoitti: ↑19 Marras 2020 22:16 Voiko ilmaa vuotaa tuosta venttiilistä ulos, jos esim ovikoneisto, portaan sylinteri tms vuotaa "läpi" avauspuolelta kiinnipuolelle tai jotain vastaavaa? Kun ensin en tajunnut, miten vika voisi olla muualla, mutta koska ilmajärjestelmässä ei tarvi olla paluuletkua, jostainhan se ilma tulee pois kun suuntaa vaihdetaan
Ovi toimii tuolla taustalla olevalla ”pyörällä” ventiilillä jos alkup rakenne = ovi nappeja yks ( samasta sähkönapista auki/
kiinni), tuo lisäventt ohjaa jotain ? jos oviaukossa lisäporras ( ilmalla) oletettavasti sen ohjaus, pitäis löytyä koelaudasta
katk jolla otetaan toimintaan ja pois käytöstä ( yks kytkentä tapa: lisäporras toimii vain kun käsijarru on päällä).
Tuon voi eliminoida pois käytöstä esim sulkee ventiilille tulevan paineputken ( se on tuo yksinäinen oikealla ja edessä
olevat kaks on toimintoja), niin vuoto loppuu ja oven pitäis toimia normaalisti , jos jätät käytöstä pois lisäportaan varmista että palautusjouset on paikalla sylinterin yhteydessä tai lukitse muulla rappu sisäasenoon, voi itsekseen valua ulos ajossa muuten,lisäporrasta tuskin tarvitsee auton jouset voi tyhjentää parkissa.
Tuo reikä on paluu ilman ulostulo ko ventiili vialla tai sylinterin männäntiiviste vuotaa läpi paineettomalkepuolelle.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Tota lisärappua siis autossa ei oo
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Itse ymmärtänyt kanssa, että taustalla oleva magneettiventtiili (pyöreä) ohjaa ovea. On vain yksi nappi. En ymmärrä tän lisäventtiilin ideaa, kun tuota lisä rappusta ei ole. En tiedä onko sitten poistettu? Ei tuolla oven alla ainakaan näy mitään siihen liittyvää...
tuo ovea ohjaava venttiili toki voi päästää läpikin. Hetken ovi on vaan toiminut. Luulin et se suhisee jos vuotaisi. Siis ihan mutu ajattelua.
tuo ovea ohjaava venttiili toki voi päästää läpikin. Hetken ovi on vaan toiminut. Luulin et se suhisee jos vuotaisi. Siis ihan mutu ajattelua.
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Jokin lisätoiminnan se on , keskuslukitus, ((oletettavasti ei jousituksen nosto/ niiaus , tuossa autossa on jo sähköiset taso
ventiilit, ilmaohjatuissa tasoventiileissä oli koritehtaan/ liiikennötsijöiden tekemiä etupään nostoja / niiauksia = etupään tai oikean kulman alas laskuja.
Varmaan selviäis jos onnistuis seuraamaan ko ventiilistä lähteviä putkia .....kohde
Ensimmäiseksi testaa eri katk toiminnot , vuoto vois loppua silläkin ( jos toim kuvat näkyviä : porras,keskuslukko, nosto,niiaus , wc tyhjennys ym vois liittyä asiaan)
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
joo, tosiaan noista napeista pitää aloittaa aika loogista. Tässä saa vähän nauraa itselleen. Uuden ääressä kun on. Toisella foorumilla, eri aihe, usein uusia/tietämättömiä osa nuijii oikein urakalla.
Mutta joo, kohta pitäis mennä bussia tutkailen. Tuli vaan muuttujia taas matkaan. Eilen illalla räntäsateessa ajelin kotia ja kettu repolainen ylitti maantietä. Kärry perässä sain väistettyä kunnes repolainen pyörähti ympäri. No allehan se jäi. Yöllä nopeasti tutkin auton ja nyt aamukävelyn jälkeen uudestaan eri tuloksin. Etupuskuri ja jotain muuta sälää murtunut. Eläköön nykyautot. Ei paljoa kestä. No onhan toi jo melki 7000km ajettu. Joutaa korjaamolle ois nyt vielä pari vkoa menny niin ois ollu lomaa... nyt sit kai kakkosautoa leimaamaan... milloin mä saan alkaa harrasteleen?
Mutta joo, kohta pitäis mennä bussia tutkailen. Tuli vaan muuttujia taas matkaan. Eilen illalla räntäsateessa ajelin kotia ja kettu repolainen ylitti maantietä. Kärry perässä sain väistettyä kunnes repolainen pyörähti ympäri. No allehan se jäi. Yöllä nopeasti tutkin auton ja nyt aamukävelyn jälkeen uudestaan eri tuloksin. Etupuskuri ja jotain muuta sälää murtunut. Eläköön nykyautot. Ei paljoa kestä. No onhan toi jo melki 7000km ajettu. Joutaa korjaamolle ois nyt vielä pari vkoa menny niin ois ollu lomaa... nyt sit kai kakkosautoa leimaamaan... milloin mä saan alkaa harrasteleen?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Taitaa tuo harrastus ajan puute olla suurimmalla osalla krooninen, auttas kai, kun ei ottas liian isoja tavoitteita (toukokuussa reissuun ja bussissa ei ees alusta kunnossa). Itsellä meinaa bussi olla "yövuorossa", ei sekään pidemmän päälle kai järkevää ole
Ja eiköhän meistä suurin osa ole enemmän tai vähemmän aloittelijoita näissä hommissa, mutta kun monta aloittelijaa ja harrastelijaa tietää jotain ja välillä ammattilaisetkin auttaa niin selvitään taas kesällä tien päälle?
Tarkoitus siis lähinnä valaa uskoa keskelle loputtomalta tuntuvaa rojektia...
Ja eiköhän meistä suurin osa ole enemmän tai vähemmän aloittelijoita näissä hommissa, mutta kun monta aloittelijaa ja harrastelijaa tietää jotain ja välillä ammattilaisetkin auttaa niin selvitään taas kesällä tien päälle?
Tarkoitus siis lähinnä valaa uskoa keskelle loputtomalta tuntuvaa rojektia...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Niiausventtiilien pitäisi olla auton alla etuakselin tienoilla, mutta erityisesti jos kyseessä on jälkikäteen tehty lisäys niin voisihan se olla myös tuolla portaikossa. Orkkisniiaushan tyhjentää vain ojanpuoleisen pussin, mutta koko etupään pudotus tapahtuisi aika näppärästi yhdellä tuontyyppiselläkin venttiilillä.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Hitaasti etenee, mutta etenee
Eli etupää ollut jo tovin ylhäällä ja toisen puolen rengas irrotettu jotta pääsee paremmin tutkiin mikä on tilanne. Iskarit pelaa kait vielä jotenkin, mutta tilasin eteen uudet parit molemmille puolille. Ylälautanen ja se pikkulätkä ylhäältä menee vaihtoon. Ihme ja kamma sain ilmanipan ehjänä irti. Varmaan purkillinen wd-40:stä ja muutama päivä meni, mutta päätin yrittää rauhassa ja kerrankin onnistu. Kiinnityspultti ei sitten tullut Lautanen leikattu 10mm raudasta ja muut tarvittavat osat olemassa. Hieman porailuja ja asenteleen. Tänään putsailin paikkoja ja huomasin että rungon sisällä juoksee muovisessa suojaputkessa letkuja ja piuhoja hyvin lähellä kohtaa mihin pitäis tuo lautanen tukineen hitsuutella. Samoin jarrulle menee ilmanpaineletkut aikaa läheltä... pitäisikö noi kaikki irroittaa. Vai ootteko hitsannut pikkuhiljaa tai jäähdyttänyt jotenkin. Vai onko turhaa varomista? Ei oo mitään hajua kuinka paljon lämpenee ja kuinka paljon noi lämpöä kestää? Jotenkin noi jarrupuolen letkut haluaisin jättää ainakin rauhaan. Rungon sisällä juoksevista en edes vielä ehtinyt ottaa selvää mihin menevät.
Toinen juttu on Noi rasvanipat ja rasvaaminen. Kuinka paljon ja kuinka usein?
Eli etupää ollut jo tovin ylhäällä ja toisen puolen rengas irrotettu jotta pääsee paremmin tutkiin mikä on tilanne. Iskarit pelaa kait vielä jotenkin, mutta tilasin eteen uudet parit molemmille puolille. Ylälautanen ja se pikkulätkä ylhäältä menee vaihtoon. Ihme ja kamma sain ilmanipan ehjänä irti. Varmaan purkillinen wd-40:stä ja muutama päivä meni, mutta päätin yrittää rauhassa ja kerrankin onnistu. Kiinnityspultti ei sitten tullut Lautanen leikattu 10mm raudasta ja muut tarvittavat osat olemassa. Hieman porailuja ja asenteleen. Tänään putsailin paikkoja ja huomasin että rungon sisällä juoksee muovisessa suojaputkessa letkuja ja piuhoja hyvin lähellä kohtaa mihin pitäis tuo lautanen tukineen hitsuutella. Samoin jarrulle menee ilmanpaineletkut aikaa läheltä... pitäisikö noi kaikki irroittaa. Vai ootteko hitsannut pikkuhiljaa tai jäähdyttänyt jotenkin. Vai onko turhaa varomista? Ei oo mitään hajua kuinka paljon lämpenee ja kuinka paljon noi lämpöä kestää? Jotenkin noi jarrupuolen letkut haluaisin jättää ainakin rauhaan. Rungon sisällä juoksevista en edes vielä ehtinyt ottaa selvää mihin menevät.
Toinen juttu on Noi rasvanipat ja rasvaaminen. Kuinka paljon ja kuinka usein?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Tutun näköistä rautaa ja mulle väitettiin että Scania on paha kun ruostuu, tuohan on Volvo ja vielä uudempikin
Kaikki letkut ym pitää saada irti palkista siitä kohdin mihin hitsataan. Itse laitoin putkien ja palkin väliin esim kastellut vanhat farkut, jotku käyttää katseltua hesaria. Ideana tuossa tyylissä on se että kun yksi kerros jo palaa, seuraava vasta kuivuu. Samoin kannattaa suojata muutkin aremmat osat hitsuutuskohdan ympärillä (esim omat polvet, ai mistäkö tiiän )
Jäähdyttää saa vasta kun sauma valmis, paksuun rautaan on pakko paistaa osat kunnolla kiinni. Aloitus kohdat varsinkin vaikeita, ei useinkaan tahdo harrastajan taidoilla ja vehkeillä tarttua kunnolla, siksi mukavampi hitsata niin ettei tartte pelätä tulipaloa ja voi aloittaa harvemmin. Bussissa ei riitä että näyttää hyvältä vaan hitsin pitäisi myös tarttua molempiin osiin.
Kaikki letkut ym pitää saada irti palkista siitä kohdin mihin hitsataan. Itse laitoin putkien ja palkin väliin esim kastellut vanhat farkut, jotku käyttää katseltua hesaria. Ideana tuossa tyylissä on se että kun yksi kerros jo palaa, seuraava vasta kuivuu. Samoin kannattaa suojata muutkin aremmat osat hitsuutuskohdan ympärillä (esim omat polvet, ai mistäkö tiiän )
Jäähdyttää saa vasta kun sauma valmis, paksuun rautaan on pakko paistaa osat kunnolla kiinni. Aloitus kohdat varsinkin vaikeita, ei useinkaan tahdo harrastajan taidoilla ja vehkeillä tarttua kunnolla, siksi mukavampi hitsata niin ettei tartte pelätä tulipaloa ja voi aloittaa harvemmin. Bussissa ei riitä että näyttää hyvältä vaan hitsin pitäisi myös tarttua molempiin osiin.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Ja kovaa taipuisaa muovia olevat ilmaputket voi vaan katkaista puukolla ne mille ei löydy päätekohtaa ja kun remontti on valmis pistää pikajatkoliittimillä takaisin kasaan. Suurimmalle osallehan johtoja ja letkuja toinen pää löytyy kuitenkin aika läheltä. Kannattaa merkitä tarkkaan mikä on mistä ja ottaa kuvia, ei tarvi arvailla sitten.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki