Sivu 5/9

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 12 Huhti 2021 18:23
Kirjoittaja seepra
Onko Carruksen kattokin rst? Hyvä kysymys toveri punainensisulta.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 12 Huhti 2021 18:43
Kirjoittaja Iski
Korikehikko on kromiterästä ja katto on alumiinia.
Saattaa olla melko lämmin nukkua jos sauna on sängyn alapuolella, jos saunan rakentaisin niin tekisin kokonaan umpeen väliseinällä ja kulku vain ulkokautta saunaan, pysyy myös kosteus silloin vain saunaosastolla.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 12 Huhti 2021 19:23
Kirjoittaja seepra
Siksi siis se katto on siis erotettu tuollaisella liimamassalla tuosta korikehikosta. Olin eka ite varma, että se on rst:tä mutta tulin epäileväksi kuitenkin.

Olen miettinyt tuota samaa ongelmaa tuossa saunassa kans, mutta kokeilen tuota kuitenkin, katotaan, toimiiko. Eristän tuon välin huolella, jos pystyn, teen siitä välistä tuuletettavan. Mitä tuohon kosteusasiaan tulee, koetan tehdä saunan kahden oven taakse, etteivät sisätilat pamahda huuruun, katsotaan saadaanko toimimaan. Jos sauna osoittautuu huonoksi, pitänee muuttaa se johonkin muuhun käyttöön. Lisäksi ajatus on tehdä tuohon vehkeeseen sen verran monta sänkyä, että siellä voi nukkua muuallakin jos on sattunut saunomaan.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 12 Huhti 2021 19:42
Kirjoittaja Mikaeli
Tuskin se sänky liikaa lämpenee sen sijoittelun takia, jos saunan katossa vähänkin eristettä. Kotona mulla on saunan katossa n. 10 cm puhallusvillaa, enkä ole huomannut yllä olevassa makuuhuoneessa erityistä ongelmaa. Suurempi ongelma kesällä on koko talon lämpeneminen pidempien saunasessioiden aikana. Jotku kohtuu isot luukut tai muu tehokas jälkituuletus saunaosastolle vois auttaa aika lailla jälkilämpöjen hallinnassa. Ja jos höyry on iso ongelma, auttasko siihen liesituuletin tyyppinen ratkaisu oven yläreunassa? Jossain yleisessä saunassa oli imuritilä katossa pesuhuoneen oven yläpuolella pukuhuoneessa.

Itsekin saunabussista olen haaveillut, mutta toistaiseksi hylätty se, takamoottorinen lyhyt telibussi suojelee tyhmiltä ideoilta?

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 12 Huhti 2021 19:51
Kirjoittaja seepra
No mulla on tuohon ajateltuna sellainen suihkuhuoneen kattoon tarkoitettu kosteudenhallintapropelli, joka toimii kutakuinkin noin:

k-rauta.fi/tuote/kylpyhuonepuhallin-fxa-100xth-kosteus/6405422991792

Olen miettinyt tämän sillai, että saunassa pitää olla oma ilmanvaihto, eristeet välissä, käynti suihkuhuoneeseen, siellä tuo kosteudenpoistoflekti ja sitten vielä yksi ovi ennen kuin pääsee itse kabiinin puolelle. Kokeillaan, toimiiko.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 13 Huhti 2021 19:33
Kirjoittaja Iski
Jotain tollaista varmaan järkevä tehdä jos sauna on yhteydessä muuhun tilaan.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 13 Huhti 2021 21:06
Kirjoittaja eagless
Jule kirjoitti: 11 Huhti 2021 15:46 Eli oikeastaan sä olet purkamassa sitä välissä olevaa lattiaa pois, joka ainakin mulla on rakenteensa puolesta vain kaksi pitkittäispalkkia. Ei sillä järjellä ajateltuna voi suurta vaikutusta olla jos kuitenkin ulkoseinät ja varsinainen lattia ja katto pysyy ennallaan.
En tunne tarkoin kyseistä rakennetta mutta jos kyseessä ne pitkittäispalkit jotka menee koko auton mitan lattiassa niin eikös ne juuri kannattele aika paljon sitä koko rakennelmaa?

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 13 Huhti 2021 21:44
Kirjoittaja Mikaeli
Mun bussin perärunko oli sisäosissa 25 mm vanerosoiroja, vaneria, niittejä ja 1,5 mm peltiä. Takamoottorinen Carrus 701, teräksinen pitkittäisrunko välipohjassa loppuu noin 140 cm ennen perää, siinä on 20x40x2 "palkki" poikittain ja siinäkin kaksi mutkaa takaruuman oven kohdalla. taaempana kuormia kantaa vain seinät, katto ja alhaalla auton runko. Ja onhan noita paljon tehty myös autonkuljetustilalla olevia keskikoneisia, missä ei oo perässä varmasti muuta ku ulkokuoret ja auton ramppi. Kun hyvin tekee niin tuskin on ongelmia.

Haluaisin tietää, missä kahden takarivin penkit on
701 alunperin ollu kiinni, epäilyttävästi näytti siltä että vain lattiavanerissa ja seinässä :o ja sitten meitä vaaditaan kiinnittämään kaikki tukevasti?

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 14 Huhti 2021 05:41
Kirjoittaja seepra
eagless kirjoitti: 13 Huhti 2021 21:06
Jule kirjoitti: 11 Huhti 2021 15:46 Eli oikeastaan sä olet purkamassa sitä välissä olevaa lattiaa pois, joka ainakin mulla on rakenteensa puolesta vain kaksi pitkittäispalkkia. Ei sillä järjellä ajateltuna voi suurta vaikutusta olla jos kuitenkin ulkoseinät ja varsinainen lattia ja katto pysyy ennallaan.
En tunne tarkoin kyseistä rakennetta mutta jos kyseessä ne pitkittäispalkit jotka menee koko auton mitan lattiassa niin eikös ne juuri kannattele aika paljon sitä koko rakennelmaa?
Sana "palkki" on ehkä tässä tapauksessa väärä, koska siitä takaruuman läpi ei mene mitään muuta metallia pituussuunnassa kuin se millinen pelti, joka on keskikäytävän pystyseinämässä. Sitä pitää kasassa yksi poikittain oleva 40*30*1,5 mm tuki, joka on hitsattu luukun yläreunasta kiinni koriin. Tuon pellin tilalle laitetaan joitakin kappaleita 60*40*2mm profiileja pituussuunnassa ja poikittain.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 14 Huhti 2021 06:28
Kirjoittaja eagless
Ok eli se palkki minkä varaan tehty kävelytaso ei siis mene perään asti.
Sitä luulin että ollaan sahailemassa poikki.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 14 Huhti 2021 06:33
Kirjoittaja seepra
Tuossa kuva, kovin on hintelä tuo takaruuman lattia. Pelkät sivut peltiä tuossa käytävällä ja vanerisoiroja. Ensi viikolla tulee paksuseinäistä profiilirautaa, sitten hefti-setä pistää puikolla kiinni.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 15 Huhti 2021 15:32
Kirjoittaja seepra
Viimeiset patterit lähtivät ulkoilmaan äskettäin. Tuo Webastokotelo sisältää paljon erilaisia lähtöjä ja tuloja vedelle.

Oheisten kuvien mukaiset kohdat katkaistiin. Toisessa kuvassa on ohuemmat putket jotka menevät katolle ja ilmastointiin (kattolämmitys). Toisessa taas paksut vierekkäiset menivät patterikiertoon. Siniset nuolet ovat katkaistut putket ja vihreät nuolet niille menneet hanat, jotka sai kiinni. Tuossa on tuo marinemallin pumppu. Pyörittääkö tuo pumppu vettä pattereissa? Ja mikä tuo muovinen laite on joka on tuossa yhdessä kuvassa? Joku termari?

Kannattaako/tarviiko mun yhdistää nuo katkaistut patterilinjat toisiinsa jotta auton nestekierto toimii normaalisti?

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 15 Huhti 2021 19:48
Kirjoittaja WillerNomadLife
No itse tein näin... paksut patterikiertoon yhdistin. Kattolle menevät vain suljin kuvaamillasi hanoilla. Lisäksi poistin ne katolle menevät kolme kompuralta tulevaa putkea ja kompuran hihnan heitin pois. Kompura toistaiseksi roikkuu paikallaan ehkä heitän senkin mäkeen joku hetki. pumpulta vaikuttaisi toi pötikkä.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 15 Huhti 2021 20:09
Kirjoittaja seepra
Toimiiko kaikki normaalisti? Tuossa putkistossa näyttää olevan tuollainen sähkötoiminen säädin, joka tehnee lämpötilaperustaisia liikkeitä. Meneekö tuo auki tai kiinni tuon jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan? Tuosta pisarasta päätellen tässä autossa on sinivihreä jäähdytysneste, onko kellään muulla ollut?

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 15 Huhti 2021 20:32
Kirjoittaja WillerNomadLife
no ei toimi vielä kun on ilmastoinnin sähköt vielä irti. Mulla on kaavio jossain niin voit tutkia tarkemmin jos kiinnostaa.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 15 Huhti 2021 20:38
Kirjoittaja BussMAN
Kattopuhaltimissa ( ilmastoinnissa) on nesten lämmön säätö , ”puhallus ilmalämpö ”säädetään ohjainpanelista, nirmaalisti pienempi pumppu on kattokieroon ja iso patterit/ moottori.Kaikki osat on hyödynnettävissä webasto käytössä ja ajossa moottorin lämpö hyödyntämiseen.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 15 Huhti 2021 21:03
Kirjoittaja seepra
Siinä Webaston vieressä on sellainen todella iso pumppu. Käykö se koko ajan kun auto on käynnissä? Se on siis eri pumppu kuin tuo minkä kuvasin aiemmin.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 15 Huhti 2021 23:09
Kirjoittaja BussMAN
seepra kirjoitti: 15 Huhti 2021 21:03 Siinä Webaston vieressä on sellainen todella iso pumppu. Käykö se koko ajan kun auto on käynnissä? Se on siis eri pumppu kuin tuo minkä kuvasin aiemmin.
Alkup kytkentä vain kun webasto päällä pyörii , jälkikytkentänä voi olla erillinen nappi jolla saanut pumpun toimimaan esim talvella tehostaa korin nestekiertoa patteriverkostossa (+ etukennossa) aina ei moottorin pumpun teho riitä. 30 kw web teho
vaatii tuonkokousen kiertopumpun( tai oli jo 20 kw sama koko) .

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 16 Huhti 2021 06:24
Kirjoittaja seepra
Onko tuossa piirissä jossain kohtaa joku epäpuhtauksien keräin? Nyt kun on katkaissut pari putkea, niin siellä sisällähän on putken katkaisusta tullutta hilettä ihan pieni määrä. Vai onko tuo niin tarkkaa?

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 16 Huhti 2021 10:31
Kirjoittaja motoku
webaston luona SAATTAA olla sellaiset metalliverkko hienosihdit. jos ne on, ne majailevat sellaisessa 40° kulmassa olevien, tarpeettomilta näyttävien tulppien alla.

on ollut ohjekirjankin mukaan tuurissaan, onko niitä laitettu vai ei.

tulppa vaan auki ja paskat pois. jos ne sihdit siellä on niin läheltä löytyy sulut tai pallofixit linjan tilapäiseen sulkemiseen.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 16 Huhti 2021 19:28
Kirjoittaja seepra
Olen melkein varma, ettö tuossa autossa on sinivihreä jäähdytysneste. Onko kellään muulla ollut tuota? Uusi tuttavuus, vaikka automies olenkin.

Edit: Tuossa tuloputkessa on sellainen sihdin kotelo ainakin. Koetin vääntää sen auki lenkkiavaimella, mutta totesin, että alkaa putket natista ja vääntyä sen verran, että ei uskalla enempää.

Tuki mieleen että ajaako tuo aiemmin kuvaamani pumppu pelkästään tuota patteriverkostoa? Jos ajaa, niin eikö sen voi poistaa tarpeettomana?

Tuo musta venttiili on ilmeisesti lämmityksen jonkunlainen säätövena (Behr), jolla ohjataan sähköisesti tuota patterien vedenkiertoa. Kun matkustamo on kylmä, painellaan sinne mahdollisimman lämmintä vettä. Kun jäähdytysneste on kuumaa, tuo menee ilmeisesti kiinni ja jos olen oikein ymmärtänyt, se patterijärjestelmässä oleva vesi kiertelee siellä pattereissa tuon sähköpumpun avustuksella, kunnes jäähtyy sen verran, että venttiili taas aukeaa ja ottaa koneelta lämpimämpää vettä. Olenko oikeassa tässä?

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 17 Huhti 2021 13:12
Kirjoittaja seepra
Carrukseen voi näköjään luottaa myös piirustusten osalta. Sähkökaaviossa oli lopussa myös putkien kytkentä. Nyt tarvitsisin niksejä viisaammilta. Olen siis poistanut sekä kattolämmityksen että tuon patterilinjaston matkustamosta. Ohessa on dokumenttina tui koko linjasto. Miten mun kannattaisi kytkeä tai härkkiä tuota putkistoa tuolla putkitiliassa, että auto toimii mahdollisimman hyvin?

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 17 Huhti 2021 17:16
Kirjoittaja Jule
Tuo on kieltämättä hyvä kuva.

Ensin sun kyllä täytyy päätää miten sä aiot kulkineen lämmittää, ennen kuin kukaan voi alkaa arvioimaan kuinka se pitäisi kytkeä.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 17 Huhti 2021 17:53
Kirjoittaja seepra
Tarkoitus on siis lämmittää se erillisellä vesikiertoisella lattialämmityksellä, ilmawebastolla ja ilmalämpöpumpulla. Seiniin ja kattoon tulee 70 mm PIR-levyä.

Nämä vehkeet eivät liity enää muuhun kuin moottorin jäähdytykseen ja ohjaamon lämmitykseen.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 17 Huhti 2021 18:55
Kirjoittaja Jule
Moottorihan jäähtyy syylärillä, sitä älä muuta mihinkään.

Huurteenpoiston takiahan sun on jätettävä se etupään kenno sinne, jolle pitää myös nestettä saada, mutta muutehnan nuo kaikki ylimääräiset voi purkaa pois jos moottorin esilämmitykselle webastolla (tai vast) ole tarvetta.

TUollainen kaunis kuva kyllä helpottaa hemmetisti.