Sivu 2/9

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 22 Helmi 2021 11:45
Kirjoittaja BussMAN
Jos Finnotzo kattoilmastointi sille on saman merkkinen ohjainpaneli koelaudassa ( siitä ohjataan / säädetään
puhallusnopeus, lämpötila termostaatti ja tarv jäähdytys jne).. saman tapainen mitä surak järj on , webastokotelossa omat
kiertopumput, ohjausventtiili ym ja jäähd kompressoria käynistyy ” automaattisesti” tarv.ja varmaan on sisäkierto
automatiikka myös.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 22 Helmi 2021 12:44
Kirjoittaja Mikaeli
Sininen nappi saattaisi värin puolesta olla lisäpitkien kytkin, tai ilmastoinnin tai sitten ihan mitä vaan.:D Kai nuo on ne puhaltimen ohjausnapit, mutta jossain on varmasti myös joku pääkytkin ilmastoinnille, olisko vihreä nappi missä lumihiutale? Onkos tuossa samalla tavalla kuin 701 moottorin sulaketaulussa ilmastoinnin sulakkeet?

Näinhän se vähän menee, että joutuu arvailemaan, kun eniten käytetyistä kuvat on kulunut pois ja osa on jo moneen kertaan vaihdettu, korjattu tai "korjattu"... Sitten vielä pari palanutta sulaketta tai rikkinäinen rele niin tuntee itsensä välillä tosi tyhmäksi. No omassa toimii nyt tärkeimmät (katsastusvarusteet), saa riittää toistaiseksi.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 22 Helmi 2021 13:05
Kirjoittaja Peltsi
Mikaeli kirjoitti: 22 Helmi 2021 12:44 Näinhän se vähän menee, että joutuu arvailemaan, kun eniten käytetyistä kuvat on kulunut pois ja osa on jo moneen kertaan vaihdettu, korjattu tai "korjattu"... Sitten vielä pari palanutta sulaketta tai rikkinäinen rele niin tuntee itsensä välillä tosi tyhmäksi. No omassa toimii nyt tärkeimmät (katsastusvarusteet), saa riittää toistaiseksi.
Kuva

Näinkin yksinkertaisessa mittaristossa saattaa mennä vipuun ja etsiä 2h palaneita sulakkeita ja sähkövikoja, purkaa koko mittariston vain havaitakseen että ne mittariston valot syttyy tuosta yhdestä vetokatkaisijasta... :roll:

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 22 Helmi 2021 14:07
Kirjoittaja eagless
Peltsi kirjoitti: 22 Helmi 2021 13:05
Mikaeli kirjoitti: 22 Helmi 2021 12:44 Näinhän se vähän menee, että joutuu arvailemaan, kun eniten käytetyistä kuvat on kulunut pois ja osa on jo moneen kertaan vaihdettu, korjattu tai "korjattu"... Sitten vielä pari palanutta sulaketta tai rikkinäinen rele niin tuntee itsensä välillä tosi tyhmäksi. No omassa toimii nyt tärkeimmät (katsastusvarusteet), saa riittää toistaiseksi.
Kuva

Näinkin yksinkertaisessa mittaristossa saattaa mennä vipuun ja etsiä 2h palaneita sulakkeita ja sähkövikoja, purkaa koko mittariston vain havaitakseen että ne mittariston valot syttyy tuosta yhdestä vetokatkaisijasta... :roll:
Yritinhän minäki korjata mahdollista polttoainejärjestelmän ilmavuotoa 2-3kk kun ei volvo käynnistynyt ja lopullinen syy oli että moottoritilasta oli ohjaus kytkin käännetty moottoritilaan jolloin kuskinpaikalta starttaa kyllä mutta ei käynnisty😀

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 22 Helmi 2021 16:25
Kirjoittaja Jule
Ainakin pykälää vanhemmassa lumihuitaleella kytketään jääkaappi päälle.

Sinistä merkkivaloahan ei saisi olla minkään muun kuin kaukovalon yhteydessä, mutta tiedä sitten kuinka huolella siihen on paneuduttu. Toisaalta jos siitä sinisestä on merkintä kulunut pois kokonaan niin kyllä sitä on ahkerasti käytetty. Ihan 100% kokonaan hävinnyt merkki mullakin on vaan ovia komentavassa painikkeessa. Lisäkaukovalojen painikkeet ovat niitä kaikkein vähiten kuluneita.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 22 Helmi 2021 18:31
Kirjoittaja leemu
Peltsi kirjoitti: 22 Helmi 2021 13:05 Näinkin yksinkertaisessa mittaristossa saattaa mennä vipuun ja etsiä 2h palaneita sulakkeita ja sähkövikoja, purkaa koko mittariston vain havaitakseen että ne mittariston valot syttyy tuosta yhdestä vetokatkaisijasta... :roll:
On muuten jokseenkin hämmentävä ominaisuus, ei pysty ymmärtämään miksi mittarivalot eivät voi syttyä suoraan "valokatkaisijasta" :roll:

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 22 Helmi 2021 21:57
Kirjoittaja seepra
BussMAN kirjoitti: 22 Helmi 2021 11:45 Jos Finnotzo kattoilmastointi sille on saman merkkinen ohjainpaneli koelaudassa ( siitä ohjataan / säädetään
puhallusnopeus, lämpötila termostaatti ja tarv jäähdytys jne).. saman tapainen mitä surak järj on , webastokotelossa omat
kiertopumput, ohjausventtiili ym ja jäähd kompressoria käynistyy ” automaattisesti” tarv.ja varmaan on sisäkierto
automatiikka myös.
Olin yhteydessä tuohon vehkeen "toissa-omistajaan" joka kertoi, että Finnotzosta paloi piirilevy jo ajat sitten ja hänen aikanaan se kunnostettiin manuaaliseksi siten, että piirilevyt ohitettiin ja tuossa kojelaudassa on kolmiasentokytkin erikseen, joka suoraan saa sen toimimaan. En tajunnut aiemmin että se ilmastointi on ainoa puhallin koko autossa. Ei se kyllä toimk tuosta kolmiasentokytkimestäkään.

Vaikutttaako siihen pihaltimen toimintaan se auton takaosassa oleva termostaatti? Mistä kannattaa etsiä 502:n takaoven katkaisinta, joka estää kattopuhallusta, sekin voi olla soseena. Voiko sähkökeskuksessa ohittaa tuon takaovikatkaisun jollakin?

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 22 Helmi 2021 23:12
Kirjoittaja Mikaeli
Eikös tuossa ole kuitenkin tuulilasille/etuosaan oma lämmitin/puhallin ilmastoinnin lisäksi? Sehän on "helppo" kytkeä toimimaan erikseen, kun puhaltimen kyljessä on perinteiset etuvastukset. Vetää johdot suoraan siltä tuulilasin puhalluksen säätönupilta puhaltimen liittimeen, olisko siinä sit 3 vai 4 nopeutta, selviää kyllä ja liitinjärjestys selviää kun laittaa vuorotellen 24 v joka nastaan. Ja testeissä aina johdossa sopiva sulake välissä, ei pala mitään muuta kuin se sulake. Nuo alareunan pyöritettävät isot lämmön ja puhalluksen säätimet ohjaa tuota lämmityslaitetta.

Itse heivaisin finnotzon mäelle ja laittaisin ilmalämpöpumpun tms tilalle, toimii parkissakin, hiljaisempi ja halvempi korjata.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 23 Helmi 2021 05:05
Kirjoittaja joope
seepra kirjoitti: 22 Helmi 2021 21:57
BussMAN kirjoitti: 22 Helmi 2021 11:45 Jos Finnotzo kattoilmastointi sille on saman merkkinen ohjainpaneli koelaudassa ( siitä ohjataan / säädetään
puhallusnopeus, lämpötila termostaatti ja tarv jäähdytys jne).. saman tapainen mitä surak järj on , webastokotelossa omat
kiertopumput, ohjausventtiili ym ja jäähd kompressoria käynistyy ” automaattisesti” tarv.ja varmaan on sisäkierto
automatiikka myös.
Olin yhteydessä tuohon vehkeen "toissa-omistajaan" joka kertoi, että Finnotzosta paloi piirilevy jo ajat sitten ja hänen aikanaan se kunnostettiin manuaaliseksi siten, että piirilevyt ohitettiin ja tuossa kojelaudassa on kolmiasentokytkin erikseen, joka suoraan saa sen toimimaan. En tajunnut aiemmin että se ilmastointi on ainoa puhallin koko autossa. Ei se kyllä toimk tuosta kolmiasentokytkimestäkään.

Vaikutttaako siihen pihaltimen toimintaan se auton takaosassa oleva termostaatti? Mistä kannattaa etsiä 502:n takaoven katkaisinta, joka estää kattopuhallusta, sekin voi olla soseena. Voiko sähkökeskuksessa ohittaa tuon takaovikatkaisun jollakin?
Keski ovessa se oli käyttösylinterin alaosassa olevan muovikopan alla.
Siellä oli 2 mikrokytkintä, niistä toinen katkoi kattopuhaltimia.
Eli parkissa ollessa kun paineilma loppui ja keskiovi laskeutui alas niin puhaltimet sammui.
Jonku tovin etin 'vikaa' kunnes kerran hoksasin yhteyden siihen oven elämiseen...
Viimekesänä kun muutin keskioven sarana käyttöiseksi ja otin sen ovikoneikon pois niin tutkailin sen kytkimen toimintaa ja totesin sen pelaavan niinpäin että ovi kun laskeutuu niin kytkimen läpi menee virtaa.
Se oli helppo ohittaa kun kaikki johdot poikki ja vipuvagot päihin suojaksi nii ei mene estokäskyä piirikortille ja puhaltimet vaan pöhisee!

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 23 Helmi 2021 10:39
Kirjoittaja eagless
seepra kirjoitti: 22 Helmi 2021 21:57
BussMAN kirjoitti: 22 Helmi 2021 11:45 Jos Finnotzo kattoilmastointi sille on saman merkkinen ohjainpaneli koelaudassa ( siitä ohjataan / säädetään
puhallusnopeus, lämpötila termostaatti ja tarv jäähdytys jne).. saman tapainen mitä surak järj on , webastokotelossa omat
kiertopumput, ohjausventtiili ym ja jäähd kompressoria käynistyy ” automaattisesti” tarv.ja varmaan on sisäkierto
automatiikka myös.
Olin yhteydessä tuohon vehkeen "toissa-omistajaan" joka kertoi, että Finnotzosta paloi piirilevy jo ajat sitten ja hänen aikanaan se kunnostettiin manuaaliseksi siten, että piirilevyt ohitettiin ja tuossa kojelaudassa on kolmiasentokytkin erikseen, joka suoraan saa sen toimimaan. En tajunnut aiemmin että se ilmastointi on ainoa puhallin koko autossa. Ei se kyllä toimk tuosta kolmiasentokytkimestäkään.

Vaikutttaako siihen pihaltimen toimintaan se auton takaosassa oleva termostaatti? Mistä kannattaa etsiä 502:n takaoven katkaisinta, joka estää kattopuhallusta, sekin voi olla soseena. Voiko sähkökeskuksessa ohittaa tuon takaovikatkaisun jollakin?
Mulla taitaa olla sama viritys ku on kattoilmastoinnille vaan 0-lo-hi asennot ja oli katkasin jotenki jälkiasennuksen näköinen.
Lämmönsäätö mulla on siellä katon keskiosassa olevassa syvennyksessä mistä löytyy releitä/sulakkeita.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 23 Helmi 2021 13:16
Kirjoittaja Jule
Jos vaan hermot riittää, niin se korivalmistajan sähkökaavio selvittää kyllä noita sähköjen toteutuksia todella paljon, mutta tietysti jos niitä ei ikinä ole lukenut, niin tuollaisella kun aloittaa niiden opiskelun on varmasti merkko jyrkkä oppimiskäyrä.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 23 Helmi 2021 17:49
Kirjoittaja seepra
Jule kirjoitti: 23 Helmi 2021 13:16 Jos vaan hermot riittää, niin se korivalmistajan sähkökaavio selvittää kyllä noita sähköjen toteutuksia todella paljon, mutta tietysti jos niitä ei ikinä ole lukenut, niin tuollaisella kun aloittaa niiden opiskelun on varmasti merkko jyrkkä oppimiskäyrä.
Joo, osaan lukea itekin niitä, tuo Finnotzo ei vaan sisältynyt tuohon kaavioon tai en ainakaan vielä ole löytänyt. Pitää perkata lisää. Tietysti toinen optio on karsia koko vehje mäelle tuolta ja laittaa ILP tilalle.

Kävin tänään ajelulla Oulussa ja kiinnitin motarilla poimunopeutta tavoitellessani huomion tuohon, että tuossa auton nopeusmittarissa syttyy oranssi valo aikalailla 86 km/h vauhdissa. Onko tuo joku rajoittimen lamppu? Tuossa autossa on alla jostain syystä rimpulan näköiset renkaat, jotka olivat kokoa 295/80R22.5 ja otteessa lukee että 315 menee. Johtuisiko tuo väärästä rengaskoosta?

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 23 Helmi 2021 18:49
Kirjoittaja BussMAN
Piirturin kannen ( tila missä kiekot) siltä löytyy säätö merkivalolle voit ite määrittää .

Yleensä lisälaitteista kuten ilmastoinnista on oma kirja,,, Ko ilmastoinnin laitteita kauppasi kaveri oli ohjekirjakin mukana
kato myynti ilmoitukset.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 23 Helmi 2021 19:15
Kirjoittaja WillerNomadLife
Mun laitteessa kattokanavien ohjaus sen finnotzon paneelin kautta. Eli se puhallin namiskuukkeli vaan eteen, mulla vaan yksi ja sulla kyllä niitä kaksi...

Hienon näköinen laite👍 Onnellisia hetkiä rakenteluun!

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 28 Helmi 2021 20:34
Kirjoittaja seepra
Homma etenee

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 01 Maalis 2021 08:14
Kirjoittaja seepra
Pari kysymystä hiipi mieleeni: Mulla on toki nuo sähkökaaviot tuosta ja olen koettanut tavata niitä, mutta vaikka luulin, että osaan lukea, niin en vissiin osaakaan. Minkä sulakkeen riisumalla saan nuo keskikaton loisteputket pois pelistä?

Toinen kysymys koskee vikakoodeja. Tässä vehkeessä (DH10A360 ja EGS8) on vissiin jonkunmoinen vikakoodinilmaisin. Onko niistä koodeista jossain luetteloa?

Tuossa kuskin takana yläkotelossa on pari paineilmaventtiiliä. Yksi niistä komentaa kaikesta päätellen pakkikameran luukkua, tuo 88Y1 komentaa raitisilmaluukkuja ja 6Y1 komentaa keskuslukkoja. Voiko nuo liittimet irrottaa järkevästi, haluan vaihtaa nuo palikat toiselle seinälle olemaan tilasyistä.

Ohessa pari kuvaa, vaihdoin pikkuluukkujen tilalle isommat luukut jotta saan etumatkustamon pituuden ennen väliseinää "sopivaksi"

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 03 Maalis 2021 10:07
Kirjoittaja seepra
Homma etenee ja kohta ruvetaan leikkaamaan paksumpia paloja ruostumatonta terästä. Tässä vaiheessa on hyvä miettiä eristysratkaisujakin. Olen saanut jo hyviä vihjeitä seinien ja katon eristämiseen, mutta lisääkin kaivataan.

Toinen kiinnostava tieto olisi, millaisia levyjä olette käyttäneet väliseinien ja lattian rakentamiseen ja millaista materiaalia seinien ja katon verhoiluun?

Saako jostain mahdollismman saman näköistä verhoilukangasta kuin tuossa hattuhyllyn alareunassa on?

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 03 Maalis 2021 18:32
Kirjoittaja Rosvolinna
Minä käytin seinien tekoon havuvaneria. Nyt, jos tekisin käyttäisin OSB-levyä. Se on astetta jäykempää ja siihen saa ruuvit tiukasti kiinni. OBB ei vääntyile kosteuden muuttuessa. Toisin kuin maalattu vaneri.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 03 Maalis 2021 19:37
Kirjoittaja seepra
Pikkuisen lisää huiskittu, puukkosaha tanssii ja hattuhyllyt soi. Tuo kohta, mihin siniset kattokalusteet päättyvät, on se kohta, josta alkaa lämmin ja eristetty osuus väliseinän kanssa. Se on noiden eka penkkien jälkeen. Penkkien tilalle tulee häävimmät myöhemmin.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 03 Maalis 2021 23:21
Kirjoittaja Mikaeli
Oman kokemuksen mukaan osb murtuu, ei taivu. Ja jos käytetään saman vahvuista tavaraa, esim katossa ehkä 6-9mm en usko että osb on sen jäykempää kuin vanerikaan. Vanerin pinta on puhdas puu, siinä pysyy kitti ja maali, eikös osb ole liima myös pinnassa? Tarttuuko siihen muu kuin liima?

Itse eristän katon 20 mm XPS eristeellä vielä kattorungon alapuolelle niin että tulee peräkkäin aina 21*48 rima, eristelevy ja uusi rima. Rimat luonnollisesti ristiin suhteessa katon alkuperäiseen runkoon. Taipuu hyvin kattoon, kun pönkää lankulla lattiaa vasten. Ei tarvi vaahdottaa kattoa kun tulee tiiviit saumat, riittää kai pelkkä teippaus puiden kohdalla ja saumoissa.

Energiateekkarilla alle sentin raossa ilma ei liiku ilman virtausta, eli eristää yhtä hyvin kuin Finnfoam pikku raoissa, kunhan ilman virtaus estetty.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 05 Maalis 2021 18:12
Kirjoittaja seepra
Kattoelektroniikan purkutyöt menossa ennen kanavien poistoa. Ei siihen paljon pohjaa jäänytkään kanavaa pitelemään kun otti pois sekä valielementin että tuon Carruksen 4-kanavaäänilaitteiston. Saa nähdä, löytyvätkö ne radiot jostain päin autoa vielä etsinnöissä.

Noista 4-kanavavehkeistä voi helposti arvata toiselta puolelta, missä kohti aletaan lähestyä ilmastointia.

Kattokanavan katossa näyttää olevan silloin tällöin kolme vierekkäistä poraruuvia kiinni katossa. Oletan, että kanava on korissa kiinni ainakin noilla. Millä muulla se on kiinnitetty?

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 06 Maalis 2021 12:47
Kirjoittaja Jule
Onko tuo 502:n sisätila korkeampi kuin 501, kun tuon kattokanavan poistaa? Silmällä tuo kattokanava näyttäisi olevan ~10cm korkeampi kuin 501:ssä.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 06 Maalis 2021 15:47
Kirjoittaja seepra
Jule kirjoitti: 06 Maalis 2021 12:47 Onko tuo 502:n sisätila korkeampi kuin 501, kun tuon kattokanavan poistaa? Silmällä tuo kattokanava näyttäisi olevan ~10cm korkeampi kuin 501:ssä.
En tiedä kyllä yhtään, en ole koskaan varmaan käynyt 501:ssä.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 06 Maalis 2021 20:00
Kirjoittaja seepra
Purin pois nuo jälkiasennetut USB-töpselit tuosta autosta. Tiedän, että USBn jännite on 5V DC. Piuhat menivät suoraan tuohon Volvon valmistaman levyn +30 -merkittyyn terminaaliin jossa näkyvät nuo keltaisella eristetyt abicot. Onko tuo joku 5 voltin töpseli auton sähkökeskuksessa, vai onko jokaisessa noista USB-kikkareesta joku jännitteenalennin? En usko että noissa on ollut USB-väylässä 24VDC.

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Lähetetty: 06 Maalis 2021 20:32
Kirjoittaja Jokelan linja
Noissa usb-motukoissa on jännitteenalennin/ohjauspiiri itsessään.
Ihan käteviä laitteita, älä heitä roskiin. :lol: