Volvo B10M carrus star
Volvo B10M carrus star
Hei kaikille,
Niin vain meillekin muutti otsikon mukainen Volvo eilen
Ukkoselta haettiin ja Tampereelle tuotiin. Nyt pitäs vaan keksiä mitä ja miten tuosta tekee mehän ollaan näissä hommissa sitten tasoa, tunnetaan yleisimmät työkalut mitähän tuolle lattialle pitäs tehdä? Kyllä auki käyttää tieten ainaki mutta kai se on viisain tuo keskikäytävä kummin jättää, että vähän säilyy asumiskorkeutta
T. Heidi ja Miia/ Onnelliset bussin omistajat
Niin vain meillekin muutti otsikon mukainen Volvo eilen
Ukkoselta haettiin ja Tampereelle tuotiin. Nyt pitäs vaan keksiä mitä ja miten tuosta tekee mehän ollaan näissä hommissa sitten tasoa, tunnetaan yleisimmät työkalut mitähän tuolle lattialle pitäs tehdä? Kyllä auki käyttää tieten ainaki mutta kai se on viisain tuo keskikäytävä kummin jättää, että vähän säilyy asumiskorkeutta
T. Heidi ja Miia/ Onnelliset bussin omistajat
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Volvo B10M carrus star
En osaa lukea. Kuvat olis kivaa.
Onnea Heidi ja Miia!
Onnea Heidi ja Miia!
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo B10M carrus star
Onnea uuden harrastuksen pariin. Ylimääräiset penkit viidakkoon, runkopatjat kirppikseltä, mikro reikäpannalla vessankopin päälle, vuosi koekäyttöä. Sitten on kokemusperää remppaan. Bussinlaitoon on niin monta reseptiä kuin on tähtitaivastalleja.
Ohjeita ja vinkkejä kyllä palstalta löytyy.
Ohjeita ja vinkkejä kyllä palstalta löytyy.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Volvo B10M carrus star
Kuvat ois kivoja, jos ossais lisätä
Mites nuo hattuhyllyt? Ne on nyt niinku irti mut mites se ikkunanpuoleinen reuna irtoaa?
Mites nuo hattuhyllyt? Ne on nyt niinku irti mut mites se ikkunanpuoleinen reuna irtoaa?
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Volvo B10M carrus star
Hattuhyllyn alumiininen pohja on taitettu mukaan kattokanavan saumaan, eli muistaakseni ei lähde ihan helposti. Harmi vain etten löytänyt puhelimestani kunnollista kuvaa tuosta liitoksesta purkukuvien joukosta - me purettiin hattuhyllyjen kanssa myös kattokanava, joten sitä ei purkaessa kohdeltu erityisellä varovaisuudella.
Tervetuloa, ja onnea rakenteluun! Rosvolinnan neuvo maltista ja rauhallisesta aikataulusta on oikein hyvä - meillä oli varsin kunnianhimoinen aikataulu, mutta nyt reilut kaksi vuotta myöhemmin on jo useamman kerran reissattu liikkuvalla työmaalla kun asiat eivät ole edenneetkään ihan niin kuin toivoi. Meillä myös osaamisen lähtötaso on ollut samaa luokkaa, eli esim. lattian muutokset teetettiin pajalla kun omat kyvyt eivät riittäneet.
Tervetuloa, ja onnea rakenteluun! Rosvolinnan neuvo maltista ja rauhallisesta aikataulusta on oikein hyvä - meillä oli varsin kunnianhimoinen aikataulu, mutta nyt reilut kaksi vuotta myöhemmin on jo useamman kerran reissattu liikkuvalla työmaalla kun asiat eivät ole edenneetkään ihan niin kuin toivoi. Meillä myös osaamisen lähtötaso on ollut samaa luokkaa, eli esim. lattian muutokset teetettiin pajalla kun omat kyvyt eivät riittäneet.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Volvo B10M carrus star
Parhaiten näitten kaa pärjää, jos ja kun pystyy sietämään keskeneräisyyttä, ehkä juuri siitä (keskeneräisyydestä) syntyvä muunneltavuus, jopa reissun aikanakin, löytyy tämän jutun idea...
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo B10M carrus star
Tietty modulaarisuus kannattaa jättää ratkaisuihin. Jossain hetkessä baaritiski ja discopallo ovat ajankohtaisia. Jotkut rakentavat kiukaan ympärille laajennetun pukuhuoneen. Toiset tekee ison kylppärin pesutornilla. Kaikki lähtee tarpeesta.
Omat tarpeet asumusautolleni olivat. Kiinteät sängyt, tilava keittiö. Nämä molemmat tuli laitettua auton peräosaan. Etuosa jäi pöytäryhmille ja sohvalle. etuossa on valoa ja takana pimeää. Kaikkien vuorokausirytmi ei ole sama. Länmityksen ja viilennyksen osalta sama. Takaosaa voi säädellä etuosassa mennään vuoden aikojen mukaan. Talvella kylmä ja kesällä kuuma.
Eristeet laitoin ainoastaan takaosaan. Siellä on myös yksi pöytäryhmä ja Baarijakkaroita satunnaisille vieraille. Kaikki kalusteet ovat kiinni penkkikiskoissa ja siirrettävissä halutessa. Ei ole tullut siirreltyä. Ensi tein raakalautaversion keittiöstä ja se osoittautui toimivaksi. Sitten tein lopullisen version. Nämä kaikki kalusteet ovat siirrettävissä pienellä modauksella toiseen autoon, jos niin mielin. Kyynärpäärasva on kuitenkin se suurin pääoma mitä näihin laitetaan.
Omat tarpeet asumusautolleni olivat. Kiinteät sängyt, tilava keittiö. Nämä molemmat tuli laitettua auton peräosaan. Etuosa jäi pöytäryhmille ja sohvalle. etuossa on valoa ja takana pimeää. Kaikkien vuorokausirytmi ei ole sama. Länmityksen ja viilennyksen osalta sama. Takaosaa voi säädellä etuosassa mennään vuoden aikojen mukaan. Talvella kylmä ja kesällä kuuma.
Eristeet laitoin ainoastaan takaosaan. Siellä on myös yksi pöytäryhmä ja Baarijakkaroita satunnaisille vieraille. Kaikki kalusteet ovat kiinni penkkikiskoissa ja siirrettävissä halutessa. Ei ole tullut siirreltyä. Ensi tein raakalautaversion keittiöstä ja se osoittautui toimivaksi. Sitten tein lopullisen version. Nämä kaikki kalusteet ovat siirrettävissä pienellä modauksella toiseen autoon, jos niin mielin. Kyynärpäärasva on kuitenkin se suurin pääoma mitä näihin laitetaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Volvo B10M carrus star
Ranskalainen työkalu "Le Saha De Puukko" auttaa tässä asiassa, vaikkapa Bilteman vehje kelpaa hyvin. https://www.biltema.fi/tyokalut/sahkoty ... 2000044461
Ikkunanpuoleinen reuna lähtee irti siten, että laittaa puukkosahaan metalliterän, nostaa sen pystyyn ja sahaa auton suunnassa pitkittäin menemään. Kannattaa kääntyä aina välillä keskelle päin, kuulemma 11 metriä hattuhyllyä kerralla syliin on raskas pideltävä.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: Volvo B10M carrus star
Tuo vanhempi x01 on kyllä ainakin noiden kattorakenteiden suhteen helpompi purkaa. Osat on kiinni ruuveilla ja poppareilla, ainoa johon tarvii sahaa on niiden kattoon hitsattujen runkotolppien irroitus.. Joita sisustuksesta riippuen ei välttämättä edes tarvitse irroittaa.
Re: Volvo B10M carrus star
Saatiin ne irti mut jokunen poppari piti porata työn jälkeen vasta hoksittiin, että laikalla poikki vaan niin ois päässy helpommalla
Huomenna ostan rälläkän ja vetelen kaikki poikki niin pääsiäisenä pääsee jo eristyshommiin
Huomenna ostan rälläkän ja vetelen kaikki poikki niin pääsiäisenä pääsee jo eristyshommiin
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Volvo B10M carrus star
Nyt on rohkeeta
Me varovaisemmat ollaan ekaks haalittu työkaluja nurkkiimme ja sitten vasta rohjettu bussikaupoille, oletteko ennen omistaneet rälläkkää?
Re: Volvo B10M carrus star
Kerta se on ensimmäinenkin
Re: Volvo B10M carrus star
Mut mitenkäs te viisaammat olette hoitanu lämmityksen? Nythän tuossa on ne patterit mut eikös ne ole hankalat kalusteiden kanssa? Vai onko
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Volvo B10M carrus star
Monet ovat jättäneet patterit ja rakentaneet niiden ympärille, meillä poistettiin ihan etupäätä lukuunottamatta ja tilalle asuinosaan tulee vesikiertoinen lattialämmitys ja jo välillä asennettuna ollut ja hyväksi havaittu ILP (ja vielä hätävaraksi diesel-ilmalämmitin).
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Volvo B10M carrus star
Kannattaa vielä harkita tuota laikkakonetta, se on ronski peli. Leikkaa toki kivasti, mutta vaikea pujotella tai tähdätä tarkasti ja lisäksi vielä kipinöi kovasti ja voi aiheuttaa tulipalon ja vaikka mitä.
Tuo aiemmin suosittelemani puukkosaha on aika hyvä. Bussihommissa olisi hyvä olla lisäksi Fein-monitoimikone. Irrottelin sillä kattokanavan pätkät toisistaan ilman vaaraa rungon tai johtojen leikkuusta.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Volvo B10M carrus star
Itse poistan patterit eristetystä osasta tarpeettomana. Vaikeuttavat rakentelua ja eristämistä. Lattialämmitys valmiista Uponor Siccus- tai Topway-elementeistä lienee paras viritys.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: Volvo B10M carrus star
Ehkä se puukkosaha on somempi
Mitähän tommosessa lattialämmössä tulee perustuskuluja? Oliko joku käyttänyt sitä lämmityskelmua? Ja kumpi sit parempi ois ja miten vaikuttaa sähköihin?
Mitähän tommosessa lattialämmössä tulee perustuskuluja? Oliko joku käyttänyt sitä lämmityskelmua? Ja kumpi sit parempi ois ja miten vaikuttaa sähköihin?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Volvo B10M carrus star
Tässä on nyt tekemisen meininki. Tykkään.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Volvo B10M carrus star
Lattialämmityksen kuluthan riippuu paljon siitä miten sen tekee. Vesikiertoinen (jäähdytysneste ettei jäädy) ehkä?
Silloin vaihtoehtoisia ratkaisuja on muutamia, tässä esimerkkejä, mitä tuli mieleen.
Itselle tulee 30 mm Finnfoam "harvalaudoitus", rakoihin alumiiniset lämmönluovutuslevyt, 16mm putki ja päälle kipsilevyt.
Helpompi ja vähän kalliimpi: valmista XPS uralevyä, missä on alumiininen lämmönjakokalvo valmiina ja siihen päälle lattiamateriaali. Muovimatto vaatii tässä jonkin levyn alle, muut voi asentaa suoraan uralevyn päälle. Levy jotain luokkaa 20 €/M2, voi saada edullisemminkin välillä. Putki maksaa muutaman euron neliö ja siihen päälle jakotukki n. 200€ ehkä, sekä muut putkityöt. 24v kiertovesipumppu löytyy patteri järjestelmästä valmiiksi.
Kipsilevylattian voi tehdä myös, eli lattiaan 12mm putkella kierrot ja väleihin kipsilevysoiro. Jääljelle jäävät välit täytetään laastilla. Putkea menee enemmän ja tarvii tehdä useampi erillinen lämmityspiiri kuin 16 mm putkella, vaatii pidemmän jakotukin, kalliimpi mutta paremmin säädettävä. Ei tule lattiaan eristystä lainkaan, eristettävä siis jotenkin muuten, jos aikoo talvella käyttää.
Sähkölämmityshän kalvolla toteutettuna on helppo tehdä ja säätää, mutta sitä ei voi lämmittää webastolla eikä moottorilla. Ja asennus ja materiaali kuluja siinäkin tulee.
Tottijärvellä on yksi bussi, juuri lattian teko kesken (ja kaikki muukin), saa tulla ihmettelemään joku viikonloppu jos haluaa... Näkee samalla lattian ja seinien rakenteitakin, kun ne on osittain auki.
Silloin vaihtoehtoisia ratkaisuja on muutamia, tässä esimerkkejä, mitä tuli mieleen.
Itselle tulee 30 mm Finnfoam "harvalaudoitus", rakoihin alumiiniset lämmönluovutuslevyt, 16mm putki ja päälle kipsilevyt.
Helpompi ja vähän kalliimpi: valmista XPS uralevyä, missä on alumiininen lämmönjakokalvo valmiina ja siihen päälle lattiamateriaali. Muovimatto vaatii tässä jonkin levyn alle, muut voi asentaa suoraan uralevyn päälle. Levy jotain luokkaa 20 €/M2, voi saada edullisemminkin välillä. Putki maksaa muutaman euron neliö ja siihen päälle jakotukki n. 200€ ehkä, sekä muut putkityöt. 24v kiertovesipumppu löytyy patteri järjestelmästä valmiiksi.
Kipsilevylattian voi tehdä myös, eli lattiaan 12mm putkella kierrot ja väleihin kipsilevysoiro. Jääljelle jäävät välit täytetään laastilla. Putkea menee enemmän ja tarvii tehdä useampi erillinen lämmityspiiri kuin 16 mm putkella, vaatii pidemmän jakotukin, kalliimpi mutta paremmin säädettävä. Ei tule lattiaan eristystä lainkaan, eristettävä siis jotenkin muuten, jos aikoo talvella käyttää.
Sähkölämmityshän kalvolla toteutettuna on helppo tehdä ja säätää, mutta sitä ei voi lämmittää webastolla eikä moottorilla. Ja asennus ja materiaali kuluja siinäkin tulee.
Tottijärvellä on yksi bussi, juuri lattian teko kesken (ja kaikki muukin), saa tulla ihmettelemään joku viikonloppu jos haluaa... Näkee samalla lattian ja seinien rakenteitakin, kun ne on osittain auki.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Volvo B10M carrus star
Siitäpä valmista pakettia. Ehkä kannattaa laittaa tälle oma vesikierto omalla paisuntasäiliöllä:
https://kauppa.topwaylattialammitys.fi/ ... tyspaketit
Itse lämmityslaitteeksi lienee hyvä:
https://www.teplostar.fi/tuote/binar-5s-diesel-24v/
Lämmityslaitteen kaveriksi tällainen:
https://www.teplostar.fi/tuote/ohjauspaneeli-pu-27/
https://kauppa.topwaylattialammitys.fi/ ... tyspaketit
Itse lämmityslaitteeksi lienee hyvä:
https://www.teplostar.fi/tuote/binar-5s-diesel-24v/
Lämmityslaitteen kaveriksi tällainen:
https://www.teplostar.fi/tuote/ohjauspaneeli-pu-27/
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: Volvo B10M carrus star
Kiitos vastauksista Me tultais mielellään Tottijärjelle kattoon sun projektia, kiitos ootko pääsiäisenä kotona?
Re: Volvo B10M carrus star
Hei vaan kaikki ja tervetuloa lukemaan blogia ja kurkkaamaan kuvia sieltä! Tarkoitus olisi päivitellä sitä kautta säännöllisesti edistymistä.
https://mekaksijajaska.blogspot.com/
https://mekaksijajaska.blogspot.com/
Re: Volvo B10M carrus star
Jos sillä rälläkällä päästelette kuitenkin siellä bussissa, niin tiedoksi että rälläkän kipinä jättää lasiin ruskean täplän. Kipinä on siis niin kuuma että sulattaa sen lasin pinnan, eli ikkunat pitää suojata.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Volvo B10M carrus star
Onko tuo jäämässä siis bussiksi (M3) rekistetiotteeseen?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: Volvo B10M carrus star
Bussi sen on tarkoitus jatkossakin olla.