MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Tulipa ostettua bussi. Elämäni ensimmäinen linja-auto jota olen ajanut. Kyllä jännitti kotimatka kun ensimmäistä kertaa hyppäsin bussin rattiin.
Eilen haettiin ja tänään lähdettiin kokeilemaan. Nyt testireissussa sysmässä.
Auto on siis puolustusvoimien entinen Man 10.180 Star 21 vm. 1992, Kiitokorin (Carrus) tekemä. Armeijassa huollettu 480tkm asti. Nyt kilometrejä 546tkm. Pituutta 9.7m ja korkeutta 3.2m.
Ostin valmiin kun ei himottanut rakennusprojekti mitenkään. Saattaa olla et jotain muutoksia tulee sitten joskus.
Heti korjattavaa on vuotava dieselin syöttöpumppu (siirtopumppu?)
Aina ei avaimesta starttaa, siis ei edes pyöritä, sit kun vähän räknää niin starttaa. Virrat menee kyllä päälle. Onko virtalukon uudistamisen aika?
180hv 6,6L kone on melko mopo, sataseen pääsee alamäessä. 90km/h ajaessa kaasupoljin melkein pohjassa. Saako tehoja lisää helposti?
WC on tehty kääpiöille. Kun lattiaa ei ole pudotettu eikä kattokanavia poistettu, on vessassa käynti mielenkiintoista.
Mutta kaikesta huolimatta ensi kokemus on positiivinen.
edit. poistin maininnan verovapaudesta kun verot tulivatkin maksuun.
Eilen haettiin ja tänään lähdettiin kokeilemaan. Nyt testireissussa sysmässä.
Auto on siis puolustusvoimien entinen Man 10.180 Star 21 vm. 1992, Kiitokorin (Carrus) tekemä. Armeijassa huollettu 480tkm asti. Nyt kilometrejä 546tkm. Pituutta 9.7m ja korkeutta 3.2m.
Ostin valmiin kun ei himottanut rakennusprojekti mitenkään. Saattaa olla et jotain muutoksia tulee sitten joskus.
Heti korjattavaa on vuotava dieselin syöttöpumppu (siirtopumppu?)
Aina ei avaimesta starttaa, siis ei edes pyöritä, sit kun vähän räknää niin starttaa. Virrat menee kyllä päälle. Onko virtalukon uudistamisen aika?
180hv 6,6L kone on melko mopo, sataseen pääsee alamäessä. 90km/h ajaessa kaasupoljin melkein pohjassa. Saako tehoja lisää helposti?
WC on tehty kääpiöille. Kun lattiaa ei ole pudotettu eikä kattokanavia poistettu, on vessassa käynti mielenkiintoista.
Mutta kaikesta huolimatta ensi kokemus on positiivinen.
edit. poistin maininnan verovapaudesta kun verot tulivatkin maksuun.
Viimeksi muokannut Tsiisus, 02 Touko 2021 13:16. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: MAN 10.180 HOCL
Oletettavasti ollut postibussi ja siirtynyt armeijalle, painava auto kyllä tehot alakantissa,kannattaa silti tarkistaa
kaasuvipu max asento sekä muu polttoainejärjestelmä ( suod, vuoto ym), onhan tuossa ollut yli 20 matkustaja
paikkaa+ matkatavarat bussin aikakaudella mahd ollut ”100 km/ h bussi”....
kaasuvipu max asento sekä muu polttoainejärjestelmä ( suod, vuoto ym), onhan tuossa ollut yli 20 matkustaja
paikkaa+ matkatavarat bussin aikakaudella mahd ollut ”100 km/ h bussi”....
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: MAN 10.180 HOCL
Joa sillä on kuljetettu kantahenkilökuntaa, kun on kääpiömallin vessa?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: MAN 10.180 HOCL
Omistushistorian mukaan ollut armeijan leivissä 1992-2012, että en usko Postin olleen mukana missään vaiheessa.
Miten tarkastetaan kaasuvivun max asento?
Miten tarkastetaan kaasuvivun max asento?
Re: MAN 10.180 HOCL
Aiemmin mainitsin ettei aina starttaa.
Mutta aina ei myöskään sammu. Hassu fiilis kun avain on kädessä, virrat pois päältä ja bussi käy. Tuossa just kävi muutaman minuutin kunnes sammui.
Ideoita kellään mitä pitäis tehdä?
Mutta aina ei myöskään sammu. Hassu fiilis kun avain on kädessä, virrat pois päältä ja bussi käy. Tuossa just kävi muutaman minuutin kunnes sammui.
Ideoita kellään mitä pitäis tehdä?
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: MAN 10.180 HOCL
Sammuuko pakokaasujarrun napista?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: MAN 10.180 HOCL
Tarkoitat lattialla olevaa nuppia? Eipä tullut mieleenkään kokeilla. Täytyy testata kun seuraavaksi temppuilee.
Henkilöauto puolella vika olisi virtalukon pohja. Onko näissä sama homma ja mistä uusi virtalukko?
Henkilöauto puolella vika olisi virtalukon pohja. Onko näissä sama homma ja mistä uusi virtalukko?
Re: MAN 10.180 HOCL
Jos avainta renaamalla saa sen käyntiin, niin kyllähän se viittaa juuri virtalukon ongelmiin.
Perinteisen manuaalivaihteisenhan saa aina sammumaan kun tuuppaa ison vaihteen pesään ja nostaa kytkimen ylös. Jos on sähköohjattu laatikko, niin pitää aina muistaa palauttaa vapaalle.
Perinteisen manuaalivaihteisenhan saa aina sammumaan kun tuuppaa ison vaihteen pesään ja nostaa kytkimen ylös. Jos on sähköohjattu laatikko, niin pitää aina muistaa palauttaa vapaalle.
Kaveri painaa kaasupolkimen pohjaan, ja sä katsot ja koitat moottorinpäässä että kaasuvipu vastaa toppariin. Moottorin ei tarvii käydä.
Re: MAN 10.180 HOCL
Jos se kuitenkin sammuu jossain kohtaa pelkällä avaimen käännöllä, niin kyllä sen silloin pitäisi avaimesta sammua. Ne autot joissa se sammutin on esim pakokaasujarrussa ei sammu avaimesta teki mitä vaan.
Re: MAN 10.180 HOCL
No niin. Saatiin tsekattua tuo ja tosiaan eihän se sinne stopparille asti mene. Reilusti voi säätää, mutta ainakin polkimen päässä oleva säätö on tapissaan eli sieltä ei tule yhtään lisää. Voiko säätää jostain muualta?Jule kirjoitti: ↑18 Huhti 2021 12:50 Jos avainta renaamalla saa sen käyntiin, niin kyllähän se viittaa juuri virtalukon ongelmiin.
Perinteisen manuaalivaihteisenhan saa aina sammumaan kun tuuppaa ison vaihteen pesään ja nostaa kytkimen ylös. Jos on sähköohjattu laatikko, niin pitää aina muistaa palauttaa vapaalle.
Kaveri painaa kaasupolkimen pohjaan, ja sä katsot ja koitat moottorinpäässä että kaasuvipu vastaa toppariin. Moottorin ei tarvii käydä.
Re: MAN 10.180 HOCL
Skuba varaosaliikkeestä saa manniin tarvike osia edullisesti, raskoneen tai merkkiliikkessä joskus yllättävän kallitta
(kokemuksia 08 vuodesta alkaen kuormaauton osista) .Runko numerolla pitäis löytyä sopivi ellei jotain muutoksia
koritehdas tehnyt esim pakoputkistoon.
Siirtopumppu vuoto oikeastaan vois olla liitoksissa tai jos käsipumppu on kohteessa se vois vuotaa myös
vuodot voi osa syy huonoon vetoonkin .. Bussin henkilöauton jäljiltä laiskankuluisia mutta jos ajaa päivän täysperäv
autolla bussi kiihtyy kohtuu hyvin."....
( käsioumput kertakäyttö tarvaa n15-25€ / kpl ,siirtopumpun ventt sarja n20€ + kuparitiiivisteitä nippu)
Virtalukun on kyllä helppo testa onko kontakti vikoja ,sähkökynälläkin selviää jotain ,,, yhtä yleinen vika on starttimoottorin toimintahäiriöt varsinkin jos on ollut ”’vähällä käytöllä” ( likaantuminen, kulumisviat ym)
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: MAN 10.180 HOCL
Startti osaa myös hapettua pilalle pidemmän seisotuksen aikana, ainakin henkilöautosta. Crc / wd40 tms hoito saattaa auttaa, kuten myös virtalukkoonkin, ainakin ensiapuna yleensä toimiva keino.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Re: MAN 10.180 HOCL
Jos auto ei myöskään sammu, niin kyllähän se nyt kannattaa tuosta virtalukosta aloittaa.
Re: MAN 10.180 HOCL
Virtalukon sähkötoiminta kyllä kannattaa ekana varmistaa,mm,
Autohan aikakautta ennen edc normaali boschin rivipumppu : startti vika ja toppari ei varmuudella liity samaan häiriöön.
En muista oli tuossa paineilmapysäytin ts ei heti sammu käynnistyksen jälkeen vaatii paineen nousun ( samaa oli NLvolvossa 91/92 vuonna) vai onko sähköinen askelmoottori jotka kyllä oli vikaherkkiä ( volvo N vm 88 esim oli tuollainen käytössä).
Jos on askelmoottori voi ”paineilma syötön katkaisija” olla lisänä pakokaasujarrun kanssa toimivana, ellei poistettu käytöstä,
turbon yhteydessä olevat hukkaportit ym tuli edc aikakaudella 95/96 vm alustoihin.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: MAN 10.180 HOCL
Onnittelut uudelle kulkineelle, erikoisajoneuvo ei kylläkään ole verovapaa, dieselvero on kyllä reilusti pienempi kuin matkailuautossa, jos joskus muutoskatsastuksia joutuu tekeen niin pidä huoli ettei muutu samalla matkailuautoksi.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: MAN 10.180 HOCL
Tota paineilmasammutinta en tullut ajatelleeksikaan.. Sehän selittäisi kyllä hyvin sen että se sammuu hetken perästä (kun paineet on noussut riittävästi).BussMAN kirjoitti: ↑19 Huhti 2021 18:29
Virtalukon sähkötoiminta kyllä kannattaa ekana varmistaa,mm,
Autohan aikakautta ennen edc normaali boschin rivipumppu : startti vika ja toppari ei varmuudella liity samaan häiriöön.
En muista oli tuossa paineilmapysäytin ts ei heti sammu käynnistyksen jälkeen vaatii paineen nousun ( samaa oli NLvolvossa 91/92 vuonna) vai onko sähköinen askelmoottori jotka kyllä oli vikaherkkiä ( volvo N vm 88 esim oli tuollainen käytössä).
Jos on askelmoottori voi ”paineilma syötön katkaisija” olla lisänä pakokaasujarrun kanssa toimivana, ellei poistettu käytöstä,
turbon yhteydessä olevat hukkaportit ym tuli edc aikakaudella 95/96 vm alustoihin.
Re: MAN 10.180 HOCL
Uusi virtalukon pohja (20€) ja äänenvaimennin (250€) tilattu Skubalta.BussMAN kirjoitti: ↑19 Huhti 2021 18:29
Virtalukon sähkötoiminta kyllä kannattaa ekana varmistaa,mm,
Autohan aikakautta ennen edc normaali boschin rivipumppu : startti vika ja toppari ei varmuudella liity samaan häiriöön.
En muista oli tuossa paineilmapysäytin ts ei heti sammu käynnistyksen jälkeen vaatii paineen nousun ( samaa oli NLvolvossa 91/92 vuonna) vai onko sähköinen askelmoottori jotka kyllä oli vikaherkkiä ( volvo N vm 88 esim oli tuollainen käytössä).
Jos on askelmoottori voi ”paineilma syötön katkaisija” olla lisänä pakokaasujarrun kanssa toimivana, ellei poistettu käytöstä,
turbon yhteydessä olevat hukkaportit ym tuli edc aikakaudella 95/96 vm alustoihin.
Ruiskupumpun tiivistesarjaa ei ole kellään saatavilla. Jostain enklannista löysin pienen korjaussarjan. Täytynee sieltä tilata. Kyseessä oli siis ruiskupumppu eli syöttöpumppu eikä siirtopumppu. Termit hakusessa mulla.
Tämä sammumattomuus liittyy tosiaan lyhyisiin kylmä käynnistyksiin. Tosin sammuttanut olen vasta sitten kun summeri on lakannut huutamasta.
Re: MAN 10.180 HOCL
Kiitos.
Kyllä se on katsastettu matkailuautoksi ja on verovapaa.
"Autoverovapaus (Autoverolain (1482/1994) 21 ja (777/2020) 23 §:ien mukainen autoverovapaa ajoneuvo.)"
Trafin sivuiltakin puuttuu kokonaan se kohta missä on verotiedot. Siellä se pitäisi näkyä.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: MAN 10.180 HOCL
Autoverovapaudellahan ei ole mitään tekoa vuosittain maksettavan ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron kanssa, autovero on se mikä maksetaan vain kerran rekisteröitäessä autoa ensimmäisen kerran suomeen tai jos muutoskatsastetaan verovapaasta ajoneuvoluokasta verolliseen.
Busseista tehdyt matkailuautot ovat jo painonsa puolesta lähtökohtaisesti aina autoverovapaita.
Trafi ei tosiaan nähtävästi näytä mitään tietoja ajoneuvoverosta tuolle, mutta pitäisin kyllä melko erikoisena tapauksena jos siitä ei mitään vuotuista veroa joutuisi maksamaan.
Busseista tehdyt matkailuautot ovat jo painonsa puolesta lähtökohtaisesti aina autoverovapaita.
Trafi ei tosiaan nähtävästi näytä mitään tietoja ajoneuvoverosta tuolle, mutta pitäisin kyllä melko erikoisena tapauksena jos siitä ei mitään vuotuista veroa joutuisi maksamaan.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: MAN 10.180 HOCL
Totta, matkailuautoissa ei suomessa makseta autoveroa.leemu kirjoitti: ↑20 Huhti 2021 09:47 Autoverovapaudellahan ei ole mitään tekoa vuosittain maksettavan ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron kanssa, autovero on se mikä maksetaan vain kerran rekisteröitäessä autoa ensimmäisen kerran suomeen tai jos muutoskatsastetaan verovapaasta ajoneuvoluokasta verolliseen.
Busseista tehdyt matkailuautot ovat jo painonsa puolesta lähtökohtaisesti aina autoverovapaita.
Trafi ei tosiaan nähtävästi näytä mitään tietoja ajoneuvoverosta tuolle, mutta pitäisin kyllä melko erikoisena tapauksena jos siitä ei mitään vuotuista veroa joutuisi maksamaan.
Mutta kyllä sen ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron määrä pitäisi olla tuolla trafin sivuilla näkyvillä.
Edellinen omistaja myös kertoi ettei ole mitään veroja tullut maksuun.
Liittyykö Erikoisajoneuvo tai puolustusvoimat asiaan jollakin tavalla, en tiedä?
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: MAN 10.180 HOCL
Puolustusvoimien autot ovat ainakin tietyin poikkeuksin olleet vapaita kaikista veroista, mutta kaiken järjen mukaan sellaisen edun pitäisi loppua, kun ajoneuvo tulee yksityiseen käyttöönTsiisus kirjoitti: ↑20 Huhti 2021 10:31
Totta, matkailuautoissa ei suomessa makseta autoveroa.
Mutta kyllä sen ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron määrä pitäisi olla tuolla trafin sivuilla näkyvillä.
Edellinen omistaja myös kertoi ettei ole mitään veroja tullut maksuun.
Liittyykö Erikoisajoneuvo tai puolustusvoimat asiaan jollakin tavalla, en tiedä?
Helkkarin hieno hommahan se on jos tosissaan ei maksettavaa tule, kyllä täällä kaikesta muusta jo sen verran verotetaan, että näin hullun harrasteen pitäisi ilman muuta olla verovapaata
Scania BF86S Lahti 10 -78