Piiparisen vaiheet

Kerro omasta projektistasi
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja leemu »

Mä ajelin viime talven hyvistä liukkaan kelin ominaisuuksistaan tunnetulla takavetoisella vitolla, venäläisillä kitkarenkailla ja niillä pärjäsi kyllä loistavasti.
Kerran oli kärsivällisyys koetuksella kun omaa tyhmyyttä menin ajamaan peilijäiseen tieliittymään missä ei olisi varmaan pitänyt kuin rallirengas.
Scania BF86S Lahti 10 -78
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Nyt on uudet kitkatassut takana ja oikein painotettuna. Kun samaan hintaan kuului kaikki niin tottakai painotetaan. Tänään vähä maantieajotestiä kun hiljaisessa vauhdissa tuntui etunastaset vähän pompottavan. Jos pompottaa 80km/h täytyy viel kerran otattaa etuset irti ja panostus niillekin. Itellä on pikkuinen heitto penkki mopon vanteitten rihtaukseen missä voi testata myös auton renkaita niin ei ainakaan näkyvää heittoa ollut mutta ei tosiaan vastaa painotuskonetta. Oon kierouksia vanhoista vanteista tuolla katsellut ja siihen toimii. 4.5 kiloa laitettiin painetta joka nurkkaan ja nyt vaan vartoon liukkaita niin näkee kuinka kammottava on ajaa etunastoilla ja takakitkoilla. Oon muutenkin talvella ottanut viel enemmän aikaa liikenteessä ajatuksella etei nyt vaan sattuis mitään.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
jukkan
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Heinä 2010 18:56
Truck: Solifer
Location: kontiolahti

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja jukkan »

Mopsissa oli nastat edessä, takana nastattomat talvirenkaat. Hyvin pärjättiin monta talvea, ajo ei ollut joka päiväistä.
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

No nyt on tullut muutama pitempikin reissu testattua tuota vehjettä pompotuksen suhteen ja pahin on 40-60 kilsaa tunnissa. Oikein kunnolla jumputtaa mutta sit helpottaa kun saa vauhdin sinne 80:een. Eberi pimeni ihan vallan ja herjaa vikakoodia F21. Joku maavika vissiinkin hehkussa ja ekana apuna otin kellosta ja ite masiinasta sulakkeet irti ja katotaan aamulla onko vika tiessään vai lähdenkö hehkuostoksille. Laitoin Nettivaraosaan kyselyä jos jollakin olisi tuota koko lämmitintä kaupan kun ei viittis huoltoonkaan viedä kun huollon hinta oli arviolta 400 euroo. Saahan tuosta sit osiakin vielä jos ei vallan ole kyrvähtänyt.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Ja taas lisää turinointia. Viime viestissä kerroin eberin lakanneen pelaamasta ja vikakoodia F21. Mikään vippaskonsti ei auttanut. Nyt kun aamusta oli n.12 astetta pakkasta niin eberi käynnistyi ilman mitään ongelmia. On tuo mystinen vehje. Seuraavaksi ostoslistalle on väliseinän korvaava lämpöpeitto. Onko kellään hyviä suosituksia mistä moista kannattaa lähteä hakemaan. Kun ei viitsisi koko välitilaa lämmittää aamuisin.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Caravan ikkunan lämpöpeite onnistuisko muokka sopiva , tai mahd saa ? metritavarana,, kiskot jos laittaa verhokin toimii
( jonkinverran nukkunut kuorma auton kopissa ikkunaverho oli hyvä läpöeriste ), bussiin oli suunnitelmissa paljeovi ei tiedä
toimivuudesta jäi toteuttamatta .


https://scandinavianoutdoor.fi/kaira/va ... 42BDA98E76
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Täytyypä kattoo mitat ja tarvii just tollanen peite tilata. Joku vanusisustainen foliolla pinnoitettu on kyl kaikkein paras
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Ja taas vähä edetty. Eberi lakkasi toimimasta ja herjasi vikakoodia F21. No nyt kun oli varaosaliikkeet auki näppäsin eberin irti ja kiikutin kaikkineen romppeineen varaosamyymälään tulpan hakuun. Eipä löytynyt. No nyt laitoin vehkeen takasin ja testasin ja sehän toimii taas. Nyt nostan kädet pystyyn ja totean että jos tulppa jostain löytyy vaihdan sen ja annan muuten olla. Maavika olis koodin mukaan joten saattaahan se olla hehkun maajohtokin joka on sökö. Mutta miks se toisaalta nyt taas toimis vaikka oli pitkään ihan pimeänä. Enkä tosiaan johtoihin koskenut kun en niitten päälle juuri ymmärrä. On mystinen laite
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Nyt on tuota toimivaa eberiä tullut käytettyä vähä joka päivä ja kaikki ongelmat loistavat poissaolollaan. Lähtee päälle niinkuin kuuluu ja savutuskin loppui kun vaan riittävän monta kertaa käyttää riittävän lämpimäksi. Työpaikan vaihduttua lähemmäksi ei joka päivä tarvi autolla mennä edes töihin. Nyt on vain ongelmana tuo aikaisemmin mainittu väliseinän poisto ja uuden rakentaminen. Alkuperäinen peltiväliseinä on hävitetty ja konttoreita kun olen kiertänyt niin kahta vastausta olen saanut. Toiset sanoo että tarvitaan paperi väliseinästä ja toiset sanoo että ei tarvita. Kiinnityspisteet eivät tuota ongelmia koska lattiassa kiskot mopojen kiinnitystä varten. Pitänee vaan mennä sellaiselle konttorille jota ei kiinnosta missä väliseinä on. Kun tarkoitus oli pitää jatko-ohjaamo puhtaana puolena ja perä tavaran kuskausta varten. Lisäpenkkejä ei tule. No tarvii huhtikuussa kumminkin viedä tuo leimalle niin siellä viimeistään selviää tämäkin. Jos ei noin kelpaa hankin uuden alkuperäisen väliseinän ja ruuvaan sen takaisin.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Välillä näinkin. Eipä ihmeitä ole tehty autolle. Eberin putki poltti toiselta puolelta ajovalon liittimen juuresta johdot poikki ja hukkasi puolet valoista. Vaihdoin liittimen ja sulakkeen niin taas pelaa. Nyt vaan eberi käyttökiellossa niin pitkään että saa uuden reitin pakoputkelle. Väliverhoon hankittu kans tarvikkeet ja kun tuttu ompelija saa vapaa-aikansa takaisin niin saa senkin kuntoon. Ostin kuorma auton puolipeitteen foliopinnalla ja siihen vanua sisälle. Siitä saa just sopivan ja kiskollekkin on jo paikka valmiina
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Taaspa selvisi jotakin kun käytin piiparisen leimalla. Hylky etujarruista, käsijarrun riittämättömyydestä ja sekarengastuksesta(nastat edessä ja kitkat takana). Millaiseen momenttiin nuo umpipönttökuorkin renkaat kuuluisi laittaa. Piti viime viikonloppuna vaihtaa pyörät siihen ja eihän ne jutkahtanutkaan 450 nm vääntävällä akkumopolla. Yhden vääntimenkin särjin temutessa. Edellisenä kesänä aukesivat nöyrästi puolta pienemmällä akkumopolla. Pitäis saada pyörät pois että pääsis mittailemaan kummoinen jarrulevy kuuluu tähän laitteeseen. On kolmea eri vaihtoehtoa. Moottorityypillä ei ole vaihtoehtoihin merkitystä. Käsijarrun saan luultavasti purkamalla ja kokoomalla sekä säätämällä toimimaan. Väliseinän poistamisesta ei sanottu mitään. Sen pitäisi olla paikallaan mutta eipä Suikka merkinnyt vikalistaan sitä. Olkoon irti. Kolme mätäpaikkaa löysin itse ja niistäkään ei tullut mitään mainintaa. Paikataan kun päästään tallille missä on hitsuuvehkeet. Laitan pyöränmutterit tänään likoomaan työpäivän ajaksi ja koitan töistä tullessa olisko vaan jumahtanut suolakylvyssä.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Jarrut avattu ja eturenkaat vaihdettu. Apukuskin puolen jarrusatula selvästi enemmän jupatissa joten tarvii ottaa auki vielä . Levyissä ja paloissa pintaa vielä reilusti joten kun saadaan vaan satula pelaamaan niin saa ajaa uudestaannäyttöön. Taka-akselin ku saisi viel mutterit auki niin vois vaihtaa noi kitkat kesäisiin. Samalla kattoa mitä siel jarrut tuumaa ku ei jarruvoima piisaa massalle. Villi veikkaus on että vaijerin ku laittaa likoomaan ja purkaa jarrut ja kokoo uudestaan no rupee taas pelaamaan
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Piiparinen tuli remontista ja remonttimies sanoi et jarrut pitää kyllä kun saa punttia perän painoksi. Eli työmaalta siis joku muutaman sadan kilon lava taka akselin kohdalle ja uudestaan rullille. Kyllä se leima siihen saadaan
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Vastaa Viestiin