Teemun Scania Irizar PB v.2004

Kerro omasta projektistasi
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Tampere

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Laituriponttooneja on ainakin tiettävästi käytetty likavesisäiliöinä, puhtaalle niitä ei suositella jos juomavetenä haluaa käyttää. Omaankin projektiin on vielä raitisvesisäiliö mietinnässä, että minkälaisen laittaa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Elintarvikemuovitynnyristä saa näppärän vesisäiliön. Pantakansimalli on helppo puhdistaa vaikka juuriharjalla ja kovin likaiseksi menneen voi nakata räystään alle ja uutta tilalle.

Läpiviennit voi helposti nakertaa kanteen ja tynnyrin pyöritellä pestäväksi. Mulla on tuollainen kotitalossa varavesisäiliönä kellarisaunan lauteiden alla. Olisko 180-litrainen.

60-litrainen on näppärä veneretkellä. Sinne saa tavarat niin niitä ei tarvitse kerätä yksitellen pitkin koskea, jos sattuu kaatumaan.

https://www.ajtuotteet.fi/varasto-teoll ... 095-437096

Ei tuo uudenkaan hinta häpeä ponttooneille. Käytettyjä löytyy hintaluokassa 0-25€
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
viisnepa
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Elo 2016 08:59
Truck: Scania Carrus 602
Location: Nurmijärvi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja viisnepa »

https://www.zymotec.fi/1/product/ibc-ko ... muovilava/

Näitä astioita olen käyttänyt useammassa projektissa, sekä harmaa- että raikaspuolella. Hinta ei ole kohtuuton ja isona plussana erittäin toimiva säiliön tyhjennys. 300 litraa on ollut meille oikea koko.

Muutama viikko sitten upotin harmaasäiliön vanhan vessan paikalle ja teen päälle uuden. Kuvassa näkyvä harmaa pohjalevy on takaa saranoitu ja alta löytyy säiliön tyhjennyshana. Kuvassa näkyy myös "viemärin tuuletusputki" joka menee säiliön kylkeä pitkin pihalle. Mahtui nätisti alukehikon sisään.
harmaas.jpg
harmaas.jpg (167.51 KiB) Katsottu 5276 kertaa
Käytä bussia - vältä pysäköintiongelmat ;)
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Siisti toteutus! Kuinkas korkea tuo 300-litrainen on? Ei löytynyt sivuilta mittoja 300 litraiselle.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

IBC kontteja on myös puolikkaita n5-600 litrasia, korkeus sama kuin kuution muut mitat pienempiä, käytettyjä vähän
tarjolla elintarvikelaatua, yleensä happoja ( rikkihappoo ym) ollut mutta se estä harmaanveden käytössä
Avatar
viisnepa
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Elo 2016 08:59
Truck: Scania Carrus 602
Location: Nurmijärvi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja viisnepa »

Pussikuski kirjoitti: 08 Joulu 2021 19:04 Siisti toteutus! Kuinkas korkea tuo 300-litrainen on? Ei löytynyt sivuilta mittoja 300 litraiselle.
Kehikon mitat ilman muovilavaa: korkeus 860, leveys 800 ja syvyys 600. Säiliön mitat käytännössä samat. Tosin tyhjennysaukko tulee hiukan kehikon alapuolelle, eli todellinen korkeus lienee 890. Muovilavakaan ei ole mennyt hukkaan. Sitä on käytetty ulkosuihkun seisomatasona :)
Käytä bussia - vältä pysäköintiongelmat ;)
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Kiitos! Täytyypä ehkä hankkia näitä pari
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Siinähän ne on. 2kpl uusia 300-litraisia IBC kontteja. Toinen puhtaalle vedelle ja toinen likavedelle. Hintaa 160€/kpl + alv.
Viisnepalle kiitokset vinkistä.
Liitteet
0D2FD38D-E2E4-4D5B-BFBE-9DF42148F07F.jpeg
0D2FD38D-E2E4-4D5B-BFBE-9DF42148F07F.jpeg (105.88 KiB) Katsottu 5145 kertaa
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Voi tulla mullekki käyttöä vinkille😅 vaikuttaa hyvältä ja siistiltä ratkaisulta.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mahtuukohan tommoset carrus 502 rahtitilaan keskikäytävän kohdalle?
Noi alusmuovithan voi ottaa pois!
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Toi on tasan metrin korkea lavan kanssa. Menee lavan kanssa muutaman sentin pelivaralla keskikäytävän kohdalle korkeakorisessa Irizar PB:ssä
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Makuuhuone alkaa saada sisustusta. Sain eilen tuon antrasiitin värisen kankaan postista, ja aloin kiinnittää sitä saman tien. Alle tuli 10mm vanu. Nitomalla kiinni, ja sitten ikkunalaudat ja kulmalistat peittämään lopuksi niitit.

Päätin myös tehdä matkatavarahyllyistä lyhyen version toiselle reunalle. Siellä saa sitten säilyttää liinavaatteita, lisäpeittoja ja -tyynyjä.

Maanantaina pitäisi postista tulla ristiin tilattu valkoinen keinonahka. Sillä laitan peräseinän, katon ja ikkunanpielet.

Alkoi kummasti muuttumaan kodikkaammaksi.
Liitteet
2ED336FE-5801-4578-B675-BDC9ACF4DD07.jpeg
2ED336FE-5801-4578-B675-BDC9ACF4DD07.jpeg (122.18 KiB) Katsottu 5049 kertaa
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Mallailin näitä 300 litraisia IBC kontteja paikalleen. Apukuljettajan nukkumatila on varsin optimi näille. Valmiiksi eristettykin ja mitoiltaan juuri oikean kokoinen. Konttien väliin, keskikäytävän alle jää tila lämminvesivaraajalle ja painepumpulle. Saan siis koko vesijärjestelmän yhteen pakettiin, samaan eristettyyn tilaan.
Liitteet
DF7C6191-1A5B-4D67-A2E2-2A8BA964B999.jpeg
DF7C6191-1A5B-4D67-A2E2-2A8BA964B999.jpeg (88.66 KiB) Katsottu 4698 kertaa
CA4C6E9E-6D30-49C8-9353-0B19A5EF81D0.jpeg
CA4C6E9E-6D30-49C8-9353-0B19A5EF81D0.jpeg (95.2 KiB) Katsottu 4698 kertaa
7977FC5C-6AD6-41E9-A759-63A6DEDAC236.jpeg
7977FC5C-6AD6-41E9-A759-63A6DEDAC236.jpeg (110.16 KiB) Katsottu 4698 kertaa
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Aika siistiä, säiliöiden paikka tiedossa, helpottaa suunnittelua kun osa on jo tehtaalla suunniteltu😁
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Nyt alkaa olemaan takaosan makuuhuone valmis. Sähköt ja ovi ja muutama yksityiskohta vielä puuttuu, ja tietysti sänky.
Sain mielestäni aika mukavasti yhdistettyä uutta verhoilua alkuperäiseen bussin matkatavarahyllykköön. Sinne saa hyvin vuodevaatteita ym, sekä piilotettua sähköt. Myös akuperäinen epäsuora loisteputkivalo loistaa hienosti kattoon!

Toisella reunalla menee ranteen paksuinen, kuparinen kylmäaineputkisto jonka jätän paikallaan. Sen eteen tuli korkea kulmakaappi joka toiminee vastekaappinen. Ikeasta ja modaus sopivaksi. Kylmäaineputket täytyy eristää huolellisesti. Muuten kondensoivat vettä ja sisustus menee pilalle.


Aloin tekemään sähköjä ja mielenkiinto siirtyikin sisustuksesta hetkeksi taas koneosastolle.
Liitteet
1785B9FF-ED6C-4525-929D-9B224163E8F2.jpeg
1785B9FF-ED6C-4525-929D-9B224163E8F2.jpeg (99.22 KiB) Katsottu 4315 kertaa
D95C18E1-D290-474A-ABC9-5EC8B4BA2D4D.jpeg
D95C18E1-D290-474A-ABC9-5EC8B4BA2D4D.jpeg (99.43 KiB) Katsottu 4315 kertaa
Viimeksi muokannut Pussikuski, 03 Tammi 2022 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tarkoitus oli tosiaan vain heittää piuhat paikalleen makuuhuoeeseen, mutta aloinkin tekemään ketjun toisesta päästä… Akut on nyt asennettu lämmitettyyn ja eristettyyn kuljettajan nukkumatilaan. Samassa tilassa 300l raikas ja likavesisäiliö. Toinen säiliöistä täytyy asentaa akkujen ja invertterin päälle omalle laverilleen. Siksi kiinnitän kaiken muun paitsi akut, ulosvedettävään hyllyyn jotta on tilaa turata. Akuille en jaksa mitään mekanismeja tehdä. Painon takia tulisi kohtuuttoman järeä.

Akkuina on 4kpl 150Ah AGM tukiasema-akkuja. Ostin romuna, katsotaan nyt mitä niillä tekee. Ainakin täydet 12,96V jännitettä on kaikissa lataamatta. Akut on kiinnitetty kuormaliinalla etuseinän reiän läpi. Kestänee hyvin kun päälle tulee vielä laveri katoksi. Nämä on ensin kytketty sarjaan ja sitten rinnan jotta saan 24V. Käytin metallitankoja ja 35mm2 kaapelia näissä lyhyissä vedoissa. Niistä tulikin mukavan lyhyet.

Sitten latureiden kimppuun. Autossa on 2kpl 140A latureita, joista toisen otan pelkästään hupiakkujen lataukseen. Ajoakuille riittää omansa, varsinkin kun sillä puolella ei enää paljoa ole virrankulutusta. Mielestäni kahdennettu, erillinen järjestelmä on aina varmempi. Kun aloin irroittelemaan vanhoja kaapeleita, startin solenoidin terminaalista lähti kierteet. Koko startti siis irti. Tämä olikin lopulta onnekas juttu. Tässä vehkeessä akkuvirta tulee startille runkopalkissa kiinni olevasta terminaalista , johon menee startista 70mm2 lyhyt kaapelinpätkä. Kävi ilmi että kuparinen kaapelikenkä oli aivan syöpynyt, eikä enää välittänyt virtaa kunnolla. Uusittuani tämän, ei latausvalo enää pala matalalla tyhjäkäynnillä. Epäilin myös että vauhtipyörän hammaskehä olisi kulunut, mutta vika olikin startin tehottomassa solenoidisssa. Kaksi helpotusta.

Ajoakkujen latauksen korjattuani, vedin toiselta laturilta 7m pitkän 50mm2 kaapelin hupiakuille. Väliin 150A megasulake. Latausvalon ajattelin viedä kojelautaan niin, että virralukon virta ohjaa relettä joka katkoo latausvalon virtaa tässä toisessa akkupiirissä.

Lisäksi kytkentärasiaan tulee jako 35mm2 lyhyelle kaapelille joka menee invertterille, sekä lähtö asuintilojen 24V sähköille 20A maxisulakkeen kautta. 24V kulutus lienee minimaalista. Muutama ledivalo ja puhelinten latauspiste jne.

Lisäksi tuohon asennuslevylle tulee 230V jakorasia invertteriltä, johon pääkytkin. Sulaketaulu sitten yläkertaan.

Tästä se taas jatkuu.
Liitteet
AD4A83BC-7AA4-403D-8E6B-62665F56C58B.jpeg
AD4A83BC-7AA4-403D-8E6B-62665F56C58B.jpeg (148.49 KiB) Katsottu 4312 kertaa
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Nätti kytkentä! Pitäiskö noi ynnät suojata jollain?

Jos voitais sopia ettei enää näin kauaa tarvis ootella näitä päivityksiä. Kynnet kuluu lähes olemattomiin…
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Kannattaa suojata, mielellään niin että suojat kaikissa navoissa aina. just syksyllä sulatin 13 mm lenkkiavainta, eikä ollu edes kuin yhden akun napojen välissä. Putosi avain kädestä kun irrotin akunkenkää, osui sit siihen miinus ja plus kaapelien päälle. Onneks oli vanha ja huono akku niin ei harmita niin hirveästi, eikä ees akku poksahtanut naamalle...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

neppi kirjoitti: 03 Tammi 2022 11:22 Nätti kytkentä! Pitäiskö noi ynnät suojata jollain?

Jos voitais sopia ettei enää näin kauaa tarvis ootella näitä päivityksiä. Kynnet kuluu lähes olemattomiin…
Lupaan laittaa vähän tiuhempaan tahtiin juttua. Sitä on vaan ollut niin tekemisen ja joulutouhun lumoissa. Mukava että kiinnostaa! :)

Täytyy keksiä tuohon päälle joku näppärä muovikansi. Tänään jatkuu kytkennät, eli tuo voisi olla seuraava työvaihe.

Nyt täytyisi ymmärtää mikä startissa on vikana. Kun avaimesta kääntää, startti pyörähtää joka kerta. Se siis OK. Se kuitenkin pyörii tyhjää, kunnes useamman kerran jälkeen tarttuu hammaskehälle. Tyhjää pyöriminen ei siis ole hammasrattaiden luistamista, niissä ei ole vikaa kun tarkistin. Pelkkä moottorin surina kuuluu.
Mistä tuo voisi johtua? Solenoidin purin ja siellä liikkuva ankkuri on ihan ehjä. Mikäs tuo sähkömötikkä on startin kyljessä? Voisiko sillä olla jotakin tekemistä asian kanssa?
Liitteet
startti.jpg
startti.jpg (40.14 KiB) Katsottu 4291 kertaa
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Startin vapaakytkin jumissa? Siellähän on kaikissa (ainakin melkein) starteissa joku mekanismi, joka estää vauhtipyörää / startin vetoratasta pyörittämästä starttia, kun kone käynnistyy ja startissa on vielä virrat päällä. Jos tällaista ei olisi, käynnistyvä moottori rikkoisi helposti starttimoottorin ja rattaat, kun sen pyörintänopeus kasvaisi liian suureksi. Jos siellä tuommoinen on ja moskaa tai jäykkää rasvaa täynnä, sehän voisi toimia vain ajoittain? Kuin kulahtanut tai ruostunut turvavyön jarru tms, ottaa, ei ota...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Joo, tuo vapaakytkin on hyvä veikkaus. Jos se luistaa niin näinhän se juuri oireilee.
Se olikin ainoa asia jota en saanut startissa purettua. Pitäisi irrottaa pinioni lukkorenkaineen, joka ei ole ihan helppo. Tehtävissä kyllä.
Ruiskutin paikat vaan täyteen MP-ketjuöljyä, ja sehän varmaan nahkeutti vapaakytkimen kuulat, tai mikä siellä jarruna toimiikaan. Toiminta siis huononi. Kiitos.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Poistin viestin tämän oli väärä kuva
Viimeksi muokannut BussMAN, 04 Tammi 2022 09:04. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
eij407 carrus+
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Syys 2021 17:42
Truck: carrus 502
Location: orimattila
Paikkakunta: orimattila

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja eij407 carrus+ »

moi. jos sulla on vielä penkkejä myynnissä ?niin laitatko tx viestiä. p. 0400 423026 orimattila.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Nyt täytyisi ymmärtää mikä startissa on vikana. Kun avaimesta kääntää, startti pyörähtää joka kerta. Se siis OK. Se kuitenkin pyörii tyhjää, kunnes useamman kerran jälkeen tarttuu hammaskehälle. Tyhjää pyöriminen ei siis ole hammasrattaiden luistamista, niissä ei ole vikaa kun tarkistin. Pelkkä moottorin surina kuuluu.
Mistä tuo voisi johtua? Solenoidin purin ja siellä liikkuva ankkuri on ihan ehjä. Mikäs tuo sähkömötikkä on startin kyljessä? Voisiko sillä olla jotakin tekemistä asian kanssa?
[/quote]

Tuossa mallissa sivussa on startti rele joka ohjaa sokenoidille virran ( virtalukon kautta vain starttireleen herätin) kyllä nuo toimii jos startti pyörii, jos varmistuis pyöriikö vapaana vika vois olla ( solenoidi) vivusto vai hammaskisketuksessa olis mikael tiedon mukainen luisto, vois äänestä tunnistaa?

Voishan tuota koittaa startata suoraan ” päävirtanavasta ” jos jännitehäviöitä ohjauspuolella , vaikka aika epätodenäköinen vika kuvan mukaan starttirele ottaa virran päävirta navasta https://images.app.goo.gl/GN3CGbL4ggUviKnj9

Sähköstä ymmärtävät vois tarkentaa !
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Se bendix ratas jos suttaa niin mitään sivuääniä ei kuulu, mut ei pyöritä. Tai sit solenoidi vetää huonosti ja/tai rattaan liukupinnat ruosteessa/likaiset ettei ratas mene perille asti. Moottoripyörissä joskus ollu niin et ilman tulppia pyörittää, mut puristuksen yli ei käännä. Mulla ei pyörittänyt lainkaan. Perusteellisen puhdistuksen ja öljyämisen jälkeen (ei rasvaus) toimi hyvin. Bendixlaitteen tai -rattaan nimellä siis kulkee suomessa tuo ja sijaitsee siis siinä startin vetorattaan juuressa yleensä.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Vastaa Viestiin