Teemun Scania Irizar PB v.2004

Kerro omasta projektistasi
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Jos normaalin vesieristeen laittaa, niin eiköhän ihan perus havuvaneri ole hyvä alusta? Ainakin useimmissa vesieristystuotteissa lukee että vesi/filmivaneria ei saa käyttää koska siihen ei tartu mikään.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

OSB-levy tai havuvaneri ovat kustannustehokkaita. Viime aikoina olen innostunut tuosta OSB-levystä. Sitä on helppo työstää ja maalit + muut tökötit tarttuvat siihen helposti. Bauhausissa sitä oli ainakin vielä kohtuu edullisesti. En tiedä tulevasta - Petroskoissa tuota valmistetaan...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

EIköhän se filmivanerikin toimi jos sen eristeen laittaa sille karhealle puolelle, mutta ei sinne eristeen alle ole mitään erityistä taretta filmivaneria laittaa.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja leemu »

Lienee jo selvääkin, mutta vesieristeen on syytä olla pakkasta kestävää mallia.
Ei ole muuten pitkäikäinen.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Minkälaisia pintamateriaaleja olette märkätiloissa käyttäneet? Laatta olisi mukavin, mutta sitä varten pitäisi seinistä tehdä paljon tukevammat ettei moottorin tärinästä ala woblaamaan. Mietin että mitähän ne ruotsinlaivoilla hyttien pesuhuoneissa käyttää. Jotain muovikaakelia tms?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Laivojen hyteissä on PVC-muovilla päällystettyjä peltilevyjä. 70-luvun kerrostaloissakin sellaisia elementtikylppäreitä on nähty ja ruskea tai vihreä oli pintamuovi ajan henkeen.

Tuolla olisi hangen alla rokotuskoppiprojektista ylijääneitä 6mm paksusia valkoisia PVC-levyjä. Niitä ajattelin jossain projektissa hyödyntää. Koiranpentuja varten niistä laarin nakersin. Kesti pesua ja penikoiden älämölöä hyvin.

https://foiltek.fi/tuotteet/muovilevyt- ... pvc-levyt/ - sieltä niitä saa. Hinta on semisuolainen, mutta valmista pintaa syntyy ja helppo on työstää / vääntää kaarelle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

kannattaa tutustua noihin alumiini komposiitti levyihin, eli on komposiitti levy joka on pinnoitettu ohuella alumiinilla, värejä ja kiiltoasteita on monia, saa vedepitävän ja kestävän pinnan taipuu kaareville pinnoille muttei toki putkeympärille, sikaflexillä voi liimata seinään ja voi leikata sirkkelillä ja löytyy myös H-listoja jos jatkaa levyä suoralla pinnalla sekä myös kulma yms listaa, itse olen kotona laittanut keittiöön kaappien välitilan levyksi helmiäisvalkoista ja ravintolassa laitettiin baaritiskin etuseinä kiiltävällämustalla kuin myös miesten wc jota pestään ihan vesiletkulla viikottain ja pysyy kyllä levyn pinta hyvänä silti ja mikä ehkä ajoneuvo käyttöön hyvä ominaisuus niin sai muistaakseni 2mm-> paksuudesta ylöspäin niin on kevyt
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Mä ostin jostain konkurssikaupasta Fibo Trespo -levyjä.. Bauhausista lisäksi kulmaprofiilit yms.

https://fibosystem.fi/

Hirmu helppo tehdä. Tuo on siis 11mm vaneri missä on laattakuosi ja vesieristeet yms valmiina. Pontit sivuilla. Suoraan vaan eristeen päälle tuotteisiin kiinni.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tuommoinen ohut vesitiivis alumiinikomposiittilevy olisi hyvä. Sitä saisi taivutettua kattoonkin kaarelle. Mistähän sitä saisi ostaa ja paljonko maksaa?
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

vink.fi taitaa löytyä hinnat myös sivuilta
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Ihan oikeasti potentiaalinen tuo alumiinikomposiittilevy, eikä hirveän kallistakaan. Saisikohan sen niin tiiviiksi että vesieristystä ei tarvitsisi tehdä kuin lattialle ja nostaa vähän seinille…
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

helposti saa vesitiivistä aikaiseksi, sikaflexillä tms vastaavalla "saumaa" vain kulmat ja jos tulee puskusaumoja ja tietty liimaa levyn seinään hyvin samalla tavaralla, ei ole itellä ainakaan ollut ongelmaa, ainut huono puoli on että joudut yhden sirkkelin terän uhraamaan projektiin kun ei ole enään parhaassa terässä levyjen leikkaamisen jälkeen, kuvio sahaa en suosittele kuin korkeintaan reikien tekoon yms pitkiä sivuja tai puskusaumoja ei kannata sillä yrittää
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Täytyy tilata tuota levyä. Lahdesta voi näköjään käydä hakemassa. Onko kokemusta että kuinka paksua sen pitäisi olla? 2 vai 3mm? Kaarelle varmasti taipuu, esim kattoon. Mitenkäs terävät taitokset onnistuu?
Pitäisikö liimata vaneriin kiinni, vai riittäkö 1,5 metrin levyiseen levyyn kolme pystypilaria taakse, ja ehkä pari vaakaa? Tuleeko mulju?

Pitääpä katsoa saisiko tuohon jonkun printin pintaan...
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

voihan sitä särmätä mutta takapuolelta alumiini ratkeaa varmasti, ehkä helpompi tehdä kulmia näille tarkoitetuilla listoilla jossa on urat levylle, varmaan kannattaa valita paksumpi vaihtoehto kuin 2mm jos takana ei ole levyä muistaakseni sai aina 6mm asti levyä, itsellä tarkoitus linkkurin vessan seinät myös tehdä tästä
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Soittelin Muovicenteriin Lahdessa ja kyselin neuvoja. Heidän mielestään levyyn ei kannata ottaa mitään printtiä, koska levy elää lämpötilanvaihteluissa ja printti halkeilee. Teippaus on parempi vaihtoehto, jos haluaa vähän "valkoista koppia" elävämmäksi somistaa.
Polyeteenisisuksella olevaa levyä on vain 2 ja 3mm paksuisena. Polyuretaanisisuksella saa 5 ja 10mm paksuista.
Ajattelin että otan 3mm paksuista jossa toinen puoli on kiiltävä musta, ja toinen mattavalkoinen. Neliöhinta 27,30 sis. alv 24%.

3mm paksu levy täytyy liimata taustaansa. Muuten muljuu. Se kuitenkin mahdollistaa kaaritaivutukset esim. kattoon. Terävän taivutuksen voi tehdä, jos jyrsii taustapuolelle uran. Vaneritausta myös mahdollistaa ruuvikiinnitykset mihin kohtaan vain. Tää on mun materiaal. Teipataan siitten seinät kissankuvia täyteen myöhemmin.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuon PE-levyn voisi liimata vaikka 6mm saneerauskipsilevyyn kiinni. Silloin tulee jäykkää materiaalia. Jotain elastista liimaa kammalla niin ei lämpölaajeneminen haittaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Juurikin toi muovicenter lahdessa hankintapaikka, kuten moni totesikin.
Maanantaina tarvii taas mennä hakee alukomboa, kun on ohikulkua. Saa myös rahtina, mutta tulee tosi iso lisä hintaan, kun on tilaa vievää.

Jos laitat laipioon, 2 millistä (1500x3050) suositteli ja sillä tullu tehtyä, yllättävän jäykkää sekin.
Pohjalle ruuvasin pitkittäin oleviin kattorautoihin 12 mm:n havuvanerin, siihen normaalilla pistooliurtsulla käyttäen kiinni/irti ja taas kiinni alapuolelta pönkittäen. Tällöin uretaani ei turpoa, mutta pitää kuin tauti, eikä jää ruuvit näkyviin. Tulee puhdas siisti ja valoisa.
Omassa jätin kylmästi 2mm:n raon saumaksi ilman mitään kittiä, ainakaan vanerilla ei pahasti häirii.
Liekkö missä saatavana 2mm aluprofiilia levyjen väliin?

Toki jos lämpöeristää paremmin, pohjalle uretaanilevy tai vastaava.

Ja varmasti kestää kylppärissä myös.

Fiboa kylläkin käytin edelliseen kylppäriin.
Jos laatoituksella, ehdottomasti pakkasen kestävä vesieriste, on olemassa. Jos pelottaa laittaa laatat sanikalla, onhan sikalla hyviä liimoja, tai ainakin täällä on ollu saatavilla tuulilasiliimaa alan ihmiseltä. (halvempaa)
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

Täältä löytyy ( keittiotuning.fi ) ainakin noita kulma ja h-listoja
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

F04B7082-81DF-42A1-A896-57F9A9C6F255.jpeg
Tämä kuva otettu kotoa keittiön välitila levystä, vinkkinä et jos ei löydy sisustukseen sopivaan värinä niin me voidaan jauhemaalata muutama keppi melkein kahvi ja pulla palkalla
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Kiitos!
Pitääpä kurkata. :)
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja eagless »

Pysyykö levyt ihan pistooliurtsilla kiinni?
Ite oon ruoteista liimanny kiinni nyt kattolevyjä(4mm koivuvsneri+vinyylinahka)liimamassalla.
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

pysyy se silläkin ja jos levyjä jatkaa h-lisyalla sinne pohjalle vähän liimamassaa tms niin kelpaa vaikka ydinjätteen loppusijoitus paikaksi :D
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Onkin mennyt 10 päivää edellisestä postauksesta.
Olen niin innoissani rakentanut keittiötä ja muuta…. Tuli myös haettua alumiinikomposiittilevyä, mutta ennen kuin sitä pääsee asentamaan kylppäriin, täytyy lattiaan tehdä tasoitus ja kaadot ja vesieristys. Mitäs mieltä olette kipsivalulattiasta? Olisi kevyempi kuin perinteiset tasoitteet ja kestää kosteutta. Siihen päälle vesieristys ja laatat. Kipsiliru menee itsestään vaateriin, joten suo täytyy parkkeerata valun ajaksi niin, että lattiakaivo on kohollaan. Silloin siihen kohtaan tulee ohuin valu ja kaadon pitäisi tulla ihan itsestään. Oletteko kipsivalua käyttäneet?

Ja tässä parit kuvat nykytilasta.
Liitteet
FA9FC779-D616-458A-B692-2F38FA41E402.jpeg
FA9FC779-D616-458A-B692-2F38FA41E402.jpeg (83.55 KiB) Katsottu 4444 kertaa
2EB959D8-B555-460D-8132-60B3F7307FBB.jpeg
2EB959D8-B555-460D-8132-60B3F7307FBB.jpeg (125.62 KiB) Katsottu 4444 kertaa
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

No jopas! Tapetit ja kaikki...

Oikasetko katon noin? Siis ton seinän yläreunan mukaan?
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Keittiön kohdalta se menee varmaan noin, mutta muualta yritän saada seisomakorkeutta reunoillekin. Keittiössä se ei haittaa kun kaapit estää reunoilla seisomisen, ja toisaalta kattoon pitäisi mahtua tekniikkaa.

Tämä tulee tehtyä vähän sillä tavalla kun silmä ja tuntu sattuu minäkin päivänä sanomaan.
Vastaa Viestiin