Kiuas

Kerro omasta projektistasi
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Kiuas

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Onkos kukaan laitellu kiuasta muutoin kuin sähköllä tai puilla lämpiäväksi? :roll:
Tosin huippuetu sillä harvian 3,5kw vegalla asennusetäisyydet, kun on vain aina tiloista puutetta.

Jostain lueskellut kaasulämmitteisiä suomessa tehdyn, mut ei taida olla enää tarjolla. Tosin kylähulluhan rakentaa mitä vain, kunhan tähdet sattuu kohilleen ja saa hyvät ohjeet. :lol:

Mites löpöllä?
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja Jule »

http://www.modultech.fi/finsteam_fin.html

Tuollainen nettisivu ainakin löytyy, kuvittelisi että myyvätkin tuollaisen jos kaunuusti pyytää..
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Tää tais olla lopetettu, muistaakseni tohon yritin.
Kokeilenpa huomenna uudelleen kilistellä, juuri äsken kontaktisivu ei ainakaan lähettäny kyselyy.

Eli rengaspolttimo kaasulle. Mikähän idea polttimon päällä, kun vettä heittää kiukaalle, vai eikö liekkiä kylpiessä?
Puukiuas ja toho? :lol:
Oispa kiva nähdä rakennekuvat.
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kyllä firma on ainakin viimeisimmät tilinpäätökset toimittanut ihan normaalisti, ei pitäisi olla lopettanut, vaikka nettisivut lienevätkin unohtuneet.

Kuvittelisin että tuo keskellä oleva pakoputki on rakennettu niin että sinne heitettävä vesi vaan valuu laitteen läpi, eikä sinne polttimeen.

Enkä nyt äkkiä keksi miksei tavallisesta puukiukaastakin voisi modata kaasukäyttöistä sellaisella rengaspolttimella.

_Kuulemma_ puukiukaita ei enää saisi matkailuautoon laittaa.
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Rautacom, Kotka, jälleenmyyjä, poistunut kaupparekisteristä 2019

No, sepä selvii huomenna. Kilistelen, jos joku kolmesta numerosta vastaa.

Kuinkahan nopeesti lämpiäis normi puukiuas rengaspolttimolla, kuvittelisin tuossa kaasukiukaassa tulen menevän kivien välistä???

Puukiukaista on tainnu olla iät ja ajat vääntöä, saa ja ei saa? Ei ainakaan piiperöiltä kannata kysyä, nehän tukehtuu jo tuohen pölyyn! :lol:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule
Kuvittelisin että tuo keskellä oleva pakoputki on rakennettu niin että sinne heitettävä vesi vaan valuu laitteen läpi, eikä sinne polttimeen.

Jule
Enkä nyt äkkiä keksi miksei tavallisesta puukiukaastakin voisi modata kaasukäyttöistä sellaisella



Voisko tuo keskiputki olla vedentäyttö?

Normi rengaspoltiimelta ( muurikka tai vast) näyttää, tietenkin liekkivahti pitää olla.

Vois olettaa että kivet lämmitetään ja saunotaan poltin sammutettuna ( vertaa vanhanajan kertalämmitteinen puukiuas),
jokin arvelu että pitäis olla palo ilmanotto ja pakokaasujen poisto ulkoa kuten esim trumatic lämmittimissä
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Tuota itekkin aattelin, et vanhanajan kertalämmitteinen.
On se rivakka esitteen mukaan lämpiämään, muutamissa minuuteissa, se kyllä tuntuis vaativan jatkuvaa liekkiä!

Ilmankierto oli et 350cm2 lattianrajassa ja katon liepeillä 200cm2
Mielenkiintoinen jo anatomiansa puolesta. :roll:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Diesel-kiukaitahan on ollut joillain. Sehän se on kaikista kätevin..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja leemu »

Zuikkis kirjoitti: 06 Tammi 2022 21:10 Diesel-kiukaitahan on ollut joillain. Sehän se on kaikista kätevin..
Harvian luukkuun reikä ja oiloni siihen killumaan.
Letku tankkiin ja ukot löylyyn :D
Scania BF86S Lahti 10 -78
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja jiipee »

leemu kirjoitti: 06 Tammi 2022 21:23
Zuikkis kirjoitti: 06 Tammi 2022 21:10 Diesel-kiukaitahan on ollut joillain. Sehän se on kaikista kätevin..
Harvian luukkuun reikä ja oiloni siihen killumaan.
Letku tankkiin ja ukot löylyyn :D
Tässähän se ainakin on toteutettu. http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/ ... 194#p91194
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

No niinpäs onkin! :D

Paljonko kuluttaa poltin virtaa, pitääkö olla totakin varten papattaja, vai riittäiskö 4x225A hupiakut/paneelit?

Mitenhän lie toi kiukaan hormi/savunpoisto toteutettu, sivuseinästä läpi ilmeisesti?
Jonkun verran lämmintä pukkaa savunpoistossa.
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Kaasukiuas kipeilyyn vastaus.

Talar svenska.
Ei saatavilla tällä hetkellä. Voi olla, että joskus vielä valmistaavat, mutta ilmeiseti tarvii saada uusi hyväksyntä, mikäli ymmärsin oikein.
Kysyinpä pokkana valmistusohjeita; NEJ! :twisted:

Hauskaa, kun firman sivuilla yhteystiedoissa numero, joka oli annettu eteenpäin jollekin naispuoliselle, joka kertoi tulleen ihmeellisiä viestikyselyitä tuotteista. :lol:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

VOYAGER kirjoitti: 07 Tammi 2022 08:04 No niinpäs onkin! :D

Paljonko kuluttaa poltin virtaa, pitääkö olla totakin varten papattaja, vai riittäiskö 4x225A hupiakut/paneelit?

Mitenhän lie toi kiukaan hormi/savunpoisto toteutettu, sivuseinästä läpi ilmeisesti?
Jonkun verran lämmintä pukkaa savunpoistossa.
Polttimissa on maksimi ilmoitettu sähköteho yleensä kai 250W luokkaa, mutta eikai se koko aikaa noin paljoa vie? Startatessa on kuitenkin hehkua sun muuta päällä mitkä jää pois kun ollaan saatu laitteet tulille.

Katolle se piippu kai olisi järkevin vetää..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Zuikkis kirjoitti: 07 Tammi 2022 13:25
VOYAGER kirjoitti: 07 Tammi 2022 08:04 No niinpäs onkin! :D

Paljonko kuluttaa poltin virtaa, pitääkö olla totakin varten papattaja, vai riittäiskö 4x225A hupiakut/paneelit?

Mitenhän lie toi kiukaan hormi/savunpoisto toteutettu, sivuseinästä läpi ilmeisesti?
Jonkun verran lämmintä pukkaa savunpoistossa.
Polttimissa on maksimi ilmoitettu sähköteho yleensä kai 250W luokkaa, mutta eikai se koko aikaa noin paljoa vie? Startatessa on kuitenkin hehkua sun muuta päällä mitkä jää pois kun ollaan saatu laitteet tulille.

Katolle se piippu kai olisi järkevin vetää..
Vanha Oilon junior LJ10 ilman esilämmitintä ilmoitetaan ottotehoksi 135W. Puhallin on 90W
Nykyinen Oilon BF 1(Bentone) 368W puhallin 110W
Hehkuahan näissä ei ole, vaan ihan 15KV muuntaja 90W ottoteholla

Piippu ehdottomasti katolle.

Mulla on tommonen LJ10 ilman sisuskaluja hoitamassa bussin ilmanvahdon virkaa :D
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Kätevä olisi oilonilla kiuas. Pärjäis pikku agrella varalle.
Varoetäisyydet vaan aivan muita kuin pikku sähkö harvialla. Jos laittais suojakuoret puukiukaalle, siilleen pääsis 3 cm suojaetäisyydelle, hiukan vaan kasvattaa kiukaan kokoa, ja vie tilaa minisaunasta. Toinen juttu hormin vienti katolle, kun aurinkovermeet katteena koko taka-alalla.
Josko sittenkin seinän läpi? :shock:
Takatuupparille en oiken halua saunaa taakse, sivulle tarvii saada, tosin edellisessä takamakkarista sauna seuraavana poikittain, ja käynti makuutilaan sivun puolelta.
Pitääpä vielä miettiä ja raapia loputkin etutukasta. Eiköhän se siitä. :lol:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja Jule »

Onhan se nyt luonnollista että 3,5kW kiukaan suojaetäisyydet on pienempiä kuin joku 16kW puukiuas.

Noiden puukiukaisen ongelmahan on jossian määrin se että ne ovat ihan tautisen tehokkaita bussin väkisinkin pieneen saunaan.

Paljonkohan noiden diesel-raksalämmittimien työntämä ilma on lämmintä? Jos modaisi tuon perään kertalämmitteisen kiukaan.. Sitä voisi sitten tarvittaessa helposti lisälämmittää jäähdyttelyjen aikana, niin ettei kieväkään mottitolkulla tarvitsisi.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Noissa häkkimallin puukiukaissa on hyvin pienet suojaetäisyydet, lähinnä kai siksi kun se kiuas on todellisuudessa aika pieni siellä kivikasan sisällä. Eli kiukaan peltikuoresta mitaten tuleekin normi etäisyys.

Kivet pitäisi saada johonkin 250C asti, ei ehkä raksalämmitin riitä?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja motoku »

tää on ihan huumorikommentti, mutta kiinalaisen ilmawebaston pakokaasu on 350°C pakoputken päässä laitteen pyöriessä täysillä. silläkin pikkukiukaan lämmittäis.

itse tosin laitan ruuman lämmityksen sillä hukkalämmöllä. 1.5m bussinpatterin läpi puhallettuna ulos tulevan palokaasun lämpötila on enää 80°C. sillä ei syty enää puskaparkin pohja vaikka alla olis kuivaa turvetta.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja eagless »

motoku kirjoitti: 09 Tammi 2022 13:01 tää on ihan huumorikommentti, mutta kiinalaisen ilmawebaston pakokaasu on 350°C pakoputken päässä laitteen pyöriessä täysillä. silläkin pikkukiukaan lämmittäis.

itse tosin laitan ruuman lämmityksen sillä hukkalämmöllä. 1.5m bussinpatterin läpi puhallettuna ulos tulevan palokaasun lämpötila on enää 80°C. sillä ei syty enää puskaparkin pohja vaikka alla olis kuivaa turvetta.
Yks tapa tais olla kans että polttimolle tuleva ilma lämmitetään valmiiksi sillä pakoputken lämmöllä.

Vois tietysti myös esilämmittää puhaltimen imupuolen ilmaa niin puhaltais kuumempaa kanttiiniin
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuossa kiinawebaston ilman esilämmittämisessä on se huono puoli että se muovipurkki sulaa.. Ja ainakin paremmat vehkeet osaavat pakkosammuttaa itsensä jos imuilma on liian lämmintä.. yleensä kai jossain 50°C korvilla..

Tuo patterin hyödyntäminen pakoputken lämmönkeräämisessä on kyllä nerokas idea.. Se huono puolihan siinä on että siinne voi tiivistyä jonkinverran vettä, mutta kun pitää vaan huolen että patteri viettää vähän alaspäin, niin kyllähän se sieltä pois tulee..
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Tosi hieno ajatus motokulla.
Ehdottomasti hyödynnettävissä oleva asia ruuman lämmityksessä.

Noissa kiinan ilmakikkareissa on myös metallikuorisilla rakenteilla olevia. Tiiä sit sisäpuolesta.

Miksei vois miettiä kiukaan öljypolttimon pakokaasujen poistoa myös ruuman kautta, jäähtyisivät matkalla. Tarviis sit varmaan savukaasuimurin putken päähän?
Rupeisko polttimon palaminen häiriintyy liiasta tai huonosta vedosta?
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

VOYAGER kirjoitti: 09 Tammi 2022 18:42
Miksei vois miettiä kiukaan öljypolttimon pakokaasujen poistoa myös ruuman kautta, jäähtyisivät matkalla. Tarviis sit varmaan savukaasuimurin putken päähän?
Rupeisko polttimon palaminen häiriintyy liiasta tai huonosta vedosta?
Ihan sama kun vetäisit auton pakoputken ruuman kautta. Jos olet ihan varma, ettei vuoda mistää, niin miksi ei. Itse en tohtisi.
Normi öljypolttimista puhuttaessa, ei tarvitse imureita. Yleisimmät omakotipolttimet mitoitettu noin 17kw tehoille, eikä moista tehoa varmaan tarvita kiukaan lämmitykseen. Tuolloin puhaltimessa vielä säätövaraa, vaikka putkesta vähän vastapainetta tulisikin.
Piippu katon yläpuolelle siksi, että oli tuulen suunta mikä tahansa niin pakokaasut ei tule takaisin tupaan.

Imuilman lämmittämisessä pitää taas huomoida, ettei ilmanottoa saa kuristaa määrättömästi ja mitä kuumempi ilma niin sitä matalampi happitaso.

Ei kannata sitten polttaa sitä bussia, jos ilman asennuspätevyyksiä itse asentelee polttimen :D
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Taijat Pelsi olla öljypoltinasentaja! :D

Kiinan "webat" on kyllä kaikki laitettu pöhisemään pakoputkeltaan auton alle, kuten myös kylppärituuletus.
Eipä ole tullu käryt ja hajut kabiiniin? On kyllä myöskin häkävaroittimet.
Edelleen ne keleen aurinkopaneelit siellä lisäkatteena.

Aikoinaan sai tehä vaikka mitä. Sen kun meni vallesmannin konttoriin ja sanoi, että tarviin dynamiittia, kivipommeja ja tulilankanalleja kesämökkitielle.
Kysyttiin vain paljonko. :roll:
Nykyään ei saa edes pieraistakkaan, kun pitää olla joku hengityliiton vaippa housussa ja pätevyyspaperit taskuissa. :lol:

Mutta asiaan, eikös puukiuas lämpiäkkin siellä 17kw:n paikkeilla, vai mitenkä
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ruolla vajaan 20kW paikleilla ne pienimmätkin puukiukaat taitaa olla. Se hyvä tuossa öljypolttimessa on että sitä on helppo syklittää ja siten rajoittaa tehoa, pienessä saunassa puukiuas on helposti liian kuuma vaikka kuinka koittaa kuristaa.

Mitään hajuahan tuollaisesta pottimesta ei tule jos säätö on kohdallaan.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Kiuas

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Jossain Masinistit-foorumilla vihjailtiin että aiemmin Nautikulma jopa mainostanut glembring-öljykaminoita kiuaskäyttöön..

https://www.nautikulma.fi/Oljykamina-4- ... p139-6927/

Kyllähän tuommoinen nyt ihan kiukaalta näyttääkin, kivet vaan sisään? Tehot olisi vähän järkevimmissä mitoissa koti-öljypolttimeen verrattuna?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Vastaa Viestiin