Mökki-Manni projekti

Kerro omasta projektistasi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Kun veto pyörät irti kannattaa katsoa jarruhihnojen kunto ( huomioitava rumpu ei ole ruuveilla kiinni, näkyvät ruuvit pitää
planeettapyörästön nipussa ja kiinnitettäessä rumpu tark että ruuvit osuu rummun reikiin) laakeri välys pitää olla lähes
nolla, isommilla välyksillä stefavuoto vaara, napoihin kannttaa öljyt vaihtaa yleensä yllätän pikistä on, liikä äljymäärä
vaihdon yhteydessä ei haittaa valuu vetopyörästöön.
Viimeksi muokannut BussMAN, 16 Helmi 2022 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

Kiitoksia näistä fakta tiedoista ovat tarpeen aivan varmasti
tiku83
Kokenut kuljettaja
Viestit: 114
Liittynyt: 07 Elo 2019 21:48
Location: OULAINEN

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja tiku83 »

Näppärän näköinen matkaaja, seisooko tämä Ylivieskassa lämpölaitoksen takana hallin pihassa ?
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

Siellähän se töröttää
tiku83
Kokenut kuljettaja
Viestit: 114
Liittynyt: 07 Elo 2019 21:48
Location: OULAINEN

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja tiku83 »

Pitää melkein joskus käydä tutkaileen jos passaa ? Kun liikkuu vapaa ajalla , käyn työn puolesta siellä päin muutamassa virmassa viemässä rautaa sinne perälle.
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

Tottahan toki sopii käydä katsomassa ja kahvitkin saatetaan keitellä
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja eagless »

Ittekki vois käydä joskus vilkaseen ku sattuu ylivieskassa päin olemaaan mutta katotaan sitä sitte ku ajankohtaista.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

53BA0519-6995-43D4-9205-371E2A3F01F9.jpeg
Ihanhyvin vois laittaa neoplanin textit samaanäköä on , tuo oma ensi innostus oli 97/98 vm joka jäi ostamatta se oli
vielä mersun tekniikalla, neoplaniin tuli n2000 mannin tekniikka tai voi saada tilaamalla muitankin merkkejä 90 luvulla.


Kaarevat sivulasin ehkä ong matkailuauto käytössä.
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

miten tässä mallissa toimii kytkin, pari päivää ollut rengaliikkeessä rengas vanne jumpalla ja siirrelleet autoa halliin ja pois, nyt ilmoittivat ettei kytkin toimi enään. Mistähän alkais etsiä vikaa, tietääkö BussMAN
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Ami_MAN 22-360 kirjoitti: 23 Helmi 2022 10:43 miten tässä mallissa toimii kytkin, pari päivää ollut rengaliikkeessä rengas vanne jumpalla ja siirrelleet autoa halliin ja pois, nyt ilmoittivat ettei kytkin toimi enään. Mistähän alkais etsiä vikaa, tietääkö BussMAN

Onko poljin tuntuma ? tietoa
-”vapaasti pohjaan ” vois mahd olla vuoto? , ensin tark säiliö pitäis löyty. jostain kytkinpolkimen yläpuolelta ohjaamon puoli tai jos maski aukeaa? sen takaan ( jarruneste nirmaalisti. tai jos autossa on nappikytkin lisävaruste järj on öljy Pentosin jota ei saa sekoittaa jarrunesteen/ muiden öljyjen kanssa)

-Jos raskas painaa vois vika olla ettei tehostin saa paineilmaa matala säiliöpaine: jäässä tai jokin venttiili häiriö esim nelitieventt mahd

( pätee oikeastaan kaikkiin nestesiirtoisiin / paineilmatehosteisiin autojen kytkin vikoihin , pitkään käyttämättömänä em
vois olla syy)
Viimeksi muokannut BussMAN, 23 Helmi 2022 14:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

ymmärsin että paineilma puoli toimisi, mutta pitääpä käydä tsekkaan siellä paikan päällä toi poljintuntuma
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

noniin löytyihän sieltä maskin takaa piilosta nestesäiliö joka oli tyhjä :D
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

Langaton peruutuskameran tsydeemi kahdella kameralla tilattu, saa nähdä tekeekö sillä mitään. Noita sähköjä miettinyt tasaisen väliajoin kun aggregaatista meni moottori, invertteri akku hässäkkä ei oikein kiinnosta tilanahtauden vuoksi joten on ollutkin jo vaikka millaisia pellepeloton ajatuksia viritteillä mutta ehkä nyt löytyi toteuttamis kelpoinen idea. Jos laittaisin hydraulivetoisen aggregaatin jota auton moottori pyörittää ja sit joku 15hv irtomoottori jonka nokkaan myös pumppu, auton moottori tekis ajossa sähköt ja parkissa vain letkut pikaliittimistä irti ja irtomoottorin perään kiinni niin taas ois 230v mökissä
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

52670D2F-0E85-49F6-B1A0-AE2663C49E8F.jpeg
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

Niin tosiaan olihan se rengasjumppaki käynnissä
Liitteet
770277B5-3234-4ACA-A7EA-A28CAEB09C87.jpeg
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mihin sä tarvitset noin paljon sähköä?
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Kaikki kysyy aina mihin tarvii noin paljon sähköä. Sit kuitenki, kun asutaan siel autossa, pistetään uuni, hella ja kahvinkeitin päälle ilmalämpöpumpun ym peruskuorman lisäksi, ja ehkä astianpesukone tms niin huomataan että eipäs tuota ollu taaskaan liian isosti virtaa. Nimim. kokemusta on... "Mihin tarvii 35 a pääsulakkeita omakotitalossa?" Kyseli sähköasentaja. en tiedä, mut niitäkin on kulunut...

Toki jos reissussa on pari aikuista ihmistä, on vähän helpompi hallinnoida sähkön kulutusta niin että tehdään asioita eri aikaan. Mut jos siel reissussa on x kpl "omia ja naapurin lapsia" ja varustelu okt tasoista, niin saattaa maksimikuormitus olla välillä jännittävä. Nehän on kai vain niitä valintoja et mihin panostaa, kaikkeahan ei koskaan saa samalla kertaa yhteen bussiin, mut kerrostalobussissa saattaa päästä aika lähelle🤔

Kolmivaihe generaattori olis sikäli kiva, että sillä pystys pahana päivänä syöttämään taloon sähköä ja kaikki perusasiat toimisi myös sähkökatkon aikana.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuollainen iso dieselkone tuntitolkulla tyhjäkäynnillä saattaa hieman ryhtyä sapettamaan - siinä vaiheessa, kun odottelee kuivausrummun ohjelman päättymistä. Mielestäni tuo Dynaset-ratkaisu on todella kaukana optimista. Kunnon 3-vaihe invertteri ja lithiumit olisi parempi ratkaisu. Nehän kätkee bussin kokoisessa vehkessä vaikka sohvan sisään.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

niin no ajattellut että paljon kanssa pärjäis aina, tosin pankinjohtaja kerran huomautti ettei päde joka asiassa :D mutta kuluuhan sitä sähkyä äkkiäkin tämmösessä vehkeessä
2x ilppi 2000w- 2500w
mikro 800w-1000w
kahvinkeitin 650w
lämminvesivaraaja 1400w
hellat ja uunit, töllöttimet yms muut sähköhärpäkkeet
niin äkkiä sitä menee
voiko näistä kiinan 3000/6000w siniaalto inverttereistä rakentaa niin että laittaisi yhden/vaihde vai meneekö sekasin jos noista yrittää rakentaa 400v järjestelmää, minkähän verran sitä pitäis varata akkuja jos innostuisikin rakentaan näin ilman liikkuvia osia tuon sähköntuoton
en minä vielä laskis 15hv ykspyttystä isoksi diesel koneeksi :D :D
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Osa hybridi inverttereistä sopii rinnanasennukseen, ainakin phocos merkkiset sopii myös off grid 3-vaihe verkon tekoon, vissiin myös osa mpp solarin vehkeistä. Ne invertterit pitää silloin yhdistää jollain data kaapeleilla toisiinsa tms. Näitä samoja käyttää myös montaa invertteriä samassa vaiheessa rinnakkain.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

pitääpä koittaa perehtyä vielä syvällisemmin aiheeseen, jos pääsisi paremmin käsityksen mitä vaatisi, kun on ollut luulo tähän asti että pitää olla autonmaha täynnä akkuja ja laturit paukkuu sitten
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Eihän nuo koneet kaikki jatkuvasti urku pohjassa huuda. Joku 3-5kW invertteri riittää kyllä. Tuolle lämminvesivaraajalla voi laittaa relekytkennän. Keittiökoneet katkaiseen siltä virran kokkaamisen ajaksi.

Aurinkomökilläni on 4 x 270Ah AGM-akut ja kulutus hieman alle 10Kwh/vrk kesäisin ja paneeleilta tulee max.1500W ja talvisin pitää auttaa aggrekaatilla muutaman litran verran.

Akkuja voisi laittaa lisää - niin olisi puskuria, mutta joka päivä nuo paneelit jotain tuottavat. Aggrekaatti on kätevä laturi, jos akut tyhjenevät. Bussussahan tätä ongemaa ei ole. Ajaa muutaman kilometrin - niin akut ovat taas täynnä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos sulla ei ole siellä jotain kolmivaihe moottorillisia laitteita, niin ei sille kolmivaihesysteemille ole mitään tarvetta.. Itseasiassa siitä on käytännössä enemmän haittaa kuin hyötyä.
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

no perhana sentään kun tyhmä pää menee entistä enemmän sekaisin mitä enempi selaa näitä keskusteluja, invertteri on mailman paras mutta jos on ilppi hanki aggigaatti, aurinkopaneellit avuksi niin jaksaa akut invertterin virran, no mutta mitkä akut ? lyiju, vapaa-ajan akut vai li-on akut, no sitten millä ladataan ja millä jne ja mikä maksaa ja minkä verran niin alkaa savu nouseen tyhjästä päästä :D itsellä ois tarkoitus rakentaa kampe joka toimii puskassa jos lähtee eurooppaa kiertään ja ei halua yö paikkaa valita sen perusteella saako sähköä vai ei vaan miltä maisema näyttää jolloin olisi tarpeen olla omavarainen niin kauan kuin pihvit ja sandellsia riittää kaapissa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ei kai noihin kysymyksiin edes mitään yksiselitteistä oikeaa vastausta edes ole.

Invertteri on erinomaisen kätevä laite siksi että se ei kovin kummoista ääntä pidä, ja toimii erinomaisesti satunnaiseen sähköntarpeeseen.. Esim jääkaappi on hyvä esimerkki. Agregaatin röpöttäminen 24/7 pelkän jääkaapin takia on ihan järjetöntä. Invertterin heikko lenkki on akku/akusto, eli vaikka tehokkaat invertterit ei itsesään ole mikään ongelma, ison pitkäkestoisen tehon otto invertteristä vaatii valtavaa akustoa.. Eli ILPin pyörittäminen akustosta vaatii isoa akustoa. Ei se tietenkään mahdotonta ole.

Tuon mainitsemani kolmivaiheaggregaatin huono puoli on se että esim 6kVA aggre ei anna kuin 2kVA/vaihe. Eli jos sulla on samassa pistorasssa kahvin ja vedenkeitin, niin aggre hyytyy. puolet pienemmälle 3kVA aggrelle tuo ei ole ongelma. Kolmivaiheaggreragaattia voidaan tarvita esim jossain raksennustyömaalla jonkun ison kolmivaihe sirkkelin tai kompuran käyttöön, normaali kotioloissa ainoa kolmivaihevirtaa vaativa laite on jokin iso lämpöpumppu. Tietysti monet sähkölaitteet ovat kolmevaiheisia, kuten kiukaat, liedet yms, mutta ne ovat kolmevaiheisia siksi koska kotiin tulee kolmivaihesähkö, ei siksi että ne vaatisivat teknisesti kolmivaihesähköä. Ne toimivat yhtälailla yksivaihesähkölläkin, virta on vaan kolminkertainen saman tehon saamiseksi. Lähes poikkeuksetta noissa laitteissa on mahdollisuus kytkeä ne myös yksivaiheiseksi.

Aurinkopaneelin paras ominaisuus on se että se tekee sinne akustoon sähköä kaiken aikaa siellä taustalla aikä sen käyttäminen maksa mitään. Polttoaineella sähkön tekeminen maksaa, vaikka isoa sähköä polttomoottorin avulla onkin paljon edullisempi tehdä, mutta pienessä sähköntarpeessa tilanne kääntyy kevyesti toisinpäin.

Litium ja lyijyakun erot ovat aika reilusti teknisesti litiumiin kallellaan, ja jos laitetta on rakentamassa itselleen, ja aikoo sen myös pitää, niin on vaikea keksiä hyviä syitä miksei hankkisi litium akustoa... No jos sen akun varassa on vain valaistusta ja ehkä jokin jääkaappi, niin riittää niin pieni akusto ettei sillä ole juuri merkitystä.

Lyijyakussa on kaksi merkittävää huono puolta kulkurissa (paino ei kulkurissa juuri haittaa). 1) lyijyakkua ei saa purkaa alle 50% varaustason. 2) lyijyakku on helvetin hidas ladata yli 80% varaustason. Jos siellä on aurinkopaneelit, niin tuo täyteen latautuminen helpottuu (kun se tekee sähköä hiljalleen siellä taustalla). Syväpurkausta kestävät lyijyakut ovat puolestaan niin kalliita, että DIY litiumakusto tulee jo halvemmaksi. JA lisäksi vaikka päättäisi ettei välitä niistä lyijyakuistaan vaan purkaa ne surutta tyhjäksi, niin esim invertteri kuitenkin suuttuu kun koittaa isompaa kuormaa imeä niistä, kun vajaana jännite notkahtaa niin rajusti. Jos lyijyakut kuitenkin hankkii, kannattaa hankkia korkilliset, ja säännöllisesti lisätä akkuvettä. Huoltovapaat lyijyakut ei oikein käytännössä tahdo olla kovin kestävä ratkaisu aktiivi käytössä. Höyryt pitää tietysti tuulettaa hallitusti ulos.

Litiumakun selkeä etu on se että sieltä tulee virtaa tasaisella jännitteellä koko kapasiteetin verran, eikä ole mitään tarvetta säästellä akkua rajoittamalla sen purkusykliä mistään päästä. Lisäksi akun voi ladata tyhjästä täyteen samalla vauhdilla, lisäksi täysin tyhjän akun voi ladata tunnissa täyteen, jos vaan latauslaitteistossa riittää potkua.. Eli periaatteeessa tunnin aggregaatin käytöllä saa täysin tyhjän akuston ladattua aivan täyteen. Lyijyakkua ei tunnissa saa ladattua kuin sen 50->80%. Tietysti myös huonoja puolia on. Litiumakku ottaa ladattaessa kyllä kaiken virran mikä on tarjolla. Jos 24V litiumakuston laittaa vaan kylmästi bussin laturin perään, vaarana on että savu nousee laturista, kun laturin jäähdytys ei riitä. Jos pitää huolen että kierroksia on riittävästi ja laturi jäähtyy, niin starttiakut ei sitten välttämättä lataudu ennen kuin litiumakut ovat täynnä, koska kaikki virta menee sinne litiumakkuun. Myöskään starttiakkuna litiumakut ei oikein toimi, erittäin suuret hetkittäiset virrat startatessa ei ole litiumakun parasta aluetta. Lisäksi myös pakkasella lataamisesta ei nämä normaalit LiFePO4 akut pidä, mutta tuo ei ole varsinaisesti ongelma, vaan vain huomioon otettava asia.
Vastaa Viestiin