Merssu

Kerro omasta projektistasi
Risto113
Tosi harrastaja
Viestit: 36
Liittynyt: 16 Marras 2021 14:49
Truck: Scania 113
Location: Nurmijärvi

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

2*12 (tai mikä vaan parillinen määrä) sarjaan on tyypillinen ja järkevä, mutta eihän me tiedetä mitä siellä nyt on.
Mitata tai vähintään silmällä katsastaa pitää..
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Noniin aamutuimaan tutkin nuo sähkövehkeet ja tässä teille faktaa. Starttiakut: kaksi kappaletta. 12 v 170ah 1000 a. Kytketty plussa ja miinus keskeltä toisiinsa ja toiset plussa ja miinus menee päävirtakatkaisijalle(+) ja korin maahan(-). Hupiakut: kaksi kappaletta. 12v, 115ah 760a 550wh. plussat kytketty toisiinsa ja miinukset toisiinsa. Tämä on ilmeisesti suunniteltu niin että hupiakut ovat oma järjestelmänsä jolla käytetään auton sisällä olevia soittimia ja muita sähkövehkeitä ja starttiakut pyörittävät auton omia ajoon tarvittavia laitteita. Hupiakut latautuvat omalla laturilla(jossa säästetty, mallia Tokmannin 6 ampeerin älylaturi) ja kun verkkovirtaan kytkeytyy toimii invertteri suoraan verkkovirralla ja lataa hupiakkuja samalla. Nyt siis oleellinen kysymys kuuluu että kuinka tämän järjestelmän saisi kytkettyä starttiakkuihin niin että lataa hupiakkuja ajon aikana mutta irrottaa järjestelmät toisistaan kun lataus moottorilla loppuu. Ja vielä kerran anteeksi jos on vaikeaselkoista luettavaa mutta olen näissä aivan uupelo. Sitten kirsikaksi kakun päälle löytyy invertteri: victron multiplus compact 12v, 1200va, 70amp. Tämän perästä löytyy pienempi sininen rasia ja tässä tiedot siitä: victron Orion isolated DC/DC converter. Output Power 200 Watt. Input 20-35/output 12VDC
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Victron sivuilta löyttyy tietoa laitteista, selviää victron ominaisuudet

Tuo inventteri oletettavasti sisältää ison verkkovirtalaturin, tuohon hyvä lisävaruste on kauko ohjain jolla voidaan säätää
max virran otto verkosta (esim tapauksissa kun syöttösulake pieni)

” pienemi sininen ” on jännitten alennin, ((oletettavasti auton käydessä lataa auton virtapiiristä
24v>>>12V hupi järjestelmää,mutta miten? ))
Korjattu ei lataamiseen vaan alennetun jännitteen käyttöön kuten Jule kirjoitti!

Erillinen älylaturi olisko ylläpitoa varten kun inventteri on pois käytöstä? kytkentä?
Viimeksi muokannut BussMAN, 16 Loka 2022 16:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Joo tuo älylaturi oli kytkettynä toiseen hupiakkuun. Nyt tarvis vielä lähteä katsomaan kuinka nuo johdot kulkee tuolta pieneltä siniseltä. Mä räpsäsen muutaman valokuvan tuosta sekamelskasta kunhan lähden taas pihalle.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Kyl tää menee monimutkaiseksi. Siel konetilassa on miljoona johtoa ja tuntuu että kaikki kytkeytyvät samoihin jatkoroikkiin seuraavana operaationa on ottaa kynä ja paperia ja piirrellä kuva että itse osaisi hahmottaa mikä menee minnekin. Kyl tämä tästä vielä selviää
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2543
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja Jule »

kallek505 kirjoitti: 16 Loka 2022 08:56 Tämän perästä löytyy pienempi sininen rasia ja tässä tiedot siitä: victron Orion isolated DC/DC converter. Output Power 200 Watt. Input 20-35/output 12VDC
Tuo on siis se laite jonka on tarkoitus ajon aikana ladata hupiakkua.

Tuo pitää vaan kytkeä jonkun releen taakse niin että se saa ajoakuilta (eli laturilta) virtaa vain silloin kun moottori käy, jos sen kytkee suoraan ajoakkuun, se purkaa ne pikkuhiljaa hupipuolelle.

Tuo laite ottaa 24V puolelta jotain 10A luokkaa virtaa, eli ei vaadi mitään valtavaa jöötiä kaapeliksi (teho suunnilleen sama kuin esim 3 kpl ajovalopolttimoita). Kuvittelisi että tuohon on jo alunperin rakennettu jokin automaattinen kytkentä jolla tuo DC-DC laturi kytkeytyy päälle vain kun moottori käy.

E: Itseasiassa puhun nyt paskaa, jos tuo on tosiiaan "converter", niin sitä ei ole tarkoitettu huipakkujen lataamiseen vaan vain 12V laitteiden käyttöön 24V autossa.. ON tietysti mahdollista että tuota on käytetty hupiakun lataukseen, mutta sitä ei ole siihen käyttöön suunniteltu.
Viimeksi muokannut Jule, 16 Loka 2022 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Lisää selvitystä. Muuntimelle menee neljä johtoa. Sisääntulevat releelle jossa sulake ehjä. johtoa seuraamalla akkujen läheisyyteen (toinen maahan ja toinen rasialle mistä lähtee kaksi virtajohtoa) sulake niiden perässä ehjä. Kaksi muuta johtoa ovat out liitännän takana ja niistä maa menee akkuun ja plussa päävirtakatkaisijalle. Tässä ilmeisesti ensimmäinen huti koska eikös nämä kytketä suoraan akkuun. No. Vertti on oma järjestelmänsä joka saa sähkönsä sekä akuista että verkkovirrasta. Mutta nämä kaksi ovat irrallaan toisistaan. Toisin sanoen Vertti muuttaa akku/maasähkön sopivaan muotoon sisällä oleville laitteille ja tuon muuntimen pitäisi ladata akkuja ajon aikana. Yleismittarilla en saanut kumminkaan ulos mitään virtoja vaikka joka paikan kävin läpi, sekä auton käydessä että myöskin sammuksissa. Yleismittarilla tosin ei ole huippuluokkaa ja minä täys tunari näitten kanssa mutta harjoitellaan
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2543
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Lähtökohtaisesti suoraan akkuun ei kytketä mitään, vaan kaikki sähkö tulisi kulkea jonkin virtapiirin katkaisevan komponentin läpi.
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Noniin. Enpä olisi tuotakaan tiennyt. No mulla oli hupiakut laturissa pari päivää ja nyt läiskäsin kiinni ne ja kävin ajelemassa. Tääl on erikseen volttimittari laitettu hupiakkujen perään josta voi tarkastella pelaako lataus. Rammari ja kaikki hupiakkujen päässä olevat valot päällä ja ei ainakaan virtaviisari kääntynyt kun korkeintaan ylöspäin. Ei kaikista luotettavin systeemi mutta saajan siitä jonkun ajatuksen mitä tapahtuu. Saattaahan tämän sähköongelman ratkaisu olla sekin että on vaan jääny virrat päälle ja akut niin kuivat että ei jaksanut lähteä lataamaan. Vähän reilu 12 näytti mittari kun toppasin pitemmän ajon jälkeen. Auto sammuksissa laski mut nousi käynnissä ollessaan taas vajaaseen 12. Tuo mittari on keittiön vieressä niin ei pysty ajon aikana tarkastelemaan. Tarvii tuohon vähän parempi systeemi keksiä mutta mennään tällä nyt ensalkuun
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Niehku_vanlife
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Loka 2022 10:16
Location: Jaala

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja Niehku_vanlife »

Ihan täysin en pysynyt kärryillä siitä, mitä siellä on, mutta...

Viimeisimmässä viestissä mainitset hupiakkuken jännitteen olevan korkeampi auton ollessa käynnissä. Se viittaisi siihen, että jollain järjestelmällä hupiakut latautuvat auton koneesta. Vaihtoehtoja on äkkiseltään pari:
Auton 24V muunnetaan jossain 12V jännitteeksi. Tämä on todennäköinen. Se voi olla se Vickron esimerkiksi.

Tai

Moottorissa on toinen laturi 12V. Todennäköisesti ei kuitenkaan.

Tai

Starttiakuista on toisista otettu ulos 12V ja tuotu hupiakuille. Huono systeemi siinä, että pilaa sen akun toiseen starttiakkuun nähden.

Tämä on syy, miksi mieluiten tekisin kailki jutut itse. Tietäisin varmaksi, mikä vaikuttaa mihinkin ja mistä mikäkin tulee.
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Joo tässä on siis victronin Orion muuntaja joka nimenomaan muuntaa laiturilta virtaa hupiakuille. Sori nää viestit on vähän sekavia kun oli niin karmee keli eilen kun ropasin että vähän tein ja sisälle tultuani kirjoittelin tänne samalla mutta muutaman viestin taaksepäin lukemalla saa kiinni mitä siellä on. Eli summa summaarum niille jotka ei jaksa kahlata hyvin epäselvää tekstiviidakkoa läpi. Löytyy lataava Vertti ja muuntaja jotka molemmat todettu toimiviksi. Vertin lataus ominaisuutta en ole vielä päässyt testaamaan mutta kaikki hupisähköt toimivat.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2543
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuo lataava vertti on aika yksiselitteinen laitos, kuten mitkä tahansa 230V toimivat akkulaturit, sen sijaan tuo akusta-akkuun lataus on aina hieman monimutkaisempi, varsinkin kun siellä on eri nimellisjännite.

On mahdollista että siellä on tuollainen Victron DC-DC converter, mutta sitä ei ole tarkoitettu hupiakkua lataamaan, vaikka se ehkä sitäkin saattaa vähän tehdä, tuollainen hyvin pieni jännitteen nousu tosin voisi olla se minkä se tekee..

12V tavallinen lyijyakku siis ladataan jollain n. 14V jännitteellä, jos siinä akussa on suoraan jännitemittari kiinni se näyttää tuon 14V jännitteen kun akkua ladataan.. Jos se hupiakku on ihan tyhjä, niin on mahdollista että se lataava laite ei kykene tuottamaan niin paljoa virtaa mitä akku ottaa vastaan, tuosta seuraa jännitteen putoaminen, jolloin hupiakkuun kytketty jännitemittari ei näytä kovin korkeaa lukemaa, mutta yleensä latausvirran kasvaminen merkittäväksi edellyttää jotain ainakin 1,5V luokkaa olevaa kokreampaa jännitetää kuin akun lepojännite.

Eli jos sulla moottori sammuksissa mittari näyttää ESIMERKIKSI 12,0V ja moottori käynnissä 12,2V jännitettä, siellä A) lienee jonkinlainen jännitteenalennin, joka ei kuitenkaan varsinaisesti lataa hupiakkua, mutta estää sen purkautumisen ajon aikana B) hupiakun jännitemittari on kytketty jotenkin päin persettä ja kokonaan siitä erillinen ajoakun latausjännite häiritsee mittarin näyttämää ja saa sen näyttämään väärin, vaikka jännite ei todellisuudessa muutu mihinkään, C) Siellä on jokin kytkentä joka siirtää releellä tms moottorin käydessä osan hupikuormasta auton systeemiin, ja hupiakun jännite nousee koska sen kuormitus laskee.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Julen textiin lisäisin
Jos akun napajännite ( lepotila ladattu ilman kuormaa) 12V agm akku on ”tyhjä” tai ainakin Ah minimissä, (normaali lyijyakku 11,9V ) varmaan kannattaa inventteri laittaa lataamaan jis akut virkoais.

Kaikki teknikka kannattaa käydä läpi ennen pitempää matkaa suositellaan testi yöpymistä omassa pihassa, siinä selviää
säkö, lämitys ym.
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Juu tarkoitus on tuupata työmaan pihaan suoraan virtaan ja antaa vertin ladata ja testata et kaikki laitteet tosiaan toimii. Ja näistä sähköhommistahan oppii pikkuhiljaa kun vaan viittii selata nettiä ja kysellä enemmän tietäviltä
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Mersun mittaristosta kyselyä teille viisaammille. Mikähän merkkivalo mahtaa olla kyseessä. Siinä on neliö jonka sisällä v kirjain, ja oikealla puolella on pystyssä viivoja jotka lähtevät kaatumaan oikealle. On muutamana kertana ajossa vähän aikaa palanut mutta sammunut itsekseen. Tänään kävin tankkaus lenkillä ja lämmittämässä autoa ja ilokseni huomasin että koko patterijärjestelmähän lämpiää. Mahtavuutta. Ja onhan toi nyt ihan tosi mahtava ajella noin niinkuin muutenkin
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Merssun sähköjä tänään testailin kotipihassa ja totesin kaikki Vermeet toimiviksi. Eli akut latautuu ajon aikana ja maasähköön kun kytkee niin saa jääkaapit ja muut pelaamaan. Lisäksi yksi defan piuha mikä sinne on laitettu on suora laturi invertteriltä akuille. Eli maasähköllä pelaa kaikki laitteet ja kun ollaan puskassa ollaan akkujen varassa. Vähän vois parannella tuota et sais pikkujääkaapin ja yhden töpselin pelaamaan vertin kautta akuilla. Lisäksi tulisi varmaan myyntiin yksi viinijääkaappi mutta tutkitaan nyt.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Jaaha tästä extempore iltapäivästä lähtö savikoskelle yhdeksi yöksi opiskelemaan kulkurimatkailun arkea. Mennään nyt vuorokaudeksi harjoittelemaan ja saa hyviä kokemuksia mikä bussissa toimii ja mikä ei.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

kallek505 kirjoitti: 28 Loka 2022 14:27 Merssun sähköjä tänään testailin kotipihassa ja totesin kaikki Vermeet toimiviksi. Eli akut latautuu ajon aikana ja maasähköön kun kytkee niin saa jääkaapit ja muut pelaamaan. Lisäksi yksi defan piuha mikä sinne on laitettu on suora laturi invertteriltä akuille. Eli maasähköllä pelaa kaikki laitteet ja kun ollaan puskassa ollaan akkujen varassa. Vähän vois parannella tuota et sais pikkujääkaapin ja yhden töpselin pelaamaan vertin kautta akuilla. Lisäksi tulisi varmaan myyntiin yksi viinijääkaappi mutta tutkitaan nyt.
Tarkista inventterin valintakytkin muistaakseni siinä samat perus asetukset kuin kauko ohjaimissa. lisää tietoa vuctron sivuilta:
—-vain lataus, inventteri pois käytöstä =ei tuota 230V
— inventeri käytössä = tuottaa 230V auton järj akuista tai jos lisäksi kytketty ulkopuolisee verkkoon =lataa+ syöttää läpi
verkonvirtaa auton 230V järjestelmään tarv ottaa akuista lisää jos verkon tuotto rajattu.
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Joo tuo kytkin löytyy ja testasin molemmilla asetuksilla. Lataus toimi ja alkoi hurisemaan Vertti sekä volttimittari näytti 14 koko ajan. Toisella puolella ollessaan ilmeisesti ottaa virran suoraan maasta ja käytössä ainoastaan ylläpitolaturi joka kylläkin pieni mutta toimii. Tarvii talven aikana purkaa tuo järjestelmä ja laittaa johdot järkevämmin mut mennään näin nää pari reissua.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Noniin savikoski nähty. Auto lämpes ilpillä hienosti ja vehkeet pelaa muutenkin. Ostoslistalle laitetaan kaksi ledinauhaa jotka asennetaan alkuperäisten kattovalojen viereen toimimaan hupisähköillä. Kaappi tilaa ei voi olla koskaan liikaa joten siihen on saatava parannus. Vanha kasettivessa puretaan pois ja laitetaan portapotti tilalle. Lisäksi jonkinasteinen viemäröinti olisi poikaa tiskaamisen helpottamiseksi. Oikeastaan muuta ei tuu mieleen mutta ens viikonloppuna tuuriin. Siel varmaan selviää lisää puutteita.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Nyt olis "työnimi Rautarouva" siirretty talviunille. Joku apina oli jättänyt päävirrat päälle ja kahdessa viikossa hörpännyt starttiakut tyhjäksi joten hupiakuilla käynnistys. Samassa rytäkässä purkasin hupipuolen kaapelihelvetin auki. Saa siirtää vehkeet talven aikana sisälle. Ainoa miinuspuoli on se että säilöpaikassa ahdasta ja ei saa luukkuja auki mutta toisaalta tuleepahan starttailtua ja vähä liikuteltua samalla kun tarvii saada luukkuja auki remontin ajaksi. Toinen vaihtoehto olis jättää parkkiin luukut auki mutta jos pumput pettää niin on vanin kyljessä ikävä lohmu. Olkoot kiinni ja siirrellään. Eli ideana tosiaan siirtää Vertti ja muuntaja sisälle, hupiakut takalaatikkoon ja sen jälkeen katsoa kuinka tuota saadaan muutenkin järjestettyä et olis jotenkin loogisesti noi kaapelit. Lisäksi suunnitelmissa maasähkölle luukun pintaan rasia ettei tarvi aukoo luukkua kun kytkee virtoihin. Mut pikkuhiljaa lähtee etenemään
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Tuollaisen paintilla nakersin. kertokaa viisaammat onko tuossa suunnitelmassa mitään järkeä
Liitteet
Bussin sähköt.jpg
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Aika selkeä suunnitelma verrattuna omiin "malluaskin kanteen piirrettyihin"😅 Tuo invertteri kaapissa on vähän huono systeemi ehkä, lämpenee kuitenkin enemmän tai vähemmän käytön mukaan. Täytyy ainakin huolehtia jäähdytyksestä.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2543
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä en laittaisi valaistusta invertterin perään, vaan suoraan 24v lednauhat hupiakusta.
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Joo tuo valaistus on vähän harkinnassa vielä kuinka tehdään. Kuinkahan tää olisi kaiken fiksuin toteuttaa kun isot kodinkoneet eli Ilppi mikro ja uuni jäisi pelkästään maasähkökäyttöön ja akun kanssa pystyisi käyttämään paria pistorasiaa ja jääkaappia. Eli kun ollaan matkalla sais ruuat kylmään ja tauolla kahveet keittämään. Sit kun laittaa maasähkön kiinni niin saisi kaikki lämmitykset ja muut rokkaamaan. Ajon aikana ei pysty kumminkaan tekemään ruokaa eikä muuta ja puskissa ei ole tarkoitus yöpyä. Toisaalta tuo laajennettavissa kanssa vähän kiehtoisi että optioita olisi toisaalta hyvä olla vaikka paneeleille. Kun tuo suunnitelma on vähän sitä varten et osaisi jollekin ammattilaiselle kertoa mitä siellä on ja mitä pitää lisäksi hankkia että tuosta saisi mieleisen. Mää teen homman kaikille helpoksi ja rapsin ens viikonloppuna loputkin sähkövermeet tuolta irti, teen listan mitä löytyy ja sit ruveta suunnittelemaan
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Vastaa Viestiin