Volvo B58 Lahti 32 -79
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Volvo B58 Lahti 32 -79
Lahti 32 historiaa
Keväällä 2003 päätettiin vaimon kanssa että hankitaan oma matkailuauto kesäkäyttöön. Katseltiin ilmoituksia ja kauppaakin väännettiin jo rakennetuista autoista. Ensin oli tarkoitus hankkia lyhyempi n.8 metrin joku vanhempi valmis auto mutta eipä niitä ollut tarjolla oikein yhtään.
Ihan hilkulla oli vanha Volvo Wiima M64 kun sitä niin kivasti nettisivulla mainostettiinkin mutta kun kumminkin virisi ajatus että tuosta ja tuosta sitä pitäis kohta jotenkin muuttaa. Ei se kallis ollut mutta heti ei käteistäkään niin paljon saatu kasaan...
Huutonettiin tuli toinen Wiima m301 ja sitähän huudettiin. Hiukan kiusasi että se oli Scania (sori vaan kun koulubussit aikanaan metelöi niin kovaa ja volvoissa oli niin sievä käynti) Huutoni ei kuitenkaan voittanut ja Scania jäi saamatta. Sitten oli Savo-Karjalan linjan sivuilla aivan mahtava Lahti 32 kuva ja silloin tuntui että siinähän se nyt olisi! Varovasti puhelimessa tarjottiin puolet pyyntihinnasta. No rahat kasaan ja Vaasaan katsomaan / hakemaan bussia. Minusta oli hyvä se puoli että se bussi oli valmiiksi riisuttu sisältä eikä liiasta roinasta tulisi ongelmaa.
Menin sitten bussilla Vaasaan, oli jännä katsella kun raahessa asemalla viereen kaarsi samanlainen paikkari (on muuten nykyisin rakennettavana keikkabussiksi ) Pietarsaaressa oli kolme samanlaista ja Vaasassa perillä yksi tosisiisti. Kaveri tuli hakemaan ja kun päästiin bussin luo, pettymys oli suuri, mainoksessa oli kuvankäsittelyohjelmalla siistitty kuva ja myytävä auto oli aika hirveä graffiteineen... Tuplaperäkin puuttui vaikka piti olla. Bussi oli laitettu käyntiin Scanian huoltoautolla (koska akut ei pitäneet millivolttiakaan virtaa)
No ajattelin että tyhjin käsin en kotiin lähde , ostan tämän vaikka joutuisin rakentamaan kokonaan uusiksi. Siinä käytiin ajamassa ja pelasihan se, mittari ei vauhtia näyttänyt mutta mentiin katsastusasemalle hakemaan siirtokilpiä. Kilvet saatiin ja paperit tehtiin. Sitten vaan tienpäälle ai niin käytiin rengasliikkeessä laittaan yksi takarengas takaisin vanteelle ja jännitys oli kova kun veivasin ruorista keulan kohti Oulua. Ikinä en ollut ajanut bussilla enkä muutenkaan noin isoa vehjettä enkä tosissaankaan tajunnut mitään bussin tekniikasta. Piti vaan luottaa tyhmänä että kaippa se pelaa 350 kilsan matkan. Matka sujui loistavasti muuten mutta tuntui että toiset ajaa niin hiljaa. Nopeusnäyttötaulun kohdalla sitten hiljentelin vauhtia ja vieläkin näytti 109kmh että eipä se vauhti ratin takana tuntunutkaan. En enää muistanut että ei kestä sammahtaa kun akut on täysin kuivat! Kokkolassa kävin kahvilla ja kutsuin siskoni katsomaan uusinta ostostani tyyliin arvaa mitä ostin.. Olisittepa nähneet ilmeet kun pariskunta näki bussin kuului vaan "niin? jaa? Mutta täältähän näkyy taka-akseli ja asfaltti...juu?"
Kotiväki ei oikein uskonut että osti se sen bussin mutta pakko oli uskoa kun äärivalot häämöttivät metsän takaa ja bussin ääni kuului. Lapset odottivat portailla ja riemusta kiljuivat, käytiin kyytiä ottamassa ja vaimoa lepyteltiin että kyllä tästä hyvä tulee.... Vaimon mielipide oli vahvasti sitä että Wiima olisi kannattanut ostaa ja että sinä se et tee mitään helpomman kautta jne jne...Itsekään en ollut täysin varma tuleeko siitä minkälainen mutta kyllä se siitä...
Tästä eteenpäin vaiheita voi seurata allekirjoituksen linkistä
Vielä olisi ulkomaalaus kesken, yksi etujousen ilmapussi pitää uusia, penkit verhoiluttaa, kardaani tasapainottaa ja pari suojakumia vaihtaa. Sisähommat on patjoja vaille. Lämmityslaite (webasto) puuttuu yhä.
Lapset ovat muuten antaneet niille tosivanhoille busseille hauskan nimen. Niitä sanotaan RöyRöy autoiksi koska ne käynnistettäessä röyhtäilee niin siististi...
Tämmöinen tarina meillä, uutta tulee kun päästään varsinaisesti liikennöimään etenkin vielä jännittää kuinka vanha bussi kestää. mutta voihan sitä aina korjata.........
Keväällä 2003 päätettiin vaimon kanssa että hankitaan oma matkailuauto kesäkäyttöön. Katseltiin ilmoituksia ja kauppaakin väännettiin jo rakennetuista autoista. Ensin oli tarkoitus hankkia lyhyempi n.8 metrin joku vanhempi valmis auto mutta eipä niitä ollut tarjolla oikein yhtään.
Ihan hilkulla oli vanha Volvo Wiima M64 kun sitä niin kivasti nettisivulla mainostettiinkin mutta kun kumminkin virisi ajatus että tuosta ja tuosta sitä pitäis kohta jotenkin muuttaa. Ei se kallis ollut mutta heti ei käteistäkään niin paljon saatu kasaan...
Huutonettiin tuli toinen Wiima m301 ja sitähän huudettiin. Hiukan kiusasi että se oli Scania (sori vaan kun koulubussit aikanaan metelöi niin kovaa ja volvoissa oli niin sievä käynti) Huutoni ei kuitenkaan voittanut ja Scania jäi saamatta. Sitten oli Savo-Karjalan linjan sivuilla aivan mahtava Lahti 32 kuva ja silloin tuntui että siinähän se nyt olisi! Varovasti puhelimessa tarjottiin puolet pyyntihinnasta. No rahat kasaan ja Vaasaan katsomaan / hakemaan bussia. Minusta oli hyvä se puoli että se bussi oli valmiiksi riisuttu sisältä eikä liiasta roinasta tulisi ongelmaa.
Menin sitten bussilla Vaasaan, oli jännä katsella kun raahessa asemalla viereen kaarsi samanlainen paikkari (on muuten nykyisin rakennettavana keikkabussiksi ) Pietarsaaressa oli kolme samanlaista ja Vaasassa perillä yksi tosisiisti. Kaveri tuli hakemaan ja kun päästiin bussin luo, pettymys oli suuri, mainoksessa oli kuvankäsittelyohjelmalla siistitty kuva ja myytävä auto oli aika hirveä graffiteineen... Tuplaperäkin puuttui vaikka piti olla. Bussi oli laitettu käyntiin Scanian huoltoautolla (koska akut ei pitäneet millivolttiakaan virtaa)
No ajattelin että tyhjin käsin en kotiin lähde , ostan tämän vaikka joutuisin rakentamaan kokonaan uusiksi. Siinä käytiin ajamassa ja pelasihan se, mittari ei vauhtia näyttänyt mutta mentiin katsastusasemalle hakemaan siirtokilpiä. Kilvet saatiin ja paperit tehtiin. Sitten vaan tienpäälle ai niin käytiin rengasliikkeessä laittaan yksi takarengas takaisin vanteelle ja jännitys oli kova kun veivasin ruorista keulan kohti Oulua. Ikinä en ollut ajanut bussilla enkä muutenkaan noin isoa vehjettä enkä tosissaankaan tajunnut mitään bussin tekniikasta. Piti vaan luottaa tyhmänä että kaippa se pelaa 350 kilsan matkan. Matka sujui loistavasti muuten mutta tuntui että toiset ajaa niin hiljaa. Nopeusnäyttötaulun kohdalla sitten hiljentelin vauhtia ja vieläkin näytti 109kmh että eipä se vauhti ratin takana tuntunutkaan. En enää muistanut että ei kestä sammahtaa kun akut on täysin kuivat! Kokkolassa kävin kahvilla ja kutsuin siskoni katsomaan uusinta ostostani tyyliin arvaa mitä ostin.. Olisittepa nähneet ilmeet kun pariskunta näki bussin kuului vaan "niin? jaa? Mutta täältähän näkyy taka-akseli ja asfaltti...juu?"
Kotiväki ei oikein uskonut että osti se sen bussin mutta pakko oli uskoa kun äärivalot häämöttivät metsän takaa ja bussin ääni kuului. Lapset odottivat portailla ja riemusta kiljuivat, käytiin kyytiä ottamassa ja vaimoa lepyteltiin että kyllä tästä hyvä tulee.... Vaimon mielipide oli vahvasti sitä että Wiima olisi kannattanut ostaa ja että sinä se et tee mitään helpomman kautta jne jne...Itsekään en ollut täysin varma tuleeko siitä minkälainen mutta kyllä se siitä...
Tästä eteenpäin vaiheita voi seurata allekirjoituksen linkistä
Vielä olisi ulkomaalaus kesken, yksi etujousen ilmapussi pitää uusia, penkit verhoiluttaa, kardaani tasapainottaa ja pari suojakumia vaihtaa. Sisähommat on patjoja vaille. Lämmityslaite (webasto) puuttuu yhä.
Lapset ovat muuten antaneet niille tosivanhoille busseille hauskan nimen. Niitä sanotaan RöyRöy autoiksi koska ne käynnistettäessä röyhtäilee niin siististi...
Tämmöinen tarina meillä, uutta tulee kun päästään varsinaisesti liikennöimään etenkin vielä jännittää kuinka vanha bussi kestää. mutta voihan sitä aina korjata.........
Viimeksi muokannut Lahti32, 04 Loka 2006 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Lehtijuttu Auto,tekniikka ja kuljetus 8/79
Kyllä oli pudota silmät päästä kun varsin tilasin vanhan lehden kopion Auto,Tekniikka ja Kuljetus lehdeltä numerosta 8/79 jossa oli Lahti 32 Volvo B58 koeajo
Luin sen koeajon ja olin samaa mieltä että se on just noin hyvä ja noin huono kun koeajossa tuli ilmi. Mutta yhtäkkiä hokasin että todellakin on samanoloinen auto Kyljessä oli Someron Linjan logo. Siinä just samassa paikassa mistä kesällä hioin logon jälkiä pois. Penkin tavaralaatikon kyljessä on kilpi joka osoittaa bussin alkuperäiset värinumerot ja liikennöitsijän. Ohoh. Aikamme tutkittiin jutun auton kuvaa ja panimme merkille ettei ollut kuvan autossa sumuvaloja. Ja keulan konepellissä oli "Volvo" irtokirjaimet. Ja puskurissa kaksi ylimääräistä listaa. Muuten millilleen samanlainen. Ja sisäkuvat täysin samanlaiset. Paitsi kuvassa oli kuljettajan viereisellä rahastuspöydällä kuulutusmikrofoni. ja kyljessä auton numero "98"
Pakko oli lähteä pihalle tarkistamaan tämä homma nyt heti.
Konepellin takapuolelta katottuna Volvo kirjainten reiät oli paklattu tukkoon. Ne oli ostaissa kiinnitetty erilliseen peltilätkään.
Sumuvalot oli rälläköity maskiin jälkeenpäin.
Mikrofonin ripustimen reiät olivat justiin samassa paikassa.
Maalin alta erottui vielä Someron liikenteen raidat jotka oli eri raidat mitkä viimeksi oli, ne olivat Lähiliikenteen raitoja
Mutta ovisylinterin kannessa oli autonumeron tarrasta selvä jälki "98" josta ei voinut erehtyä.
Uskomaton yhteensattuma että juuri meidän bussi on koeajettu uutena lehdessä ja siihen juttuun oli kerätty paljon teknistä tietoa ja arvostelua. Juttu kertoi mm. koeajoyksilön olevan liikennöitsijän toivomuksesta pikavuoroautosta hieman vaatimattomampi versio jossa mm roska-astiat oli jätetty pois. Mutta myös mainio rahastuspöytä kerrotaan tilaustyönä tehdyksi juuri Someron Liikenteelle. Radion sijoittamista rahastuspöydän pääätyyn epäiltiin että se kolhitaan matkatavaroilla. Kyllä sitä kolhitaankin. Autossa on ollut alunperin jopa kaksi varapyörää. Katkaisijapöytää haukuttiin kun se estää kuljettajan istuimen kääntymistä. niinhän se estää. Tuuli vinkui uutenakin raitisilmaläppien tyvessä katon rajassa. Mutta millä konstilla se oli saatu kuluttamaan yli 33 litraa sadalle? Ja vahvistus epäillyistä hevosvoimista tuli kun myyjä kertoi olevan 290hv mutta teknisissä tiedoissa mainittiin tehoa olevan 260hv/2200rpm.
Lehti ei edes maksanut mitään. Kyllä nousi lippu korkialle ku olin ajatellut että tuosta autosta ei kukaan enää koskaan mitään tiedä eikä koskaan saa selvillekään historian kiinnostavia vaiheita. Mutta kyselemällä olen saanut tietää jo kohta kaikki vaiheet kellä jamissä se on ollut ja mitä sillä on ajettu.
Kiitos lehden löytymisestä kuuluu PekuMAN66.selle kun oli huomannut jollain listalla artikkelin olemassaolon.
Luin sen koeajon ja olin samaa mieltä että se on just noin hyvä ja noin huono kun koeajossa tuli ilmi. Mutta yhtäkkiä hokasin että todellakin on samanoloinen auto Kyljessä oli Someron Linjan logo. Siinä just samassa paikassa mistä kesällä hioin logon jälkiä pois. Penkin tavaralaatikon kyljessä on kilpi joka osoittaa bussin alkuperäiset värinumerot ja liikennöitsijän. Ohoh. Aikamme tutkittiin jutun auton kuvaa ja panimme merkille ettei ollut kuvan autossa sumuvaloja. Ja keulan konepellissä oli "Volvo" irtokirjaimet. Ja puskurissa kaksi ylimääräistä listaa. Muuten millilleen samanlainen. Ja sisäkuvat täysin samanlaiset. Paitsi kuvassa oli kuljettajan viereisellä rahastuspöydällä kuulutusmikrofoni. ja kyljessä auton numero "98"
Pakko oli lähteä pihalle tarkistamaan tämä homma nyt heti.
Konepellin takapuolelta katottuna Volvo kirjainten reiät oli paklattu tukkoon. Ne oli ostaissa kiinnitetty erilliseen peltilätkään.
Sumuvalot oli rälläköity maskiin jälkeenpäin.
Mikrofonin ripustimen reiät olivat justiin samassa paikassa.
Maalin alta erottui vielä Someron liikenteen raidat jotka oli eri raidat mitkä viimeksi oli, ne olivat Lähiliikenteen raitoja
Mutta ovisylinterin kannessa oli autonumeron tarrasta selvä jälki "98" josta ei voinut erehtyä.
Uskomaton yhteensattuma että juuri meidän bussi on koeajettu uutena lehdessä ja siihen juttuun oli kerätty paljon teknistä tietoa ja arvostelua. Juttu kertoi mm. koeajoyksilön olevan liikennöitsijän toivomuksesta pikavuoroautosta hieman vaatimattomampi versio jossa mm roska-astiat oli jätetty pois. Mutta myös mainio rahastuspöytä kerrotaan tilaustyönä tehdyksi juuri Someron Liikenteelle. Radion sijoittamista rahastuspöydän pääätyyn epäiltiin että se kolhitaan matkatavaroilla. Kyllä sitä kolhitaankin. Autossa on ollut alunperin jopa kaksi varapyörää. Katkaisijapöytää haukuttiin kun se estää kuljettajan istuimen kääntymistä. niinhän se estää. Tuuli vinkui uutenakin raitisilmaläppien tyvessä katon rajassa. Mutta millä konstilla se oli saatu kuluttamaan yli 33 litraa sadalle? Ja vahvistus epäillyistä hevosvoimista tuli kun myyjä kertoi olevan 290hv mutta teknisissä tiedoissa mainittiin tehoa olevan 260hv/2200rpm.
Lehti ei edes maksanut mitään. Kyllä nousi lippu korkialle ku olin ajatellut että tuosta autosta ei kukaan enää koskaan mitään tiedä eikä koskaan saa selvillekään historian kiinnostavia vaiheita. Mutta kyselemällä olen saanut tietää jo kohta kaikki vaiheet kellä jamissä se on ollut ja mitä sillä on ajettu.
Kiitos lehden löytymisestä kuuluu PekuMAN66.selle kun oli huomannut jollain listalla artikkelin olemassaolon.
Viimeksi muokannut Lahti32, 04 Loka 2006 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Acer65
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
- Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
- Viesti:
btw........Tuo mun Leyland on myös entinen Someron Linja Oy:n bussi
Tuossa historiikki: http://www.saunalahti.fi/sisaarim/someronlinja.htm
Tuossa historiikki: http://www.saunalahti.fi/sisaarim/someronlinja.htm
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Laitetaanpa tänne projektiosastoon juttua saunaprojektista, aloittelin eilen saunan tekoa bussin viimeisen kamarin tilalle...
Eilen hajotin viime talvena tehdyn kamarin kaikki kalusteet, purin lattian, eristeet ja tavaratilan väliseinän. Vähän harmitti uuden purku mutta äkkiä kun hajottaa ei ehdi pahoinvoida
Suunnitelma on sellainen että saunaan tulee ulko-ovi jonka teetän korottamalla viimeistä sivuluukkua ikkunan puoleenväliin ja loppu ikkuna-aukko pellitetään umpeen. Ovesta sitten pieneen pukeutumistilaan josta lasiovi saunan puolelle johon tulee Harvian M3 puukiuas, piippumallinen vedenlämmitin, valmishormi, Harvian suojaseinät ja kippilauteet. Suunnitelmissa on myös että saunaa voi käyttää myös tavaran kuljetukseen, esim polkupyörät sopii hienosti sinne. Saunan koko on noin 155 x 155 cm ja korkeutta jotain 220cm. Sauna ja matkustamo erotetaan toisistaan palamattomalla Luja-levyllä että ei tuli kuikkaa kamariin niin äkkiä jos sattuu lämmittää liikaa saunaa...
Soittelin katsastusmiehelle et saanko tehä oven niin sano että saakkai nää tehä ja kun että mitä jos teen sinne saunan nii vähän aikaa kakisteli ja kävi jostain kattomassa että miten lie ja kohta lupas että saakkai siellä saunaki olla, kuhan et tee niin isua ettei penkit mahu, pittää jäähä vähintään 1+9 niin säilyy linja-autona...
Purkuhommat olis nyt menossa, tilaa tulee kun moottorisahalla tekee...
Eilen hajotin viime talvena tehdyn kamarin kaikki kalusteet, purin lattian, eristeet ja tavaratilan väliseinän. Vähän harmitti uuden purku mutta äkkiä kun hajottaa ei ehdi pahoinvoida
Suunnitelma on sellainen että saunaan tulee ulko-ovi jonka teetän korottamalla viimeistä sivuluukkua ikkunan puoleenväliin ja loppu ikkuna-aukko pellitetään umpeen. Ovesta sitten pieneen pukeutumistilaan josta lasiovi saunan puolelle johon tulee Harvian M3 puukiuas, piippumallinen vedenlämmitin, valmishormi, Harvian suojaseinät ja kippilauteet. Suunnitelmissa on myös että saunaa voi käyttää myös tavaran kuljetukseen, esim polkupyörät sopii hienosti sinne. Saunan koko on noin 155 x 155 cm ja korkeutta jotain 220cm. Sauna ja matkustamo erotetaan toisistaan palamattomalla Luja-levyllä että ei tuli kuikkaa kamariin niin äkkiä jos sattuu lämmittää liikaa saunaa...
Soittelin katsastusmiehelle et saanko tehä oven niin sano että saakkai nää tehä ja kun että mitä jos teen sinne saunan nii vähän aikaa kakisteli ja kävi jostain kattomassa että miten lie ja kohta lupas että saakkai siellä saunaki olla, kuhan et tee niin isua ettei penkit mahu, pittää jäähä vähintään 1+9 niin säilyy linja-autona...
Purkuhommat olis nyt menossa, tilaa tulee kun moottorisahalla tekee...
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Uusia kuvia
Laitoin muutaman purkukuvan galleriaan, kirjautumalla galleriaan nähtävissä rakentelukuvat, seassa uusiakin ja on siellä muutamia Norjan reissukuviakin. Siirsin kerrattain kaikki kuvat msn sivuilta kylähullujen galleriaan koska helpompi käyttää.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Puulämmitys?
Lattian teko menossa. Pitänee tehdä kaatoa 5cm metrille että vesi osaa kaivoon jos on mäessä parkissa Pukuhuonetilasta taidamme luopua nimittäin ei oikein olisi jäänyt tilaa kylmävesi saaville.
Ostin kiukaan, alustan ja piippusäiliön. Suojaseinää miettiessäni päätin kokeilla yhtä hommaa ja hain Onniselta tavallisia Purmo PC11 lämpöpattereita jotka sitten kytkin U-muotoiseksi suojaseinäksi kiukaan ympärille. Sisäkehälle niitataan sinkitty pelti joka kiinnitetään alustaan ja alusta lattiaan. Tähän kehä peltiin tulee patterit kiinni pattereiden takana olevasta konvektiopellistä. Linja-auton patteria lyhentäessäni ja siirtäissä etemmäs haaroitin siitä putket suojaseinäpattereille joten kun kiuas lämpiää voidaan lämpöä siirtää kiertovesipumpulla matkustamooon. Ja pumppuhan pyörii pienellä siniaaltoinvertterillä.... ja ventiilit sulkemalla saa saunaosaston erotettua lämmityksestä jos lämmittää patruunalla
Ostin kiukaan, alustan ja piippusäiliön. Suojaseinää miettiessäni päätin kokeilla yhtä hommaa ja hain Onniselta tavallisia Purmo PC11 lämpöpattereita jotka sitten kytkin U-muotoiseksi suojaseinäksi kiukaan ympärille. Sisäkehälle niitataan sinkitty pelti joka kiinnitetään alustaan ja alusta lattiaan. Tähän kehä peltiin tulee patterit kiinni pattereiden takana olevasta konvektiopellistä. Linja-auton patteria lyhentäessäni ja siirtäissä etemmäs haaroitin siitä putket suojaseinäpattereille joten kun kiuas lämpiää voidaan lämpöä siirtää kiertovesipumpulla matkustamooon. Ja pumppuhan pyörii pienellä siniaaltoinvertterillä.... ja ventiilit sulkemalla saa saunaosaston erotettua lämmityksestä jos lämmittää patruunalla
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Saunaan ikkuna
No nyt sitten kaveri keksi että pitäähän se saunassa ikkuna olla No sitä pohtimaan et miten sais ikkunan auki jos tulee liian kuuma Ja olishan sieltä hupanen huudella pihalle jos siltä tuntuu
Käväsin ostaa tavallisen puuikkunan 6 x 4 kaksilasisen mökki ikkunan. Pullautamme normaali lasin pois ja laitetaan tilalle vesivaneri johon sahataan ikkuna-aukko. Sen vanerin voi sitten pinnoittaa ulkoapäin joko mustalla panssarimaalilla taikka sitten mitä jos paneloisi lasin kohdan hirsipaneelilla tai jollain harmaalla kelopanelilla?
Siksi puuikkuna että kun savu haisee bussin suunnalta ni ei olisi epäselvää miksi haisee, saunahan siellä lämpenee
Käväsin ostaa tavallisen puuikkunan 6 x 4 kaksilasisen mökki ikkunan. Pullautamme normaali lasin pois ja laitetaan tilalle vesivaneri johon sahataan ikkuna-aukko. Sen vanerin voi sitten pinnoittaa ulkoapäin joko mustalla panssarimaalilla taikka sitten mitä jos paneloisi lasin kohdan hirsipaneelilla tai jollain harmaalla kelopanelilla?
Siksi puuikkuna että kun savu haisee bussin suunnalta ni ei olisi epäselvää miksi haisee, saunahan siellä lämpenee
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
No niin nyt olisi lattialevyt paikallaan. Tein lattian kahdesta palasta jotta taipuisi helpommin kun on jyrkät kaadot. Tosin eipä olisi luukusta kokonainen sopinut edes sisälle. Kallistuskoolaukseen tein tuuletusloveja että ilma pääsee kiertämään eikä pitäs kondenssiongelmaa tulla.
Takaseinään ja kattoon tuli kertopuurungot ja rungon väliin 50mm styroksilevyt uretaanilla kiinni. Styroksin pintaan sitten liimataan 30mm saunasatu, koolaus ja paneeli. Sauna on ympäriinsä tuulettuva, ilma kiertää lattiasta takaseinän kautta katon yli, jolloin sauna on sellainen höyry ja lämpötiivis laatikko. Kuivatus tapahtuu takahuipparilla ja siinä on tehoa niin että tukka lähtee. Vaarana on jopa että jos sillä imasee niin kiuas lakkaa vetämästä korvausilmaputkesta huolimatta.
Nappasin takasivulasin pois saunan pikkuikkunan tieltä. Aika nappaaminen olikin, samalla päätin että se oli viimenen lasi johonka kosken, 1. olihan se lujalla tiivisteen sisälle liimattu, 2. lasi painoi niin paljon että pudotessaan maahan oli vahinko tulla.
Oma lukunsa olikin sitten lasin korvaaminen vesivanerilla Kun lasin paksuus selvisi kävin hakemassa samanpaksuista 15mm vaneria sopevan palasen. Siitäpä sitten muotoilin lasia vastaavan levyn ja eiku sovittelemaan sitä tiivisteen väliin. Lakkasin sahauspinnat venelakalla ja tursutin mustaa silikoonia tiivisteen sisään. Ja levyä sovittamaan.... Kyllä oli hankala saada paikalleen. Olin vielä yksin eikä sitä saanu vedettyä ja painettua yhtäaikaa... Hakkasin ja vääntelin yli kuusi tuntia! Kunnes lopulta siinä oli lankuista tehty puristustaivutin jolla levy saatiin 15mm kaarelle, sekä 4 kiristysliinaa joka suuntaan. Naapuri sattui onneksi tulla kattomaan rojektia niin lopulta se kahestaan myskäämällä lasahti paikalleen. Oli niin kova homma että seuraavana aamuna olo oli kuin selkään saanut ja buranaa sai syödä
Kyllä ikkunavaneriprojekti muistetaan kun saunan lauteilla kärvistellään
edit: lisäsin muutaman kuvan saunaprojekti galleriaan
Takaseinään ja kattoon tuli kertopuurungot ja rungon väliin 50mm styroksilevyt uretaanilla kiinni. Styroksin pintaan sitten liimataan 30mm saunasatu, koolaus ja paneeli. Sauna on ympäriinsä tuulettuva, ilma kiertää lattiasta takaseinän kautta katon yli, jolloin sauna on sellainen höyry ja lämpötiivis laatikko. Kuivatus tapahtuu takahuipparilla ja siinä on tehoa niin että tukka lähtee. Vaarana on jopa että jos sillä imasee niin kiuas lakkaa vetämästä korvausilmaputkesta huolimatta.
Nappasin takasivulasin pois saunan pikkuikkunan tieltä. Aika nappaaminen olikin, samalla päätin että se oli viimenen lasi johonka kosken, 1. olihan se lujalla tiivisteen sisälle liimattu, 2. lasi painoi niin paljon että pudotessaan maahan oli vahinko tulla.
Oma lukunsa olikin sitten lasin korvaaminen vesivanerilla Kun lasin paksuus selvisi kävin hakemassa samanpaksuista 15mm vaneria sopevan palasen. Siitäpä sitten muotoilin lasia vastaavan levyn ja eiku sovittelemaan sitä tiivisteen väliin. Lakkasin sahauspinnat venelakalla ja tursutin mustaa silikoonia tiivisteen sisään. Ja levyä sovittamaan.... Kyllä oli hankala saada paikalleen. Olin vielä yksin eikä sitä saanu vedettyä ja painettua yhtäaikaa... Hakkasin ja vääntelin yli kuusi tuntia! Kunnes lopulta siinä oli lankuista tehty puristustaivutin jolla levy saatiin 15mm kaarelle, sekä 4 kiristysliinaa joka suuntaan. Naapuri sattui onneksi tulla kattomaan rojektia niin lopulta se kahestaan myskäämällä lasahti paikalleen. Oli niin kova homma että seuraavana aamuna olo oli kuin selkään saanut ja buranaa sai syödä
Kyllä ikkunavaneriprojekti muistetaan kun saunan lauteilla kärvistellään
edit: lisäsin muutaman kuvan saunaprojekti galleriaan
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Hitaastippa edistyy saunan teko.
Tällä hetkellä on semmonen vaihe menossa että saunasatulevyt alkaa olla paikallaan, puuikkuna valmis, ledivalojen ja tolppasähkön johdotukset tehtynä, kiuas, piippusäiliö ja savupiippu paikallaan ja onpa sitä jo kiukaassa tuliakin pidelty Käväisin koeajamassa 600 kilsan koeajonkin et pysyykö kiuas kiinni, tuli se kyllä pultattua kunnolla kiinni. Kummia ilmeitä olin lukevinani kanssa autoilijoiden kasvoilta kun havaitsivat et tossa bussissa on puuikkuna ja savupiippu
Mukavasti tuli humisee pesässä mutta tulee äkkiä niin kuuma että menee rakentelu tukalaksi
Pikku probleemakin on ilmennyt. Mitä sitä laittaisi lattian pinnoitteeksi? Kaato kaivolle päin pitää olla jyrkkä ja sellainen taipui vain 9mm vanerista mutta kun sepä vähän joustaa ja filmipintaan ei kuulemma tartu mikään pinnoite eikä vesieriste. Laattakauppias ei sitte myynykään laattoja kun sopivaa laastia ei oikein ollut. Olosuhteetkin on kyllä aika vaativat: Lattia joustaa, tärisee, hyppii ja pomppii, siellä on välillä +80 astetta lämmintä, välillä -40 astetta pakkasta, vesi jäätyy lattiaan yms mitä ei normaali saunassa ole haittona . Suunnittelin et mitä jos laittais jotain bitumia siveltimellä ja kasaisi päälle puurima-lattian? Vai rupeeko saunassa haista lemminkäisen asfalttikone?
Tällä hetkellä on semmonen vaihe menossa että saunasatulevyt alkaa olla paikallaan, puuikkuna valmis, ledivalojen ja tolppasähkön johdotukset tehtynä, kiuas, piippusäiliö ja savupiippu paikallaan ja onpa sitä jo kiukaassa tuliakin pidelty Käväisin koeajamassa 600 kilsan koeajonkin et pysyykö kiuas kiinni, tuli se kyllä pultattua kunnolla kiinni. Kummia ilmeitä olin lukevinani kanssa autoilijoiden kasvoilta kun havaitsivat et tossa bussissa on puuikkuna ja savupiippu
Mukavasti tuli humisee pesässä mutta tulee äkkiä niin kuuma että menee rakentelu tukalaksi
Pikku probleemakin on ilmennyt. Mitä sitä laittaisi lattian pinnoitteeksi? Kaato kaivolle päin pitää olla jyrkkä ja sellainen taipui vain 9mm vanerista mutta kun sepä vähän joustaa ja filmipintaan ei kuulemma tartu mikään pinnoite eikä vesieriste. Laattakauppias ei sitte myynykään laattoja kun sopivaa laastia ei oikein ollut. Olosuhteetkin on kyllä aika vaativat: Lattia joustaa, tärisee, hyppii ja pomppii, siellä on välillä +80 astetta lämmintä, välillä -40 astetta pakkasta, vesi jäätyy lattiaan yms mitä ei normaali saunassa ole haittona . Suunnittelin et mitä jos laittais jotain bitumia siveltimellä ja kasaisi päälle puurima-lattian? Vai rupeeko saunassa haista lemminkäisen asfalttikone?
Tulevaisuus on sähköinen
Oma sauna on lattiasta auki ihan nätisti ulos asti, eli lattiana toimii joki 16mm filmivaneeri sopivilla kaadoilla. Itseasiassa tuo on tehty niin, että ainoastaan leveysuunnassa on kaatoa keskilattialle päin ja keskilinjalla on sitten koko saunan mittain rako, jonka alta sitten kerätään vesi talteen. Tulin siihen tulokseen, että mikäli haluaisi yhden lattiakaivon ja kaadot sitä kohti tarvitsisi kaatojen olla aivan käsittämättömän suuria, koska ei tuo ihan vaakatasossa ikinä ole. Vaneerin päälle voi vielä tietenkin sijoittaa sopivan ritilän jos tarvitsee.
Ehkä tuollaisessa sisämallissa tekisin niin, että veden hallinnasta vastaisi oma järjestelmänsä ja sitten lattian virkaa hoitaisi joku rimoitus. Rosteristahan voisi sellaisen kaukalon tehdä, tulis nätti ja siihen päälle sitten virittäisi kävelyä varten sopivan ritilän. Eipä pitäisi päästä veden minnekään karkuun ja jos kaatojen lisäksi vielä tekisi riittävän korkeat laidat, ei kaatojen tarvitsisi olla niin älyttömiä, kyllähän se vesi sieltä sitten jossain välissä pois tulee kun tienpäällä heiluu.
Pelkästä saunomisestahan ei juuri vettä edes tule, peseytyminen on sitä enemmän vettä aiheuttavaa, eli siis suurin vesimäärä tulee kohdistumaan siihen kohtaan missä peseytyminen suoritetaan. Ymmärsin että saunassa peseydytään, kun kerta on piippusäiliökin. Tuosta voi sitten pohtia noita kaatoja sen mukaisesti, eli pesupaikan kohdalle kaivo ja kaikki vesi pois siitä.
Yksi mikä tässä nyt tuli mieleen olisi laittaa se kaivo nurkkaan, taitaisi olla sekin ihan toimiva idea. Silloin voisi jostain levystäkin helpommin taikoa lattian niin, että kaadot saisi kohdilleen ilman turhia saumoja ja vääntelyitä, ainakin jos seinän sauman saa tiiviiksi.
Ja vielä tuosta omasta saunasta, vaikka pakkanen on suoraan tuon filmivaneerin alapuolella, ei vesi silti ole jäätynyt kovin pahasti lattiaan. Kovemmilla pakkasilla varmasti tuollaista tulee tapahtumaan, mutta kiukaan lämmöllä sulaa yllättävän paljon kaikkea vaikka se aikaa vaatiikin. Kiuas ei ihan älyttömästi lämpiä alhaalta eikä varsinkaan lämmitä. Sen sijaan kiukaan kyljet kyllä lämpenevät huomattavan paljon ja säteilevät hyvin tehokkaasti lämpöä. Pitäisi yksi lämpösuojalevy tuohon saunaan vielä asentaa kiukaan ja lauteiden väliin, etteivät varpaat joutuisi niin koville kiukaan lämmössä. No eipähän tällä hetkellä ainakaan varpaat palele.
Hmm.. taidan jatkaa projektista pohdintaa muualla.
Ehkä tuollaisessa sisämallissa tekisin niin, että veden hallinnasta vastaisi oma järjestelmänsä ja sitten lattian virkaa hoitaisi joku rimoitus. Rosteristahan voisi sellaisen kaukalon tehdä, tulis nätti ja siihen päälle sitten virittäisi kävelyä varten sopivan ritilän. Eipä pitäisi päästä veden minnekään karkuun ja jos kaatojen lisäksi vielä tekisi riittävän korkeat laidat, ei kaatojen tarvitsisi olla niin älyttömiä, kyllähän se vesi sieltä sitten jossain välissä pois tulee kun tienpäällä heiluu.
Pelkästä saunomisestahan ei juuri vettä edes tule, peseytyminen on sitä enemmän vettä aiheuttavaa, eli siis suurin vesimäärä tulee kohdistumaan siihen kohtaan missä peseytyminen suoritetaan. Ymmärsin että saunassa peseydytään, kun kerta on piippusäiliökin. Tuosta voi sitten pohtia noita kaatoja sen mukaisesti, eli pesupaikan kohdalle kaivo ja kaikki vesi pois siitä.
Yksi mikä tässä nyt tuli mieleen olisi laittaa se kaivo nurkkaan, taitaisi olla sekin ihan toimiva idea. Silloin voisi jostain levystäkin helpommin taikoa lattian niin, että kaadot saisi kohdilleen ilman turhia saumoja ja vääntelyitä, ainakin jos seinän sauman saa tiiviiksi.
Ja vielä tuosta omasta saunasta, vaikka pakkanen on suoraan tuon filmivaneerin alapuolella, ei vesi silti ole jäätynyt kovin pahasti lattiaan. Kovemmilla pakkasilla varmasti tuollaista tulee tapahtumaan, mutta kiukaan lämmöllä sulaa yllättävän paljon kaikkea vaikka se aikaa vaatiikin. Kiuas ei ihan älyttömästi lämpiä alhaalta eikä varsinkaan lämmitä. Sen sijaan kiukaan kyljet kyllä lämpenevät huomattavan paljon ja säteilevät hyvin tehokkaasti lämpöä. Pitäisi yksi lämpösuojalevy tuohon saunaan vielä asentaa kiukaan ja lauteiden väliin, etteivät varpaat joutuisi niin koville kiukaan lämmössä. No eipähän tällä hetkellä ainakaan varpaat palele.
Hmm.. taidan jatkaa projektista pohdintaa muualla.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Meidän kylällä yksi linja-auto rakentelija jolla on jo kolmas projekti menossa on liimannut laatat lattiaan saniteetti silikoonilla ja samalla aineella saumasi ja on kuulemma hyvin kestänyt tärinät ja pärinät!
Itse laitoin saunavaunun lattialle filmivanerin ja sen päälle tein lasikuitu "kaukalon" eli reunat nostettu noin 150mm ettei roiskevesi pääse väliin,lattian paksuus on pari milliä mitä nyt 2 lasimattoa antaa ja siihen päälle geeli johon voi märkänä ripotella esim hiekkaa niin jalkakin pitää paremmin tosin kerää likaakin paremmin.
kaatoa on jokunen sentti ja keskeltä löytyy normaali viemäri ritilä ja siitä jatkuu 40mm putkella ulos.
Niin tuo kaukalo ei ole kiinnitetty vaneriin vaan on "kelluva" niin saa kuivattuakin jos on tarvetta.
Itse laitoin saunavaunun lattialle filmivanerin ja sen päälle tein lasikuitu "kaukalon" eli reunat nostettu noin 150mm ettei roiskevesi pääse väliin,lattian paksuus on pari milliä mitä nyt 2 lasimattoa antaa ja siihen päälle geeli johon voi märkänä ripotella esim hiekkaa niin jalkakin pitää paremmin tosin kerää likaakin paremmin.
kaatoa on jokunen sentti ja keskeltä löytyy normaali viemäri ritilä ja siitä jatkuu 40mm putkella ulos.
Niin tuo kaukalo ei ole kiinnitetty vaneriin vaan on "kelluva" niin saa kuivattuakin jos on tarvetta.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Me tehtiin pesuhuone/wc sillai, että ensin runko normaalisti 2*2:sta sitten vaneritettiin sisältä ja kuidutettiin lattiasta kattoon. Sellasella merensinisellä geelillä päälle, jonka päälle räpsyteltiin mustia ja valkoisia pieniä täpliä. Lopuksi lakka päälle. Niin no on siinä lasitiili ikkuna vaakatasossa 16 tiiltä 2päällekkäin ja ulkopuoli verhoiltiin vaahtomuovi/nahka/napitussysteemilävyllä... pitää laittaa kuvia täs, kun saa tietokoneen hommattua joskus...
Volvo b-57
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Tästäpä sitten päätinkin laittaa kumminkin laatat lattiaan. Hommasin pakkasenkestävää lattialaattaa 20x20 ja liimasin uretaanipohjaisella liimatiivistemassalla (lämmönkesto -40C - +140C) laatat lattiaan. Hieman oli haastetta saada kallistukset tehtyä, kymppikymppi laatta olisi mennyt helpommin kaadolle muttakun saumasin silikonilla sitä olisi menny pikkulaattaan niin simo määrä ettei viittiny sillä alakaa ollenkaan Tulipa kalliiksi ne liimamassat. kolmen neliön lattiaan meni 9 putkiloa liimaa ja sehän makso kympistä kahteen pötkö riippuen mistä osti. Oli niin kallista että koko ajan piti hakia vaan pari pötkyä kerralla ja uskotella itelle että näilläpä sitten saakin valmiiksi... Saumaukseen riitti 3 putkiloa tavallista silikonia. Se on oma hommansa siististi laittaa nuo saumat. Nyt olisi lattia melkein valmis. Seuraavaksi pitää perehtyä oven tekoon.Jailbird kirjoitti:Meidän kylällä yksi linja-auto rakentelija jolla on jo kolmas projekti menossa on liimannut laatat lattiaan saniteetti silikoonilla ja samalla aineella saumasi ja on kuulemma hyvin kestänyt tärinät ja pärinät!
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Projekti on edennyt siihen malliin että saunan ovi alkaa hahmottua, sivulasi taas pois, eilen sahattiin ovelle aukko, hitsattiin alumiinipalkista ovelle karmit, ovihan tehdään korottamalla sivuluukkua ja lisäämällä yksi sarana. Lukkoa ja kahvaa pitää myös nostaa ylöspäin, sopiva lukko on vielä kattelussa. Ovesta tulee kunnon kokoinen, 190x90 senttiä, siitä mahtuu vaikka mopolla sisälle jos sellaista tarvii kuskata.
Alumiini on mukava materiaali rakentaa, rälläkkä ei kipinöi, helppo sahailla ja väännellä kaarelle, on kevyttä, mutta vaatiipa ammattimiehen joka sitä hitsaa Onneksi on tuttu metallimies joka osaa sen homman. Hiukan jännitti tuo tulivartiointi kun hitsattiin karmipalkkia ikkunan pieleen ja toisella puolella 5 sentin päässä puuta ja patjoja. Pitää hommata kunnon sammuttimet seuraavalla kerralla kun nyt ollut kuin lumipallo kädessä et sillä heitän jos roihahtaa
ja muutama kuvakin taas ovihommista
Alumiini on mukava materiaali rakentaa, rälläkkä ei kipinöi, helppo sahailla ja väännellä kaarelle, on kevyttä, mutta vaatiipa ammattimiehen joka sitä hitsaa Onneksi on tuttu metallimies joka osaa sen homman. Hiukan jännitti tuo tulivartiointi kun hitsattiin karmipalkkia ikkunan pieleen ja toisella puolella 5 sentin päässä puuta ja patjoja. Pitää hommata kunnon sammuttimet seuraavalla kerralla kun nyt ollut kuin lumipallo kädessä et sillä heitän jos roihahtaa
ja muutama kuvakin taas ovihommista
Tulevaisuus on sähköinen
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
Kyllä mä käytin suihkutilassa filmivaneri pohjana ja hioin sen karheaksi ja sitte primeroin ennen vesieristystä. Vesieristyksen tein normaalitavalla kuten märkätiloihin asunnoissakin. Laatat liimasin Wurthin liimamassalla täplittäin ja saumasin ihan normaalilla saumalaastilla. Nyt olleet yli 1½ vuotta kiinni ja ajettu reilut 10 000 km..... alppienkin yli ... ja etelä-Saksan melkoisen kuppaisia moottoriteitäkin... eikä huomattavissa mitään ongelmaa.... ei aina kannata uskoa ohikulkijoitten
puheisiin.... .... ja jos irtoaa joskus niin laitetaan uudelleen....
puheisiin.... .... ja jos irtoaa joskus niin laitetaan uudelleen....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
oma sauna on vasta haaveissa, mutta askarruttaa silti....
hikoileeko saunan ympäristö tai muu auto saunan käytön takia
tuli melkein kaverin kanssa tappelu, kun itse löylynkiilto silmissä kiillottelee isoa rälläkkää ja tuo meni sanomaan että kohta putoo motokun pojan bussista mätä peräkontti
kondensoiko vettä rakenteisiin
hikoileeko saunan ympäristö tai muu auto saunan käytön takia
tuli melkein kaverin kanssa tappelu, kun itse löylynkiilto silmissä kiillottelee isoa rälläkkää ja tuo meni sanomaan että kohta putoo motokun pojan bussista mätä peräkontti
kondensoiko vettä rakenteisiin