Pullakoppi matkailuauto mietteitä

Kerro omasta projektistasi
JuhaHoo
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Touko 2023 09:39
Location: Salo

Pullakoppi matkailuauto mietteitä

Viesti Kirjoittaja JuhaHoo »

Hei,

Kävin noissa matkailuautotapahtumissa ja totesin että ei nää oo mun autoja, en mahdu ees seisoo sisällä autoissa kun mitaa on 2m eikä sisätilat muutenkaan ole oikein itselle mieluisat, ni ajattelin että mitenkä kätevältä ihmiseltä onnistuisis oman rakentaminen pakun päälle, tämmöisiä ideavaihtoehtoja tuli mieleen:

Pakettiauton jossa on umpikoppi ns. "pullakori" ja rakennan sinne asumiseen kelpaavat varusteet. Kopin mitat alkoi hiertämään, kun 4 metrisiä kaikki, niin onnistuiskohan tuommoisen kopin pidennys ja miten tuommoiseen pidennys sitten menee läpi katsastuksessa, kun auton pituus kasvaa, vaatii muutoskatsastuksen, mutta mitähän vaatimuksia tuommoiselle pidennykselle tulee?, kun ei tahdo mitään kirjoitettavaa matskua löytyä josta tuommoinen selvisi.

Toinen vaihtoehto on avolava paku josta poistaisin lavan ja laittaisin tilalle valmiin umpikopin, tuokin vaatii muutoskatsastuksen että papereissa lukee umpikori eikä lava..... Mutta entä jos rakennan omien mittpjen mukaan kopin niin onkohan noissa kopeissa jotain säädöksiä?, ilmeisesti tuolle pitää olla rakennepiirustukset ja mitatut kuormitukset koska noille on oltava joku kantavuusperuste joka taas merkataan rekkariotteeseen. Luulisi että mitä tahansa kopperoa ei Suomessa rungon päälle voi ruuvailla vaikka monessa juutuubihärvelissä noin onkin tehty (ulkomailla).

Kolmas vaihtoehto on hankkia valmiskori joltain valmistajalta joka on tehty omien mittojen mukaan, tai sopiva käytetty joka täyttää jotkut oikeat standardit ja itselle sopivat mitat. Tämä olisi helpointa katsastaa.

Sitten viimoisena vielä yksi ihmetys, mikä on tuommoisen pullakoppa-auton korin maksimipituus?, noi näyttää olevan järjestään nelimetrisiä, mikä tähän mahtanee olla syynä, että esim pidempiä ei ole? Onko tässä jokin taka-akselin ylitysmitta syynä vai joku muu tekijä, esim rungon ja korin pituusero, eli pitäisi jatkaa runkoa jotta kantavuus säilyy myös takana ????, ulkomailla noita näyttää olevan myynnissä reippaalla takaylityksellä, varmaan metrin pidempiä kuin täällä Suomessa, ehkä siellä on eri säännöt..

ktos
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Pullakoppi matkailuauto mietteitä

Viesti Kirjoittaja Jule »

Pullakoppiauton max pituus on 13m, mutta koska nuo autot ovat useimmiten 3,5t pakuja, se kantavuus jää jo tuolla 4m kopperollakin aika surkeaksi, saatika jos olisi paljon pidempi.

Jos mennään yli 3,5t, eli kuorma-autoon, niin saman tein sitten muutama tonni lisää kokonaismassaa, jolloin mennään kuormurialustaisiin. Ja tuo sama pätee kyllä itse rakennettavaan matkailuajoneuvoonkin.

Jos kuljettajan ajolupa ei veny kuin max 3,5t, niin kompromissejä on tehtävä, jos kirjaimia on enemmän, niin ottaa samantein lähtökohdaksi sopivan kokoisen auton.
JuhaHoo
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Touko 2023 09:39
Location: Salo

Re: Pullakoppi matkailuauto mietteitä

Viesti Kirjoittaja JuhaHoo »

4m pullakopilla joissa ei ole takalaitanosturia niin kantavuutta on abaut 900kg, omapainot noissa siis 2600kg paikkeilla. Täytyypi laskeskella mitä tuommoinen abaut tulisi painamaan varusteltuna, jotenkin haisee että 900kiloa on vaikea tuommoiseen upottaa..
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pullakoppi matkailuauto mietteitä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Äkkiä tuo 900kg täyttyy, kun täyspuulla ja kunnon varusteilla kalustaa. Tavararoille olisi hyvä jättää muutama sata kiloa varaa. Niin ei jymähdä keksintö Gûntherin vaa'alle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
JuhaHoo
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Touko 2023 09:39
Location: Salo

Re: Pullakoppi matkailuauto mietteitä

Viesti Kirjoittaja JuhaHoo »

Niin tämmöisessä kevytkapineessa ei mitään massiivista vois ajatella vaan kaikki rakennettava hötöstä matskusta kuten kaappien rungot ja ovipanelit ja pöytälevyt. Koska ei ollut mitään käsitystä mitä kaikki yhteensä voisi edes painaa kun sitä äkkiä tulee yli mutun, niin listasin joitain laitteita ja laskin painot yhteen.

Luin muuten tuosta Hesalaisesta "Pullasorsa"-kevytkorista jossa autolle oli saatu kantavuutta 1100kg siten että kopin pohjarakenne on itsekantava eli apurunkoa ei tarvittu, tuolla säästetty se 200kg.

Nää seuraavat painot nyt ei varmaa kerro mitään kenellekään mitä noi painot sisältää, ja kaikista romppeista ei edes ole painotietoa saatavana. Tuolta paistaa esille aurinkopanelien iso paino joka on tosin korjattavissa ihan vaan jättämällä osa paneleista pois tai vaihtamalla ne liimattaviin lätkiin.
Tuo setti painaa 425kg eli ollaan puolivälissä. Loppu on sitten sitä sälää jonka painoa on vaikea arvata. Mitään tavarapaljoutta en hirveästi kuskaa mukana, siitäsyystä myös nuo valmiit matkailuautot ei innosta, niissä kun on pari kuutiometriä tavaratilaa joka hukataan sitten sisätiloissa..

vesiautomaatti 6
venttiilit, hanat 1
Vesivaraaja kuuma 28
kiertovesipumppu 24V 1,8
kiertovesi sekoittaja 0,3
vesisäiliö 2
harmaavesisäiliö 20
mustavesisäiliö 20
Sähkö-WC pumpulla 23
sakopumppu 24V 0,5
Akku LiIon48V, 100Ah 22,5
laturi invertteri 18
solar controlleri 150/45A 3
Aurinkopanelit 1,6kW 88
Kopin 50mm Eristeet 40m2 64
Lattiaeriste+lämmitys 8
Jääkaappi 39
kaasuliesi 7
allas 2
hana 2
mikro 12
kaasupullo 15
Keittiön runkopuut 15
Kaappien ovet ja laatikoitten etulevyt 6
Keittiön pöytätaso 5
Kylppärin runko 15

kok paino: 424,1
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pullakoppi matkailuauto mietteitä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Sitten vielä tuohon vedet päälle. Säiliöt esim. 100-litraa x 2 harmaa ja puhdas. Leimalle 50% niiden sisällöstä lasketaan mukaan ja mahdollinen kaasupullo. eli 500kg tulee ilman ongelmaa täyteen vaikkat tuon balsasta tekisi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin