Kehu omaasi, kerro uudelle kaverille mikä auto aihioksi

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
jupe
Tosi harrastaja

Kehu omaasi, kerro uudelle kaverille mikä auto aihioksi

Viesti Kirjoittaja jupe »

Tervehdys kaikille, olen uusi tällä foorumilla.

Pitkällisten pohdintojen jälkeén en enään osaa sanoa mikä olisi sopiva aiho projektiksi. Alla muutama oma miete, kerrothan oman näkemyksesi:

Mikä auto projektiksi?

1. Aihion hintataso on käynyt 2000 Euron ja 14000,- Euron välillä. Todennut, että tämän hintaluokan projektit on yksilöitä, hinta ei korreloi suoranaisesti laadun kanssa. Toisaalta jos haluaa halvan ja hyvän niin miten on, tarvitseeko ostaa kaksi?

2. Van Hool on näyttänyt samanlaiselta iät ja ajat.

3. Lahden alumiinikorissa säästää koritöitä

4.Kutteri 9 on häkellyttävän näköinen.

5. Volvossa on oma runko. Runko säästää koria.

6. Scanian "runkoa" haukuttu turhaan, autojen korit antaneet periksi.

7. Mersu ja Man eksoottisia, kalliitako?

8. Leyland eksoottisuus tekee halvaksi, vai sittenkin kalliiksi?

Kuinka suuresta projektista puhumme todellisuudessa.

1. Montako tuntia autosi muuntotyöt on vienyt toistaiseksi.

2. Teitkö kaikki kerralla vai pätkän kerrallaan.

3. Itse pitäisi maalata, hitsata.... Onko se sittenkään kustannussäästöä.

Ajoin projektia varten D1E kortin jo Joulukuussa 2005 joten saas nähdä koska projektin aloitus toteutuu.

Kuis on, mitä mieltä itse olet....
Jone
Kansleri
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD

Viesti Kirjoittaja Jone »

Eipä tuohon taida olla ihan helppoa vastausta. Kullekin se "visio" loistaa niin omanaan ettei sitä välttämättä muut näe. Scania ja Volvo tietysti puoltaa paikkaansa alustana koska niitä on Suomessa paljon ja osien saatavuus on hyvä vanhoihinkin autoihin ja määrän myötä osaamistakin noille alustoille löytyy.

Itse tutkin asiaa reilun vuoden ja päädyin sitten pakettiin Lahti/Scania. Haluttu yhdistelmä ja hyvä jälleenmyyntiarvo jos ei harrastus ala sujuakaan niin peli menee kaupaksi tai jos tahtoo vaikka vaihtaa.

Ja aikaahan palaa railakkaasti jos ihan linja-autosta aloittaa ja kiireellähän ei yleensä synny kovinkaan hyvää jälkeä.
jones69
Rattimajuri
Truck: Scania K112Kutter...

Re: Kehu omaasi, kerro uudelle kaverille mikä auto aihioksi

Viesti Kirjoittaja jones69 »

Mikä auto projektiksi?

1. Aihion hintataso on käynyt 2000 Euron ja 14000,- Euron välillä. Todennut, että tämän hintaluokan projektit on yksilöitä, hinta ei korreloi suoranaisesti laadun kanssa. Toisaalta jos haluaa halvan ja hyvän niin miten on, tarvitseeko ostaa kaksi?

-Aika iso hintataso ero, Ostaa 8000€ auton ja käyttää laittamiseen "sisustamiseen" 6000€ niin varmasti saa haluamansalaisen auton.

2. Van Hool on näyttänyt samanlaiselta iät ja ajat.

-Van Hool ---> eksotiikkaa :P

3. Lahden alumiinikorissa säästää koritöitä

-Totta

4.Kutteri 9 on häkellyttävän näköinen.

-Suhteellisen edullisia

5. Volvossa on oma runko. Runko säästää koria.

- ...

6. Scanian "runkoa" haukuttu turhaan, autojen korit antaneet periksi.

- ...

7. Mersu ja Man eksoottisia, kalliitako?

-Mersu ittellä eipä nyt niinkään eksoottinen. MAN---> korjaan työkseni sen takia itselleni tulisi varmaan Man jos budjetti olisi erillainen.

8. Leyland eksoottisuus tekee halvaksi, vai sittenkin kalliiksi?

-Osien saanti hankalaa!

Kuinka suuresta projektista puhumme todellisuudessa.

1. Montako tuntia autosi muuntotyöt on vienyt toistaiseksi.

- MONTA! tähän mennessä mennyt 3kk. Lähes joka päivä duunaillu, Eikä läheskään valmis :P

2. Teitkö kaikki kerralla vai pätkän kerrallaan.

-Joka päivä jotain :P

3. Itse pitäisi maalata, hitsata.... Onko se sittenkään kustannussäästöä.

-Kaikki ollaan porukassa tehty, jos olisi jollain teettänyt olisi maksanut varmasti omaisuuden!

Ajoin projektia varten D1E kortin jo Joulukuussa 2005 joten saas nähdä koska projektin aloitus toteutuu.

Tervetuloa porukkaan! Toivottavasti pääset pian nakertamaan omaa projektia![/b]
Scania K112 Kutter DECA340
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tervetuloa minunkin puolesta...

Aihioksi kannattanee tietysti valita alusta jolla on mukava ajaa koska käytön määrä on vähän siitäkin kiinni:

- hiljainen ääni
- voimakas moottori
- sopiva vaihteisto
- ilmajousitus
- kohtuullinen kulutus
- hyvä kuljettajan paikka

Sitten tietysti korin ominaisuudet:

- ajaton muotoilu ettei silmä ala sairastaa
- ruostumattomat rakenteet
- suuret tavaratilat jossa kuskataan matkatavaraa
- tilaa vesilaitteille, aggrekaatille, vararenkaalle, saunalle :oops:
- tasainen lattia
- vuotamaton yhtenäinen katto
- ikkunoita ympäriinsä

Tässä muutama asia joka toteutuu mielestäni parhaiten linja-autossa jossa on alumiinikori ja keskimoottori alusta ilmajousin, esim Lahden korit Volvo B10M alustalla tms. Itse olen tyytyväinen sikäli aika summassa tehtyyn kori ja alustavalintaan. B58 on ikiliikkujan maineessa mitä nyt kyyti on hiukan pomppusempaa kuin B10M;ssä

Kauako se kestää???

Ite olen rakennellut 3,5 vuotta lähinnä lauantaisin ja joskus viikollakin pari iltaa peräkkäin. Tämä asia kannattaa etukäteen valmistella mahdollisen puolison kanssa ettei tule sanomista ja siltikin tahtoo tulla :wink: Hyvä etukäteissuunnittelu kannattaa ja kannattaa varautua siihenkin että puretaan ja tehhään erilailla :lol:

Paljonko se maksaa???

Aihion hinnan päälle mulla meni 6000 euron budjetti ainakin puolella yli ja laskemisen lopetin aikaa sitten. Yksi päähänpisto saattaa napata tonnin kaksi lompsasta ettei huomaakaan :cry: :cry: Nytkin saunahommia tehdessä taitaa pari tonnia mennä.

Säästääkö itse tehden???

Jos tekee taivasalla niin kuluja ei paljoa ole. Hirvittää ajatuskin että olisi jotain teettänyt. Muutamia tekniikan remppoja olen teettänyt raskaan kaluston korjaamolla ja kalliiksi tulee aina vaikka on sovittu etukäteen harrastajatuntihinta. Yllätyksiäkin voi tulla, jarrujen avaaminen ja notkistaminen tuli maksaa vain 100e :o

Eli edelleen päätyisin linja-autoon, ovat halpoja ostaa, vaikka olisi ajettu taivaaseen ja takaisin voivat olla erinomaisessa kunnossa jos huolto on ollut jotensakin säännöllistä. Jos uudelleen alottasin, laittasin sisälle verkkosähköt ja superhiljaisen aggrekaatin, siinä on valot,hellat,jääkaapit patterit ja kaikki aivan tavallista kamaa eikä tulisi kalliiksikaan. Tuosta aggrekaatista virittelinkin suunnittelukeskustelua miten saadaan tehtyä äänetön laitos, lämpö ja sähkö talteen.......
Tulevaisuus on sähköinen
Jailbird
Rattimajuri
Truck: Scania k112 Vanhool
Member id: 012

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Tervetuloa remmiin!!

Jotain ominaisuuksia tuli mieleen mitä nyt vaatisin seuraavalta projektilta:

-takamoottori, ei kuulu moottorin äänet ja jyrinät matkustettaessa(huom. meillä on vanha etumoottorinen Mersu).

-Ruostumattomat korirakenteet

-valmis wc

auton rakentaminen vie paljon aikaa jos ei ole valmiita visioita päässä mitä aikoo mitenkin tehdä.
se on hyvä jos hitsaushommat pystyy tekemään itse tai yleensäkin mahdollisimman paljon itse tehtyä kaikkea.

jatketaan listaa kun tulee jotain mieleen...
Vastaa Viestiin